Η ζωή είναι σαν ποδήλατο με δέκα ταχύτητες. Οι περισσότεροι από μας έχουμε γρανάζια που δεν χρησιμοποιούμε ποτέ. - Charles M. Schulz, 1922-2000, Αμερικανός σχεδιαστής κόμικς

ΣΥΝΕΔΡΙΟ GREEN DEAL-Νίκος Ταχιάος: Καθοριστικός παράγοντας η έγκαιρη υλοποίηση των έργων

2 Νοεμβρίου, 2023

«Ο χρόνος είναι χρήμα και πολλά εξαρτώνται από αυτόν τον παράγοντα» υπογράμμισε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος στο Συνέδριο «Green Deal Greece 2023», ενώ προανήγγειλε και εξελίξεις, άμεσα, στο θεσμικό, νομοθετικό έργο τονίζοντας ότι στα έργα «πρέπει να υπάρχουν σωστοί προϋπολογισμοί, χρηματοδότηση και να υπολογίζουμε σωστά και τον χρόνο. 

Το ζήτημα του χρόνου από τη σύλληψη έως την περάτωση ενός έργου ήταν το κοινό σημείο αναφοράς των συμμετεχόντων στο πάνελ για τις Υποδομές που συντόνισε η δημοσιογράφος Τέτη Ηγουμενίδη, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Green Deal Greece 2023», που διοργανώνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας σε συνεργασία με το economix.gr, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με θέμα: «Η Ανθεκτικότητα υποδομών και περιοχών, σήμερα και αύριο: προκλήσεις, απειλές και ευκαιρίες, για τον πράσινο μετασχηματισμό». 

Ν. Ταχιάος: Έμφαση στα έργα της Θεσσαλίας

Ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, αναφέρθηκε στο σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν τον κλάδο των Υποδομών, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στα έργα της Θεσσαλίας όπου, όπως σχολίασε, «ό,τι γίνει θα πρέπει να γίνει σε σύμπραξη με τον τοπική κοινωνία».

Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, υπάρχουν ζητήματα για τα οποία πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις, ενώ όπως τόνισε την επόμενη διετία θα υπάρξει πλήρης αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής και οι πληγείσες περιοχές στο Πήλιο σε έναν μεγάλο βαθμό θα μπορούν να δεχτούν τουρισμό. Για τα αντιπλημμυρικά, ανέφερε ότι θα προχωρήσουν στη βάση του στρατηγικού σχεδίου που εκπονείται. 

Εξάλλου, ο υφυπουργός Υποδομών δίνοντας το πολιτικό του στίγμα υπογράμμισε ότι «πρέπει να κάνουμε μία συζήτηση αλλά κάποια στιγμή πρέπει να καταλήγουμε» και μάλιστα έφερε ως παράδειγμα το ρέμα της Ραφήνας σημειώνοντας ότι «δεν είναι δυνατόν τα έργα να γίνονται με απειλές και με την αστυνομία αλλά με συναίνεση και συμφωνία».

Εξέφρασε την πεποίθηση ότι «πρέπει να λέμε από την αρχή τα πράγματα με το όνομά τους» και έφερε για παράδειγμα την γέφυρα της Βαρυμπόμπης, όπου «πρέπει να αντικατασταθεί οπωσδήποτε». «Καταλαβαίνω ότι οι δήμαρχοι το συνδέουν με τα πλευρικά διόδια αλλά πρέπει να πούμε ότι ο φορολογούμενος πληρώνει 25 εκατ. ευρώ ετησίως στον παραχωρησιούχο για την απώλεια εσόδων όσο δεν μπαίνουν αυτά τα διόδια» πρόσθεσε.

Σχετικά με το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών εταιρειών ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι «το ανεκτέλεστο πρέπει κάποια στιγμή να γίνεται εκτελεστό. Γιατί συλλέγετε, συλλέγετε, συλλέγετε. Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να υπάρχουν σωστοί προϋπολογισμοί, χρηματοδότηση και να υπολογίζουμε σωστά και τον χρόνο».

«Ο χρόνος είναι χρήμα και πολλά εξαρτώνται από αυτόν τον παράγοντα» υπογράμμισε, ενώ προανήγγειλε και εξελίξεις, άμεσα, στο θεσμικό, νομοθετικό έργο. Ερωτηθείς για την αναθεώρηση τιμών τόνισε ότι πολύ σύντομα θα προχωρήσει η στελέχωσή του Συμβουλίου.

Αναφερόμενος στην Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο Υφυπουργός Υποδομών επισήμανε πως «το ότι υπάρχει εργολάβος σήμερα πιστώνεται στην προηγούμενη κυβέρνηση και προσωπικά στον Καραμανλή. Κάποια στιγμή πρέπει να αποφασίσουμε ότι τα έργα βγαίνουν ολοκληρωμένα και όχι για να εγγράψουμε κομματική παρακαταθήκη».

