Οι σκέψεις είναι οι σκιές των συναισθημάτων μας - πάντα σκοτεινότερες, κενότερες και απλούστερες. - Friedrich Nietzsche, 1844-1900, Γερμανός φιλόσοφος

Μύκονος: Σταθερή και αναλλοίωτη αξία για τον ελληνικό τουρισμό παρά τη συγκυριακή κρίση, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος του νησιού Χρήστος Βερώνης

18 Αυγούστου, 2024

“Η Μύκονος, παρά τη συγκυριακή κρίση που περνάει σήμερα, παραμένει μια σταθερή και αναλλοίωτη  αξία για τον τουρισμό. Ένας δημοφιλής και ελκυστικός παγκόσμιος τουριστικός προορισμός , με εκατομμύρια  πιστούς φίλους,  που παρακολουθεί τις εξελίξεις και προσπαθεί να βελτιώνεται διαρκώς”.

Αυτό τονίζει σε συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος του νησιού Χρήστος Βερώνης, με φόντο την φετινή τουριστική χρονιά και υπογραμμίζει ότι με έτος αναφοράς το 2019 η Μύκονος εμφανίζει μείωση κυρίως της αεροπορικές αφίξεις του εξωτερικού.  Μάλιστα το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση της προσφοράς κλινών τόσο ξενοδοχειακών όσο και βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της πληρότητας στο σύνολο των τουριστικών καταλυμάτων και πλήττει και άλλους τομείς της τουριστικής οικονομίας, όπως αναφέρει ο κ. Δήμαρχος.

 

 

 

Με τις μεγαλύτερες απώλειες να εντοπίζονται στην αμερικανική αγορά και σε αυτή της Απω- Ανατολής και των εύρωστων οικονομικά αραβικών χωρών στην Μύκονο φέτος, αντιστάθμισμα αποτελεί η σημαντική αύξηση των επισκεπτών κρουαζιέρας, τομέας ο οποίος εμφανίζει εντυπωσιακή δυναμική τη φετινή χρονιά και μάλιστα στην εκτός σεζόν περίοδο.

Καλοδεχούμενη η κρουαζιέρα στην Μύκονο 

Στο σημείο αυτό  ο κ. Βερώνης αφού σημειώνει ότι στην Μύκονο δεν τίθεται θέμα υπερ τουρισμού απαντά σε όσους θεωρούν την κρουαζιέρα  ως το κύριο  αίτιο του “υπερτουρισμού” αναφέροντας τα εξής: “Η κρουαζιέρα είναι καλοδεχούμενη ,δεδομένου ότι, εκτός των άλλων, συντηρεί την τουριστική κίνηση και ενισχύει την τουριστική αγορά σε χρόνο εκτός της τουριστικής σεζόν”. Στόχος τη νέας δημοτικής αρχής είναι η αποκατάσταση της φήμης της Μυκόνου, με τον κ. Δήμαρχο να τονίζει ότι η Μύκονος θα ανακτήσει τη λάμψη της και θα παραμείνει  δημοφιλής και ελκυστικός προορισμός τον οποίον εύκολα επισκέπτεσαι αλλά δύσκολα τον αποχωρίζεσαι.

Ακολουθεί η συνέντευξη του δημάρχου Μυκόνου Χρήστου Βερώνη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Κώστα Χαλκιαδάκη:

 Πώς εξελίσσεται η τουριστική κίνηση στο νησί φέτος;

   Με έτος αναφοράς το 2019 η Μύκονος εμφανίζει μείωση κυρίως της αεροπορικές αφίξεις του εξωτερικού. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση της προσφοράς κλινών τόσο ξενοδοχειακών όσο και βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της πληρότητας στο σύνολο των τουριστικών καταλυμάτων και πλήττει και άλλους τομείς της τουριστικής οικονομίας. Οι ευρωπαϊκές αγορές τροφοδότες του τουρισμού της Μυκόνου εμφανίζουν ελαφρά μείωση,  με τις μεγαλύτερες απώλειες να εντοπίζονται στην αμερικανική αγορά και σε αυτή της Απω- Ανατολής και των εύρωστων οικονομικά αραβικών χωρών. Αντιστάθμισμα σε αυτές τις απώλειες αποτελεί η σημαντική αύξηση των επισκεπτών κρουαζιέρας, τομέας ο οποίος εμφανίζει εντυπωσιακή δυναμική τη φετινή χρονιά και μάλιστα στην εκτός σεζόν περίοδο. Παρά ταύτα η Μύκονος ζει και κινείται σε έντονους  τουριστικούς ρυθμούς με τους επισκέπτες να κατακλύζουν το νησί και να απολαμβάνουν τις ομορφιές του. Ευελπιστούμε ότι η επέκταση της τουριστικής σεζόν το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο θα βοηθήσει στη  κάλυψη των απωλειών που καταγράφονται στους μήνες αιχμής.
 
