Όσο πιο πρωτότυπη είναι μια ανακάλυψη, τόσο πιο προφανής φαίνεται μετά. Arthur Koestler, 1905-1983, Ουγκροβρετανός συγγραφέας

Τον «Πλούτο» του καλλιτεχνικού του προγράμματος για την θερινή περίοδο παρουσίασε το ΚΘΒΕ

26 Ιουνίου, 2024

Στη Θεσσαλονίκη και το Θέατρο Δάσους κάνει πρεμιέρα την επόμενη εβδομάδα ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη, σε μετάφραση – ελεύθερη απόδοση κειμένου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Μετά από δύο παραστάσεις, θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, ενώ μέσα στον Ιούλιο θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Πρόκειται για τη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), με την οποία δίνει βροντερό παρών στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και της χώρας και το καλοκαίρι. 
Ταυτόχρονα, ξεκινά από τις Σέρρες την καλοκαιρινή περιοδεία της επιτυχημένης μουσικοθεατρικής παραγωγής «Μαρίκα με είπανε – Μαρίκα με βγάλανε», που «αφηγείται» ιστορίες γυναικών του λαϊκού τραγουδιού, μια συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών.

«Πλούτος» του Αριστοφάνη

Ο Χρεμύλος ανησυχεί για το μέλλον του γιου του. Ποιον δρόμο θα πρέπει να επιλέξει στη ζωή του; Τον τίμιο, που θα τον αναγκάσει να ζει στη φτώχεια και στην ανέχεια ή τον δρόμο της ατιμίας και της διαφθοράς, που θα τον βοηθήσει να ζήσει άνετα τη ζωή του; Η συνάντηση με τον Πλούτο, που κυκλοφορεί τυφλός και τιμωρημένος από τον Δία, θα τον βοηθήσει να λύσει το πρακτικό του πρόβλημα. Τι θα γίνει όμως με το ηθικό; Μπορεί να συμβαδίσει ο πλούτος με την αρετή; Ποια η διαφορά των ανθρώπων με λεφτά από τους πραγματικά πλούσιους ανθρώπους; Και ποιο είναι τελικά το συμφέρον των πολιτών; Ο άκρατος ατομικός πλουτισμός ή ένα πλούσιο δημόσιο ταμείο;
Αυτή είναι η υπόθεση του έργου που παρουσιάστηκε το 388 π.Χ., σε μια εποχή που η Αθηναϊκή οικονομία είχε υποστεί μεγάλο πλήγμα μετά την ήττα του Πελοποννησιακού Πολέμου. Σήμερα ο Γιάννης Κακλέας, επαναφέρει επί σκηνής διλήμματα και προβληματισμούς που επιμένουν στον χρόνο. 
«Πάντα αναρωτιέμαι αν ο κόσμος έχει βαρεθεί να βλέπει Αριστοφάνη και τον Πλούτο. Βλέπω όμως ότι κάθε φορά αρέσκονται. Αυτό διότι κάθε φορά που ανεβαίνει, είναι ένας καινούργιος Πλούτος κι ένας καινούργιος Αριστοφάνης. Κάθε σκηνοθέτης, κάθε ομάδα, βλέπει αυτόν τον ποιητή της αρχαιότητας με τα μάτια της ομάδας και κάθε φορά είναι διαφορετικός ο Αριστοφάνης», δήλωσε στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγράμματος του ΚΘΒΕ της θερινής περιόδου 2024, ο Γιάννης Κακλέας. Επισήμανε ακόμη ότι το έργο αυτό είναι ο ορισμός του λαϊκού θεάτρου, με την έννοια ότι πραγματεύεται απολύτως κοινωνικά θέματα, που αφορούν τον άνθρωπο της διπλανής πόρτας. 
«Ο Κακλέας είναι ένας άχρονος άνθρωπος και έχει ένα μεγάλο χάρισμα, ότι δεν είναι ενοχικός. Όταν για μένα ένας καλλιτέχνης και ένας άνθρωπος δεν είναι ενοχικός, μπορεί να πραγματοποιήσει τα όνειρά του. Κοινώς, την ουτοπία. Έχουμε λοιπόν ένα έργο που – για μένα- στηρίζεται στην ουτοπία», είπε από την πλευρά του ο Μάνος Βακούσης, ο ηθοποιός που τιμήθηκε πρόσφατα με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου «Κάρολος Κουν» και στην παράσταση ενσαρκώνει το ρόλο του Χρεμύλου. «Είμαι ευτυχής που έχω την τύχη σαν ένας μαθητής – ηθοποιός, γιατί έτσι νιώθω τον εαυτό μου, να ακολουθώ το όραμα του Γιάννη Κακλέα και η προσέγγιση του οράματός του να γίνεται δικιά μου», πρόσθεσε.  
Στο θίασο συμμετέχει, στο ρόλο της Ελπινίκης, η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, ενώ στο μουσικό μέρος της παράστασης παίρνουν μέρος οι Χατζηφραγκέτα, η Nalyssa Green και ο Τελευταίος Καλεσμένος. Στην Παράβαση του έργου, το ρόλο του ποιητή παίρνει η ιστορικός- καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου, που εμφανίζεται στη σκηνή και μιλά για την έννοια του πλούτου ιστορικά, για το πώς διαμοιράζεται, τι είναι δίκιο και τι όχι.
Η πρεμιέρα της παράστασης στο Θέατρο Δάσους είναι την Τετάρτη 3 Ιουλίου στις 21:15, όπου θα ανέβει και στις 4 Ιουλίου, πριν ξεκινήσει την περιοδεία της μέχρι τον Σεπτέμβρη, ενώ θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 19 και 20 Ιουλίου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024.

