Η θέληση, όταν δεν συνοδεύεται από δύναμη, θυμίζει μικρά παιδιά που παίζουν στρατιωτάκια. George Canning, 1770-1827, Άγγλος πολιτικός

Η FIA παρουσίασε τους κανονισμούς της Φόρμουλα Ένα για το 2026 και μετά

6 Ιουνίου, 2024

Η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) παρουσίασε σήμερα (6/6) τους κανονισμούς που θα καθορίζουν τη Φόρμουλα Ένα από το 2026 και μετά. Οι αναθεωρημένοι κανονισμοί σε ό,τι αφορά την αεροδυναμική θα «δουλεύουν» παράλληλα με τους νέους κανόνες για τις μονάδες ισχύος, οι οποίες περιλαμβάνουν αυξημένη δύναμη από την μπαταρία και χρήση 100% βιώσιμων καυσίμων. Τα… αποκαλυπτήρια των νέων κανονισμών θα γίνουν στο Μόντρεαλ, ενόψει του κυριακάτικου (9/6) γκραν πρι του Καναδά, ενώ η… νομοθεσία του 2026 αναμένεται να επικυρωθεί από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA στις 28 Ιουνίου.

Από το 2026 και μετά η Φόρμουλα Ένα θα έχει:

– Πιο… ευέλικτα μονοθέσια, τα οποία θα είναι 30 κιλά ελαφρύτερα και επομένως θα μπορούν να «μάχονται» καλύτερα στην πίστα
– Μια επανασχεδιασμένη μονάδα ισχύος που θα περιλαμβάνει αυξημένη ισχύ μπαταρίας και ομοιόμορφο διαχωρισμό ανάμεσα στον κινητήρα εσωτερικής καύσης και την ηλεκτρική ισχύ, συν τη χρήση 100% βιώσιμων καυσίμων
– Ενεργή αεροδυναμική με τη μορφή κινητής πτέρυγας εμπρός και πίσω που θα επιτρέπει «μάχες» από πιο κοντινή απόσταση
– Αυξημένες ευκαιρίες προσπέρασης μέσω της εισαγωγής ενός νέου συστήματος, το οποίο θα δίνει στους οδηγούς μια σύντομη «έκρηξη» επιπρόσθετης ισχύος από την μπαταρία, όταν το αυτοκίνητό τους θα βρίσκεται εντός ενός δευτερολέπτου από το προπορευόμενο μονοθέσιο
– Βελτιωμένη ασφάλεια μέσω ισχυρότερων κατασκευών και ακόμη πιο αυστηρών τεστ
– Δέσμευση από έναν αριθμό-ρεκόρ έξι κατασκευαστών μονάδων ισχύος

Ο τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, χαρακτήρισε τους νέους κανονισμούς ως μια «μετριοπαθή επανάσταση», αλλά αναγνώρισε ότι ταιριάζουν απόλυτα με αυτό που θα έπρεπε να είναι η Φόρμουλα Ένα. «Με αυτό το σύνολο κανονισμών, η FIA επιδίωξε να εξελίξει μια νέα γενιά μονοθεσίων που είναι πλήρως σε επαφή με το DNA της Φόρμουλα Ένα. Μονοθέσια που είναι ελαφριά, εξαιρετικά γρήγορα και ευέλικτα, αλλά που επίσης παραμένουν στην “αιχμή” της τεχνολογίας. Οι τεχνικοί κανονισμοί της Φόρμουλα Ένα για το 2026 έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν πιο… κοντινούς αγώνες μεταξύ των οδηγών, να αυξάνουν τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις ομάδες και να βελτιώνουν το θέαμα» είπε μεταξύ άλλων.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της FIA, Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγέμ, πρόσθεσε: «Ο στόχος μας, μαζί με τη Φόρμουλα Ένα, ήταν να παράγουμε ένα μονοθέσιο, το οποίο θα ήταν κατάλληλο για το μέλλον της ελίτ κατηγορίας του αθλήματος. Πιστεύουμε ότι έχουμε πετύχει αυτόν τον στόχο».

Κάποια από τα χαρακτηριστικά των νέων μονοθεσίων είναι τα εξής:

Οι μονάδες ισχύος θα αποδίδουν μεγαλύτερη ισχύ
Ενώ η ισχύς από την υβριδική μονάδα έχει «πέσει» από τα 550-560 κιλοβάτ στα 400 κιλοβάτ, το στοιχείο της μπαταρίας έχει αυξηθεί σημαντικά από τα 120 κιλοβάτ στα 350 κιλοβάτ – μια αύξηση σχεδόν 300% στην ηλεκτρική ισχύ.

