Είναι καλό να θυμόμαστε ότι το σύμπαν - με μια μικρή, ασήμαντη εξαίρεση - αποτελείται από τους άλλους, John Andrew, 1874-1937, Αμερικανός γιατρός & γνωμικογράφος

Με καινοτόμο ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο και πολλές νέες παραγωγές το πρόγραμμα του ΚΘΒΕ για το 2024-’25

11 Σεπτεμβρίου, 2024

Από την καρδιά της Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας ξεκινά το ταξίδι του θεάτρου την περίοδο 2024-2025 και πηγαίνει προς κάθε κατεύθυνση. Με φετινό σύνθημα το «θέατρο παντού», παρουσιάστηκε το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της ερχόμενης σεζόν, που περιλαμβάνει σχεδόν δεκαπέντε νέες παραγωγές, αλλά και παραστάσεις της περασμένης χρονιάς που αγαπήθηκαν από το κοινό. 
Θελεστίνα, Δον Κάρλος, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Πες μου μια λέξη, Manolis: Καρδιά με τέσσερις χορδές, Έγκλημα και τιμωρία, Η αγάπη άργησε μια μέρα, Ο γυρισμός, Η ξανθιά φράουλα, Πολυξένη, Let’ s party, Η γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια;, είναι μόνο κάποιες από τις παραστάσεις που θα απασχολήσουν τους θεατές την ερχόμενη περίοδο. Ταυτόχρονα, έγινε ένας απολογισμός της χρονιάς που πέρασε, τόσο σε οικονομικό, όσο και καλλιτεχνικό επίπεδο.  
Για ένα πετυχημένο θεατρικά καλοκαίρι και για μια βάσιμη προσδοκία για μια εξίσου επιτυχημένη και πολυεπίπεδη χειμερινή περίοδο, έκανε λόγο η πρόεδρος του δ.σ. του ΚΘΒΕ Γιαννούλα Καρύμπαλη – Τσίπτσιου. «Το ΚΘΒΕ προγραμματίζει πυρετωδώς το καλλιτεχνικό ρεπερτόριο της περιόδου ‘24-‘25, δίνοντας παράλληλα βαρύτητα στην οργάνωση θεατρικών εργαστηρίων για μικρούς και μεγάλους, στην επέκταση των διεθνών δραστηριοτήτων του και στην ενίσχυση των συνεργασιών του με θεατρικούς και λοιπούς πολιτιστικούς οργανισμούς, με πανεπιστήμια, με τον υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης με την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με δήμους -και ιδίως με το δήμο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των 59ων Δημητρίων- και στην αξιοποίηση των προσφερόμενων ευκαιριών από προγράμματα ΕΣΠΑ», είπε χαρακτηριστικά. 
Στην ευχάριστη θέση να τονίσει για μία ακόμη χρονιά ότι «το ΚΘΒΕ δεν οφείλει ούτε ένα ευρώ σε κανέναν», βρέθηκε η Διοικητική-Οικονομική Διευθύντρια Κωνσταντία Παπαποστόλου. «Βάζοντας ως αφετηρία τις δύο χρονιές του Covid που είχαμε 400.000 – 500.000 ευρώ έσοδα ετησίως, καταφέραμε το 2023 να κλείσουμε με 2.200.000 ευρώ έσοδα από εισιτήρια», είπε χαρακτηριστικά, εκτιμώντας ότι το 2024 θα κλείσει με περισσότερα από 2.300.000 ευρώ έσοδα, ενώ για το 2025 στοχεύει ο Οργανισμός τα 2.500.000 ευρώ.
Όσον αφορά στα έξοδα, θύμισε το μνημόνιο που έχει υπογραφεί με το Υπουργείο Πολιτισμού, όρος του οποίου είναι ότι δεν θα πρέπει το ΚΘΒΕ να ξεφύγει από τον προϋπολογισμό του 2024. «Με εξαίρεση τη μισθοδοσία που είναι το 65%-67% του προϋπολογισμού, λόγω του ότι από το νόμο το θέατρο απασχολεί μονίμως εκατό ηθοποιούς που αυξάνονται τη θερινή περίοδο, το υπόλοιπο που μένει για τα έξοδα των καλλιτεχνικών παραγωγών και για τη συντήρηση των έξι χώρων που έχει στην ευθύνη του το Κρατικό Θέατρο (σ.σ. έκτος χώρος είναι το κτήριο εργαστηρίων στη Ραιδεστό), με συνεχείς ανάγκες επέμβασης και επισκευών, τα υπόλοιπα των εξόδων ίσα – ίσα φτάνουν για να μπορέσει να ανταποκριθεί σ’ αυτήν την ανάγκη, με πολλή περίσκεψη και πολλή οικονομία», κατέληξε η κ. Παπαποστόλου.
«Ερμηνεύοντας» το μότο «θέατρο παντού» ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέριος Πελτέκης είπε ότι «πέρα από την σημειολογία η οποία έχει να κάνει με το θεωρητικό κομμάτι, ότι πιάνουμε όλες τις προεκτάσεις ενός λογοτεχνικού θεατρικού κειμένου και το πηγαίνουμε όπου μπορεί να φτάσει, μιλάμε πλέον και για μία διεύρυνση αυτού που είχα προαναγγείλει από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα αυτή τη θέση την εξωστρέφεια και τη συμπερίληψη σε όλους τους τομείς».
Στην κατεύθυνση αυτή, συνεχίζονται οι συμπαραγωγές, τόσο με οργανισμούς και θέατρα -ιδιωτικά και μη- της πόλης, όσο και με διάφορους οργανισμούς από την υπόλοιπη Ελλάδα. Ως παράδειγμα ανέφερε ο κ. Πελτέκης μία συμπαραγωγή με το θέατρο Φαργκάνη για την παράσταση «Η γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια;» του Έντουαρντ Άλμπι σε Μετάφραση-Σκηνοθεσία Παύλου Δανελάτου, αλλά και τη συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης (και πιθανόν και με το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας). Ταυτόχρονα, συνεχίζονται οι προσπάθειες για συμμετοχές σε φεστιβάλ του εξωτερικού. «Στόχος και θέλησή μας -και προσωπικά δική μου- είναι να ανοίξουμε μία πολιτιστική γέφυρα στα Βαλκάνια. Θεωρώ ότι είμαστε μία πόλη η οποία παίζει σημαντικό ρόλο ως πρωτεύουσα -εντός εκτός εισαγωγικών- των Βαλκανίων και θεωρώ ότι έχουμε να προσφέρουμε πολλά σε μία τέτοια σύμπραξη», τόνισε ο Αστέρης Πελτέκης. 

