Σε όλες τις εποχές, η πολιτική ήταν η τέχνη του παραλόγου. Stefan Zweig, 1881-1942, Αυστριακός συγγραφέας

«7+7 σημεία» παρέμβασης για εμπόριο και βιομηχανία

Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι, ακόμα και όταν η αυτοπαραγωγή ενέργειας μέσω ΑΠΕ δεν επιδοτείται, τουλάχιστον να αδειοδοτείται, σύμφωνα με τους διαθέσιμους χώρους της κάθε βιομηχανίας.

Αυτό αναφέρθηκε στην συνάντηση που είχε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας με το προεδρείο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, σύμφωνα με όσα αναφέρει το επιμελητήριο σε ανακοίνωσή του.

Όπως σημειώνει το ΕΒΕΠ στην ανακοίνωσή του, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, καθώς και τα μέλη του ΔΣ του ΕΒΕΠ, Δ. Μαθιός, Κ. Αχλαδίτης, Ν. Μαυρίκος και Κ. Κορωνάκης, υπέβαλαν αναλυτικό υπόμνημα στον υπουργό στο οποίο επισυνάπτονται  θέματα που αφορούν στο εμπόριο και τη βιομηχανία αλλά και ειδικά θέματα για τη λειτουργία του επιμελητηριακού θεσμού.

Τα θέματα που συζητήθηκαν αφορούσαν στα μέτρα κατά της ακρίβειας, στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, στην υποστήριξη οφειλετών, τις εξαγωγές, τις εκπτώσεις επί τιμολογίων, προβλήματα στην Κεντρική Αγορά Ρέντη, βελτιώσεις στο πρόγραμμα «Ερευνώ-Καινοτομώ», στις επιμελητηριακές εκλογές, την στελέχωση των επιμελητηρίων μέσω ΑΣΕΠ και στις ληξιπρόθεσμες οφειλές τελών ΓΕΜΗ.

Ειδικά για τη βιομηχανία, επισημάνθηκε ότι το ενεργειακό κόστος παραμένει πρόβλημα για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα των παραγόμενων ελληνικών προϊόντων, γεγονός που επηρεάζει και τις εξαγωγές. 

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση: «Η κατάσταση που δημιουργείται επιβάλλει άμεσες ενέργειες από τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να αποτραπούν και άλλες αποχωρήσεις πολυεθνικών. Μια σημαντική πρόταση θα ήταν η απελευθέρωση άδειας παραγωγής ενέργειας που χρησιμοποιούν τις υπάρχουσες νόμιμες και αδειοδοτημένες στέγες τους, που σημαίνει πως οι εταιρείες είναι ενεργές και χρειάζονται πραγματικά οικονομική ενέργεια η οποία τις βοηθά να παραμείνουν βιώσιμες και παραγωγικές. Όπως εξήγησε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Σκρέκας, η εφαρμογή για ταυτόχρονη αυτοπαραγωγή και αυτοκατανάλωση, είναι πλέον εφικτή από το 2023 και για τις μη ενεργοβόρες βιομηχανικές μονάδες, με μια αίτηση για «Zero Injection» στη ΔΕΔΔΗΕ.

Πρόθεση της κυβέρνησης είναι, ακόμα και όταν η αυτοπαραγωγή ενέργειας μέσω ΑΠΕ δεν επιδοτείται, τουλάχιστον να αδειοδοτείται, σύμφωνα με τους διαθέσιμους χώρους της κάθε βιομηχανίας. 

Επιπλέον, το ισχυρό χαρτί της μεταποίησης είναι η αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας η οποία επέστρεψε δυναμικά με την επιτυχημένη επανεκκίνηση του Νεωρίου, της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά και πλέον, η Ελλάδα, επανατοποθετήθηκε ανταγωνιστικά στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, μέσω των ναυπηγείων της, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία μας».

‘Αλλα θέματα αναφοράς στο υπόμνημα για την βιομηχανία είναι οι αδειοδοτήσεις, οι άτυπες μεταποιητικές συγκεντρώσεις στην Αττική, θέματα Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ) και Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), εκκρεμότητες στο θεσμικό πλαίσιο τεχνικών επαγγελμάτων και, ιδίως, «χειριστών κλαρκ», καθώς και απελευθέρωσης των ενεργειακών επενδύσεων.

Σε ό,τι αφορά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι εκπρόσωποι του ΕΒΕΠ ανέφεραν ότι «αναφορικά με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για το 2024, «ψαλίδισαν» τις εκτιμήσεις για συνέχιση της δυναμικής προόδου, καθώς ο γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό, παρουσίασε μείωση 2,3%. Αντίστοιχα, ο γενικός Δείκτης Όγκου, δηλαδή του κύκλου εργασιών σε σταθερές τιμές, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό, παρουσίασε μείωση 8,9%. 

