Κάθε επαναστατική εξέλιξη φαίνεται ότι προκαλεί τρεις φάσεις αντιδράσεων: 1) «είναι τελείως αδύνατον», 2) «είναι δυνατό αλλά δεν αξίζει τον κόπο να το κάνουμε», 3) «το είχα πει εξαρχής ότι ήταν καλή ιδέα» - Άρθουρ Κλαρκ

Φοιτητές του ΑΠΘ σχεδίασαν και προτείνουν το «νηπιαγωγείο του μέλλοντος»

29 Ιουνίου, 2024

Βιώσιμα φουτουριστικά κτίρια σε όλα τα σχήματα, παραδοσιακά σπιτάκια εμπνευσμένα από παιδικές ζωγραφιές, πράσινοι εξωτερικοί χώροι που θυμίζουν την επαρχία της Ελλάδας, πραγματικό παιχνίδι στις παιδικές χαρές, φρέσκες οπτικές με όραμα για το μέλλον. Φοιτητές αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, δημιουργήσαν 15 ομάδες στο εργαστηριακό μάθημα, «08ΕΧ19: Η Τέχνη της Τεχνικής και η Τεχνική της Τέχνης» και παρουσίασαν σήμερα τις μελέτες-προτάσεις τους, στο δήμο Θεσσαλονίκης, για την κατασκευή τριθέσιου νηπιαγωγείου στην περιοχή Χαριλάου της Θεσσαλονίκης.

«Φέτος σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, επιλέχθηκε ως αντικείμενο μελέτης, για τους περίπου 45 φοιτητές που συμμετέχουν, ένα νηπιαγωγείο στην περιοχή Χαριλάου, σε οικόπεδο που πρόκειται στο μέλλον να κατασκευαστεί νηπιαγωγείο, βάσει των προδιαγραφών και τα ζητούμενα που έθεσε ο Δήμος», επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αν. καθηγητής Αρχιτεκτονικής Θέμης Χατζηγιαννόπουλος και εξήγησε πως, «το εργαστηριακό μάθημα, «08ΕΧ19: Η Τέχνη της Τεχνικής και η Τεχνική της Τέχνης», αφορά κυρίως στον τρόπο που υπεισέρχονται κάποιες από τις τεχνικοοικονομικές παραμέτρους του σχεδιασμού, στη νοητική και επιχειρησιακή διεργασία της αρχιτεκτονικής σύνθεσης. Είναι ουσιαστικά η επίλυση και προδιαγραφή ενός αρχιτεκτονικού συνθετικού θέματος, όπου όλες οι παράμετροι συντίθενται ισότιμα σε ενιαία άσκηση πρακτικής εφαρμογής του σχεδιασμού, αλλά και ταυτόχρονης σχετικής θεωρητικής τεχνικής κατάρτισης».

«Εμείς έχουμε φτιάξει ένα κυκλικό κτίριο, με την παιδική χαρά τοποθετημένη στο δώμα. Θέλουμε γενικότερα να δώσουμε αρκετό δημόσιο χώρο στην περιοχή, καθώς αντιληφθήκαμε ότι έχει αρκετή έλλειψη, αλλά και στα παιδιά θέλουμε να δώσουμε πάρα πολύ χώρο για παιχνίδι, διότι πιστεύουμε ότι είναι αυτό που χρειάζονται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στην πόλη», εξήγησε η φοιτήτρια αρχιτεκτονικής Κυράννα Φάρδη, τονίζοντας ότι η συμμετοχή στο συγκεκριμένο εργαστήριο, ήταν μία πολύ ωραία και δημιουργική εμπειρία.

Ο Ηλίας Νικολαΐδης και η ομάδα του, όλοι φοιτητές στο τμήμα αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, πρότειναν ένα σύνολο από κτίρια, «το οποίο ουσιαστικά αρθρώνει ένα μικρό χωριό μέσα στο οικόπεδο της πρότασης, στην περιοχή της Χαριλάου, επειδή καταλάβαμε ότι η πόλη δεν είναι τόσο φιλική προς το παιδί, με τις μονότονες πολυκατοικίες, τους μικρούς δρόμους, τα στενά σοκάκια και τα αφιλόξενα πεζοδρόμια, ενώ το παιδί χαίρεται όταν θα πάει στο χωριό του. ‘Αλλωστε το πρώτο πράγμα που μαθαίνουν να σχεδιάζουν τα παιδιά, είναι ένα σπιτάκι με μία οροφή. Αυτό θέλαμε κι εμείς να εισάγουμε στο δικό μας project, στο δικό μας σχεδιασμό, την έννοια του χωριού και της συμπερίληψης, έτσι ώστε με κάποιο τρόπο να κάνουμε το παιδί να θέλει να βρίσκεται στο νηπιαγωγείο, όσο θέλει να βρίσκεται και στο σπίτι του, δηλαδή να νιώθει οικία λες και είναι μέσα στο δωμάτιο του ή στην γιαγιά του στο χωριό».

«Θεωρώ πολυ σημαντική τη συνεργασία των τεχνικών υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης με το πανεπιστήμιο και ειδικά με τους φοιτητές αρχιτεκτονικής», επισήμανε ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, περιβάλλοντος και βιώσιμης κινητικότητας Πρόδρομος Νικηφορίδης και διευκρίνισε πως, «για εμάς, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να μεταφέρουμε τα προβλήματα και τα εμπόδια που μπορεί να συναντήσει ένας αρχιτέκτονας στο σχεδιασμό μιας μελέτης, να μεταφέρουμε τις γνώσεις μας, προκειμένου να βοηθήσουμε τους φοιτητές να αντιληφθούν, σε όλο το μέγεθος, το πρόβλημα που έχουν να λύσουν. Ταυτόχρονα είμαστε χαρούμενοι που ανταλλάσσουμε απόψεις και εισπράττουμε από τους φοιτητές, τη φρεσκάδα των ιδεών, των σκέψεων και του οράματος τους».

Το αντικείμενο μελέτης, για το ακαδημαϊκό έτος 2023 – 2024, προσδιορίστηκε σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, προκειμένου να βασίζεται σε πραγματικές ανάγκες και κτιριολογικό πρόγραμμα κατά τις ισχύουσες προδιαγραφές. Το ακίνητο που επιλέχθηκε βρίσκεται σε προχωρημένη διαδικασία απόκτησης και σε περιοχή με σημαντικές ανάγκες, επομένως η «άσκηση» των φοιτητών συμβάλλει παράλληλα στις διαδικασίες του Δήμου Θεσσαλονίκης για την ωρίμανση του συγκεκριμένου ακινήτου για πλήρη αξιοποίηση. «Το ζητούμενο του συγκεκριμένου μαθήματος, είναι γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ θεωρητικής κατάρτισης και κατεστημένης πρακτικής του κλάδου, επομένως είμαστε ιδιαιτέρως χαρούμενοι, διότι οι φοιτητές μας σχεδιάζουν συγκεκριμένο κτίριο με κανονισμούς και οδηγίες έτσι όπως στο μέλλον θα κληθούν να διαμορφώσουν τα νέα κτίρια εκπαίδευσης της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης», υπογράμμισε ο κ. Χατζηγιαννόπουλος.

Αλεξάνδρα Χατζηγεωργίου