Αν. Αρανίτης: Η βιωσιμότητα είναι ευκαιρία – Πρέπει να δούμε τα έργα ολιστικά

Από την πλευρά του ο κ. Αναστάσιος Αρανίτης Γενικός Διευθυντής Intrakat, στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της περιόδου επαναφοράς με βάση την οποία θα σχεδιάζονται τα έργα.

«Θα πρέπει να δούμε και να συζητήσουμε και να συμφωνήσουμε από δω και πέρα με τι περιόδους επαναφοράς θα σχεδιάζουμε τα έργα μας. Ποια είναι τα νούμερα τα οποία θα λάβουμε υπόψιν μας για να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε και να συντηρήσουμε από εδώ και πέρα τις κατασκευές μας. Σε αυτό ενδεχομένως θα πρέπει να βοηθήσει πάρα πολύ και η τεχνητή νοημοσύνη, να κάτσουμε να δούμε και να μελετήσουμε και να συμφωνήσουμε εάν τελικά θέλουμε το θεραπεύειν ή το προλαμβάνειν» σημείωσε.

Σύμφωνα με τον κ. Αρανίτης «η κλιματική αλλαγή είναι εδώ, είναι μία πρόκληση. Αποτελεί χρέος να λειτουργήσουμε ατομικά και συλλογικά, να δημιουργήσουμε ένα νέο οικονομικό μοντέλο».

Ζήτησε τη στήριξη της πολιτείας στο θέμα των πόρων για την επιστροφή του στελεχιακού δυναμικού από το εξωτερικό. Παράλληλα, χαρακτήρισε πολύ σημαντικό το ζήτημα του ανεκτέλεστου και την πληρότητα των μελετών. «Έχουμε δει να δημοπρατούνται έργα ανώριμα μελετητικά και ερχόμαστε να υλοποιήσουμε έργα έχοντας την υποχρέωση να τα επανασχεδιάσουμε» σημείωσε.

«Για εμάς η βιωσιμότητα είναι ευκαιρία. Από την άλλη μεριά, πρέπει να δούμε τα έργα ολιστικά και να βρούμε τρόπους όπου όλοι θα είμαστε ευνοημένοι» υπογράμμισε ο κ. Αρανίτης.

 Δ. Γεωργόπουλος: Να μπουν η ενεργειακή κατανάλωση και οι απώλειες στους διαγωνισμούς ως βασικοί συντελεστές PI’s

Στις σημαντικές επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στους τομείς διαχείρισης νερού, διαχείρισης υγρών αποβλήτων και διαχείρισης στερεών αποβλήτων, αναφέρθηκε ο κ. Διονύσης Γεωργόπουλος, Πρόεδρος ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΑΕ τονίζοντας, ωστόσο, ότι «πρέπει οι δυο βασικοί συντελεστές, που είναι η ενεργειακή κατανάλωση και οι απώλειες, να μπουν στους διαγωνισμούς σαν βασικοί συντελεστές, performance indicators».

Ο κ. Γεωργόπουλος έθιξε και το ζήτημα του ανεκτέλεστου υπολοίπου των κατασκευαστικών εταιρειών και το δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμούς. «Θεωρώ ότι είναι πολύ σοβαρό το θέμα και πιστεύω όμως ότι η πολιτεία, επειδή επίκεινται πολλές νομοθετικές ρυθμίσεις σε σχέση με τα δημόσια έργα, θα καταργήσει έναν περιορισμό ο οποίος μόνο την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την ανταγωνιστικότητα και την ελεύθερη αγορά δεν ευνοεί» πρόσθεσε.

Β. Καραγκιουλές: Ρυθμίσεις στις διαδικασίες για τη μείωση του χρόνου κατασκευής

Στην περίοδο ανάπτυξης που έχει εισέλθει ο κλάδος αναφέρθηκε ο κ. Βασίλης Καραγκιουλές, Construction Director – Infrastructure Division, ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ σημειώνοντας παράλληλα, ότι υπάρχουν οι προκλήσεις, όπως της αύξησης τιμών στα υλικά και η έλλειψη σε ανθρώπινο δυναμικό.

Όπως τόνισε ο κ. Καραγκιουλές «χρειάζεται να γίνουν ρυθμίσεις στις διαδικασίες για να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται». Εξήγησε ότι «μειώνοντας τον χρόνο κατασκευής μειώνουμε άλλα προβλήματα όπως το κόστος του έργου καθώς δεν είναι τόσο ευάλωτο άρα προστατεύεται από πρόσθετες εργασίες».

