Όταν ο νόμος και η ηθική συγκρούονται μεταξύ τους, ο πολίτης έχει τη σκληρή επιλογή είτε να χάσει την αντίληψή του περί ηθικής είτε να χάσει το σεβασμό του προς τους νόμους. - Frédéric Bastiat, 1801-1850, Γάλλος οικονομολόγος & κοινωνιολόγος

«Εύθραυστες στιγμές» στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

6 Δεκεμβρίου, 2023

Ανθρώπινες επαφές και στιγμές οικειότητας εκτυλίσσονται πίσω από μία βιτρίνα, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τα βλέμματα των περαστικών δεν ενοχλούν, αφού τα σώματα είναι αόριστα και ασαφή. Πρόκειται για τις «Εύθραυστες στιγμές» που δημιούργησε η Έφη Δούλια, οι οποίες φιλοξενούνται στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ, στην οδό Καρόλου Ντηλ.

Με την έμπνευση που της προκαλεί ένας ψίθυρος, ένα άγγιγμα ή ένας στίχος, η 43χρονη ζωγράφος, παραμένει πιστή στη θεματική με την οποία ασχολείται, αλλά αυτήν τη φορά πειραματίζεται με ένα διαφορετικό υλικό.

«Αυτή είναι μία καινούργια δουλειά που ετοίμασα. Μέχρι τώρα ασχολούμουν με μολύβια και ξυλομπογιές, ενώ τα έργα αυτά είναι φτιαγμένα με ακρυλικά και κάρβουνο. Πρόκειται για μία πιο δυναμική χειρονομία και κάποια από αυτά τείνουν προς το αφηρημένο, για να μην μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε τι συμβαίνει», δηλώνει η Έφη Δούλια στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Οκτώ σκίτσα σε τελάρα και πολλά ακόμη τοποθετημένα -επιμελώς ατημέλητα- στο πάτωμα, ξεκινούν την «αφήγησή» τους, με αφορμή πάντα τη σωματική επαφή. «Η θεματική έχει πάντα να κάνει με τις σεξουαλικότητα, την οποία προσπαθώ στα έργα να την έχω απαλλαγμένη από φύλο, από χώρο, από χρόνο, ώστε να συμπεριλαμβάνει τα πάντα», λέει η κ. Δούλια. 

Όπως επισημαίνει, τα έργα της είναι βιωματικά και αποτελούν κομμάτι του εαυτού της. «Οι επιρροές μου έρχονται από την προσωπική μου σεξουαλική ζωή, από ταινίες, από τις ζωές των άλλων ή ακόμη κι από τη μουσική. Παρουσιάζοντας το έργο μου προσπαθώ να επηρεάσει το σύνολο και γι’ αυτό θέλω να συμπεριλάβω όλα τα φύλα μέσα στη δουλειά μου», εξηγεί. 

«Στους πίνακές της χρησιμοποιεί στάσεις και χειρονομίες για να εκφράσει μια εύθραυστη στιγμή, ενώ ταυτόχρονα απομακρύνεται από τη σύμβαση της ρεαλιστικής απεικόνισης των σωμάτων. Αποτέλεσμα αυτής της χειρονομίας σε ορισμένα έργα είναι η διάρρηξη της υλικότητας των σωμάτων και η πρόσληψή τους από τον θεατή ως υπερβατικά τοπία», αναφέρει μεταξύ άλλων στο συνοδευτικό κείμενο της έκθεσης η καλλιτέχνιδα Λία Καζάκη. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Γιάννης Αργυριάδης. 

Βαρβάρα Καζαντζίδου

*Τις φωτογραφίες παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Αργυριάδης