Από την κεντρική σκηνή του Πρωταθλήματος Ψωμιού της 11ης Artozyma που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ-Helexpo ο κ. Μιχάλης Μούσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών (Ο.Α.Ε), περιγράφει σε συναδέλφους του πως η προσαρμογή στις απαιτήσεις του σύγχρονου νοικοκυριού φέρνει το κομμένο σε φέτες ψωμί ως… μυστικό όπλο για την αύξηση των πωλήσεων ενός βιοτεχνικού φούρνου. «Είναι κάτι που και ο καθένας μας βλέπει στο σπίτι και στην οικογένειά του. Μια παλαιότερη οικογένεια στρώνει κάθε ημέρα τραπεζομάντηλο ακόμη και σήμερα, σε ένα νεότερο σπιτικό αυτό θα γίνει μια φορά την εβδομάδα. Είναι κάτι μικρό που όμως άλλαξε και έτσι το νέο ζευγάρι επιλέγει την ευκολία σε πολλά πια. Ο φούρνος πρέπει να προσαρμόζεται με τις απαιτήσεις των καταναλωτών», εξηγεί στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ο.Α.Ε που τονίζει πως στη διετία Μαρτίου 2022 – Μαρτίου 2024 οι βιοτεχνικοί φούρνοι στην Ελλάδα «έβαλαν μεγάλη και δυνατή πλάτη» ώστε να μην υπάρξει μεγάλη αύξηση των τιμών στα προϊόντα τους και η «τιμή του ψωμιού να παραμείνει σταθερή.»
Ο κ. Μούσιος τονίζει πως ακόμη και αν σήμερα το ηλεκτρικό ρεύμα «…είναι κάπως διαχειρίσιμο» καθώς τελικά δεν διήρκησε επί μακρόν η μεγάλη εκτόξευση του 2021 και είναι εμφανής μια εξομάλυνση το τελευταίο διάστημα, για τους αρτοποιούς οι τιμές «…που δεν ελέγχονται» είναι οι πρώτες ύλες. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών μίλησε συγκεκριμένα για υψηλό κόστος στις πρώτες ύλες και ιδιαίτερα «στα γαλακτοκομικά, στα τυροκομικά, στα αλλαντικά και στα πανάκριβα βούτυρα που επηρεάζουν έντονα τη λειτουργικότητα και το κόστος των αρτοποιών». Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ο.Α.Ε σήμερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 14.400 μονάδες αρτοποιίας όπου απασχολούνται άμεσα 70.000 άτομα και έμμεσα άλλοι 70.000 είναι οι εργαζόμενοι οι οποίοι «εργάζονται στους κυλινδρόμυλους, τις αλευροβιομηχανίες, τις μονάδες κατασκευής μηχανημάτων, τις μονάδες εξοπλισμού καταστημάτων. Αυτές είναι όλες ελληνικές εταιρίες, μερικές από τις οποίες κάνουν εξαγωγές των προϊόντων αυτών και σε άλλες χώρες, από τα Βαλκάνια μέχρι το Ντουμπάι όπως και σε αεροδρόμια ανά τον κόσμο. «Την ίδια ώρα το σπουδαίο που συμβαίνει, κάτι που δεν ισχύει σε άλλους κλάδους, είναι πως σε κάθε πόλη υπάρχουν δεκάδες ή στην περίπτωση της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, εκατοντάδες προμηθευτές πρώτων υλών. Λάδια, βούτυρα, σουσάμια, υλικά συσκευασίας, φτάνουν καθημερινά στους φούρνους και οικογένειες ολόκληρες έχουν αποκλειστικούς πελάτες τα αρτοποιεία σε αυτές τις πόλεις», τόνισε ο κ.Μούσιος.
