Η καλύτερη δημοκρατία είναι εκείνη, όπου στους κακούς δεν επιτρέπεται να παίρνουν την εξουσία και στους καλούς δεν επιτρέπεται ν’ αρνούνται τη διακυβέρνηση του τόπου τους. Πιττακός ο Μυτιληναίος, 650-570 π.Χ., εκ των 7 σοφών της Αρχ .Ελλάδας

“Οι αστικές συγκοινωνίες κερδίζουν επιβάτες και ψηφιοποιούνται” – Τι εξήγγειλαν οι επικεφαλής των οργανισμών για Αθήνα και Θεσσαλονίκη

19 Σεπτεμβρίου, 2024

Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης «κερδίζουν» επιβάτες και ψηφιοποιούνται, με τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα, προς όφελος του επιβατικού κοινού. Στα τέλη του έτους ξεκινούν οι ανέπαφες συναλλαγές σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας ενώ αρχές του 2025 αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για wi-fi στα λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες θα εφαρμοστεί στις 30 Νοεμβρίου, με την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης.

Τα παραπάνω ανέδειξαν, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο του ITC 2024 – 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ο Γιώργος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, ο Αθανάσιος Κοτταράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, ο Στέφανος Αγιάσογλου, Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ, ο Γιάννης Τόσκας, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ, ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα, ο Klaus Kroeger, Head of Platform Solutions (Smart Cities, Public Transportation, EV-Charging & Mobility) της Mastercard και ο Δήμος Σαπίδης, CEO της Siemens Mobility Greece.

Γ. Σπηλιόπουλος, ΟΑΣΑ: Τέλη του έτους ξεκινούν οι ανέπαφες συναλλαγές σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Στα τέλη του έτους, όλοι οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς θα μπορούν να πληρώνουν με κάρτα ή το κινητό τους ή το ψηφιακό τους «πορτοφόλι», σε ακυρωτικό μηχάνημα/πύλη εισόδου – εξόδου, σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ, όπως αποκάλυψε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού, Γιώργος Σπηλιόπουλος.

Αυτή τη στιγμή, όπως ανέφερε, το σχετικό πρόγραμμα τρέχει πιλοτικά εδώ και λίγους μήνες στις λεωφορειακές γραμμές του αεροδρομίου και θα επεκταθεί από τα Χριστούγεννα και έπειτα σε όλα τα μέσα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το απλό «χάρτινο» εισιτήριο δεν θα είναι διαθέσιμο προς χρήση.

Σύμφωνα με τον κ. Σπηλιόπουλο, όραμα του ΟΑΣΑ αποτελεί τα ΜΜΜ να γίνουν η πρώτη επιλογή για την μετακίνηση των πολιτών της Αθήνας.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού, «γίνονται όλες οι απαραίτητες ζυμώσεις, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο του Οργανισμού για την επόμενη ημέρα των αστικών συγκοινωνιών».

Μάλιστα, τον Οκτώβριο, σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα παρουσιαστούν στους δήμους οι προτάσεις του Οργανισμού για το «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής».

Μεταξύ αυτών των προτάσεων, περιλαμβάνονται και τα «πρότυπα πεζοδρόμια», ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα κ.ά.

Ο κ. Σπηλιόπουλος διευκρίνισε πως το action plan για τον επανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη της Αττικής έχει ξεκινήσει. Θα προσδιορισθεί η πραγματική ζήτηση για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θα εκτιμηθούν οι ανάγκες για νέους προορισμούς και θα εξετασθούν οι νέες τάσεις αστικής μετακίνησης.

Στόχος των Συγκοινωνιών Αθηνών είναι να επανακαθοριστεί η λειτουργία του μεταφορικού συστήματος της πρωτεύουσας για την επόμενη εικοσαετία, με έμφαση στη διαλειτουργικότητα των μέσων και την προώθηση βιώσιμων αστικών μεταφορών.

Αθ. Κοτταράς, ΣΤΑΣΥ: ‘Ανοδος της επιβατικής κίνησης κατά 10% στις Σταθερές Συγκοινωνίες από την αρχή του έτους

Το επιβατικό κοινό έχει επιστρέψει στα μέσα σταθερής τροχιάς, με την αύξηση του αριθμού των χρηστών στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 να προσεγγίζει το 10%, όπως είπε ο Αθανάσιος Κοτταράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ.

«Με δεδομένο ότι σε 4 μήνες το μετρό θα κλείσει 25 χρόνια λειτουργίας και προκειμένου να διατηρήσουμε τις προσφερόμενες υπηρεσίες με αξιοπιστία και ασφάλεια, χρειάζεται μία σημαντική επένδυση αναβάθμισης του μετρό», υπογράμμισε ο κ. Κοτταράς.

