Η απόφαση να αποφύγουμε κάτι κακό σπάνια υλοποιείται πριν το κακό προχωρήσει τόσο πολύ, ώστε να είναι δυνατό να το αποφύγουμε. Thomas Hardy, 1840-1928, Άγγλος συγγραφέας & ποιητής

Συναυλία του Thomas Bloch, βιρτουόζου της Γυάλινης Αρμόνικας

11 Σεπτεμβρίου, 2024

Τη Γυάλινη Αρμόνικα (Glass Harmonica), ένα σπάνιο μουσικό όργανο με ήχο μοναδικό και τον Γάλλο βιρτουόζo της, Thomas Bloch (Τόμας Μπλοχ), ο οποίος έχει εμφανιστεί σε όλο τον κόσμο και έχει συνεργαστεί με θρυλικούς μουσικούς, όπως ο Τομ Γουέιτς και ο Τζον Κέιτς και τα συγκροτήματα Radiohead, Gorillaz και Daft Punk θα συστήσει η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο κοινό της πόλης, σε συναυλία στις 23 Νοεμβρίου, στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ.

Στη συναυλία υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Ελίζας Γώγου, που εντάσσεται στον κύκλο «Στον καιρό του Μότσαρτ» θα παρουσιαστούν έργα του κορυφαίου δημιουργού, καθώς και συνθέσεις των Ράικαρντ και φον Βέμπερ με σολίστα τον Thomas Bloch και με το ιδιαίτερο ηχόχρωμα της Γυάλινης Αρμόνικας, τύπο οργάνου του 18ου αιώνα που χρησιμοποιεί μια σειρά από γυάλινα μπολ ή κύπελλα διαβαθμισμένα σε μέγεθος, για την παραγωγή μουσικών τόνων μέσω της τριβής που ενέπνευσε πολλούς συνθέτες.

Το έργο του Τζον Άνταμς «Short Ride in a Fast Machine», με το οποίο περιγράφεται «η τρομαχτική εμπειρία μίας βραδινής βόλτας πάνω σε ένα ιδιαίτερα γρήγορο σπορ αυτοκίνητο, που εύχεσαι να μην είχες τολμήσει ποτέ», περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα που ετοιμάζει η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της συναυλίας «Urban», στις 30 Νοεμβρίου, με αφορμή τα εγκαίνια του Μετρό.

Συναυλία – αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη, επετειακή συναυλία για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη, Μίκη Θεοδωράκη, με ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη και μαέστρο τον Μύρωνα Μιχαηλίδη, συναυλία για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Άντον Μπρούκνερ, η όπερα Τραβιάτα σε συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, παρουσίαση έργων Τούρκων συνθετών του περασμένου αιώνα, όπως οι Φέριτ Τουζούν και Αχμέντ Αντνάν Σαϊγκούν, σε σύμπραξη με την Τουρκάλα τσελίστρια Nil Kocamangil και έκθεση και παράλληλη μουσική εκδήλωση για τον Ιωάννη Μυλαράκη, έναν από τους σημαντικότερους δημοσιογράφους που κάλυπταν τις τέχνες και τη μουσική ζωή της Θεσσαλονίκης είναι μεταξύ των πολλών εκδηλώσεων που διοργανώνονται, τους επόμενους μήνες, από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και τους φορείς με τους οποίους συνεργάζεται.

Η Κ.Ο.Θ. κάνει πράξη την αρχή της συνεργασίας με τους πολιτιστικούς φορείς της πόλης μας και όχι μόνο, με τους δήμους Θεσσαλονίκης και Πυλαίας – Χορτιάτη, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, τη ΧΑΝΘ, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, τόνισε ο πρόεδρος της, Στάθης Γεωργιάδης, κατά τη σημερινή παρουσίαση του προγράμματος του δεύτερου εξαμήνου του 2024.

«Την παρελθούσα σεζόν, η Κ.Ο.Θ. κατέρριψε κάθε ρεκόρ εισιτηρίων και προσέλευσης και το κοινό αγκάλιασε τα προγράμματά της», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης. «Αυτό είναι το ελπιδοφόρο για μας, γιατί μεγάλη μερίδα του κοινού ήταν νέοι και γιατί μας δίνει τη δύναμη να συνεχίσουμε το έργο μας», πρόσθεσε.

