Ο πολιτισμός μιας χώρας φαίνεται από το επίπεδο διαβίωσης των φυλακισμένων της - Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, 1821-1881, Ρώσος συγγραφέας

Μ. Σχοινάς, Ολ. Κεφαλογιάννη και Στ. Ανδρεάδης για τον ελληνικό τουρισμό

14 Μαρτίου, 2024

Τις μακεδονικές ρίζες της Ελλάδας αναδεικνύει η Ευρωπαϊκή Ένωση, χρηματοδοτώντας τα έργα στις Αιγές και τη Βεργίνα, σε μια εποχή μάλιστα, «που κατηγορείται από τους ευρωφοβικούς και τους ακραίους ότι ισοπεδώνει τις εθνικές μας ρίζες και μας κάνει χυλό», όπως επισήμανε σήμερα ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, μιλώντας στο συνέδριο «Greece Talks», στη Θεσσαλονίκη. Ο κ.Σχοινάς επισήμανε ακόμα ότι «δεν υπάρχει έργο υποδομής στη Θεσσαλονίκη ή την περιοχή χωρίς χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ή το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης (ΤΑΑ)», αναφέροντας ενδεικτικά το τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς «ThessINTEC» που έχει λαμβάνειν 30 εκατ. ευρώ από το ΤΑΑ, αλλά και την ανάδειξη του παλατιού της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας στις Αιγές με 25 εκατ. ευρώ, προερχόμενα από τους Ευρωπαίους φορολογούμενους.

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διατύπωσε ακόμα εκ νέου την εκτίμηση ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σήμερα «στο καλύτερο ιστορικά σημείο» που έχει βρεθεί ποτέ, ενώ επανέλαβε τη θέση του ότι οι εξελίξεις γύρω από τη συνθήκη Σένγκεν δημιουργούν στην περιοχή μια «μικρή Benelux»: «Στις 31 Μαρτίου η Βουλγαρία και η Ρουμανία εντάσσονται στην αεροπορική ζώνη Σένγκεν και μέχρι το τέλος 2024 θα υπάρξουν εξελίξεις και στα χερσαία σύνορα. Αυτό θα δημιουργήσει, πιστεύω, του χρόνου μια μικρή Benelux στη Bαλκανική, έναν τεράστιο χώρο ελεύθερης κυκλοφορίας», όπου δεκάδες εκατομμύρια πολίτες θα κινούνται ελεύθερα, χωρίς συνοριακές διατυπώσεις, σε όλη τη διαδρομή από τον Δούναβη και Μαύρη Θάλασσα μέχρι το Αιγαίο. «Η εδραιωμένη θέση του ευρωπαϊκού χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης προκύπτει από τις ευρύτερες εξελίξεις στην περιοχή και από το ότι μιλάμε για μια κοινωνία δυτική και φιλελεύθερη, όπου μπορείς να φας, να πιεις, να καπνίσεις και να φλερτάρεις χωρίς να κινδυνεύεις, όπως στην Τουρκία, την Αίγυπτο ή άλλες ανταγωνιστικές τουριστικές χώρες» σημείωσε και επανέλαβε ότι «αν βάλει κάποιος στη Θεσσαλονίκη την άκρη ενός διαβήτη και γυρίσει στον χάρτη 500 χλμ, η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη πόλη που είναι στο ευρώ, στη Σένγκεν, το ΝΑΤΟ και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Οι γείτονές μας είναι κάπου, αλλά κανένας δεν είναι σε όλα. Εμείς είμαστε σε όλα και το επίκεντρο της ευρωπαϊκότητας στην περιοχή είναι η Θσσαλονίκη».

