Μεγάλη συναυλία-αφιέρωμα στο αντιδικτατορικό τραγούδι οργανώθηκε σήμερα το βράδυ στη Λαμία από την Τομεακή Επιτροπή Φθιώτιδας του ΚΚΕ.
Στην εκδήλωση που οργανώθηκε στους χώρους της Έκθεσης Λαμίας μίλησε ο Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ ο Δημήτρης Κουτσούμπας κάνοντας ιδιαίτερες αναφορές στο αντιδικτατορικό τραγούδι στο πλαίσιο του εορτασμού των 50 χρόνων από τον ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου και έστειλε τα δικά του μηνύματα για κυρίαρχα θέματα αυτής της περιόδου.
“Το Πολυτεχνείο δεν χώρεσε ποτέ και ούτε πρόκειται να χωρέσει σε κανένα μουσείο. Έχει αφήσει ανοιχτούς λογαριασμούς με την ιστορία” υπογράμμισε ο Δημήτρης Κουτσούμπας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, σημειώνοντας ότι “ο ξεσηκωμός του Πολυτεχνείου, ήταν αποκορύφωμα και ώριμος καρπός μιας αργόσυρτης προσπάθειας οργάνωσης του αγώνα ενάντια στη χούντα, που ξεκίνησε, όπως είπε, από την επόμενη μέρα της επιβολής της, σε συνθήκες βάναυσης κρατικής καταστολής και απαιτώντας πολλές θυσίες”.
Ο Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ χαρακτήρισε «κοσμοϊστορικά τα γεγονότα που διαδραματίζονται διεθνώς” και περιέγραψε την κατάσταση έτσι όπως διαμορφώνεται, είτε αφορά την ένταση των λαϊκών προβλημάτων, είτε αφορά την όξυνση των αντιθέσεων απ’ όπου προκύπτουν νέες πολεμικές εστίες και συγκρούσεις, είτε αφορά την οικονομική κρίση και τον κίνδυνο από ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Παράλληλα υπογράμμισε ότι “αυτά επιβεβαιώνουν τα αδιέξοδα του συστήματος, προεξοφλούν και προδιαγράφουν νέα μεγάλα γεγονότα, νέους ξεσηκωμούς και ξεσπάσματα, νέες μεγάλες στιγμές της ταξικής πάλης στη χώρα μας” για να συμπληρώσει με νόημα πως “η επικαιρότητα των συνθημάτων του Πολυτεχνείου «ψωμί-παιδεία-ελευθερία», «έξω από το ΝΑΤΟ», «έξω οι ΗΠΑ» δεν είναι κλισέ. Είναι μία αντικειμενική πραγματικότητα που τη βιώνουν οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα, οι νέοι και οι νέες».
Για τα μέτρα και την Γάζα
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας στην ομιλία του στάθηκε ιδιαίτερα στην πίεση που δέχεται το λαϊκό εισόδημα, στα μέτρα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών που ψήφισε η κυβέρνηση, στον προϋπολογισμό που έρχεται στη βουλή, στη γενικευμένη ακρίβεια και την καθήλωση των μισθών, όπως επίσης στην ιδιωτικοποίηση της παιδείας και στην πρόθεση της κυβέρνησης για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων ενώ παράλληλα έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε όσα συμβαίνουν στη λωρίδα της Γάζας.
“Βιώνουμε αυτή την περίοδο το έγκλημα του κράτους δολοφόνου του Ισραήλ σε βάρος του Παλαιστινιακού λαού. Ενός λαού που εδώ και δεκαετίες ζει, πονάει, υποφέρει, ταπεινώνεται, βασανίζεται και πεθαίνει εξαιτίας της Ισραηλινής στρατιωτικής, πολιτικής και οικονομικής κατοχής, με τις πλάτες των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και της ΕΕ που του αρνούνται να έχει τη δική του πατρίδα” όπως είπε χαρακτηριστικά.
Για το ΣΥΡΙΖΑ
Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα τον κατηγόρησε πως ακολούθησε τη λογική του «μικρότερου κακού» και της «εφικτής λύσης σε σχέση με το δρόμο της ριζικής αλλαγής και ανατροπής που προτείνει το ΚΚΕ» όπως είπε.
Ο ίδιος έκανε και προσκλητήριο στα στελέχη λέγοντας πως “απευθυνόμαστε ιδιαίτερα στους ανθρώπους που αισθάνονται αριστεροί, προοδευτικοί, που προβληματίζονται και νιώθουν πως η σημερινή κατάσταση στο κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ ιδιαίτερα μετά την εκλογή του νέου προέδρου του, είναι γι’ αυτούς η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, τους καλούμε να σκεφτούν γιατί αυτό το ποτήρι γέμιζε αργά αλλά σταθερά σε μία πορεία ενσωμάτωσης ιδεολογικού, πολιτικού και οργανωτικού εκφυλισμού”.
