Ευκαιρίες εργασίας στους κλάδους της τεχνολογίας και της πληροφορικής έχουν τα τελευταία χρόνια άνθρωποι με γνώσεις και σπουδές στις ανθρωπιστικές επιστήμες, καθώς με τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποίηση, συμμετέχουν σε έργα ψηφιακού μετασχηματισμού που υλοποιούνται από οργανισμούς με ανθρωπιστικό χαρακτήρα όπως πολιτιστικά ιδρύματα και μουσεία.
Όπως τόνισε ο Σταύρος Κατσαρίδης, Operations Manager της DotSoft – εταιρείας που εξειδικεύεται στην ανάπτυξη λογισμικού και στις ολοκληρωμένες λύσεις πληροφορικής, μιλώντας σε ημερίδα για τα επαγγέλματα στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού, «τέτοια έργα απασχολούν δεκάδες ειδικούς και πτυχιούχους, φιλολόγους, ιστορικούς, αρχαιολόγους, βιβλιοθηκονόμους και αρχειονόμου, κάτι που μέχρι πριν μια πενταετία θα ήταν δύσκολο να το φανταστεί κάποιος. Κι όμως, τέτοια στελέχη μας, βοηθάνε ώστε μια πλατφόρμα, μια ιστοσελίδα ή μια εφαρμογή στο κινητό να αποκτήσει πραγματικό περιεχόμενο, εξειδικευμένο για το σκοπό του οργανισμού που εξυπηρετούμε». \
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι δεξιότητες που απαιτούνται στο πλαίσιο αυτό είναι η υπολογιστική γλωσσολογία, δηλαδή η επεξεργασία φυσικής γλώσσας, η ψηφιακή μουσειολογία, η ηλεκτρονική λεξικογραφία καθώς και οι τεχνολογίες ψηφιοποίησης αρχείων και αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς.
«Ψάχνουμε τη γνώση από όπου και αν προέρχεται»
«Ψάχνουμε τη γνώση από όπου και αν προέρχεται. Το πτυχίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα μεταπτυχιακά σίγουρα για μας είναι πολύτιμα. Δεν αποτελούν μονόδρομο αλλά σίγουρα για μας είναι ένα πολύτιμο εφόδιο» τόνισε χαρακτηριστικά.
Στο ίδιο μήκος κύματος η Όλγα Καφετζοπούλου, γενική γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, χαιρετίζοντας τις εργασίες της ημερίδας, τόνισε ότι «οι αλλαγές που φέρνει ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αφορούν μόνο τις επιχειρήσεις στη βιομηχανία αλλά ουσιαστικά διαπερνούν όλα τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες, ακόμη και τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Δεν περιορίζονται λοιπόν στον τομέα της πληροφορικής».
Τα επαγγέλματα που δεν σπουδάζονται
Παράλληλα, ο κ. Κατσαρίδης μίλησε και για τα επαγγέλματα που, όπως είπε, δεν σπουδάζονται και δυστυχώς κάποιος δεν μπορεί να τα γνωρίσει πριν δραστηριοποιηθεί σε ιδιωτικές ή δημόσιες υπηρεσίες. Ένα από αυτά είναι ο pre sales μηχανικός, ο οποίος συντάσσει τεχνικές και οικονομικές προσφορές
«Για να το κάνει αυτό κάποιος επιτυχημένα, χρειάζεται να έχει πολύ καλή αναλυτική σκέψη, σύνταξη, να μπορεί ένα τεχνικό κείμενο να το αναλύσει απλά, να μπορεί να συνδυάσει διαφορετικού είδους περιεχόμενα και αυτές οι δεξιότητες συνήθως προέρχονται από ανθρώπους που έχουν κλίση στις ανθρωπιστικές επιστήμες» σχολίασε.
Έφερε επίσης ως παράδειγμα το επάγγελμα του διαχειριστή έργων (project manager) και τόνισε: «η διοίκηση έργων είναι μια δεξιότητα που δεν σπουδάζεται σε κάποια από τις σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και πάλι χρειάζεται μια δεξιότητα ώστε κάποιος να φτιάξει μια μελέτη εφαρμογής και να συνδυάσει τόσο τεχνικά όσο και πραγματικά δεδομένα για να βελτιώσει κάτι απτό».
Οι περιοχές όπου δημιουργούνται νέες δεξιότητες
Αναφερόμενος, άλλωστε, στα επαγγέλματα όπου δημιουργούνται νέες δεξιότητες, επισήμανε: «πρακτικά έχουμε τρεις θεματικές περιοχές πάνω στις οποίες βλέπουμε ότι δημιουργούνται νέες δεξιότητες : data analyst / scientist, ML/AI Engineer και Cybersecurity Engineer » και πρόσθεσε ότι αυτές είναι οι λέξεις που κυκλοφορούν σε όλες τις αγγελίες αυτή τη στιγμή σε εταιρείες τεχνολογίας.
Καλωσορίζοντας τους συμμετέχοντες στην ημερίδα που διοργάνωσε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μέσω της Αντιπεριφέρειας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, ο Νίκος Τζόλλας αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, χαρακτήρισε καθοριστικό τον επαγγελματικό προσανατολισμό στο σχολείο για το μέλλον της νέας γενιάς, ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι τεχνολογικές εξελίξεις διαμορφώνουν συνεχώς νέα δεδομένα στην αγορά εργασίας. Αναφερόμενος στις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας υπογράμμισε ότι έχουν προχωρήσει σημαντικές δράσεις με στόχο την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων και συνεργασιών με τις επιχειρήσεις.
Επ΄αυτού, η κ. Καφετζοπούλου επισήμανε ότι στην Κεντρική Μακεδονία υπάρχουν δύο συμβούλια σύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας ενώ τόνισε ότι στον ψηφιακό μετασχηματισμό πρέπει να υπάρχει και ειδική μέριμνα για τους ευάλωτους και τα άτομα με αναπηρία.
Από την πλευρά της, η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Ζωή Βαζούρα μίλησε για τον θεσμό της μαθητείας που, όπως είπε, προάγει τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Αναφέρθηκε επίσης στη διασύνδεση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τον Σύνδεσμο Βιομηχάνων ώστε να γίνει ενημέρωση από ομάδα των βιομηχάνων στις σχολικές μονάδες σχετικά με τα επαγγέλματα που άπτονται των ενδιαφερόντων των μαθητών και τις ειδικότητες που είναι διαθέσιμες για τα παιδιά.
Π. Γιούλτση
*φωτογραφία αρχείου