Σημείωσε ακόμη ότι κάποια χρονίζοντα προβλήματα της Κ.Ο.Θ. έλαβαν αίσια εξέλιξη τη χρονιά που πέρασε, λύθηκε εν μέρει το στεγαστικό πρόβλημα, με τη μετακίνηση της Ορχήστρας στην αίθουσα Σαλτιέλ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης για να χρησιμοποιείται ως αίθουσα δοκιμών. «Παραμένει πάντα όραμα και διακαής πόθος η δημιουργία ή η εξεύρεση ενός μόνιμου σπιτιού για την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, που θα περιλαμβάνει και ένα συναυλιακό χώρο και στο οποίο θα μπορούσε να συγκεντρώσει όλες τις υπηρεσίες της», είπε ο κ. Γεωργιάδης και ευχαρίστησε την Πολιτεία και την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που είναι αρωγός σε όλες τις προσπάθειες της Κ.Ο.Θ. και ασχολούνται για την επίλυση των προβλημάτων της.

«Θέλουμε το κοινό πάντα να ανακαλύπτει κάτι καινούριο, την περασμένη σεζόν είχαμε πρώτες εκτελέσεις έργων, έργα που ακούγονται σπάνια», υπογράμμισε ο διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (Κ.Ο.Θ), Σίμος Παπάνας, τονίζοντας ότι η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης επιθυμεί να είναι ενεργό κομμάτι της κοινωνίας και επιδιώκει ένα ευρύ φάσμα συνεργασιών με ουσία.

Ανακοίνωσε ότι ετοιμάζεται μία πολύ σπουδαία συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και ότι η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θα έχει το δικό της βραβείο στο Φεστιβάλ, και πρόσθεσε ότι συνεχίζονται οι συνεργασίες με το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με τη ΧΑΝΘ, με το ΕΚΕΤΑ, με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης και με τη Φιλαρμονική της Σόφιας.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, μέσω της οποίας καταβάλλονται προσπάθειες να έχει η πόλη όπερα σε τακτική βάση. «Είμαστε μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης που δεν έχει τακτικό θεσμό όπερας, όμως αυτό το κενό προσπαθούμε όσο γίνεται να το αναπληρώνουμε με συνέργειες και συνεργασίες», ανέφερε, τονίζοντας ότι ηχογραφήθηκε η όπερα Γαλάτεια του Αιμίλιου Ριάδη, που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Φέτος, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμμετέχει πιο δυναμικά από κάθε άλλη χρονιά στα Δημήτρια, χάρη στην προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε για πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Θεσσαλονίκης, τόνισε ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης Βασίλης Γάκης. «Μας έδωσε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα στα Δημήτρια, σημαντικές με συμβολισμούς και εξωστρέφεια εκδηλώσεις», τόνισε.

Συναυλία – αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, στις 11 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Δημητρίων στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, με σοπράνο τη Χρύσα Μαλιαμάνη, διευθυντή ορχήστρας τον Leo McFall και τη Νεανική Χορωδία του Ι.Ν. Αγίων Κυρίλλου & Μεθοδίου παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα το έργο «Να θυμηθούμε» του Βρετανού συνθέτη Ντέιβιντ Μπρους.

«Πρόκειται για ένα καινούριο έργο, που παραγγείλαμε από κοινού με τον Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη. Ο δημιουργός χρησιμοποίησε λόγια από μαρτυρίες κατοίκων του Χορτιάτη μέσα στο έργο. Επιλέγοντας έναν σπουδαίο συνθέτη δημιουργούμε ένα μνημείο από ήχους, το οποίο σε αντίθεση με ένα φυσικό μνημείο που μένει σε έναν τόπο, μπορεί να ταξιδέψει σε κάθε άκρη της γης για να αφηγηθεί την ιστορία του Ολοκαυτώματος του Χορτιάτη. Ταυτόχρονα στη συναυλία θα παρουσιαστεί η όγδοη συμφωνία (σε ντο ελάσσονα, έργο 65) του Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975) που δημιουργήθηκε τη χρονιά του Ολοκαυτώματος και αφορά τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου», ανέφερε ο κ. Παπάνας.

