Μη φοβάσαι να κάνεις ένα μεγάλο άλμα. Δεν μπορείς να περάσεις ένα χάσμα με μικρά πηδηματάκια. David Lloyd George, 1863-1945, Βρετανός Πρωθυπουργός

ECONOMIST: Νέες προτεραιότητες για την οδική ασφάλεια και τις υποδομές

21 Νοεμβρίου, 2023

Τις θέσεις τους σχετικά με την οδική ασφάλεια και τις υποδομές στην Ελλάδα, ανέπτυξαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «The Seventh Sustainability Summit for SE Europe and the Mediterranean» η Ελένη Παλαιολόγου, αναπληρώτρια επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, ο Μάνος Βράιλας, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης οδικών διοδίων hellastron και η τομεάρχης υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Αθανασία Οικονόμου. 

Ειδικότερα, η κ. Παλαιολόγου στην εισήγηση της παρέθεσε την κατάσταση της χώρας μας σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μίλησε για την εφαρμογή των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ανάγκη τήρησης των νόμων του κράτους. Φάνηκε αισιόδοξη ότι η κατάσταση στην Ελλάδα μπορεί να βελτιωθεί σε σχέση με τα τροχαία ατυχήματα και τις υποδομές και παρατήρησε ότι σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, η χώρα μας βρίσκεται στα κατώτερα επίπεδα, ενώ μετά τη δεκαετία 2010-2020 έγινε μία μεγάλη προσπάθεια μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να βραβευθεί για την μείωση των νεκρών. 

Η κ. Παλαιολόγου τόνισε ότι το κράτος πρέπει να επιβάλει και να τηρεί τα μέτρα και οι πολίτες από την πλευρά τους να σέβονται τους νόμους. Σημείωσε ότι χρειάζεται στρατηγική και είναι χρήσιμη η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παράλληλα με την τήρηση των νόμων και των κανονισμών. Σημείωσε ότι πρέπει να ενισχυθεί η εκπαίδευση των πολιτών στον σεβασμό του νόμου και ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι η πιο σημαντική λέξη είναι ο σεβασμός και η υλοποίηση του νόμου. Παρατήρησε ότι η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης αποτελεί τροχοπέδη για την  πρόοδο των δημοσίων έργων. Επίσης παρατήρησε ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι αρκετά αισιόδοξη για την πρόοδο των προσπαθειών για την μείωση των θανάτων, τόνισε ότι υπάρχει μακροπρόθεσμο σχέδιο και θέληση, εφαρμόζονται πιλοτικά προγράμματα, ανταλλάσσονται πληροφορίες και πρακτικές με άλλες χώρες και το όραμα για μηδενικά τροχαία ατυχήματα δεν είναι ουτοπικό, εφόσον τηρηθούν τα μέτρα, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης οδικών διοδίων Μάνος Βράιλας, αφού ανέλυσε τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας σε σχέση με τις υποδομές στην Ελλάδα, παρατήρησε τα εξής: Από το 2007 έως σήμερα έχει υπάρξει σημαντική μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα της τάξεως του 90%. Πλέον γνωρίζουμε σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση με τα τροχαία ατυχήματα. Η ελληνική Ένωση οδικών διοδίων υποβοηθάει το έργο της αστυνομικής Αρχής, συνεργάζεται για ζητήματα τεχνικής νοημοσύνης και ανταλλάζει τεχνογνωσία με την Πολιτεία για τα αυτοκινητιστικά ζητήματα. Σε ερώτηση του κοινού απάντησε ότι εφαρμόζεται στη χώρα μας το σύστημα παραχώρησης έργων. Το μοντέλο αυτό εφαρμόστηκε από το 2000 έως σήμερα λόγω καθυστερήσεων προηγούμενων μοντέλων. Ομοίως με το σύστημα παραχώρησης, γίνεται και η συντήρηση των δημοσίων έργων από τα διόδια.

Όπως είπε, στην Ελλάδα υπάρχει ειδικό τμήμα της Ελληνικής Αστυνομίας στους αυτοκινητόδρομους και παρατήρησε ότι οι αυτοκινητόδρομοι μας είναι από τους καλύτερους στην Ευρώπη, με σύγχρονες προδιαγραφές. Εφαρμόζονται τα πιο σύγχρονα μέσα και εργαλεία, όπως ηλεκτροφορτιστές, αποθήκευση ενέργειας, μείωση ρύπων, ανακύκλωση, μείωση όχλησης θορύβου, προστασία περιβάλλοντος και προστασία της πανίδας. Αναφορικά με το ζήτημα της κοινωνικής ευθύνης, παρατήρησε ότι οι εταιρείες ανάληψης δημοσίων έργων βρίσκονται δίπλα στην κοινωνία, υποστηρίζουν την οδική ασφάλεια, προωθούν την πρόσληψη υπαλλήλων από τις τοπικές κοινωνίες και αναδεικνύουν τα πολιτιστικά αγαθά στους τόπους όπου δημιουργούν. Υπηρετούν χωρίς διακρίσεις, με απόλυτο σεβασμό στο εργασιακό περιβάλλον. Τέλος, αναφορικά με ερώτηση του κοινού σε σχέση με τα διόδια, παρατήρησε ότι δεν υπάρχει ζήτημα μόλυνσης του περιβάλλοντος λόγω διοδίων και δεν παρατηρούνται καθυστερήσεις με το υφιστάμενο πλαίσιο πληρωμής διοδίων και κάλεσε τον κόσμο να προμηθευτεί πομποδέκτες. 

Η Αθανασία Οικονόμου, τομεάρχης υποδομών της Νέας Δημοκρατίας, μίλησε για τη βιώσιμη και ανθεκτική υποδομή ως μοχλού ασφαλείας των μεταφορών. Περιέγραψε αναλυτικά τα ζητήματα των υποδομών σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους κανονισμούς της. Παρατήρησε ότι είναι σημαντική η εξασφάλιση της ασφάλειας στα έργα υποδομής και ανέφερε χαρακτηριστικά την πρόταση που κατέθεσε η επιτροπή στην Ευρωπαϊκή Ένωση στις 14 Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τις υποδομές και τον κανονισμό που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το πρώτο εξάμηνο του 2024, ο οποίος θα δώσει λύσεις και θα βάλει τα θεμέλια για την βιώσιμη και ανθεκτική υποδομή, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια στις μεταφορές και μίλησε για τη θέση της χώρας μας σε σχέση με τις ευρωπαϊκές μεταφορές και τη στρατηγική θέση της Ελλάδας αναφορικά με τον διάδρομο μεταφορών προς τις βαλκανικές χώρες.

Επιπροσθέτως, τόνισε τη μεγάλη σημασία της ανάπτυξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε σχέση με το δίκτυο μεταφορών, αλλά και τον στρατηγικής σημασίας ρόλο της Ελλάδας στις μεταφορές, τόσο ως προς τον οδικό όσο και ως προς τον σιδηροδρομικό άξονα.

*To ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι COMMUNICATION SUPPORTER του Συνεδρίου  –  Video δηλώσεις των ομιλητών θα αναρτηθούν στη διεύθυνση https://www.amna.gr/video-services/544358/Corporate%20Videos και  https://we.tl/SG16Qml4bD