Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν τον κόσμο κυβερνούν κάποιοι έξυπνοι που μας δουλεύουν ή κάποιοι ηλίθιοι που μιλάνε σοβαρά. Mark Twain, 1835-1910, Αμερικανός συγγραφέας

Εμ. Κουτουλάκης: Η απαθρακοποίηση της ναυτιλίας και οι νέες τεχνολογίες στις λειτουργίες των πλοίων δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας αλλά απαιτούν και νέες δεξιότητες

28 Μαΐου, 2024

   

Ευοίωνες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές σταδιοδρομίας των νέων στον χώρο της ναυτιλίας, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ειδικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, στο πλαίσιο του εορτασμού των Ημερών Θάλασσας, που είχε θέμα της επαγγελματικές προοπτικές των νέων στον χώρο της ναυτιλίας και στους επί μέρους τομείς αυτής.

Κατά την διάρκειά της, όπως αναφέρει ανακοίνωση, βραβεύτηκαν οι πρώτοι εισαχθέντες, για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, στα τμήματα Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑΠΕΙ. και Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ. Ειδικότερα, το βραβείο στον πρώτο εισαχθέντα στο τμήμα του ΠΑΠΕΙ, Εμμανουήλ Μουστάκη, επέδωσαν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Εμμανουήλ Κουτουλάκης, και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσιος Θεοδωράτος, ενώ το βραβείο στον πρώτο εισαχθέντα στο τμήμα του ΠΑΔΑ, Αλέξανδρο Ασπρούδη, επέδωσαν ο διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου, Ιωάννης Γκόλιας, και ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Γιώργος Κουμπενάς.

Ο κ. Κουτουλάκης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ότι η απαθρακοποίηση της ναυτιλίας και οι νέες τεχνολογίες, ψηφιακές και μη, που εισέρχονται στις λειτουργίες των πλοίων θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, αλλά και θα απαιτήσουν νέες δεξιότητες από τα στελέχη για την κάλυψη των αναγκών.

Απευθύνοντας χαιρετισμό, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αποτελεί τον γεωγραφικό πυρήνα της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας όπου αναπτύσσονται οι δραστηριότητες των ναυτιλιακών φορέων και των άμεσα συνδεδεμένων κλάδων της οικονομίας. Επισήμανε ακόμη ότι οικονομία και ναυτιλία είναι διαχρονικά άρρηκτα συνδεδεμένες «έννοιες», ενώ αναφέρθηκε στο ναυτιλιακό «οικοσύστημα» (cluster) που είναι εγκατεστημένο στον Πειραιά, αλλά και στην δυναμική της ναυτιλίας των Ελλήνων.

Ο πρόεδρος τόνισε, επίσης, ότι έχουμε κάθε λόγο, ως χώρα με μακραίωνη ναυτική παράδοση, να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού τη ναυτιλία μας και το έμψυχο δυναμικό της, καλλιεργώντας παράλληλα τη ναυτική συνείδηση, ώστε να μην χαθεί η τεχνογνωσία, αλλά και να καταστήσουμε γνωστή στο ευρύ κοινό τη συμβολή της στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας και της δύναμης που εκπέμπει, για να αναφερθεί εν συνεχεία στο πρόβλημα της έλλειψης στελεχών για την κάλυψη των αναγκών του cluster της ναυτιλίας, γεγονός που «πυροδότησε» και την συζήτηση γύρω από το βασικό θέμα της ημερίδας.

Ο πρόεδρος τόνισε: «Οφείλουμε να θυμηθούμε τον… χρυσό κανόνα ότι, για μία θέση στη θάλασσα, ανοίγουν δύο θέσεις στη στεριά, αλλά και να κατανοήσουμε πόσες θέσεις δημιουργεί το cluster γύρω από τη ναυτιλία. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων μελών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, που ειδικεύονται στον εφοδιασμό, τη ναυπηγοεπισκευή και τις ναυτιλιακές υπηρεσίες που συνθέτουν σε αυτό το cluster έναν παραγωγικό μηχανισμό που δικαιολογεί ένα εξαιρετικά μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι τα θαλασσινά επαγγέλματα, παραναυτιλιακά και μη, ζητάνε νέους ανθρώπους προσφέροντας μια σταδιοδρομία αξιόλογη σε έναν τομέα που μας κάνει εθνικά υπερήφανους. Τη ναυτιλία μας».

Στις βασικές τους ομιλίες, ο διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου, Ιωάννης Γκόλιας, καθώς και ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, αναφέρθηκαν στα θέματα που σχετίζονται με την γαλάζια οικονομία, την «πράσινη», αλλά και την ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας και υπογράμμισαν ότι είναι ανοικτοί οι ορίζοντες για την απασχόληση των νέων στη ναυτιλία.

Με αφορμή ότι, το τρέχον έτος έχει ανακηρυχθεί από το ΥΝΝΠ «έτος ναυτικής εκπαίδευσης», επισημάνθηκε από τους ομιλητές ότι πρέπει να καλυφθεί το κενό μεταξύ των απαιτούμενων δεξιοτήτων και αυτών που προσφέρονται, καθώς και ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των Soft skills. Από τις τοποθετήσεις, επίσης, προέκυψε το συμπέρασμα ότι θα πρέπει να αλλάξει το «μοντέλο» προσέγγισης της κοινωνίας και, ειδικότερα, των νέων, καθώς η εικόνα της ναυτιλίας, αλλά και των δυνατοτήτων σταδιοδρομίας σε αυτή παραμένει «αχλή» με αποτέλεσμα οι νέοι να μην έχουν επαφή με το αντικείμενο για την επιλογή της σταδιοδρομίας τους, κάτι που επιβεβαίωσαν και οι δύο βραβευθέντες φοιτητές που αποκάλυψαν με ποιο τρόπο έμαθαν για τις δυνατότητες επαγγελματικής σταδιοδρομίας στη ναυτιλία.

Επίσης, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τονίστηκε ότι δεν αποτυπώνονται ορθώς τα οικονομικά στοιχεία για την συμβολή των επί μέρους κλάδων της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, γεγονός που, αφενός δημιουργεί στρεβλή εικόνα, αφετέρου, η εικόνα αυτή, και παρά τις στρεβλώσεις, δεν προβάλλεται, ώστε η κοινή γνώμη να κατανοεί τη σημασία και την προσφορά της ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.