Ερωτηθείς αν στην επόμενη θητεία του θα είναι Επίτροπος ή ευρωβουλευτής, ο κ.Σχοινάς απάντησε: «Αισθάνομαι μεγάλη ευγνωμοσύνη στον πρωθυπουργό που με έκανε Επίτροπο και στην πρόεδρο που με έκανε αντιπρόεδρο. Περάσαμε πέντε χρόνια κολασμένα, με κρίσεις που δεν είχε δει ποτέ η Ευρώπη και πιστεύω πως στάθηκε όρθια, πως σε αυτή την πενταετία αποδείξαμε πως μπορεί να κλονίζεται, αλλά είναι πολύ δύσκολο να καταρρεύσει. Τα διακυβεύματα της επόμενης πενταετίας θα προκύψουν από τις ευρωεκλογές Ιουνίου και το προσωπικό μου μέλλον σε αυτό το πεδίο εξαρτάται από τον πρωθυπουργό, εκείνος θα κρίνει το τι, το ποιος, το πώς και το πότε».

Εξαιρετική χρονιά για τον τουρισμό και το 2024

Εξαιρετική χρονιά για τον τουρισμό εκτιμάται ότι θα είναι και το 2024, έπειτα από το έτος αναφοράς στο οποίο εξελίχθηκε το 2023, σε επίπεδο τόσο αφίξεων, όσο και εσόδων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατύπωσε η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη. Διευκρίνισε βέβαια ότι το υπουργείο «δεν είναι εδώ για να κάνει προβλέψεις, αλλά για να φροντίζει για καλά αποτελέσματα», με στόχο περισσότερο την ποιοτική και όχι την ποσοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού. Δήλωσε πολύ αισιόδοξη για τη Θεσσαλονίκη, γιατί έχει αναβαθμιστεί σημαντικά η ξενοδοχειακή της υποδομή και υπενθύμισε ότι το υπουργείο επενδύει πολύ στο να προωθήσει τόσο την πόλη, όσο και την Αθήνα, ως τουριστικό προορισμό για city breaks (σύντομες τουριστικές αποδράσεις σε αστικό περιβάλλον), αλλά όχι μόνο: η Θεσσαλονίκη, είπε, μπορεί να λειτουργήσει ως επίκεντρο και ορμητήριο για την ευρύτερη περιοχή και για όσα αυτή προσφέρει εκτός των θερινών μηνών.

Η κα Κεφαλογιάννη υπενθύμισε ότι ήδη θεσμοθετήθηκε «και τώρα θα αρχίσει να δουλεύει» το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού, με δυνατότητα να καλεί εξειδικευμένους εμπειρογνώμονες ή στελέχη του ιδιωτικού τομέα, για να βοηθήσουν στη χάραξη της εθνικής και περιφερειακής πολιτικής για τον τουρισμό. Αναφέρθηκε στην αυξημένη σημασία της επένδυσης στο ανθρώπινο δυναμικό στον κλάδο, επισημαίνοντας ότι η αναβάθμιση της κατάρτισης των εργαζομένων είναι κομβικής σημασίας για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού, εξήγησε, είναι «το πρώτο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια» και η πανδημία το επιδείνωσε, επειδή πάρα πολλοί εργαζόμενοι δεν επέστρεψαν στον χώρο του τουρισμού μετά από αυτή και άρα διευρύνθηκε περαιτέρω το κενό στο ανθρώπινο δυναμικό. «Σε ό,τι έχει να κάνει με το υπουργείο, έχουμε σε εξέλιξη πολύ μεγάλο πρόγραμμα για upskilling και reskilling (αναβάθμιση και επικαιροποίηση δεξιοτήτων)».

Απαντώντας σε ερωτήματα για δύο κρίσιμα ζητήματα της επικαιρότητας, την ποσόστωση στη χρήση ελληνικής μουσικής στις τουριστικές υποδομές και τη βραχυχρόνια μίσθωση, η κα Κεφαλογιάννη απάντησε ως προς το πρώτο ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, για το οποίο το υπουργείο Τουρισμού εξέφρασε τις επιφυλάξεις του. «Θεωρούμε ότι είναι μια ανεπίτρεπτη παρέμβαση στην ελεύθερη αγορά. Θα πρέπει να στηριχθεί το ελληνικό ρεπερτόριο, αλλά όχι με ρυθμίσεις που έχουν να κάνουν με την ελεύθερη αγορά» σημείωσε, επισημαίνοντας ότι δεν είχε προηγηθεί διαβούλευση με τους ξενοδόχους και τους φορείς του τουρισμού πριν «κατέβει» το νομοσχέδιο.

