Το ερώτημα αν οι μηχανές μπορούν να σκέφτονται έχει την ίδια σημασία με το ερώτημα αν τα υποβρύχια μπορούν να κολυμπούν. Edsger W. Dijsktra, 1930-2002, Ολλανδός προγραμματιστής

Με την ηλεκτροκίνηση μετά το 2035 θα εξοικονομούνται καθημερινά περίπου 12 εκατ. βαρέλια πετρελαίου παγκοσμίως

24 Απριλίου, 2024

Μετά το 2035 όπου η ηλεκτροκίνηση θα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αυτοκίνηση και εφόσον υλοποιηθούν πλήρως οι στόχοι που έχουν τεθεί για το κλίμα και τις εκπομπές ρύπων, προβλέπεται ότι θα εξοικονομούνται καθημερινά περίπου 12 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου παγκοσμίως. Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων η νέα έκδοση του ετήσιου παγκόσμιου περιοδικού του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) έχοντας ως βασικό θέμα την ηλεκτροκίνηση.

Επίσης, ένα στα πέντε αυτοκίνητα που θα πουληθούν φέτος παγκοσμίως αναμένεται να είναι ηλεκτρικά, με την καταναλωτική ζήτηση να ανεβαίνει στα ύψη την επόμενη δεκαετία. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να φθάσουν τα 17 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του έτους. Στο πρώτο τρίμηνο, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, ενώ ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους είναι περίπου ισοδύναμος με τον αριθμό που πουλήθηκαν σε όλο το 2020.

Το 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα προβλέπεται να εκτιναχθούν σε περίπου 10 εκατομμύρια, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 45% του συνόλου των πωλήσεων των αυτοκινήτων στη χώρα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, περίπου ένα στα εννέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται προβλέπεται να είναι ηλεκτρικό, ενώ στην Ευρώπη, παρά με τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων σε ορισμένες χώρες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περίπου το 25% (ένα σε τέσσερα αυτοκίνητα).

Πέρυσι, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 35% σε σχεδόν 14 εκατομμύρια. Ενώ η ζήτηση παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένη στην Κίνα, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανάπτυξη επιταχύνθηκε επίσης σε ορισμένες αναδυόμενες αγορές όπως το Βιετνάμ και τη Ταϊλάνδη, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 15% και το 10% αντίστοιχα.

Οι ουσιαστικές επενδύσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων, η συνεχής υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης και οι μειώσεις στην τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και των μπαταριών τους, αναμένεται να επιφέρουν ακόμη πιο σημαντικές αλλαγές τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τις προβλέψεις κάθε αυτοκίνητο που θα πωλείται μετά το 2035 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Σε περίπτωση που γίνει αυτό και υπάρξει επικράτηση της ηλεκτροκίνησης μετά το 2035, προβλέπεται ότι θα εξοικονομηθούν περίπου 12 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.

Στην Κίνα, περισσότερο από το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2023 ήταν λίγο πιο ακριβά από τα συμβατικά. Στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τιμές αγοράς για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης παρέμειναν φθηνότερες κατά μέσο όρο, αν και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στην αγορά και η βελτίωση των τεχνολογιών μπαταριών αναμένεται να μειώσουν περαιτέρω τις τιμές τα επόμενα χρόνια.

Οι αυξανόμενες εξαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες αντιπροσώπευαν πάνω από το ήμισυ του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023, θα μπορούσε να αυξήσουν την πίεση για πτώση στις τιμές αγοράς.

Ωστόσο, η διαθεσιμότητα δημόσιας φόρτισης συμβαδίζει πλήρως με τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων καθώς είναι ζωτικής σημασίας για τη συνεχή ανάπτυξη, σύμφωνα με την έκθεση. Ο αριθμός των δημόσιων σημείων φόρτισης που εγκαταστάθηκαν παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 40% το 2023 σε σχέση με το 2022 και η ανάπτυξη για τους γρήγορους φορτιστές ξεπέρασε αυτή των πιο αργών φορτιστών. Ωστόσο, για να επιτευχθεί η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι κυβερνήσεις, τα δίκτυα φόρτισης πρέπει να εξαπλασιαστούν έως το 2035. Τέλος, ο προσεκτικός σχεδιασμός της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης είναι απαραίτητος για να διασφαλιστεί ότι η μεγαλύτερη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.

Κυριάκος Παρασίδης