Σημείωσε, δε, πως «αποτελεί τιμή και χαρά να συνεργαζόμαστε με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, επειδή πρώτα απ’ όλα το κύρος και η σπουδαιότητά της είναι αδιαμφισβήτητες τόνισε η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη, Ανατολή Κωνσταντινίδου. Φέτος τιμούμε τα 80 χρόνια μετά από τη θηριωδία, το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη, (τη μαζική δολοφονία 146 Ελλήνων της μαρτυρικής κωμόπολης από τους Ναζί στις 2 Σεπτεμβρίου του 1944). Ως δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη θυμόμαστε ότι η ανδρεία που επέδειξαν οι κάτοικοι είναι μεγαλειώδης και οφείλουμε να υποκλινόμαστε σε αυτούς τους ανθρώπους».

«Τραβιάτα»

Την «Τραβιάτα» με τις πασίγνωστες άριες και τα ντουέτα του Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901) που «ντύνουν» τη συγκλονιστική ιστορία ενός μεγάλου έρωτα, ματαιωμένου από τις κοινωνικές συνθήκες – συμπαραγωγή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Δημητρίων θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό της Θεσσαλονίκης, στο Μέγαρο Μουσικής, με διευθυντή ορχήστρας τον Philippe Forget την 1η Νοεμβρίου.

«Βραδιά του Ερευνητή»

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμμετέχει με ένα αφιέρωμα στον συνθέτη και αστρονόμο Ουίλιαμ Χέρσελ στη «Βραδιά του Ερευνητή», γιορτή της έρευνας, της επιστήμης και της ανακάλυψης που διοργανώνει στις 27 Σεπτεμβρίου το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα συγκεντρώνει έργα που αποτελούν ουσιαστικά μία έρευνα στη μουσική. Ξεκινά με ένα παράξενο κουαρτέτο εγχόρδων, το οποίο απαγορεύει στους ερμηνευτές να χρησιμοποιήσουν το αριστερό τους χέρι, ενώ περιλαμβάνει και δύο από τις συμφωνίες του τιμώμενου συνθέτη και ιδρυτή της αστρικής αστρονομίας, ο οποίος ενέπνευσε τη σύνθεση «Δημιουργία» στον Χάυντν.

Συναυλία «Urban» για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Στις 30 Νοεμβρίου, η Κ.Ο.Θ. στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ θα παρουσιάσει τα έργα των Άαρον Κόπλαντ (1900-1990): Fanfare for the common man, Τζων Άνταμς (1947): Short ride in a fast machine, Χεϊτόρ Βίλλα-Λόμπος (1887-1959): The little train of Caipira, Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937): ‘Γαλάζια Ραψωδία’ για πιάνο και ορχήστρα και Λέοναρντ Μπερνστάιν (1918-1990): Συμφωνικοί Χοροί από το ‘West Side Story’ σε μία γιορτή για τα εγκαίνια του Μετρό με τον Simon Trpčeski από τη Βόρεια Μακεδονία στο πιάνο και τον Martin Lebel στη διεύθυνση ορχήστρας.

Η Κ.Ο.θ., η ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα με τη μεγαλύτερη ιστορία στη διεθνή δισκογραφία

Πολύ σημαντικό γεγονός χαρακτήρισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κ.Ο.Θ. την κυκλοφορία από την ιστορικότερη δισκογραφική στον χώρο της κλασσικής μουσικής, Deutche Grammophon, του CD «Irish Roots» του Ντέιβιντ Χόουπ που αποτελεί συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης είναι η Ελληνική Συμφωνική με τη μεγαλύτερη ιστορία στη διεθνή δισκογραφία, ήμασταν οι πρώτοι με παρουσία στη δισκογραφία. Δύο μήνες μετά την παρουσίασή του, το CD έχει παιχτεί σε εκατοντάδες ραδιόφωνα σε όλο τον κόσμο, περίπου 40 εθνικής εμβέλειας στις ΗΠΑ, στην Αυστραλία και ήταν δεύτερο στα charts της Γερμανίας. «Έχουμε πάει τον ήχο της πόλης μας και της Ορχήστρας μας σε κάθε άκρη της γης», υπογράμμισε ο κ. Σαπάνας.

Το αναλυτικό πρόγραμμα της Κ.Ο.Θ. για την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2024 είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της.

Κ. Γιαννίκη