Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται εν μέσω μιας βαθιάς κρίσης, η οποία οφείλεται αφενός στην γρήγορη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και αφετέρου στον μεγάλο ανταγωνισμό κυρίως από τους Κινέζους κατασκευαστές. Αυτοί οι δύο σημαντικοί παράγοντες, σε συνδυασμό με τα σημαντικά διαρθρωτικά ζητήματα, έχουν αφήσει μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως την Volkswagen, την BMW και την Mercedes-Benz να αγωνίζονται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Πρόσφατες αναφορές από τις πωλήσεις δείχνουν ότι οι κολοσσοί της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σημειώνουν μικρά ποσοστά πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως συνέπεια την συρρίκνωση της κερδοφορίας. Έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με βαριά πρόστιμα λόγω ρύπων, ενώ μπαίνουν στη λογική να κλείνουν συνεχώς εργοστάσια. Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες, όπως η επαναφορά κινήτρων απόσυρσης, συζητούνται ως πιθανές λύσεις για την τόνωση της αγοράς. Σήμερα, οι μειωμένες πωλήσεις σε όλους τους τομείς, αναγκάζουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις κερδών και να εξετάσουν δραστικά μέτρα. Χωρίς την οικονομική υποστήριξη που παρέχεται από την γερμανική κυβέρνηση, τα EV είναι λιγότερο ελκυστικά για τους καταναλωτές. Το αρχικό κόστος είναι υψηλό και η περιορισμένη υποδομή φόρτισης εξακολουθούν να αποθαρρύνουν τους απλούς πολίτες.
Η απόσυρση σίγουρα θα αναζωογονήσει την αγορά των αυτοκινήτων και θα ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αφήσουν τα παλαιότερα οχήματα, δίνοντας παράλληλα ισχυρά κίνητρα για την αγορά καινούριων. Τα προτεινόμενα κίνητρα περιλαμβάνουν μπόνους 6.000 ευρώ για απόσυρση και με την προϋπόθεση αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 3.000 ευρώ για αγορά μεταχειρισμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Εκτός από τα κίνητρα απόσυρσης στο τραπέζι υπάρχουν προτάσεις για προγράμματα μίσθωσης που απευθύνονται σε καταναλωτές χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Αυτά τα προγράμματα, εμπνευσμένα από κάποιες πρωτοβουλίες από τη Γαλλία, θα παρέχουν κρατικές επιδοτήσεις για τη μείωση του κόστους μίσθωσης για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτά τα προγράμματα θα επιτρέψουν τους καταναλωτές να έχουν στην κατοχή τους ηλεκτρικά οχήματα χωρίς να δαπανήσουν μεγάλα ποσά για την απόκτησή τους.
Ο ξαφνικός τερματισμός των επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα οφείλεται εν μέρει στην ανάγκη να καλυφθεί ένα δημοσιονομικό κενό στην γερμανική οικονομία, ενώ η όποια κρατική ενίσχυση θα πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την άλλη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από Κινέζους κατασκευαστές, οι οποίοι προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Η BYD για παράδειγμα μέσα σε ελάχιστο χρόνο κατάφερε να πάρει ένα μεγάλο μερίδιο από την αγορά, προσφέροντας προηγμένη τεχνολογία σε ανταγωνιστικές τιμές.
Η αύξηση των δημόσιων επενδύσεων και η βελτίωση των υποδομών στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσαν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του κλάδου στην παγκόσμια αγορά. Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πρέπει να ανακάμψει γρήγορα, την ίδια στιγμή που οι ανταγωνιστές προχωρούν με γοργούς ρυθμούς.
Κυριάκος Παρασίδης