«Έχω την αίσθηση του ολοκληρωμένου έργου» διαβεβαιώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής των τεσσάρων τελετών των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, Τομά Ζολί οποίος ελπίζει ότι θα έχουν δείξει «την ενωτική δύναμη, που χρειαζόταν η Γαλλία, του πολιτισμού».
«Είμαι πολύ χαρούμενος και πολύ κουρασμένος»,μετά από δύο χρόνια προετοιμασίας με τις ομάδες του, είπε σε συνέντευξη στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων (AFP).
«Ένα ή δύο σημαντικότερα σημεία; Το μπλε-λευκό-κόκκινο σύννεφο που σκάει πάνω από τη γέφυρα Αούστερλιτς, σε ένα θεατρικό σκηνικό, ξεκινώντας την πρώτη τελετή. Αλλά και η συνάντηση μεταξύ της Άγια Νακαμούρα και της Ρεπουμπλικανικής Φρουράς, ήταν η συνέργεια όλων όσων θέλαμε να δείξουμε ή ακόμα τα δεκανίκια των χορευτών που αντιπροσωπεύουν τα κουπιά σε μια από τις χορογραφίες του Αλεξάντρ Έκμαν στα εγκαίνια των Παραολυμπιακών Αγώνων. Στην Τελετή Έναρξης (26/7) έκλαιγα όλη την ημέρα, εξαιτίας της βροχής. Είχαμε προφανώς προβλέψει κάποια διαφορετικά πράγματα. Οι παραστατικές τέχνες, ιδιαίτερα ο χορός, το θέατρο, η όπερα, το τσίρκο ήταν στο επίκεντρο, ελπίζω ότι αυτές οι τελετές έδειξαν τη δύναμη της τέχνης και της ζωντανής παράστασης. Ήταν ένα επίκεντρο για τη συμβολή του πολιτισμού σε όλους».
Και συνέχισε αναφερόμενος στις επιθέσεις που δέχθηκε:
«Υπήρξαν επιθέσεις πολύ μεγάλης κλίμακας. Από τόσες πολλές προσωπικότητες, είναι παράλογο. Πώς μπορεί κανείς να πιστέψει ότι, στο μυαλό μου, θα μπορούσε να υπήρχε οποιαδήποτε επιθυμία να χλευάσει την Καθολική θρησκεία, γνωρίζοντας ότι, σε αυτή την Τελετή, ένας ολόκληρος πίνακας είναι αφιερωμένος στην Παναγία των Παρισίων;
Ότι θα μπορούσαμε να δεχθούμε επιθέσεις μίσους, προσβολών, απειλών, εκφοβισμού, που με αποσταθεροποίησαν, με την έννοια ότι αυτό που ήθελα να πω εκείνο το βράδυ ήταν μηνύματα ενότητας.
Υπέβαλα μια καταγγελία. Εάν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επαναλάβει ότι η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο είναι καταδικαστέα, ότι οι διακρίσεις είναι έγκλημα».
Α. Βαζογιάννης