  Πώς βλέπουν οι επιχειρηματίες του νησιού τη φετινή πορεία;

   Η συντριπτική πλειοψηφία του επιχειρηματικού κόσμου της Μυκόνου συμπεριφέρεται με σοβαρότητα,  ψυχραιμία και με επαγγελματική συνέπεια. Η συγκράτηση και διόρθωση των τιμών γίνεται χωρίς την παραμικρή έκπτωση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.  Η τουριστική αγορά της Μυκόνου είναι μία ώριμη αγορά που λειτουργεί με κανόνες και όχι σπασμωδικά.  Οι αναγκαίες προσαρμογές γίνονται μελετημένα και όχι υπό το κράτος πανικού .
Βέβαια υπάρχει έντονος σκεπτικισμός  και δικαιολογημένη αντίδραση για τις μεθοδευμένες και σε μεγάλο βαθμό άδικες επιθέσεις δυσφήμισης της Μυκόνου και την οργανωμένη προσπάθεια απαξίωσης του προορισμού. Από την άλλη πλευρά, επειδή η οικονομία της Μυκόνου έχει βάθος και είναι ιδιαίτερα ανθεκτική,  η σημερινή κατάσταση μπορεί να λειτουργήσει εξυγιαντικά και να αποβάλει τα περιορισμένα έστω φαινόμενα κερδοσκοπίας και τις κακές επιχειρηματικές πρακτικές που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια στη Μύκονο.
  
Ποιά χαρακτηριστικά κάνουν μοναδικό τον προορισμό της Μυκόνου;

Η Μύκονος δεν έχει κατακτήσει τυχαία τη θέση της μεταξύ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών παγκοσμίως. Το τουριστικό “θαύμα” της Μυκόνου δημιουργήθηκε με πολύ κόπο, αγώνα, υπομονή, φαντασία και μεράκι.
 Η φιλόξενη φύση του Μυκονιάτη, η δημιουργικότητα και η εργατικότητά του βρίσκονται στη βάση αυτής της επιτυχίας. Ανοιχτή στον κόσμο και ανεκτική, η μυκονιάτικη κοινωνία  αξιοποίησε τις μοναδικές ομορφιές και τα ασυναγώνιστα πλεονεκτήματα του νησιού. Υποδέχτηκε με ανεπιτήδευτα φιλόξενη διάθεση τους επισκέπτες από ολόκληρο τον πλανήτη ,αποδέχτηκε την διαφορετικότητά τους και τους έδωσε τη δυνατότητα να απολαύσουν τις πολλές πανέμορφες παραλίες της, να θαυμάσουν το ανθρωπογενές περιβάλλον της, με  πιο δυνατό του στοιχείο τον παραδοσιακό οικισμό της Χώρας, να ανακαλύψουν, επισκεπτόμενοι τη Δήλο, τον πολιτιστικό της πλούτο και την ιστορία της και βεβαίως να διασκεδάσουν ελεύθερα και όσο τραβούσε η ψυχή τους. Σήμερα βέβαια οι συνθήκες στον τουρισμό έχουμε μεταβληθεί παγκοσμίως και επομένως και στη Μύκονο. Το παγκόσμιο τουριστικό περιβάλλον έχει γίνει έντονα ανταγωνιστικό και απαιτητικό και έχουν επιβληθεί νέες προτεραιότητες. Πανίσχυρα δίκτυα επικοινωνίας, πληροφορούν, επηρεάζουν και κατευθύνουν σε μεγάλο βαθμό τους δυνητικούς επισκέπτες στην επιλογή του προορισμού. Έννοιες όπως ασφάλεια, ιδιωτικότητα ,ατομικές εμπειρίες, εναλλακτικότητα, καινοτομία, βαρύνουν ιδιαίτερα στην τελική επιλογή του προορισμού. Η Μύκονος έχει ανταποκριθεί με επάρκεια στις νέες απαιτήσεις. Παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όλους τους τομείς και διευρύνει διαρκώς την “γκάμα “των προσφερόμενων υπηρεσιών στη ξενοδοχία, στην εστίαση ,στις μεταφορές,  στην ψυχαγωγία. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα σημαντικότερα παγκόσμια brands ,(εμπορικά ,εστίασης, ψυχαγωγίας, και πρόσφατα και  ξενοδοχειακά), δραστηριοποιούνται στη Μύκονο. Η Μύκονος, παρά τη συγκυριακή κρίση που περνάει σήμερα, παραμένει μια σταθερή και αναλλοίωτη  αξία για τον τουρισμό. Ένας δημοφιλής και ελκυστικός παγκόσμιος τουριστικός προορισμός , με εκατομμύρια  πιστούς φίλους,  που παρακολουθεί τις εξελίξεις και προσπαθεί να βελτιώνεται διαρκώς.
 
