Το γενικό δίδαγμα της ιστορίας είναι: τα ίδια, με διαφορετικό τρόπο. Όποιος έχει διαβάσει Ηρόδοτο έχει διαβάσει σχεδόν όλη την ιστορία. Arthur Schopenhauer, 1788-1860, Γερμανός φιλόσοφος

«Ο χώρος θέλει γερό στομάχι να αντέχεις τον τεράστιο ανταγωνισμό και τις συνεχείς απορρίψεις» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ηθοποιός Έλενα Μεγγρέλη

21 Απριλίου, 2024

Είναι απόφοιτος του τμήματος Κοινωνιολογίας του Πάντειου Πανεπιστημίου, απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Υποκριτική του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ. Έχει συμμετάσχει σε πολλές θεατρικές παραστάσεις, μεταξύ των οποίων «Η ιστορία του Πρίγκιπα της Κούμπα Τάντι» και «Κάζιμιρ και Καρολίνα» (2018), περιόδευσε στην Ελλάδα και το εξωτερικό με την ομάδα Le Cirque Petit, δίνοντας παραστάσεις σε πλατείες, δρόμους, θέατρα, εργοστάσια, σχολεία και νοσοκομεία, είναι επίσης εμψυχώτρια σε εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο» του Εθνικού Θεάτρου. Τέλος, έχει συμμετάσχει σε επιτυχημένες σειρές της τηλεόρασης, με πιο πρόσφατο τον ρόλο της Δάφνης στη σειρά του ALPHA «Ο Παράδεισος των κυριών».

   Ο λόγος, φυσικά, για την ηθοποιό Έλενα Μεγγρέλη, που μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τις εμπειρίες, τα θετικά και αρνητικά του χώρου της, τους αγαπημένους της ηθοποιούς, αλλά και το πώς φαντάζεται το μέλλον ενός επαγγέλματος που επηρεάζεται, όπως και όλα σχεδόν, από τις σύγχρονες εξελίξεις.

   Ποιες από τις πολλές εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές εμπειρίες της θα ξεχώριζε; «Ειλικρινά δεν θα ξεχώριζα κάποιες, αν και είναι άδικο εν μέρει, αλλά κάθε τι έφερε δώρα διαφορετικά, γνώση και εμπειρία διαφορετική. Είναι όλα μέρη μιας διαδρομής που το καθένα τη δεδομένη στιγμή και εποχή που συνέβησαν ήταν το παν για μένα και ένιωθα τυχερή και δημιουργικά ζωντανή», απάντησε στην πρώτη ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ η Έλενα Μεγγρέλη, που έχει μια ατελείωτη … λίστα από αγαπημένους ηθοποιούς, αλλά επιλέγει να εστιάσει σε τρεις: «Η λίστα είναι ατελείωτη με πολλές κατηγορίες. Από τότε δε που ασχολήθηκα επαγγελματικά, γιγαντώθηκε! Αγαπώ και θαυμάζω πολλές και πολλούς Έλληνες και ξένους ηθοποιούς, σύγχρονους και μη για διαφορετικούς λόγους. Αλλά για κάποιο λόγο θα ήθελα να αναφερθώ ειδικά στο καθαρό βλέμμα του Βέγγου, στην ακαταμάχητη απλότητα και ευφυΐα του Τζακ Νίκολσον και στον εκρηκτικό, αμφίρροπο δυναμισμό της Ιζαμπέλ Υπέρ».

   Επιστρέφοντας στο σήμερα, αναρωτηθήκαμε ως προς την καθημερινότητα μιας νέας ή ενός νέου ηθοποιού. Καταφέρνει να ζήσει από το επάγγελμα αυτό ή χρειάζεται να έχει κι άλλες ασχολίες παράλληλα; «Το επάγγελμα του ηθοποιού είναι εποχικό. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν κάθε λίγο ψάχνεις για δουλειά. Επίσης, σημαίνει ότι οι απολαβές δεν είναι ποτέ σταθερές με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της ζωής και τον προγραμματισμό. Συνεπώς, πολύ συχνά χρειάζεται να καταφεύγουμε σε άλλες επαγγελματικές ασχολίες για λόγους επιβίωσης παραμένοντας όμως προσανατολισμένοι στο επάγγελμα που σπουδάσαμε και αγαπάμε», σημείωσε η συνομιλήτρια του ΑΠΕ-ΜΠΕ, με τη συζήτηση να περιστρέφεται και γύρω από τα … καλώς και κακώς κείμενα ενός χώρου με πολλή λάμψη και ενδιαφέρον, αλλά και με αρκετή ανασφάλεια.

