Τρόποι με τους οποίους ευρωπαϊκές πόλεις κατάφεραν να εντάξουν δυναμικά την ποδηλατοκίνηση στην καθημερινότητα των πολιτών τους και πως η Θεσσαλονίκη μπορεί να ακολουθήσει ανάλογα «βήματα» επάνω σε δύο τροχούς συζητήθηκαν στη διάρκεια της εκδήλωσης με τίτλο «Βιώσιμη κινητικότητα – βιώσιμες πόλεις: Η συμβολή των κοινόχρηστων ποδηλάτων μέσα από το παράδειγμα της Λειψίας» που πραγματοποιήθηκε στο περίπτερο 13 της 88ης ΔΕΘ, με τιμώμενη χώρα τη Γερμανία.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, εξήγησε πως η κίνηση στη Θεσσαλονίκη «είναι προβληματική καθώς υπάρχει μακροχρόνια ταλαιπωρία λόγω των έργων του Μετρό, λόγω των κακών συγκοινωνιών που προσφάτως βελτιώθηκαν αλλά και των προβλημάτων που προκύπτουν από τις εργασίες κατασκευής του Flyover».
«Ως νέα δημοτική αρχή αναζητούμε τρόπους να ξεπεράσουμε αυτά τα προβλήματα, με νύχια και με δόντια να κρατήσουμε κάποιους ποδηλατοδρόμους», συμπλήρωσε. O κ.Νικηφορίδης εξήγησε πως από το σύνολο των 1.600 δρόμων του κεντρικού δήμου ελάχιστοι είναι οι ποδηλατόδρομοι, ενώ ως πιο λειτουργικός χαρακτηρίζεται ο ποδηλατόδρομος της Νέας Παραλίας, που καλύπτει τη διαδρομή από το Μέγαρο Μουσικής έως το λιμάνι.
«Το σχέδιο είναι να ενισχύσουμε τους ποδηλατοδρόμους και να προχωρήσουμε στην υλοποίηση νέων αφού, όμως, ολοκληρωθούν κάποια έργα. Ζούμε σε μια πόλη που σε μεγάλο μέρος είναι επίπεδη, υπάρχουν περιοχές που είναι πιο δύσκολες, όμως τα προβλήματα εκεί λύνονται με ποδήλατα που έχουν ηλεκτροκίνηση. Υπάρχουν διαμαρτυρίες από ποδηλάτες πως η πόλη δεν ευνοεί την υγιή κίνηση, γιατί το ποδήλατο δεν έχει ρύπους και σου δίνει τη δυνατότητα να αθληθείς», υπογράμμισε.
Τις πρακτικές που ακολούθησαν στη Λειψία, αδελφοποιημένη πόλη εδώ και 40 χρόνια στη Θεσσαλονίκη, μετέφερε μέσω της εκδήλωσης ο υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού Κινητικότητας της πόλης της Λειψίας, Benjamin Wagner. «Καθορίσαμε τους βασικούς άξονες που θα κινούνται τα ποδήλατα και κάθε ποδηλατόδρομος έγινε από την αρχή σεβαστός και αποδεκτός από τον κόσμο και καθιερώθηκε το σύστημα των ποδηλατοδρόμων», είπε αρχικά.
Ο κ.Wagner εξήγησε πως είναι απαραίτητος ο διάλογος με τους πολίτες ώστε να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα και πως για να επιλέξει κάποιος να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο έναντι των άλλων μέσων μεταφοράς θα πρέπει να έχει καλούς και ελκυστικούς ποδηλατοδρόμους, που θα συνδυάζονται με τους αυτοκινητοδρόμους, τους πεζούς, την κίνηση των βαρέων οχημάτων.
Εκ μέρους της Nextbike ο περιφερειακός γενικός διευθυντής νοτιοδυτικής Ευρώπης, Jhon Alexander Ramirez Ospina, έδωσε πετυχημένα παραδείγματα από τη Βαρσοβία της Πολωνίας και το Μπιλμπάο της Ισπανίας πως έλυσαν τα προβλήματα και κατάφεραν μέσα σε λίγα χρόνια να εντάξουν το κοινόχρηστο ποδήλατο στις ζωές των κατοίκων τους.
Για τη Βαρσοβία είπε πως το πλάνο ξεκίνησε το 2011 και δεν υπήρχε καθόλου στην κουλτούρα των πολιτών το ποδήλατο λόγω του υπερβολικού κρύου. Εξήγησε πως αρχικά ξεκίνησαν οι υποδομές και σταδιακά έφτασαν στο επιθυμητό επίπεδο καθώς ο κόσμος αντιλήφθηκε πως πρόκειται για ένα φθηνό τρόπο μετακίνησης. Αποτέλεσμα είναι δέκα χρόνια μετά, να υπάρχει ένα καλό δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Όσο για το Μπιλμπάο το πρόβλημα ήταν πως η πόλη διαθέτει λόφους. Επομένως, το 20% – 30% των χρηστών επωφελήθηκαν από τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ο δήμος επένδυσε χρήματα για να γίνει το ποδήλατο μέρος της αστικής κινητικότητας, ενώ το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων στηρίχθηκε και από τις αστικές συγκοινωνίες.
Α.Καρυπίδου