  Ποιο είναι το στοίχημα της νέας Δημοτικής Αρχής για τον τουρισμό και ποιές προκλήσεις πρέπει να διαχειριστεί η Μύκονος;
  Οι προκλήσεις με  τις οποίες είμαστε αντιμέτωποι  ως  νέα Δημοτική Αρχή, είναι πολλές και σύνθετες. Καταρχάς καλούμαστε να εκσυγχρονίσουμε, να αναβαθμίσουμε και να συμπληρώσουμε τις δημόσιες υποδομές και υπηρεσίες, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και την ανθεκτικότητα.  Στόχος  που αφορά τους μόνιμους κατοίκους της  Μυκόνου, όσο και τους επισκέπτες. Προτεραιότητά μας αποτελεί επίσης ο περιορισμός και η εξαφάνιση της παραβατικότητας και της αυθαιρεσίας στους τομείς της δόμησης, των δημόσιων και κοινόχρηστων χώρων της λειτουργίας των επιχειρήσεων. Η παγίωση του αισθήματος ασφάλειας, ελευθερίας και οικειότητας είναι υψηλά στις επιδιώξεις μας. Παράλληλα επιδιώκουμε την αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της Μυκόνου,  αξιοποιώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στο πολιτισμό, στη γαστρονομία ,στις βιωματικές εμπειρίες. Στόχος μας να δημιουργήσουμε και να προβάλουμε τη νέα τουριστική ταυτότητα της Μυκόνου, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις και να προσελκύει όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες.  Η αποκατάσταση της φήμης της Μυκόνου  αποτελεί το μεγάλο μας στοίχημα. Έχοντας εξασφαλίσει τη συναίνεση και συνεργασία της τοπικής κοινωνίας, διεκδικούμε την ουσιαστική στήριξη της πολιτείας για την αντιμετώπιση  των προβλημάτων που έγιναν αιτία να πληγεί η φήμη του νησιού μας.  Ταυτόχρονα  αξιοποιούμε όλα τα σύγχρονα επικοινωνιακά μέσα και τους πολυάριθμους πιστούς φίλους της Μυκόνου στην Ελλάδα και το εξωτερικό προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις κακόβουλες, δυσφημιστικές και άδικες επιθέσεις που δέχεται το νησί μας. Η Μύκονος θα ανακτήσει τη λάμψη της και θα παραμείνει  δημοφιλής και ελκυστικός προορισμός τον οποίον εύκολα επισκέπτεσαι αλλά δύσκολα τον αποχωρίζεσαι.
 
Πώς απαντάτε στις φωνές περί υπερ-τουρισμού στο νησί. Πόσο σας απασχολεί το θέμα της έλευσης των κρουαζιερόπλοιων;

  Ο “υπε-ρτουρισμός” είναι ένα υπαρκτό φαινόμενο που εντοπίζεται σε συγκεκριμένους τουριστικούς προορισμούς και είναι αποτέλεσμα της υπερβολικής αύξησης των τουριστικών δραστηριοτήτων και ροών σε σημείο που να υπερβαίνει τα όρια αντοχής του προορισμού και να είναι θέτει προοπτικά σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά του.  Η παραδοχή της ύπαρξη του “υπερτουρισμού ” δεν είναι σωστό να οδηγεί σε άκριτες και δογματικές γενικεύσεις και σε ιδεολογικοποίηση του φαινομένου. Κάθε τουριστικός προορισμός είναι μία ξεχωριστή περίπτωση και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Θεωρούμε ότι για τη Μύκονο το φαινόμενο “υπε-ρτουρισμός”, όπως περιγράφεται από κάποιους, δεν υφίσταται .

