Κείνο που σου προσάπτουνε τα χελιδόνια είναι η άνοιξη που δεν έφερες Οδυσσέας Ελύτης, 1911-1996, Ποιητής, Νόμπελ 1979

Λύση στο «σύνδρομο ξεχασμένου μωρού» και έργα τέχνης A.I. στο 16ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

2 Απριλίου, 2024

Μία ρομποτική λύση για την αποτροπή του «Συνδρόμου ξεχασμένου μωρού», μία συσκευή φορητής τεχνολογίας (wearable) με αισθητήρα ανίχνευσης διαρροής επικίνδυνων αερίων, ένα σύστημα έγκαιρου εντοπισμού πυρκαγιών, εφαρμογή ειδικών ασκήσεων για την περίοδο της εγκυμοσύνης, ρομποτική εφαρμογή ανθρώπινων εκφράσεων με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, προτάσεις εφαρμογών βιώσιμης και πράσινης ανάπτυξης περιλαμβάνονται στις 164 εργασίες, που παρουσιάζονται στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ‐ ΝΟΗΣΙΣ, όπου από σήμερα έως και τις 5 Απριλίου πραγματοποιείται το 16ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής. 

Η αυλαία του συνεδρίου, στο οποίο συμμετέχουν φέτος περισσότεροι από 2000 μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων από όλη την Ελλάδα, άνοιξε το πρωί με μία μουσικοκινητική παράσταση, που αφηγήθηκε την επίδραση του ψηφιακού κόσμου στη ζωή των παιδιών. Χρησιμοποιώντας για μουσικά όργανα ανακυκλώσιμα υλικά, όπως πλαστικά μπουκάλια, συσκευασίες τροφίμων και ρόδες αυτοκινήτων μαθητές της Ε’ και της Στ’ δημοτικού, μέλη της  μουσικής τάξης του 6ου Διαπολιτισμικού Σχολείου Ελευθερίου- Κορδελιού, φώναξαν πως «είμαστε κολλημένοι με τα κινητά», εξηγώντας, μέσα από τα κείμενα που έγραψαν αλλά και τα αρχεία που δημιούργησαν με τη βοήθεια εργαλείων της τεχνητής νοημοσύνης, ότι ο χρόνος που περνάνε στις οθόνες κινητών και υπολογιστών επηρεάζει τις διαπροσωπικές σχέσεις τους, τη φυσική τους κατάσταση, τον τρόπο σκέψης, το λεξιλόγιο, τη νοοτροπία τους.

Πριν την έναρξη της πρώτης συνεδρίας παρουσίασης των εργασιών απονεμήθηκε το «Βραβείο Μαθητικής Καινοτομίας Ιωάννης Παπαευσταθίου», στο 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο ΑΠΘ, για τη δημιουργία εφαρμογής που βοηθάει άτομα με προβλήματα όρασης να αναγνωρίσουν προϊόντα στο σούπερ μάρκετ. 
Στο συνέδριο συμμετέχουν περισσότερες από 100 σχολικές μονάδες και μαθητές όλων των τύπων σχολείων (Ειδικά, Διαπολιτισμικά, Μουσικά, Επαγγελματικά, Πρότυπα, Πειραματικά κτλ- έχουν). Οι εργασίες που ξεκίνησαν να παρουσιάζουν περιλαμβάνουν εφαρμογές, mobileapps, ιστοτόπους, ρομποτικές διατάξεις, έξυπνες συσκευές, ψηφιακά έντυπα, μαθητικά blogs, ψηφιακά παιχνίδια, ερευνητικές εργασίες κτλ.  Έξω από την κεντρική αίθουσα όπου πραγματοποιούνται οι παρουσιάσεις υπάρχουν θεματικές εκθέσεις και γίνονται επιδείξεις έργων ρομποτικής και πληροφορικής από τους μαθητές. 