Για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις είπε πως αυτό που ξεκίνησε ως οικονομία διαμοιρασμού εξελίχθηκε σε παραξενοδοχία στη χώρα μας, με τα καταλύματα του είδους να λειτουργούν σε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. «Προ ολίγων μηνών ήρθε το υπουργείο Οικονομικών με νόμο και επενέβη αποκλειστικά στο φορολογικό κομμάτι, ενώ εμείς ως υπουργείο θα νομοθετήσουμε για τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές. Θεωρώ πως, όπως έχει γίνει και σε χώρες του εξωτερικού, θα πρέπει να υπάρξει πολύ πιο αυστηρό πλαίσιο για λειτουργία τους (των καταλυμμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης)» υπογράμμισε και υπενθύμισε τις επιπτώσεις στις τιμές και τη διαθεσιμότητα ακινήτων, λόγω του πολλαπλασιασμού των καταλυμμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά και στο γεγονός ότι ολόκληρες γειτονιές στην Αθήνα έχουν χάσει πλέον τον οικιστικό χαρακτήρα τους. «Βρισκόμαστε σε διαβούλευση ενδοκυβερνητική για το θέμα. Από πλευράς μας θα δούμε τις διαλειτουργικές προδιαγραφές, αλλά το να μπει ένα όριο δεν μπορούμε να το αποφασίσουμε μόνοι μας» κατέληξε.

Να σχεδιαστεί από το μηδέν το υπουργείο Τουρισμού

Την πεποίθηση ότι η Πολιτεία θα πρέπει να σχεδιάσει από μηδενική βάση ένα νέο υπουργείο Τουρισμού, καθώς, παρά τις τεράστιες προσπάθειες που κάνει η Υπουργός, «ο κλάδος αδικείται πάρα πολύ, έχοντας ένα από τα μικρότερου προϋπολογισμού υπουργεία» εξέφρασε ο επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Σταύρος Ανδρεάδης, πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (ΠΕΕΒΕ). «Να πάρουμε μια λευκή κόλλα χαρτί, να δούμε τι κάνουν άλλες χώρες, με ποιες δομές διαχειρίζονται τον τουρισμό τους και να κάνουμε ένα νέο υπουργείο, στελεχωμένο και με κορυφαίους επιχειρηματίες από τον ιδιωτικό χώρο, με δυνατότητα να συμβουλεύουν όποιον υπουργό και πολιτικό προϊστάμενο. Αυτό το υπουργείο θα πρέπει να είναι ισχυρότατα αποκεντρωμένο, με οργανωμένες ομάδες σε όλες τις περιοχές, στελεχωμένες από κορυφαίους τεχνοκράτες. Αν αυτό γίνει, ο ελληνικός τουρισμός μπορεί από το πολύ καλό επίπεδο που βρίσκεται σήμερα, να απογειωθεί» εκτίμησε, ενώ πρόσθεσε ότι ο τουρισμός εντελώς λανθασμένα χαρακτηρίζεται ως βιομηχανία, αφού είναι η δραστηριότητα των πολλών και των μικρών. Ως προς τη σχέση της Πολιτείας με το τουριστικό προϊόν, είπε πως το κράτος είναι συνεταίρος στην παραγωγή του, μέσω δραστηριοτήτων όπως η δημιουργία υποδομών, οι αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία, η καθαριότητα και η αποκομιδή απορριμμάτων, η διαφήμιση και η προβολή._

Αλεξάνδρα Γούτα

Συνάντηση Κ.Χατζηδάκη – Στ.Αγγελούδη: Ξεκινούν νέες συνδέσεις με Νάξο και Άμστερνταμ