Ειδικότερα, είναι αναγκαία η αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης και πυρανίχνευσης, η αναβάθμιση του τροχαίου υλικού και η προμήθεια νέων συρμών, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών, καθώς είναι πολλά τα προβλήματα σε ανελκυστήρες και κυλιόμενες κλίμακες.

«Στη γραμμή 3 και ειδικά στο κομμάτι που συνδέει το Αεροδρόμιο με το κέντρο της πόλης είναι αναγκαία η προμήθεια νέων διερευματικών συρμών, όπως και η εγκατάσταση κλιματισμού σε 24 συρμούς της σειράς 1, που δεν είχαν, όταν τους προμηθευτήκαμε πριν από 25 χρόνια. Βρήκαμε την τεχνική λύση και την έχουμε καταθέσει στο υπουργείο», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ.

Απαραίτητη είναι και η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, με τον κ. Κοτταρά να προαναγγέλλει την πρόσληψη 142 ατόμων το επόμενο δίμηνο, καθώς και η περαιτέρω ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό το 2025, χρονιά, στην διάρκεια της οποίας αναμένεται να κυκλοφορήσουν τμηματικά και οι ανακαινισμένοι συρμοί στη γραμμή 1 του μετρό (ο γνωστός ηλεκτρικός).

«Ένα σημαντικό πράσινο έργο που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα είναι σε φάση υλοποίησης μετά την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ και της αναδόχου εταιρείας Siemens Mobility Α.Ε., καθώς προχωρά η εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών σε δύο υποσταθμούς της γραμμής 1 Νέο Ηράκλειο και Φάληρο», όπως είπε ο κ. Κοτταράς, προσθέτοντας ότι το 2025 θα ξεκινήσει ο σχεδιασμός επέκτασης της παρέμβασης και στις γραμμές 2 και 3.

Ερωτηθείς, τέλος για την εισιτηριοδιαφυγή, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ ανέφερε ότι η διαφορά μεταξύ του ρυθμού αύξησης της επιβατικής κίνησης και του ρυθμού αύξησης των εισπράξεων από πώληση κομίστρου που παρατηρείται, έχει φέρει αποτελέσματα από το σχέδιο αντιμετώπισης του φαινομένου της εισιτηριοδιαφυγής που υλοποιείται.

Στ. Αγιάσογλου, ΟΣΥ: Προκηρύσσεται διαγωνισμός για wi-fi στα λεωφορεία

Από το 2024 έχει αρχίσει η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, με αμιγώς νέα οχήματα, γεγονός που συνεχίζεται εντατικά και θα ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι του 2025, σύμφωνα με τον Στέφανο Αγιάσογλου, Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΟΣΥ.

Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να δώσει περισσότερο χρόνο και πόρους στο προσωπικό της εταιρείας, καθώς δεν θα απαιτείται τόση μεγάλη ενέργεια για τη συντήρηση του υπάρχοντος γηρασμένου στόλου, η μέση ηλικία του οποίου είναι στα 19 έτη.

Μάλιστα, ο κ. Αγιάσογλου δήλωσε ότι θα υπάρξει η δυνατότητα, το έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό της ΟΣΥ να παρέχει και έργο εκτός της εταιρείας, ειδικά όσον αφορά την τεχνογνωσία στους τεχνικούς τομείς, με αποτέλεσμα την εισροή εσόδων στα ταμεία της ΟΣΥ.

Σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας, η ΟΣΥ εκτιμά ότι, στις αρχές του 2025, θα προκηρυχθεί, από την Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός για wi-fi εντός των οχημάτων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου τα τέλη του 2026.

Για το προσωπικό της ΟΣΥ, ανέφερε ότι αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των ελεγκτών, καθώς πλέον η εταιρεία θα μετρά σύντομα 140 ελεγκτές από τους 35 που είχε αρχικά, εκμεταλλευόμενη τα προγράμματα απασχόλησης της ΔΥΠΑ. «Το γεγονός της αύξησης των ελέγχων έχει ήδη δώσει απτά αποτελέσματα, μειώνοντας την εισιτηριοδιαφυγή», σημείωσε και επισήμανε ότι η κατάσταση είναι πολύ «καλύτερη από όσα μπορεί να λέγονται». Υπογράμμισε επίσης ότι έχει ξεκινήσει, σε πιλοτική φάση, ο έλεγχος εισιτηρίων από την μπροστινή θύρα σε κάποιες γραμμές.

Τέλος, ο κ. Αγιάσογλου σημείωσε ότι είναι απαραίτητο να αυξηθεί ο αριθμός των οδηγών και των τεχνικών, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει με τις δυνατότητες που δίνει το νέο νομοσχέδιο για το Υπερταμείο.