Συνδυάζοντας το Πολυτεχνείο με την σημερινή κατάσταση σημείωσε πως «το Πολυτεχνείο έβαλε στην άκρη όσους επιχειρούσαν να περιορίσουν τα φοιτητικά και λαϊκά αιτήματα, στο στενό ορίζοντα ανώδυνων για την καπιταλιστική εξουσία επιλογών, των γιαλατζή αλλαγών και απέδειξε ότι ο αρνητικός συσχετισμός δυνάμεων που επικρατεί μέχρι κάποια ορισμένη χρονική ιστορική στιγμή δεν μένει αναλλοίωτος” όπως χαρακτηριστικά είπε.
Για το αντιδικτατορικό τραγούδι
Ο ίδιος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο αντιδικτακτορικό τραγούδι, στους δημιουργούς του και το χαρακτήρισε «ακοίμητο παραστάτη της ψυχής και της συνείδησης που αφύπνισε κόσμο σε δίσεκτους καιρούς» όπως χαρακτηριστικά τόνισε.
Υπογράμμισε ότι ήταν ο πρεσβευτής απ’ άκρη σε άκρη στη χώρα αλλά και στο εξωτερικό «καθώς χαράχτηκε στο μυαλό και στην καρδιά των αγωνιστών».
Ο ίδιος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Μαρία Φαραντούρη, τη Μαρία Δημητριάδη, τον Αντώνη Καλογιάννη, τον Πέτρο Πανδή, το Νίκο Ξυλούρη «αλλά και άλλων, όταν ο οικουμενικός Μίκης, όπως είπε, το ανέβασε στην παγκόσμια σκηνή, ως το μόνο πρεσβευτή της αληθινής Ελλάδας του αγωνιζόμενου Ελληνικού λαού».
Επίσης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στους στοίχους και τη δημιουργία των ανώνυμων δημιουργών τραγουδιών της παράνομης ΚΝΕ και περιέγραψε τους τρόπους που έφταναν τα τραγούδια στη «Φωνή της Αλήθειας». Μάλιστα περιέγραψε μία εκπομπή του ραδιοφωνικού σταθμού 2,5 μήνες πριν την εξέγερση του Πολυτεχνείου «με επαναστατικά τραγούδια που έγραψαν και μελοποίησαν ανώνυμοι δημιουργοί, νέοι αγωνιστές της ΚΝΕ» όπως είπε.
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε ιδιαίτερα και στους επώνυμους δημιουργούς με κορυφαίο το Μίκη Θεοδωράκη και τις δημιουργίες του, το Μάνο Λοϊζο, τον Θάνο Μικρούτσικο και το Χρήστο Λεοντή. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο Γιάννη Ρίτσο και τους στίχους του, όπως επίσης ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο «Μεγάλο μας Τσίρκο», τη δημιουργία του Ιάκωβου Καμπανέλη, με την Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο, το 1972, με τη μουσική να τη γράφει ο Σταύρος Ξαρχάκος και να ερμηνεύει ο Νίκος Ξυλούρης και όπως είπε «οι παραστάσεις του εξελίχθηκαν σε αντιδικτατορικές εκδηλώσεις».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον Νίκο Ξυλούρη και στο Γιάννη Μαρκόπουλο με τα «Ριζίτικα» σημειώνοντας πως «αυτό το έργο έσωσε κυριολεκτικά το βάναυσα κακοποιημένο από τους χουντικούς δημοτικό-παραδοσιακό τραγούδι» ενώ κλείνοντας την ομιλία του υπογράμμισε τη σχέση που έχει το αντιδικτατορικό τραγούδι με το σήμερα γιατί όπως είπε «ο αντιδικτατορικός αγώνας, ο αγώνας ενάντια στην αδικία και την εκμετάλλευση αγκαλιάζει όλες τις πτυχές της ζωής των αγωνιστών και του λαού που ορθώνει το ανάστημά του».
Στη συναυλία μετέχαν η Μαρία Φαραντούρη, ο Διονύσης Τσακνής, η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Βασίλης Σκουλάς, ο Κώστας Τριανταφυλλίδης και η Έλενα Καρτελιά, ενώ την ενορχήστρωση έχει κάνει ο Γιάννης Παπαζαχαριάκης.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, του Μάνου Λοΐζου αλλά και άλλων συνθετών που οι δημιουργοί τους γνώρισαν το κυνήγι της χούντας, γνώρισαν τη λογοκρισία και μάλιστα τα περισσότερα από αυτά ήταν απαγορευμένα ακόμα και μετά την πτώση της χούντας.