Η Μαδρίτη θα «τρέχει» στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού από το 2026… Και αυτό γιατί η Φόρμουλα Ένα ανακοίνωσε ότι το ισπανικό γκραν πρι θα διεξάγεται στη Μαδρίτη από το 2026 έως το 2025, ύστερα από δεκαετή συμφωνία με την IFEMA MADRID για μια εντελώς καινούρια πίστα στην ισπανική πρωτεύουσα, η οποία θα ενσωματώνει τόσο «κομμάτια» δημόσιου δρόμου όσο και ιδιωτικής γης. Το εν λόγω σιρκουί, το οποίο θα κατασκευαστεί γύρω από το παγκοσμίου φήμης εκθεσιακό κέντρο IFEMA της Μαδρίτης, θα έχει -σύμφωνα με την έγκριση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και τις τελικές προδιαγραφές σχεδιασμού- μήκος 5,47 χιλιόμετρα και θα περιλαμβάνει 20 στροφές, ενώ ο προβλεπόμενος χρόνος του γύρου στα επίσημα δοκιμαστικά θα είναι ένα λεπτό και 32 δευτερόλεπτα. Προβλέπεται ότι θα έχει χωρητικότητα για να φιλοξενήσει περισσότερους από 110.000 θεατές ανά ημέρα, ενώ υπάρχουν σχέδια να αυξηθεί η χωρητικότητα της πίστας στις 140.000 στο πρώτο μισό της συμφωνίας, καθιστώντας το σιρκουί της Μαδρίτης ως μια από τις μεγαλύτερες πίστες στο αγωνιστικό πρόγραμμα της Φόρμουλα Ένα. Η δεκαετής συμφωνία με τη Μαδρίτη συνεχίζει την τάση για μακροχρόνια συμβόλαια αγώνων στη Φόρμουλα Ένα, καθώς η ισπανική πρωτεύουσα ακολουθεί το… παράδειγμα της Αυστραλίας (2035) και του Μπαχρέιν (2036) μεταξύ αυτών που έχουν λάβει τη μεγαλύτερη σε διάρκεια επέκταση στο μέλλον.
Η πίστα της Μαδρίτης θα απέχει πέντε λεπτά από το αεροδρόμιο Μπαράχας της Μαδρίτης, με αποτέλεσμα το ισπανικό γκραν πρι να καταστεί ένας από τους πιο προσβάσιμους αγώνες στο καλαντάρι της Φόρμουλα Ένα, με το σιρκουί να βρίσκεται σε μικρή απόσταση από το μετρό, το τρένο και τις γραμμές της πόλης. Γι’ αυτό εκτιμάται ότι το 90% των φιλάθλων θα μπορούν να μεταβούν στην πίστα με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ όσοι μένουν σε τοπικά καταλύματα θα βρίσκονται σε μικρή απόσταση από το σιρκουί, την οποία θα μπορούν να διανύσουν με τα πόδια.
«Η Μαδρίτη είναι μία απίστευτη πόλη, με φοβερή αθλητική και πολιτιστική κληρονομιά. Η σημερινή ανακοίνωση ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τη Φόρμουλα Ένα στην Ισπανία» δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Φόρμουλα, Στέφανο Ντομενικάλι, και συνέχισε: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω την ομάδα της IFEMA MADRID, την περιφερειακή κυβέρνηση της Μαδρίτης και τον δήμαρχο της πόλης που συνέταξαν μια φανταστική πρόταση. Αυτή πραγματικά αντιπροσωπεύει το όραμα της Φόρμουλα Ένα να δημιουργήσει ένα πολυήμερο θέαμα αθλητισμού και ψυχαγωγίας, το οποίο προσφέρει μέγιστη αξία για τους φιλάθλους και αγκαλιάζει την καινοτομία και τη βιωσιμότητα». Από την πλευρά της, η πρόεδρος της περιφέρειας της Μαδρίτης, Ισαμπέλ Ντίαθ Αγιούσο, εστίασε στο γεγονός ότι «αυτός ο αγώνας, τον οποίο περιμένουμε ότι θα ακολουθήσουν 70 εκατομμύρια άτομα σε παγκόσμια κλίμακα, θα αντιπροσωπεύσει μια αύξηση άνω των 450 εκατομμυρίων ευρώ στο ΑΕΠ της Μαδρίτης ετησίως και τη δημιουργία 8.200 θέσεων εργασίας».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σημερινή ανακοίνωση δεν αναφέρει κάτι για τον αγώνα που διεξάγεται στη Βαρκελώνη, με την πίστα της Καταλωνίας να αποτελεί… μόνιμη έδρα στο καλαντάρι της Φόρμουλα Ένα από το 1991 και μέχρι το 2026. Η συμφωνία για τον αγώνα στη Μαδρίτη προκαλεί ερωτηματικά για το γκραν πρι της Βαρκελώνης, ωστόσο ο Ντομενικάλι δηλώνει ότι αυτό δεν είναι απαραίτητα το τέλος της συνεργασίας των δύο πλευρών, δεδομένου του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για τη Φόρμουλα Ένα στη χώρα, η οποία διαθέτει δύο οδηγούς στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού που είναι ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής Φερνάντο Αλόνσο (Aston Martin) και ο Κάρλος Σάινθ Τζούνιορ (Ferrari).
«Για την αποφυγή αμφιβολιών και για να διευκρινίσουμε τα πράγματα, το γεγονός ότι βρισκόμαστε στη Μαδρίτη δεν αποκλείει το γεγονός ότι θα μπορούσαμε να μείνουμε στη Βαρκελώνη για το μέλλον» τόνισε ο Ιταλός σε δηλώσεις του στην ιστοσελίδα της Φόρμουλα Ένα και συμπλήρωσε: «Κοιτάζοντας μπροστά, υπάρχουν συζητήσεις για να δούμε αν μπορούμε πραγματικά να επεκτείνουμε τη συνεργασία μας με τη Βαρκελώνη, με την οποία έχουμε μια πολύ καλή σχέση, για το μέλλον».
Η περιοχή της Μαδρίτης έχει φιλοξενήσει και στο παρελθόν αγώνα της Φόρμουλα Ένα, καθώς το ισπανικό γκραν πρι πραγματοποιήθηκε εννέα φορές στην πίστα Χαράμα μέσα στο διάστημα 1968-1981.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η Ισπανία έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν δύο αγώνες στην ίδια σεζόν της Φόρμουλα Ένα. Εκτός από τον αγώνα στη Βαρκελώνη, το 1994 και το 1997 το καλαντάρι περιλάμβανε το γκραν πρι Ευρώπης, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην πίστα της Χερέθ. Επίσης, το διάστημα 2008-12 το ισπανικό γκραν πρι διεξήχθη στο σιρκουί του Μονμελό, στη Βαρκελώνη, ενώ η πίστα της Βαλένθια, η οποία κατασκευάστηκε γύρω από το λιμάνι της πόλης, «στέγασε» το γκραν πρι Ευρώπης.