«Μαρίκα με είπανε – Μαρίκα με βγάλανε» – Ιστορίες γυναικών του Λαϊκού Τραγουδιού

Η μουσικοθεατρική παράσταση «Μαρίκα με είπανε – Μαρίκα με βγάλανε», σε μουσική σύνθεση- ενορχήστρωση Γιώργου Ανδρέου, θεατρικό κείμενο Οδυσσέα Ιωάννου και σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη, που παρουσιάστηκε σε πανελλήνια πρώτη στη Θεσσαλονίκη και αγαπήθηκε από το κοινό, προγραμματίστηκε να περιοδεύσει σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδας. 
Πρόκειται για μία παράσταση που αποτελεί φόρο τιμής στις αρχετυπικές γυναικείες μορφές που επηρέασαν το ελληνικό λαϊκό και ρεμπέτικο τραγούδι του περασμένου αιώνα. Πάνω στη σκηνή… ανοίγει ένα «μουσικό κουτί» και οι δύο Μαρίκες, ίσως η Μαρίκα Παπαγκίκα και η Νίνου -αν και οι δρόμοι τους δεν διασταυρώθηκαν ποτέ στην πραγματική ζωή- «συναντώνται» θεατρικά, ζωντανεύοντας ιστορίες, μνήμες, εποχές, με αφορμή πραγματικά γεγονότα αλλά και «πειραγμένες» παραμέτρους της ιστορίας, σε ένα νοσταλγικό ταξίδι μυθοπλασίας στο χρόνο και στη διαδρομή του ελληνικού τραγουδιού, στο πρώτο μισό του εικοστού αιώνα.
«Ήτανε μία πολύ όμορφη πρόκληση, ένα κείμενο χωρίς ρόλους, να γίνει μία δραματουργική επεξεργασία και να βγάλει έναν κόσμο στον οποίο συμμετέχουν από τις Μοίρες, μέχρι τις παρέες των γυναικών που δημιούργησαν αυτό τον κύκλο μέσα από την αρχετυπική γυναικεία παρουσία των τραγουδιστριών που έφεραν αυτό το στίγμα και ταξίδεψαν το τραγούδι από τον αρχαίο ακόμα πολιτισμό και άνθισε μέσα από την άσχημη αυτή συγκυρία της μικρασιατικής καταστροφής», τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ και σκηνοθέτης της παράστασης, Αστέρης Πελτέκης. Εξέφρασε επίσης τη χαρά του που υπήρξε «συνδημιουργός σ’ αυτή την πολύ ωραία δουλειά» όπου ευχαριστήθηκε μεταξύ άλλων και τη συνεργασία με δύο σπουδαίες τραγουδίστριες και φυσικά με τις υπόλοιπες ηθοποιούς. Την «παλιά» Μαρίκα ερμηνεύει η Ελένη Τσαλιγοπούλου και τη «νεότερη» η Κορίνα Λεγάκη, ενώ την κόρη- αφηγήτρια υποδύεται η Παναγιώτα Βιτετζάκη. 
Η καλοκαιρινή περιοδεία ξεκινά από τις Σέρρες στις 3 και 4 Ιουλίου, ακολουθούν Φίλιπποι, Χαλκιδική, Βόλος, Λάρισα, Ιωάννινα, Συκιές και Βέροια.

ΚΘΒΕ και Θέατρο Μαζί και το καλοκαίρι του 2024

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, μόνο για έξι παραστάσεις, παρουσιάζεται «Η αγαπημένη του κυρίου Λιν», μία solo performance του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη σε σκηνοθεσία του κορυφαίου Βέλγου σκηνοθέτη Γκι Κασίερς, που βασίζεται στη διάσημη νουβέλα του Φίλιπ Κλοντέλ. Μετά τις sold out παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη και τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, στην Πειραιώς 260. Μία συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ και του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως».
Το 10ο Φεστιβάλ Δάσους, το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, φιλοξενεί κορυφαίες παραστάσεις και συναυλίες σε όλες τις σκηνές του ΚΘΒΕ (Θέατρο Δάσους, Θέατρο Γης, Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό Θέατρο,  Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών). Έτσι, και φέτος το καλοκαίρι οι θεατές έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν κορυφαίες παραγωγές θεάτρου αλλά και να απολαύσουν συναυλίες με αγαπημένους καλλιτέχνες της ελληνικής και διεθνούς μουσικής σκηνής.
Τέλος, φέτος δεν θα γίνει το Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους, η ιδιαιτερότητα και η καινοτομία του οποίου έγκειται στον πειραματικό και ερευνητικό του χαρακτήρα, αφού είναι το μόνο θεατρικό Φεστιβάλ στη χώρα που έχει ως επιλογή την προσέλκυση καινοτόμων παραστάσεων οι οποίες χαρακτηρίζονται από μικρές φόρμες, ευρηματικά κείμενα, νέες μορφές θεατρικών δρώμενων στο δημόσιο χώρο με τη δημιουργική συμμετοχή των πολιτών/θεατών. Ωστόσο, θα συνεχίσει ανανεωμένο για τέσσερις επόμενες εκδόσεις, από το 2025 μέχρι το 2028, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και ήδη η Καλλιτεχνική Επιτροπή του Φεστιβάλ βρίσκεται σε διαδικασία διαμόρφωσης του προγράμματος για το καλοκαίρι του 2025.

Βαρβάρα Καζαντζίδου

Φώτο: ΚΘΒΕ