Γ. Τόσκας, ΟΣΕΘ: Τα σχέδια για την επόμενη ημέρα των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης

Τους 4 + 1 πυλώνες οργάνωσης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης περιέγραψε ο Γιάννης Τόσκας, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο πρώτος αφορά την ήδη ανακοινωθείσα από τον υπουργό ΥΠΟΜΕ Χρ. Σταϊκούρα θεσμική ανασυγκρότηση του Οργανισμού και τη δημιουργία ενός σχήματος στη Θεσσαλονίκη που θα προσομοιάζει με το σχήμα ΟΑΣΑ και των παρόχων τους.

Οι υπόλοιποι πυλώνες αφορούν τον ανασχεδιασμό των λεωφορειακών γραμμών με την αναδιάρθρωση όλου του συγκοινωνιακού συστήματος, την οργάνωση των (πολυτροπικών) τερματικών χώρων, την προώθηση διαγωνισμού για το συγκοινωνιακό έργο για τα επόμενα 10 χρόνια και, βέβαια, τη συγκρότηση και υλοποίηση όλων των διεργασιών που προβλέπονται για το ηλεκτρονικό σύστημα συλλογής κομίστρου.

Όπως εξήγησε ο κ. Τόσκας, στόχος είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο να εφαρμοστεί ακριβώς με την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, δηλαδή στις 30 Νοεμβρίου.

Αναφερόμενος στον συνδυασμό των μέσων μεταφοράς με την έλευση του μετρό στην πόλη, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ εξήγησε ότι ο Οργανισμός βρίσκεται σε συνεχείς επαφές με τις αρμόδιες Υπηρεσίες και τους Δήμους που συγκροτούν το Πολεοδομικό Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, ενώ παράλληλα έχουν σχεδιαστεί μικροί χώροι στάσης και στάθμευσης στους τερματικούς σταθμούς και τις στάσεις της βασικής γραμμής του Μετρό, καθώς και ειδικές περιοχές που θα δίνεται η δυνατότητα ολιγόλεπτης στάθμευσης οχημάτων και ταξί.

Μάλιστα, πρόσθεσε ότι στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, τον οποίο μελέτησε εξαρχής ο ΟΣΕΘ και στον οποίο έχει διατεθεί ποσό άνω των 20 εκατ. ευρώ μόνον για απαλλοτριώσεις, έχει δημιουργηθεί οργανωμένος χώρος που θα εξυπηρετεί αυτούς τους σκοπούς.

Ν. Πετράκης, Visa: Έρχονται ανέπαφες συναλλαγές στα μέσα μεταφοράς της Αθήνας

Σύντομα οι ανέπαφες πληρωμές θα είναι διαθέσιμες και στις συγκοινωνίες της Αθήνας ανακοίνωσε, από την πλευρά του, ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα.

O κ. Πετράκης παρουσίασε τα πλεονεκτήματα των ανέπαφων πληρωμών στην αστική κινητικότητα για επιβάτες, πόλεις, οργανισμούς συγκοινωνιών, περιβάλλον και τουρισμό, τονίζοντας ότι παρέχουν άμεση και χωρίς καθυστερήσεις πρόσβαση στα μέσα μεταφοράς, αυξάνουν την χρήση των μέσων μεταφοράς και παρέχουν μία δεξαμενή δεδομένων που επιτρέπουν στους οργανισμούς συγκοινωνιών να οργανώνουν καλύτερα τα δρομολόγια.

Σε έρευνα που πραγματοποίησε η Visa σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για τις προτιμήσεις των Ελλήνων γύρω από τις ψηφιακές πληρωμές στα ΜΜΜ, 8 στους 10 επιβάτες δήλωσαν πρόθυμοι να υιοθετήσουν ψηφιακές πληρωμές για πρόσβαση σε υπηρεσίες αστικής κινητικότητας.

Επίσης, 7 στα 10 άτομα δήλωσαν ότι θα χρησιμοποιούσαν συχνότερα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, εάν αυτή η υπηρεσία ήταν διαθέσιμη. Στην Ελλάδα, η Visa και η NBG Pay λάνσαραν το 2023 τις ανέπαφες πληρωμές στα αστικά λεωφορεία σε 30 πόλεις σε όλη την Ελλάδα. Τα πρώτα στοιχεία έδειξαν διπλασιασμό των μέσων μηνιαίων συναλλαγών σε σχέση με το πρώτο έτος εφαρμογής.

Επίσης, από την άνοιξη εφαρμόζεται πιλοτικά, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το Υπερταμείο, τον ΟΑΣΑ, την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και την NBG Pay, το σύστημα ανέπαφων πληρωμών με κάρτα ή διασυνδεδεμένες συσκευές και στα λεωφορεία των γραμμών Express του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Όπως τόνισε ο κ. Πετράκης, η δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών είναι εξαιρετικής σημασίας για τους τουρίστες, οι οποίοι έχουν συνηθίσει σε αυτού του είδους τις συναλλαγές στις χώρες προέλευσής τους.