Οι καινοτόμες εργασίες

-Το ρομποτικό σύστημα «WeDoSave – FBS Forgotten Baby Syndrome» από το 11ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς, εντοπίζει την ύπαρξη παιδιού, ηλικιωμένου, ατόμου με αναπηρία, ή κατοικίδιου στο αυτοκίνητο και ειδοποιεί τον οδηγό του με μήνυμα, ηχητική ειδοποίηση αλλά και άνοιγμα των παραθύρων, ώστε να μειωθεί η εσωτερική θερμοκρασία του αυτοκινήτου, πριν να είναι πολύ αργά.
-Η Έξυπνη Συσκευή Πρόληψης κινδύνου για άτομα με Ανοσμία «Precentband» από το 5ο Δημοτικό Σχολείο Ωραιοκάστρου στοχεύει να μειώσει τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους άνθρωποι με μειωμένη όσφρηση και ανοσμία. Η συσκευή είναι προσαρμοσμένη σε ένα περικάρπιο για να μπορεί να τη φοράει ο χρήστης σε σημείο όπου υπάρχει άμεση επαφή με τον εισπνεόμενο αέρα που βρίσκεται στον χώρο. Μόλις ο αισθητήρας ανιχνεύσει επικίνδυνα αέρια, όπως καπνό, αέριο ή βουτάνιο τότε η συσκευή ενεργοποιεί  ήχους για να ειδοποιήσει αυτόν που την φοράει πως υπάρχει διαρροή επικίνδυνου αερίου ή φωτιά.
-Μία έξυπνη πόλη ονειρεύτηκε η ομάδα μαθητών του 2ου Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου και Λυκείου Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Το «Team Educated in Modeling (S.T.E.M.)@eneegyl» είναι η προσομοίωση μιας σύγχρονης πόλης, μέσω της δημιουργίας μακέτας, που ενσωματώνει προτάσεις βιωσιμότητας και πράσινης ενέργειας, με προσανατολισμό στην οικολογία και στον πολιτισμό. 
-Η εφαρμογή έξυπνων συσκευών «Baby Hour» από μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Καλλιθέας προτείνει ειδικά σχεδιασμένες ασκήσεις για εγκύους. Ο χρήστης μπορεί να δει φωτογραφίες και βίντεο ασκήσεων γυμναστικής για το πρώτο, δεύτερο και τρίτο τρίμηνο της κύησης.
-Τα Έργα τέχνης με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης από μαθητές και μαθήτριες του 32ου και 26ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης χρησιμοποιώντας αλγόριθμο του Stable Diffusion A.I. Image Generator και του DALLE-2 (Open AI). Μέσω της ενασχόλησης με το συγκεκριμένο project οι μαθητές μπορούν να γνωρίσουν τα ρεύματα της σύγχρονης τέχνης όχι μέσω της απλής αναπαραγωγής και αποστήθισης όρων και χαρακτηριστικών του κάθε ρεύματος αλλά δημιουργώντας πρωτότυπα έργα καθώς και να πειραματιστούν με νέες ιδέες καταλήγοντας στη δική τους προσωπική τεχνοτροπία. 
-Ο Έξυπνος σχολικός βοηθός «Diasyndesi» από το 1ο Γενικό Λύκειο Θέρμης είναι εφαρμογή τεχνητής Νοημοσύνης σχεδιασμένη από μαθητές, για να ενισχύσει τη μάθηση μέσω μιας Προσαρμοσμένης Βάσης Δεδομένων. Αφορμή στάθηκε ο μεγάλος όγκος της σχολικής ύλης που έχουν οι μαθητές να αφομοιώσουν και πρόθεσή τους είναι ο σχολικός βοηθός να συμβάλει στη βελτίωση αλλά και τη διεύρυνση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 
-Η Ρομποτική Κατασκευή ανθρώπινων εκφράσεων στο Chat GPT από μαθητές του Πειραματικού ΓΕΛ Πανεπιστημίου Μακεδονίας εξομοιώνει τις εκφράσεις του ανθρώπινου προσώπου. Οι μαθητές αξιοποίησαν ηλεκτρονικά εξαρτήματα και δομικά υλικά της Lego για να φτιάξουν ένα ρομποτικό ανθρώπινο πρόσωπο. Στην συνέχεια, το προγραμμάτισαν χρησιμοποιώντας βιβλιοθήκες της Open AI ώστε, με βάση τη συζήτηση που έχει ο χρήστης με το ρομπότ, αυτό να αποκτά διαφορετικές «ανθρώπινες» εκφράσεις.
-Η Έξυπνη συσκευή «Precision Farming» από τους μαθητές του Πειραματικού ΓΕΛ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, κάμερας και αισθητήρων (θερμοκρασίας, υγρασίας, ατμοσφαιρικής πίεσης, κλπ) στοχεύει στον έγκαιρο εντοπισμό των βασικότερων ασθενειών και παρασίτων της καλλιέργειας της ελιάς.
-Η Έξυπνη συσκευή Αυτόνομου συστήματος ελέγχου πυρκαγιών «Alertbit» από μαθητές και μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Λιτής και 5ου ΔΣ Ωραιοκάστρου που στοχεύει στη μετάδοση σε πραγματικό χρόνο των περιβαλλοντικών συνθηκών που επικρατούν στο δάσος για έλεγχο και ειδοποίηση σε περίπτωση που τα δεδομένα δείξουν κίνδυνο πυρκαγιάς.