Σύμφωνα με τον Δείκτη Οικονομικού Κλίματος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, μετά την άνοδο και σταθεροποίηση που παρουσίασε το προηγούμενο διάστημα, τείνει προς υποχώρηση, λόγω των αβεβαιοτήτων που συνεχίζουν να υφίστανται και οι οποίες τροφοδοτούνται, τόσο από το ρευστό οικονομικό περιβάλλον, όσο και από συνθήκες που εντείνουν την ανασφάλεια. Αυτό αποτυπώνεται και στον δείκτη προσδοκιών των ΜμΕ που επίσης υποχωρεί, αφού το 50% των επιχειρήσεων είναι λιγότερο αισιόδοξες για το μέλλον, λόγω των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν. 
Επιπλέον, επισημαίνεται πως το 30% των επιχειρήσεων βρίσκονται με καθυστερημένες-ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, ενώ οι επιπτώσεις από το πληθωριστικό κύμα των τελευταίων τριών ετών είναι εμφανείς στη μεσοσταθμική αύξηση κατά 35% του λειτουργικού κόστους όλων των επιχειρήσεων».

 

Συγκρατημένη αισιοδοξία στον επιχειρηματικό ορίζοντα

Ακόμη, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, σύμφωνα με τα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του έτους, στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και Νήσων, καθώς και της Δ. Αττικής και Λαυρεωτικής, διατυπώθηκε από τους εκπροσώπους του ΕΒΕΠ μια συγκρατημένη αισιοδοξία στον επιχειρηματικό ορίζοντα της ελληνικής και ευρωπαϊκής αγοράς, σε σχέση με τα στοιχεία της εθνικής οικονομίας. Και τούτο γιατί οι οιωνοί μπορεί να είναι ελπιδοφόροι, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με το προηγούμενο διάστημα, ούτε σε όλους τους κλάδους της αγοράς. 

Το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, του εμπορίου, βιομηχανίας, ναυτιλίας και τουρισμού δείχνουν διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και αυξομειώσεις δυναμικής. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις προβλέψεις, η οικονομική ανάπτυξη, παρά τον αρχικό στόχο για 2,9%, αναμένεται να παραμείνει, σε γενικές γραμμές, σταθερή στο 2,3% την επόμενη διετία. Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να επεκταθεί και το 2024 με παρόμοιους προηγούμενους ετήσιους ρυθμούς, με αποτέλεσμα, η συμβολή της στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ να παραμείνει σε ποσοστό 68%. Επίσης, η ζήτηση στην αγορά εργασίας, σε συνδυασμό με την αύξηση του κατώτατου μισθού, αναμένεται να αντιμετωπίσει τις ανοδικές πιέσεις στις τιμές βασικών αγαθών.

Στην ιεράρχηση των επιχειρηματικών κλάδων που συμβάλλουν στη διαμόρφωση θετικού οικονομικού κλίματος, οι υπηρεσίες του ελληνικού τουρισμού έχουν «βάλει πλώρη» για νέο ρεκόρ το 2024, εν μέσω αντίξοων εξωτερικών συνθηκών. 

Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού διατηρείται και το 2024, με τις προβλέψεις να θέτουν τον πήχη των εσόδων άνω των 21 δισ. ευρώ. Οι επιχειρηματίες του τουρισμού εμφανίζονται αισιόδοξοι για το 2024, με τις προκρατήσεις να δείχνουν αύξηση 15%, ενώ οι επιβάτες κρουαζιέρας αναμένεται να φτάσουν και να ξεπεράσουν φέτος στη χώρα μας τα 8 εκατ. Οι προβλέψεις γίνονται με βάση τα στοιχεία των προκρατήσεων των κρουαζιερόπλοιων που αναμένονται σε 49 ελληνικούς προορισμούς και λιμάνια με αύξηση περίπου 10%. 

Ο Πειραιάς έχει ήδη 1042 προκρατήσεις, με αύξηση του αριθμού των εταιρειών που θα χρησιμοποιήσουν το λιμάνι ως «home port». Η «μετάφραση» του τελευταίου όρου είναι σημαντική γιατί σημαίνει διαμονή στη χώρα μας πριν την επιβίβαση και μετά την αποβίβαση των επιβατών στο πλοίο, προκειμένου να συνεχίσουν τις διακοπές τους σε άλλους εγχώριους τουριστικούς προορισμούς.
Τέλος, επισημαίνεται ότι στην βιομηχανία, μπορεί να ανακοινώθηκαν πέντε «βιομηχανικά λουκέτα» εργοστασίων πολυεθνικών μέσα σε δώδεκα μήνες, αλλά υπήρξαν στο ΓΕΜΗ πολλαπλάσιες ενάρξεις παραγωγικών μονάδων.