   «Στα καλώς κείμενα θα αναφερθώ με τη φράση του Δημήτρη Ήμελλου, δανεισμένη από τον Σαίξπηρ που δουλεύαμε τότε στη σχολή και έκτοτε την ανακαλώ συχνά: ‘Κάνουμε την πιο ζεστή δουλειά του κόσμου’. Βουτάμε σε κείμενα, δουλεύουμε ομαδικά, ψάχνουμε, εξερευνούμε, διαρκώς μαθαίνουμε νέους τρόπους και δεξιότητες, συνδιαλεγόμαστε δημιουργικά μεταξύ μας, με το κοινό, καταθέτουμε και εκθέτουμε, παίζουμε. Στα κακώς κείμενα, πέρα από την οικονομική ανασφάλεια που προανέφερα και το ψυχοφθόρο άγχος που επιφέρει, ο χώρος θέλει γερό στομάχι να αντέχεις τον τεράστιο ανταγωνισμό και τις συνεχείς απορρίψεις. Ειδικά δε όσο μεγαλώνει κάποιος, οι ευκαιρίες λιγοστεύουν -οι περισσότερες ανοιχτές ακροάσεις αφορούν νεαρές σκηνικές ηλικίες. Είναι επίσης ένα επάγγελμα που χρειάζεται διαρκή οριοθέτηση συμπεριφορών ακριβώς επειδή είναι τόσο ανθρωποκεντρικό. Πριν το #metoo, που άνοιξε στόματα και δρόμους προς τη δικαιοσύνη, υπήρχε και αυτή η εγκληματική αντίληψη πως πρέπει να κακοποιηθείς με οποιοδήποτε τρόπο για να σκληραγωγηθείς και να ανελιχθείς. Τέλος, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στη θεσμική απαξίωση από την υποβάθμιση των πτυχίων μας που ακυρώνει τις σπουδές μας και προσβάλει τα επαγγελματικά μας δικαιώματα», τόνισε η Έ. Μεγγρέλη για το επάγγελμα που δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστο από τις σύγχρονες εξελίξεις. Πώς, αλήθεια, φαντάζεται το μέλλον του:

   «Πρόσφατα έχασα μια δουλειά σπηκάζ από το ΑΙ (Αrtificial Intelligence), όπως με ενημέρωσαν. Η τεχνολογία της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι ήδη εδώ και θα αλλάξει τις ζωές μας με τρόπους που ακόμα δεν γνωρίζουμε ακριβώς. Δεν ξέρω και δεν μπορώ να φανταστώ ακόμα πώς το επάγγελμα του ηθοποιού θα επηρεαστεί από την τεχνολογία που έρχεται. Ήδη, οι μετρήσεις στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τα κριτήρια επιλογής μιας παραγωγής ή τις αμοιβές. Είναι παρήγορο πως το επάγγελμα του ηθοποιού όσο και αν μετασχηματιστεί ή επηρεαστεί, θα συνεχίσει να υπάρχει γιατί είναι συνυφασμένο και αναπόσπαστο με την ανθρώπινη ύπαρξη και έκφραση. Εύχομαι να είμαι υγιής και ενεργή να το δω τι επιφυλάσσει το μέλλον», κατέληξε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Έλενα Μεγγρέλη, που αυτήν την περίοδο συνεχίζει ως Δάφνη στον «Παράδεισο των κυριών», παίζει στην παράσταση «Εσύ, η ζωώδης μηχανή» στο θέατρο Rabbithole και ταυτόχρονα είναι σε πρόβες για την perfomance «Ψιλικά» της ομάδας Στέρεο Νερό που θα παρουσιαστεί αρχές Ιουνίου.

   Ελένη Μάρκου