Η ανθρώπινη λογική το μόνο που χρειάζεται είναι να θέλει περισσότερο από τη μοίρα, και γίνεται μοίρα. Thomas Mann, 1875-1955, Γερμανός συγγραφέας

Συνάντηση Χρ. Στυλιανίδη με τον Γερμανό υπ. Μεταφορών Φούλερ Βίσινγκ

29 Φεβρουαρίου, 2024

Ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα της συνάντησης που είχε νωρίτερα σήμερα με τον ομοσπονδιακό υπουργό Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στο Βερολίνο. Στο πλαίσιο της συνάντησης αποφασίστηκε μεταξύ άλλων η σύσταση Ομάδας Εργασίας, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας δύο βασικών πυλώνων της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, συζητήθηκε η πράσινη μετάβαση της ΕΕ, το διεθνές πρόβλημα της έλλειψης ναυτικού δυναμικού, αλλά και η συμμετοχή των δύο χωρών στην ευρωπαϊκή αποστολή «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα.

Μιλώντας στους ‘Ελληνες ανταποκριτές, ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι μεταξύ των στόχων της επίσκεψής του ήταν η αναθέρμανση των διμερών σχέσεων στον τομέα της ναυτιλίας και η άρση της εντύπωσης ότι η Ελλάδα ενδεχομένως επιδιώκει τη «νότια συμμαχία». «Στηρίζουμε την ενιαία ευρωπαϊκή ναυτιλία και προωθούμε τα κοινά μας συμφέροντα», ξεκαθάρισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι διαπιστώθηκε ταύτιση απόψεων σε ό,τι αφορά την ανάγκη οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι να συνοδεύονται και από ρεαλισμό – με συνέπεια ταυτόχρονα στους στόχους του Παρισιού.

Οι δύο υπουργοί συμφώνησαν επίσης ότι πρέπει να βρεθούν τρόποι ώστε η κοινή ευρωπαϊκή θέση να βρίσκεται σε συνάφεια με τα κριτήρια του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ). «Δεν μπορεί η Ευρώπη να αγνοεί τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο, χάνοντας έτσι την ανταγωνιστικότητά της», υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Αναφερόμενος στις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα και στην δράση των ανταρτών Χούθι εναντίον των εμπορικών πλοίων που περνούν από την Διώρυγα του Σουέζ, ο Χρήστος Στυλιανίδης είπε χαρακτηριστικά ότι για την Ελλάδα και την Γερμανία, δύο χώρες τόσο σημαντικές στην ευρωπαϊκή και στην παγκόσμια ναυτιλία, η συμμετοχή στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Ασπίδες» αποτελούσε καθήκον και υποχρέωση, προκειμένου να διασφαλιστεί η ελευθερία του διεθνούς εμπορίου και να εξασφαλιστούν τα πληρώματα των εμπορικών πλοίων. Ο υπουργός επισήμανε μάλιστα ότι μέχρι τώρα οι δύο δυτικές αποστολές έχουν εξασφαλίσει ένα πολύ ικανοποιητικό «δίχτυ ασφαλείας» για τα πλοία στην περιοχή.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το μεταναστευτικό και την συνεργασία με την Τουρκία, ο υπουργός Ναυτιλίας έκανε λόγο για «μια εντελώς νέα εποχή» και εξήγησε ότι «κάναμε συνεννοήσεις για διαύλους επικοινωνίας και έχουν επιτευχθεί μεγάλα βήματα στην διαχείριση του μεταναστευτικού, καθώς συνεννοούμαστε (με την τουρκική ακτοφυλακή) στην πραγματική ώρα του συμβάντος». Όπως εξήγησε, η συνεννόηση φθάνει έως και το επίπεδο των δύο αρχηγών, ενώ από την τουρκική πλευρά εμπλέκεται και η στρατοχωροφυλακή, για την αποτροπή των λέμβων των διακινητών να ξεκινήσουν το ταξίδι τους. Ο κ. Στυλιανίδης απέκλεισε πάντως εκ νέου κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να πραγματοποιηθούν κοινές περιπολίες των ακτοφυλακών Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ερωτήθηκε ακόμη για την ασφάλεια των πλοίων στην Ελλάδα ενόψει και του καλοκαιριού, για να υπογραμμίσει ότι «το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μόνιμη πρόκληση για τις χώρες με θάλασσα και ακτοπλοΐα» και να διαβεβαιώσει ότι διενεργούνται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι. «Στόχος μας είναι να αυξήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την ασφάλεια» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, συνέχισε ο κ. Στυλιανίδης και ανέφερε ενδεικτικά ότι έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα αναβάθμισης λιμένων. Διευκρίνισε ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση επιμένει στη νησιωτική πολιτική, η οποία δεν έχει ως γνώμονα το οικονομικό συμφέρον και ανέδειξε το γεγονός ότι η Ελλάδα συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους για την εκλογή της στον ΙΜΟ, όπου εκτιμώνται αφενός οι επιδόσεις της στην ασφάλεια και αφετέρου η ικανότητα της ελληνικής ναυτιλίας να περιλαμβάνει όλα τα ήδη πλοίων.

Ο κ. Στυλιανίδης συζήτησε ακόμη με τον κ. Βίσινγκ το θέμα των μεγάλων ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό και το ενδεχόμενο να αναπτυχθούν κοινά εκπαιδευτικά προγράμματα και κοινές πρακτικές προσέλκυσης νέων εργαζομένων για το εμπορικό ναυτικό. Το 2024 έχει ανακηρυχθεί από την κυβέρνηση ως «έτος ναυτικής εκπαίδευσης», ενώ στη Γερμανία βρίσκεται από πέρυσι σε εξέλιξη αντίστοιχο πρόγραμμα.

Στο πλαίσιο της επίσκεψης του στο Βερολίνο, ο κ. Στυλιανίδης είχε ακόμη συνάντηση με την πρόεδρο της Γερμανικής Ένωσης Εφοπλιστών Γκάμπι Μπόρνχαϊμ.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