Οι νέες τάσεις και το χωριάτικο ψωμί του οποίου απειλείται η “βασιλεία”
«Αλλάζουν οι τάσεις και στην κατανάλωση. Εάν γυρίσουμε πίσω δέκα με δεκαπέντε χρόνια πρώτο ήταν το χωριάτικο ψωμί με το 85% με 90% της αγοράς και μετά ακολουθούσε το ολικής. Το ολικής έχει ανέβει και ανεβαίνει ακόμη και αυτό είναι καλό. Τι είδος όμως που κερδίζει έδαφος χρόνο με το χρόνο με πρώτη καταγραφή το 4% της αγοράς πριν από χρόνια είναι τα προζυμένια ψωμιά που μέσα σε λίγα χρόνια έχουν φτάσει στο 22% με το χωριάτικο να έχει υποχωρήσει. Αυτό σημαίνει πως ο καταναλωτής εκτιμά την καλύτερη ποιότητα», εξηγεί ερωτηθείς για τις τάσεις της αγοράς ψωμιού στην Ελλάδα ο κ. Μούσιος που προσθέτει πως σε έρευνα που είχε στα χέρια της η Ο.Α.Ε διαφαίνονταν πως καταναλωτές διατίθενται να πληρώσουν για προζυμένια είδη «ακόμη και 20 με 30 λεπτά παραπάνω».
Συνολικά σήμερα σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών το χωριάτικο ψωμί παραμένει πρώτο στις πωλήσεις ενώ «έχει ανέβει σημαντικά και το ολικής που είναι στη δεύτερη θέση» και ανεβαίνει στις πωλήσεις ο άρτος με προζύμι και έχει τα τελευταία χρόνια την πιο εντυπωσιακή πορεία ανόδου στις πωλήσεις. «Εκείνο που έχει εξαφανιστεί είναι αυτό που παλαιότερα αποκαλούσαμε ψωμί “πολυτελείας” με το αλεύρι πολυτελείας που έχει πια φύγει από την αγορά», εξήγησε ο κ. Μούσιος. Σήμερα για αγορά ψωμιού στο κατάστημα οι καταναλωτές πηγαίνουν δύο φορές την εβδομάδα για είδη άρτου όμως συνολικά θα επισκεφτούν έναν φούρνο πέντε ή έξι φορές. «Το ψωμί είναι ένα δυνατό “όπλο” για την ελληνική οικογένεια, ένα αγνό προϊόν συγκριτικά με τα διατηρημένα ψωμιά της βιομηχανίας. Με βάση την ελληνική νομοθεσία “φρέσκο” ψωμί είναι αυτό που θα παράγεται και διατίθεται στον καταναλωτή ενός 24 ωρών», εξήγησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών.
Η χαρά του τουρίστα και η λειτουργία της κοινότητας
«Όπου δημιουργείται και λειτουργεί αρτοποιείο γίνεται ένας κοινωνικός ιστός από μικρομάγαζα. Βλέπει κάποιος έναν φούρνο, θα ανοίξει ένα μανάβικο, ένα ψαράδικο. Αυτό παλιά γινόταν πιο έντονα, γίνεται και σήμερα όμως», σημειώνει ο κ. Μούσιος που εξηγεί και το πως η ελληνική βιοτεχνική αρτοποιία έχει ξεπεράσει σε συγκεκριμένα στοιχεία παγκόσμιους ηγέτες όπως η διάσημη Γαλλία. Ο πρόεδρος της Ο.Α.Ε αναφέρθηκε και στην μεγάλη γκάμα προϊόντων που παράγουν οι συνάδελφοι του. «Αυτό το βλέπουμε στη δουλειά μας και τις εποχές που είναι σε ένταση η τουρισμός και όταν είναι πιο χαλαρός. Σε όλη την Ευρώπη, ακόμη και στη Γαλλία που είναι (σ.σ οι αρτοποιοί) προχωρημένοι στο ψωμί: δεν έχουν την γκάμα, τους κωδικούς που έχουμε εμείς στο ψωμί. Βλέπουμε χαρακτηριστικά τους τουρίστες να φωτογραφίζουν τις βιτρίνες! Υπάρχουν στην Ευρώπη μαγαζιά, boulangerie στη Γαλλία για παράδειγμα, ακόμη και με τραπεζοκαθίσματα που με μια επισκεψιμότητα π.χ εκατό ατόμων επιβιώνουν και μάλιστα καλά. Στην Ελλάδα αυτό δεν μπορεί να συμβεί γιατί οι τιμές είναι διαφορετικές, είναι αυτά τα προϊόντα φτηνά συγκριτικά με την Ευρώπη. Από την άλλη όμως ισχύει και το ότι… ο Έλληνας βαριέται και λίγο με τις γεύσεις, έχει μεγαλύτερη αναζήτηση, “ψάχνεται” στη γεύση!”, εξήγησε ο πρόεδρος της Ο.Α.Ε.
Σωτήρης Κυριακίδης