Επιπλέον, τόνισε ότι η «μείωση του χρόνου προσφέρει πιο γρήγορα εμπειρία στο στελεχιακό δυναμικό».

Κ. Καλλέργης: Στην παρούσα φάση πρέπει να τρέξουμε, είναι μία αναγκαιότητα

Στην διαχρονική παθογένεια όπου «πάντα τρέχουμε και τελικά δεν προλαβαίνουμε» αναφέρθηκε από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντίνος Καλλέργης, Διευθύνων Σύμβουλος ΡΟΪΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΕ.

«Ο χρόνος είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Καλώς ή κακώς δεν έχουμε χρόνο. Στην παρούσα φάση πρέπει να τρέξουμε, είναι μία αναγκαιότητα. Έχουμε συγκεκριμένους χρηματοδοτικούς πόρους που έχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις» σημείωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι «η χώρα ίσως πρέπει να αιτηθεί επιμήκυνση του προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης». 

Εστιάζοντας στον ιδιωτικό τομέα σημείωσε ότι «πρέπει να προλάβουμε να ανταπεξέλθουμε πάνω σε προκλήσεις πάνω στα σχεδιαζόμενα και δρομολογημένα έργα. Ο σχεδιασμός των έργων δεν πρέπει να πιέζεται χρονικά γιατί τελικά αυτό το πληρώνουμε. Η πίεση στους μελετητές δεν προσφέρει στην ποιότητα του έργου. Και επειδή μιλάμε για ανθεκτικότητα, υπάρχει ένας άλλος όρος η τρωτότητα, πρώτα κάνουμε αυτή τη μελέτη και μετά μιλάμε για ανθεκτικότητα».

Ν. Κουρέτας: Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι η κατασκευή ενός έργου αλλά η συντήρηση

Στην καλή συντήρηση και την καλή λειτουργία ως τους δύο άξονες της ανθεκτικότητας των έργων αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.

Εστίασε στο Μετρό της Θεσσαλονίκης και τις καινοτομίες που εφαρμόζονται στα ζητήματα της λειτουργίας και της συντήρησης. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι να κατασκευάσει κάτι αλλά να το συντηρήσεις. Να είναι ασφαλές και λειτουργικό. Για πρώτο φορά διαγωνισμός ΣΔΙΤ και σε χρόνο ρεκόρ υπογράψαμε τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία.

Ο λειτουργός και συντηρητής θα λαμβάνει σταθερό ποσό και το δημόσιο θα έχει όλα τα έσοδα στα ταμεία του και θα μπορούμε να τα αυξήσουμε αυτά τα έσοδα» τόνισε.

Ερωτηθείς για την Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο κ. Κουρέτας σημείωσε ότι το χρονοδιάγραμμα έχει ορίζοντα το 2029. Χαρακτήρισε το έργο «πολύ σύνθετο έργο με πολλές δυσκολίες». 

Σε ό,τι αφορά την πρόοδο του έργου έκανε γνωστό ότι «ο ένας μετροπόντικας έχει κάνει ήδη 180 μέτρα, ο δεύτερος θα ξεκινήσει από το Γαλάτσι τέλος του έτους με αρχές του επόμενου». 

Ν. Ανδρεδάκης: Μεγάλη πρόκληση ο χρόνος

Ο χρόνος ήταν το σημείο που στάθηκε ιδιαίτερα και ο κ. Νίκος Ανδρεδάκης, Β Αντιπρόεδρος ΤΕΕ στη δική του παρέμβαση.

«Έχουμε τεράστιες προκλήσεις στις υποδομές και στην κατασκευή τους. Μια πάρα πολύ μεγάλη πρόκληση είναι ο χρόνος κατασκευής. Από την σύλληψη μέχρι την εκτέλεση του έργου. Όταν ένας δήμος, μια Περιφέρεια, το ίδιο το υπουργείο, σκέφτεται ένα έργο δεν το κάνει προφανώς για πλάκα. Το κάνει γιατί υπάρχει μια συγκεκριμένη ανάγκη και γιατί έχει θέσει ως προτεραιότητα το συγκεκριμένο, την συγκεκριμένη παρέμβαση» σημείωσε και πρόσθεσε ότι «άρα, θεωρητικά τουλάχιστον, το θέλει χθες να γίνει το έργο, όχι μετά από πολλά χρόνια. Δυστυχώς ξέρουμε ότι η κατάσταση δεν είναι, βέβαια, αυτή».
 
*To ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι Χορηγός Επικοινωνίας του Συνεδρίου GREEN DEAL και μεταδίδει τις εργασίες σε Live Streaming στο https://www.youtube.com/watchv=LbulIQ-vchg