Klaus Kroeger, Mastercard: Η συμβολή των ανέπαφων συναλλαγών στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας

Στο ρόλο που θα παίξουν οι ανέπαφες συναλλαγές στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας αναφέρθηκε ο Klaus Kroeger, Head of Platform Solutions (Smart Cities, Public Transportation, EV-Charging & Mobility) της Mastercard.

«Θα πρέπει να ψηφιοποιήσουμε την εμπειρία του πελάτη και να αυξήσουμε τις τοποθεσίες αποδοχής συστημάτων ανέπαφων συναλλαγών», είπε ο Klaus Kroeger, τονίζοντας ότι θα πρέπει επίσης να ληφθούν πρωτοβουλίες για νέα έργα, με δάνεια εμπειρία από άλλες πόλεις όπου έχουν εφαρμοστεί παρόμοια συστήματα.

Η μεγαλύτερη τάση στις αστικές μεταφορές είναι σήμερα το tap & ride, η ενοικίαση πατινιών που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη. Κατά τον Klaus Kroeger, το μέγεθος αυτής της αγοράς ανήλθε σε 140 εκατ. δολάρια το 2023 και αναμένεται ότι θα αυξηθεί συνολικά κατά 17%.

«Το 2023 υπήρξε μία μικρή απόκλιση από τις εκτιμήσεις εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας, ωστόσο η αύξηση ήταν και αυτή τη χρονιά σημαντική. Στην Ευρώπη η αγορά αυτή έχει αξία 5 εκατ. ευρώ, αλλά καταγράφει ανάπτυξη της τάξης του 186%».

Η Mastercard έχει ήδη υλοποιήσει στην Ουγγαρία ένα μεγάλο έργο tap & ride με τον Οργανισμό Μεταφορών Βουδαπέστης. «Σε πρώτη φάση ολοκληρώσαμε τη σύνδεση της πόλης με το αεροδρόμιο. Εξοπλίσαμε τη γραμμή με ειδικά επικυρωτικά μηχανήματα και συνεχίσαμε με τον εξοπλισμό ακόμα μίας γραμμής του μετρό της πόλης. Εκτός από τη μείωση των χάρτινων εισιτηρίων, διαπιστώσαμε ότι το 45% των διαδρομών προέρχονται από τη μέθοδο του tap & ride», ανέφερε.

Δ. Σαπίδης, Siemens Mobility Greece: Η ψηφιοποίηση «κλειδί» στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της αστικοποίησης

Στα πλεονεκτήματα της ταχύτητας υλοποίησης και εφαρμογής ψηφιακών λύσεων σχετικά με την απρόσκοπτη ταξιδιωτική εμπειρία των επιβατών αναφέρθηκε ο Δήμος Σαπίδης, CEO της Siemens Mobility Greece.

«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε στη Siemens είναι να συνδυάσουμε τον πραγματικό με τον ψηφιακό κόσμο. Για να γίνει πράξη αυτό το εγχείρημα στην Siemens έχουμε υλοποιήσει την ψηφιακή επιχειρηματική πλατφόρμα, Siemens Xcelerator στην οποία θα αλληλοεπιδρούν όσοι διαχειρίζονται το τροχαίο υλικό, όσοι ασχολούνται με τη συντήρηση και τη λειτουργία των υποδομών μίας γραμμής, καθώς και οι επιβάτες, προκειμένου όλοι να επιτύχουν το σκοπό τους», τόνισε.

«Προκλήσεις, όπως η κλιματική αλλαγή και η αστικοποίηση θα πρέπει να αντιμετωπιστούν χωρίς να προχωρήσουμε σε διπλασιασμό του όγκου των υποδομών, εξ ου και η ψηφιοποίηση θα αποτελέσει τη βάση της αντιμετώπισης αυτών των ζητημάτων. Ειδικά για την κλιματική αλλαγή, θα πρέπει να προωθηθούν λύσεις, όπως η χρήση υλικών και εξοπλισμού πλήρως ανακυκλώσιμων αλλά και λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας», συμπλήρωσε.

Δεδομένου ότι σήμερα όλα κινούνται ηλεκτρικά, τόσο τα ιδιωτικά οχήματα όσο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, «στόχος είναι να χρησιμοποιήσουμε την πράσινη ενέργεια, έτσι ώστε να πείσουμε το κοινό να χρησιμοποιήσει τα ηλεκτρικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Οι λύσεις που εφαρμόζονται απαιτούν υψηλή τεχνολογία με στόχο μια βιώσιμη συγκοινωνία», κατέληξε ο κ. Σαπίδης.