Η ποσότητα της ενέργειας που μπορεί να ανακτηθεί στη διάρκεια της φάσης πέδησης διπλασιάζεται στα 8,5 Μεγατζάουλ ανά γύρο.

Οι νέοι κανονισμοί οδήγησαν στο να δεσμευθούν οι υπάρχοντες προμηθευτές Ferrari, Mercedes και Renault, ενώ… δελέασαν τη Honda να επιστρέψει και ενθάρρυναν την έλευση της Audi και της Ford, η οποία εισέρχεται στη Φόρμουλα Ένα μέσω συνεργασίας με την Red Bull Powertrains.

Τα μονοθέσια θα είναι ελαφρύτερα και μικρότερα
Σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί μια πιο ευέλικτη αγωνιστική… μηχανή, το μέγιστο μεταξόνιο μειώθηκε κατά 200 χιλιοστά στα 3400 χιλιοστά, ενώ το πλάτος μειώθηκε κατά 100 χιλιοστά στα 1900 χιλιοστά.

Το βάρος έχει επίσης μειωθεί, με τα μονοθέσια του 2026 να έχουν ελάχιστο βάρος 768 κιλά, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 κιλά σε σχέση με τα αυτοκίνητα του 2022.

Η FIA αναφέρει επίσης ότι η κάθετη δύναμη έχει μειωθεί κατά 30% και η οπισθέλκουσα κατά 55%.

Το μέγεθος τροχού 18 ιντσών της Pirelli που υιοθετήθηκε το 2022 θα παραμείνει, ωστόσο το πλάτος των εμπρός ελαστικών με τις προδιαγραφές του 2026 έχει μειωθεί κατά 25 χιλιοστά και των πίσω κατά 30 χιλιοστά σε σύγκριση με την προηγούμενη «γενιά» αυτοκινήτων.

Έρχονται νέες καινοτομίες ως προς την αεροδυναμική
Η FIA λέει ότι τα μονοθέσια του 2026 θα μπορούν να αλλάξουν μεταξύ δύο διαμορφώσεων, είτε για να ελαχιστοποιείται η κατανάλωση καυσίμου είτε για να μεγιστοποιείται η απόδοση στις στροφές.

Θα παρουσιαστούν ολοκαίνουργια συστήματα ενεργητικής αεροδυναμικής, που περιλαμβάνουν κινητές εμπρός και πίσω πτέρυγες.

Αυτό θα επιτρέψει μεγαλύτερες ταχύτητες στις στροφές με την ανάπτυξη μιας γωνίας πτέρυγας. Η χαμηλότερη οπισθέλκουσα και η μεγαλύτερη ταχύτητα στις ευθείες θα είναι δυνατή, όταν αναπτυχθεί η δεύτερη γωνία.

Αυτό το νέο σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ζώνες όπως αυτές που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή για την προσπέραση με DRS.

Η ώθηση για μεγαλύτερη ασφάλεια συνεχίζεται
Η FIA έχει αναθεωρήσει τους κανόνες δομής μπροστινής πρόσκρουσης, εισάγοντας ένα σχέδιο «μύτης» δύο σταδίων, προκειμένου να μετριαστεί ο κίνδυνος αποκόλλησης.

Οι κανόνες πλευρικής εισβολής είναι επίσης πιο αυστηροί, ενώ η προστασία γύρω από τον οδηγό και την περιοχή της κυψέλης καυσίμου έχει βελτιωθεί.

Η βιωσιμότητα αποτελεί βασικό στόχο των κανόνων του 2026
Ενώ οι τρέχουσες μονάδες ισχύος της Formula 1 είναι ήδη οι πιο αποδοτικές στον κόσμο, στη Φόρμουλα Ένα και στην επιδίωξη της FIA να φτάσει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα (Net Zero Carbon) έως το 2030 οι μονάδες ισχύος του 2026 θα λειτουργούν με πλήρως βιώσιμα καύσιμα.

Θα υπάρξει μεγαλύτερη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας στις μονάδες του 2026, με μια στροφή προς την κατανομή ηλεκτρικής ενέργειας κατά 50% και θερμικής ενέργειας κατά 50%.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΟΣ