Όποιος φαίνεται σοφός μεταξύ ηλιθίων, φαίνεται ηλίθιος μεταξύ σοφών. Κοϊντιλιανός, 35-96 μ.Χ., Ρωμαίος ρήτορας

Enrico Bagnasco: Η Ελλάδα αποτελεί ιδανικό πεδίο δράσης για την Sparkle – Κάθε 3 χρόνια διπλασιάζεται η ανάγκη για μεγαλύτερες ταχύτητες στο internet

24 Μαΐου, 2024

Τους άξονες επιχειρηματικότητας επί των οποίων εδράζει την ανάπτυξή της στην Ελλάδα παρέθεσε με συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας Sparkle, Enrico Bagnasco.

Η Sparkle βασίζεται σε 3 άξονες επιχειρηματικότητας και με την ολοκλήρωση της φάσης της υποθαλάσσιας τηλεπικοινωνιακής διασύνδεσης στον άξονα Ιταλίας- Ελλάδας με την ονομασία BlueMed, ξεκινά μια νέα πορεία για την αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχει στη χώρα μας.

Παράλληλα, ο κ. Bagnasco περιγράφει τη λειτουργικότητα των τεσσάρων Datacenters που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα, ενώ ακόμη μας δίνει και το στίγμα των αναπτυξιακών πλάνων της εταιρίας για τα επόμενα χρόνια. Τέλος, σε ερώτηση μας συγκρίνει το δορυφορικό σύστημα Starlink του Ιλον Μασκ, με τις επίγειες συνδέσεις και τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα που παρέχονται.

   Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, η εταιρία Sparkle, ο μεγαλύτερος διεθνής πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών διασύνδεσης στην Ιταλία και μεταξύ των δέκα κορυφαίων παγκοσμίως, ανακοίνωσε την προσαιγιάλωση του υποβρύχιου καλωδιακού συστήματος “BlueMed” στα Χανιά της Κρήτης. Το BlueMed είναι το νέο καλώδιο της Sparkle, που συνδέει την Ιταλία με τη Γαλλία, την Ελλάδα και άλλες χώρες που βρέχονται από τη Μεσόγειο. Το καλώδιο εντάσσεται στο ευρύτερο σύστημα Blue & Raman Submarine Cable Systems, το οποίο κατασκευάζεται σε συνεργασία με τη Google και άλλους παρόχους, που δραστηριοποιούνται από τη Μέση Ανατολή έως τη Βομβάη της Ινδίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης που παραχώρησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Sparkle, Enrico Bagnasco, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και το δημοσιογράφο Πάνο Οπλοποιό.

Ερ. Κε Bagnasco η εταιρία σας διανύει τα 103 χρόνια λειτουργίας της, πείτε μας τη ιστορία της και πως αναδείχθηκε μέχρι σήμερα

Απ. Η εταιρία ξεκίνησε το 1923. Το πρώτο της project ήταν η υποθαλάσσια τηλεπικοινωνιακή διασύνδεση Αργεντινής και Ιταλίας και αφορούσε κυρίως τους μετανάστες στην Αργεντινή . Το ίδιο συνέβη και με το επόμενο μεταξύ Νέας Υόρκης και Ιταλίας. Η αρχική επικοινωνία ξεκίνησε με τηλεγραφήματα και τηλεφωνικές υπηρεσίες, κατόπιν επεκτάθηκε στις roaming υπηρεσίες για κινητά τηλέφωνα, ενώ πάντα μας ενδιέφερε η διεθνή συνδεσιμότητα μεταξύ των παροχών τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων. Αρχές του ’90 ξεκινήσαμε τις υπηρεσίες για το internet. Πολλοί πάροχοι (περίπου 20-25) διασυνδέθηκαν μαζί μας ώστε να αυξηθούν οι δυνατότητες του internet σε όλο τον κόσμο. Την τελευταία δεκαετία μπήκαμε στην αγορά των data centers. Χωρίς υποθαλάσσια καλώδια δεν θα υπάρχει internet γιατί αυτός είναι ο βασικός αγωγός επικοινωνίας σε όλο τον κόσμο. Μέχρι σήμερα, η εταιρεία έχει αναπτυχθεί ραγδαία και έχει εξαγοράσει άλλες εταιρίες από όλο τον κόσμο. Η Sparkle ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2003, αφότου ενώθηκαν δυνάμεις από διαφορετικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη και την Λατινική Αμερική. Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει και πλέον πολλές εταιρίες συγχωνεύτηκαν ώστε να αντιμετωπίσουν την παγκόσμια αγορά. Σχεδόν σε όλη μου τη ζωή ήμουν μηχανικός τηλεπικοινωνιών στην Ιταλία, μετακινήθηκα στην Sparkle ως επικεφαλής των Τεχνικών Υπηρεσιών (CTO) το Σεπτέμβριο του 2019 και το Νοέμβριο 2022 ορίστηκα Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) της εταιρίας οπότε η διαχείριση των project ήταν ήδη γνωστή.

Ερ. Πότε ξεκίνησαν οι εγκαταστάσεις την Ελλάδα και πως αναπτύχθηκε το δίκτυο σας

Απ. Το 2001 ξεκίνησαν οι τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις ως MedNautilus, μεταξύ Ιταλίας, Ισραήλ, Τουρκίας και Ελλάδος για τη διασύνδεση παροχής του internet. . Ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία για υποβρύχια καλώδια στη Μεσόγειο. Παραμένει όμως ακόμη σε λειτουργία καθώς μην ξεχνάμε ότι η βασική δομή τους είναι fiber glass και αναβαθμίζοντας τις απαραίτητες τερματικές διατάξεις καλύπτουμε πολλαπλάσιες χωρητικότητες της τάξεως των 16 ΤΒ σήμερα. Η απόδοση του τερματικού ενισχυτή λειτουργεί ακόμα και είναι σε πολύ καλή κατάσταση που σημαίνει ότι ο σχεδιασμός, η κατασκευή και οι θαλάσσιες εργασίες έγιναν σωστά. Πολλοί μεγάλοι πελάτες όπως η Google χρησιμοποιούν αυτό τη σύνδεση. Το καλώδιο παραμένει σε πλήρη λειτουργία και κατάσταση και υπολογίζουμε θα συνεχίσει μέχρι το 2035, καθώς πραγματοποιούνται όλες οι απαραίτητες συντηρήσεις σε αυτό.

Ερ. Ο νέος τηλεπικοινωνιακός αγωγός Blue-Raman τι δυνατότητες και στόχους έχει

Απ. Ας δούμε την πλήρη εικόνα. Ο συνολικός αγωγός ως σχεδιασμός ονομάζεται Blue-Raman και ξεκινά από το Μιλάνο της Ιταλίας για να καταλήξει στη Βομβάη της Ινδίας. Από άκρη σε άκρη οι χωρητικότητες είναι της τάξεως των 18ΤΒ ανά ζεύγος οπτικών ινών και μέσα στο υποθαλάσσιο καλώδιο θα υπάρχουν 16 ζεύγη οπτικών ινών. Στη Μεσόγειο θα καταλήξουν 4 ζεύγη οπτικών ινών (που ανήκουν στη Sparkle) όπου το κάθε ένα από αυτά θα παρέχει χωρητικότητα της τάξεως των 25ΤΒ. Αυτά φυσικά με την τρέχουσα τεχνολογία μετάδοσης, καθώς όσο αυξάνεται η τεχνολογία τόσο θα αυξάνονται και οι χωρητικότητες στα 28TB ή ακόμη και στα 32ΤΒ.

Ερ. Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας όπως το GreenMed

Απ. Σήμερα δεν υπάρχει τηλεπικοινωνιακό υποθαλάσσιο καλώδιο στην Αδριατική θάλασσα. Η Αδριατική θάλασσα είναι πολύ ρηχή (λιγότερο από 1000 μέτρα), οπότε υπάρχει επιπλέον κόστος για να θαφτεί το καλώδιο και να προστατευτεί. Αυτό το καλώδιο που δημιουργεί η Sparkle θα διασχίζει την Αδριατική, ουσιαστικά όλα τα Βαλκάνια αν βρεθούν οι κατάλληλοι επενδυτές και ενδιαφερόμενοι και θα είναι το πρώτο στην περιοχή αυτή. Το GreenMed και το BlueMed θα παρέχουν προστασία στις επικοινωνίες το ένα στο άλλο για να αυξηθεί η αξιοπιστία τους.

Οι τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι ιδιαίτερες. Η διαδρομή και η κάλυψη θα είναι πολύπλοκη από το Μπάρι, στη Θεσσαλονίκη, στα Χανιά και μέχρι το Μιλάνο και την Κωνσταντινούπολη. Μπορεί να φτάσει βόρεια της Ιταλίας, στην Αλβανία, το Μοντενέγκρο, την Κροατία και να τελειώσει στο Μιλάνο. Έχουμε ξεκινήσει προπωλήσεις σε επενδυτές και συνεργάτες.

Ερ. Πείτε μας την άποψη σας για το δορυφορικό Internet όπως το Starlink του Iλον Μάσκ και ποιες είναι οι διαφορές με το επίγειο

Απ. Είναι πολύ καλή η ιδέα της Starlink αν και όχι καινούρια ιδέα Είναι διαφορετικές οι ανάγκες. Εγώ ποιο νέος ξεκίνησα να εργάζομαι με το iridium project , ένα δορυφορικό παγκόσμιο internet για φωνή και δεδομένα. Είναι γενικά μια διαφορετική προσέγγιση. Oι ανάγκες που καλύπτονται από το δορυφορικό internet είναι σαφώς για απομακρυσμένα κυρίως σημεία αλλά δεν αντισταθμίζει τις χωρητικότητες των επίγειων καλωδίων και ούτε τις επαγγελματικές ανάγκες. Φυσικά αναγνωρίζουμε την πρωτοποριακή τεχνολογία που χρησιμοποιείται αλλά είναι άλλες οι ανάγκες που καλύπτονται.

Ερ. Πείτε μας για τα datacenter που έχετε στην Ελλάδα και ποιοι είναι οι στόχοι σας.

Απ. Καλύπτουμε πλήρως όλες τις ανάγκες και τις κατατάσσουμε σε τρείς κατηγορίες πελατών. Πρώτα τους τοπικούς παρόχους υπηρεσιών (regional operators) οι οποίοι συνδέονται στο δίκτυο μας για να φτάσουν στο εξωτερικό όπως πχ η Vodafone και γενικότερα τοπικοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι και ISP’s (Internet Service providers).

H δεύτερη κατηγορία είναι οι πάροχοι τηλεοπτικού περιεχομένου (OTT providers), όπως Google, Netflix, Amazon κλπ. Το περιεχόμενο τους αποστέλλεται και μεταβιβάζεται σε τοπικούς Servers του Ελληνικού internet και όχι του διεθνούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει υπερφόρτωση στις διεθνείς γραμμές, ενώ παράλληλα η απόκριση προς τους χρήστες τους είναι άμεση.

Η Τρίτη κατηγορία είναι οι επιχειρησιακοί (enterprise) πελάτες όπως Τράπεζες, πετρελαϊκές εταιρίες και πολλές ακόμη, όπως επίσης η Ελληνική κυβέρνηση με πολλές από τις ψηφιακές λειτουργίες που διαθέτει. Για την κάλυψη αυτών των αναγκών διαθέτουμε disaster centers με primary και secondary data centers ως backup για το σκοπό αυτό.

Η Ελλάδα είναι ένα σημαντικό κέντρο ανάπτυξης καθώς περιλαμβάνει και τις 3 κατηγορίες υπηρεσιών που καλύπτουμε.

Ερ. Τέλος πως ανταποκρίνεστε και διαχειρίζεστε τις μεγάλες ροές δεομένων που απαιτούνται πλέον, καθώς από το κείμενο και τις φωτογραφίες στο διαδίκτυο περάσαμε στο βίντεο και την τεχνητή νοημοσύνη, στο Web 3.0, που απαιτεί τεράστιο όγκο δεδομένων και σε πολύ υψηλές ταχύτητες

Απ. Βλέπουμε ότι ο όγκος δεδομένων διπλασιάζεται κάθε 3 χρόνια κατά μέσο όρο. Οι τιμές όμως των συσκευών επικοινωνίας πέφτουν στο μισό και αυτό σημαίνει ότι όταν διπλασιάζονται οι ανάγκες δεν διπλασιάζεται και το κόστος, το αντίθετο συμβαίνει.

Διαχειριζόμαστε το δίκτυο μας επιβλέποντας τις ανάγκες, χρησιμοποιούμε νέες τεχνολογίες με τις υφιστάμενες οπτικές ίνες που καλύπτουν ήδη τις εγκαταστάσεις και καινοτομίες στην εκπομπή και λήψη των δεδομένων. Δεν είναι μόνο η ανάγκη για υψηλότερες ταχύτητες αλλά και η άρτια διαχείριση και η υποστήριξη αυτών, διατηρώντας με αυτό τον τρόπο σε υψηλό ποσοστό την σταθερότητα στο δίκτυο. Το τελικό και επιθυμητό αποτέλεσμα είναι οι υπηρεσίες να δουλεύουν απρόσκοπτα και αυτός είναι ο στόχος μας.