Οι αυξημένες τουριστικές ροές και υπερσυγκεντρώσεις που παρατηρούνται σε ορισμένες περιοχές του νησιού σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα ,καθώς και η αυξημένη κυκλοφορία στο οδικό μας δίκτυο δεν συνιστούν ” υπερ- τουρισμό” .Αποτελούν υπαρκτά προβλήματα τα οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Η χάραξη και η κατασκευή νέας περιφερειακής οδού, η συνεχής βελτίωση στο δικού δικτύου και η δημιουργία επαρκών χώρων στάθμευσης αποτελούν για μας προτεραιότητες ,τις οποίες προωθούμε μέσω και του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Μυκόνου  το οποίο εκπονείται. Με το ίδιο πνεύμα αντιμετωπίζουμε και το ζήτημα της κρουαζιέρας ,την οποία αρκετοί ξορκίζουν ως το κύριο  αίτιο του “υπερτουρισμού”.  Για μας η κρουαζιέρα είναι καλοδεχούμενη ,δεδομένου ότι, εκτός των άλλων, συντηρεί την τουριστική κίνηση και ενισχύει την τουριστική αγορά σε χρόνο εκτός της τουριστικής σεζόν. Το πρόβλημα της ταυτόχρονης εξόδου μεγάλου αριθμού επισκεπτών της κρουαζιέρας , που δημιουργεί φαινόμενα πρόσκαιρου συνωστισμού σε περιοχές του νησιού, καλούμαστε να επιλύσουμε σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο και τους εκπροσώπους των φορέων του κλάδου.
  Προς αυτή την κατεύθυνση προωθούμε την εφαρμογή ενός συστήματος προγραμματισμού της συχνότητας και του χρόνου προσέγγισης των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Μυκόνου (berth-allocation) Αντί των υπερβολών, του πανικού και των αυθαίρετων γενικεύσεων περι “υπερ-τουρισμού” προκρίνουμε την εξεύρεση λύσεων.
 
Σε ποια κοινά απευθύνεται το προϊόν της Μυκόνου ;

Η Μύκονος διαχρονικά θεωρείται ως ένας luxury τουριστικός προορισμός,  ανοιχτός στην διαφορετικότητα, φημισμένος για την εναλλακτικές προτάσεις διασκέδασης , ελκυστικός στα νεανικά κοινά, δημοφιλής για τις διασημότητες ολόκληρου του πλανήτη. Ένας προορισμός για απαιτητικούς επισκέπτες που διαθέτει πολύ υψηλά στάνταρ ποιότητας  υπηρεσιών στους τομείς της φιλοξενίας ,της εστίασης ,των μεταφορών . Το τουριστικό προϊόν της Μύκονου είναι ένα ιδιαίτερα ποιοτικό προϊόν το οποίο εμπλουτίζεται διαρκώς, προσφέρει μοναδικές εμπειρίες και απευθύνεται χωρίς εξαιρέσεις το παγκόσμιο κοινό. Στη Μύκονο ισχύει η αρχή value for money και ο επισκέπτης μπορεί να προγραμματίσει τις διακοπές του προσαρμόζοντας τις απαιτήσεις του στις οικονομικές του δυνατότητες. Η Μύκονος είναι τελικά ένας προορισμός για όλα τα γούστα, ένα νησί που το ερωτεύεσαι από τη πρώτη ματιά και απολαμβάνεις υπέροχες και αξέχαστες διακοπές.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα πρόσφατα στοιχεία από το αεροδρόμιο της Μυκόνου, η διεθνής επιβατική κίνηση τον Ιούνιο έφθασε τους 176.254 επιβάτες έναντι 182.963 τον που ήσαν πέρυσι, σημειώνοντας πτώση 3,7%. Συνολικά, οι επιβάτες που διακινήθηκαν τον Ιούνιο τόσο στο δίκτυο εσωτερικού όσο και στο δίκτυο εξωτερικού διαμορφώθηκαν σε 264.178 από 266.338 που ήσαν τον Ιούνιο του 2023. Στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς, αριθμός των ξένων επιβατών έκλεισε σε 259.625 από 272.819 στο εξάμηνο του 2023, μειωμένος κατά 4,8%, ενώ  ο αριθμός των επιβατών από το εγχώριο μέτωπο ανήλθε στους 209.030 επιβάτες από 197.738 πέρυσι. Πρώτη αγορά για τη Μύκονο, η Ιταλία, ενώ ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία με την Γερμανία να κατέχει στην τέταρτη θέση. Στο μεταξύ ο δήμος Μυκόνου με σε συνεργασία με την CK Strategies στο πλαίσιο της προβολής του νησιού στις διεθνείς αγορές έδωσε την ευκαιρία σε Κύπριους δημοσιογράφους να γνωρίσουν το νησί των ανέμων.