Η εκπαίδευση είναι ένας τρόπος ζωής και όχι προετοιμασία για ένα μελλοντικό τρόπο ζωής. John Dewey, 1859-1952, Αμερικανός φιλόσοφος

Κιλκίς: Το χορόδραμα «Αλύτρωτη Γενιά» στη σκηνή του Συνεδριακού Κέντρου του Δήμου

18 Απριλίου, 2024

Το εξαίρετο χορόδραμα «Αλύτρωτη Γενιά», ένα ταξίδι στα μονοπάτια της ελληνικής προσφυγιάς, που ξεκινά από τον Πόντο, οδεύει στην Κωνσταντινούπολη και καταλήγει στη μυριανθούσα Λάπηθο παρουσιάζει απόψε, στο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου Κιλκίς, ο Λαογραφικός Όμιλος Ακρίτες Γερίου.

Έχοντας στο ενεργητικό του 34 χρόνια προσφοράς στη λαϊκή παράδοση, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, ο Λαογραφικός Όμιλος Ακρίτες Γερίου δεν θα μπορούσε να μείνει ασυγκίνητος μπροστά στην 50η μαύρη επέτειο της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο και γι’ αυτό τον λόγο αποφάσισε να ανεβάσει αυτό το έργο για να θυμηθούν οι παλαιότεροι και να μάθουν οι νεότεροι την ιστορία του τόπου τους, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι συντελεστές.

«Είναι ένα χορόδραμα, το οποίο παρουσιάζουμε με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την τουρκική εισβολή και κατοχή στην Κύπρο. Αυτό το έργο είναι μια διαδρομή, μια πορεία προσφυγιάς του Ελληνισμού», τονίζει, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», η Κύπρια δημοσιογράφος Αθηνά Βιολάρη, που σκηνοθετεί την παράσταση και συμμετέχει κι αυτή στο συγκλονιστικό τρίτο μονόπρακτο για την κυπριακή τραγωδία.

Τα τρία μονόπρακτα διανθίζονται κάθε φορά με χορούς ανάλογους με το θέμα. «Το πρώτο μονόπρακτο αφορά την προσφυγιά από τον Πόντο. Η μοναδική επιζήσασα πάει στην Κωνσταντινούπολη κι εκεί μένει με την οικογένειά της έως το ‘55, όταν με το πογκρόμ διώκονται και πάλι (δεύτερο μονόπρακτο). Στη συνέχεια, και πάλι μία επιζήσασα από την οικογένεια φτάνει στην Κύπρο, στη Λάπηθο -ένα από τα πιο όμορφα χωριά της Κύπρου δίπλα από την Κερύνεια, που σήμερα είναι κατεχόμενο. Ζει εκεί ευτυχισμένη έως την τουρκική εισβολή το 1974. Αυτή η οικογένεια, άρα ο Ελληνισμός ζει για τρίτη φορά την προσφυγιά», εξηγεί η Αθηνά Βιολάρη, που έχει δώσει τους δικούς της αγώνες για την υπόθεση της Κύπρου είτε ως δημοσιογράφος είτε ως πρωτοστατούσα στις πορείες των Πορείες των Γυναικών ή και με διάφορους άλλους τρόπους.

«Νομίζω ότι αυτό το έργο δείχνει όλη την πορεία του Ελληνισμού, πώς έχει ζήσει τα τελευταία 100 χρόνια με τους διωγμούς αλλά και την ελπίδα ότι κάποια στιγμή θα τα καταφέρουμε», σημειώνει η κυρία Βιολάρη εξηγώντας πως το έργο κλείνει αισιόδοξα και περιλαμβάνει και την αναπαράσταση κυπριακού γάμου.
Η ίδια δεν παραλείπει να ευχαριστήσει τον δήμαρχο Κιλκίς και τον αρμόδιο αντιδήμαρχο για την πολύτιμη βοήθεια στο να ανέβει η παράσταση στο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου. Εξήγησε δε πως το Κιλκίς είναι αδελφοποιημένο με δύο κοινότητες στην Κύπρο, με τον Δήμο Λατσιών (30 χρόνια αδελφοποίησης) και με τον κατεχόμενο Δήμο Λύσης. Από τη Λύση κατάγεται, άλλωστε, ο μεγάλος ήρωας Γρηγόρης Αυξεντίου, ο οποίος θυσιάστηκε το 1957 στον αγώνα επί Αγγλοκρατίας και στο Κιλκίς υπάρχει μουσείο αφιερωμένο σ’ αυτόν επειδή εκεί υπηρέτησε ως έφεδρος υπαξιωματικός πριν κατεβεί στην Κύπρο για τον Αγώνα.

Η ταυτότητα της παράστασης:
Συγγραφέας : Δέσπω Κόνιζου- Λοϊζιά, τ. Πρόεδρος της Ένωσης Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου, και για πρώτη φορά συμμετέχουσα  σε έργο της, στο πρώτο μονόπρακτο
Σκηνοθέτης : Αθηνά Βιολάρη, συμμετέχουσα και αυτή στο τρίτο μονόπρακτο, για την κυπριακή τραγωδία
Συμμετέχουν: ο ηθοποιός Ανδρέας Πελετιέ, μέλη του Θεατρικού σχήματος και αξιόλογοι χορευτές του Ομίλου Ακρίτες Γερίου
Διευθυντής Παράστασης:  Ο γνωστός χοροδιδάσκαλος, τ. Δήμαρχος Γερίου Αργύρης Αργυρού

Σ.Παπ.