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της νέας θεατρικής σεζόν

Όσον αφορά στις νέες παραγωγές του 2024-2025, στο Βασιλικό Θέατρο θα ανέβει από τον Μάρτιο του 2025 η «Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας, σε σκηνοθεσία- απόδοση κειμένου του Αστέριου Πελτέκη. Στην παιδική σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου, τον Ιανουάριο αναμένεται η «Πολυξένη» της Στέλλας Μιχαηλίδου.
Στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στις 8 Νοεμβρίου κάνει πρεμιέρα ο «Δον Κάρλος» του Φρίντριχ Σίλλερ σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα και διασκευή- δραματουργική & σκηνική επεξεργασία, μετάφραση και σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά, ενώ στην αρχή του νέου έτους αναμένεται η παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε μετάφραση Διονύση Καψάλη και σκηνοθεσία – χορογραφία- σκηνικά του Κωνσταντίνου Ρήγου.
Οι «Ανατροπές της νύχτας» του Χριστόφορου Χριστοφή σε σκηνοθεσία Χάρη Πεχλιβανίδη κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Γενάρη στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, όπως και το «Πες μου μια λέξη» (Give me your answer) του Μπράιαν Φρίελ σε μετάφραση Έλενας Λαναρά και σκηνοθεσία Ευδόκιμου Τσολακίδη τον Φεβρουάριο του 2025.
Με μουσική του Μανώλη Χιώτη θα «πλημμυρίσει» η Σκηνή Σωκράτης Καραντινός της Μονής Λαζαριστών από τα μέσα του ερχόμενου Νοέμβρη, με ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο για τον σπουδαίο συνθέτη, με τίτλο «MANOLIS / καρδιά σε τέσσερις χορδές», σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη και κείμενο της ίδιας και του Άρη Ασπρούλη. Στον ίδιο χώρο από τον Μάρτιο του ’25 θα ανέβει το «Έγκλημα και τιμωρία» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε θεατρική διασκευή Θανάση Τριαρίδη και σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη. Εκεί θα ανέβει και η παράσταση της εφηβικής σκηνής, το «#letsparty» του Στέλιου Χατζηαδαμίδη. 
Το Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών θα φιλοξενήσει από τον Νοέμβριο την παράσταση «Η αγάπη άργησε μια μέρα» της Λιλής Ζωγράφου σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι και διασκευή -δραματουργική επεξεργασία του ιδίου και της Ροδής Στεφανίδου. Θα ακολουθήσει τον Ιανουάριο «Ο γυρισμός» του Χάρολντ Πίντερ σε μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου – Παγκουρέλη και σκηνοθεσία: Πέρη Μιχαηλίδη. Τον Μάρτιο του 2025 στον ίδιο χώρο θα ανέβει η «Ξανθιά Φράουλα» (Bionda Fragola) του Μίνο Μπελέι σε μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα. Τέλος, στα …προσεχώς περιλαβάνεται η παράσταση «Όταν χαμήλωσε ο ουρανός» του Μιχαήλ Άνθη σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη. 
Στο μεταξύ, άμεσα ξεκινούν παραστάσεις που κέρδισαν το θεατρικό κοινό την προηγούμενη χρονιά, όπως «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν», «Βίρα τις άγκυρες», «Πήρε τη ζωή της στα χέρια της», «Προσδοκώ», «Ρωμαίος και Αννέτα» και «Fake Newsical. Παρ@μυθομπερδέματα!».
 
Βαρβάρα Καζαντζίδου

*Φώτο: ΚΘΒΕ