Ένα πανηγύρι γνώσης και δημιουργίας

Το Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής διοργανώνει κάθε χρόνο η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας, το ΝΟΗΣΙΣ- Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας και το σωματείο Ελληνικό Μουσείο Τεχνολογίας, με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου, χαιρέτισε με μήνυμα της που αναγνώστηκε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ζέττα Μακρή σημειώνοντας ότι το υπουργείο «μέσα από καινοτόμες θεματικές των εργαστηρίων δεξιοτήτων, αλλά και τα νέα προγράμματα σπουδών δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως η δημιουργικότητα, η κριτική και η συνθετική σκέψη αλλά και η ομαδική δουλειά, αλλά και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως η ψηφιακή χρήση, η ψηφιακή επικοινωνία, η ψηφιακή ασφάλεια, τα ψηφιακά δικαιώματα». 
Η πρόεδρος του ΝΟΗΣΙΣ, διευθύντρια ερευνών στο ΕΚΕΤΑ, Στυλιανή Μπεζεργιάννη επισήμανε ότι «η μεγάλη συμμετοχή και μακροχρόνια διαδρομή του συνεδρίου οφείλεται πρώτα από όλα στον δυναμισμό των μαθητών και τον ενθουσιασμό τους, στους εκπαιδευτικούς που καθοδηγούν και στηρίζουν το έργο αυτό», ενώ «το καινοτόμο πνεύμα, η εφευρετικότητα, η συνεργασία και η πρόοδος που αναδεικνύονται μέσα από το συνέδριο μας γεμίζει αισιοδοξία για το μέλλον και την πορεία της χώρας».
«Είμαστε υπερήφανοι για τους μαθητές μας. Λέγεται ότι το συνέδριο αυτό το κάνουμε για να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις νέες τεχνολογίες, να μάθουν να ερευνούν, να δημιουργούν, όμως όλα αυτά τα παίζουνε οι μαθητές μας στα δάχτυλα εδώ και χρόνια. Σήμερα είναι ένα πανηγύρι γνώσης και δημιουργίας και εσείς οι εμπνευστές που μας κάνετε να χαιρόμαστε αυτά που βλέπουμε», ανέφερε συγχαίροντας τους μαθητές ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης.
«Θέλουμε εκτός από τις ψηφιακές δεξιότητες να αναπτύξουμε στα σχολεία μας και γενικότερα στην κοινωνία μας και τις κοινωνικές δεξιότητες, όπως η συνεργασία και η ομαδικότητα, οι οποίες είναι το κυριότερο εφόδιο», σημείωσε ο αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Τζόλλας. Χαιρετισμούς απηύθυναν εκπρόσωπος του Τεχνικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και οι αντιδήμαρχοι Παιδείας των Δήμων Θεσσαλονίκης και Πυλαίας- Χορτιάτη.
 
Σμαρώ Αβραμίδου