Με σημαδεύουν οι πληγές από όλες τις μάχες που απέφυγα. Fernando Pessoa, 1888-1935, Πορτογάλος ποιητής & συγγραφέας

ECONOMIST: Μ. Σενετάκης: Η καινοτομία πρέπει να ενταχθεί παντού-Μ. Κατρίνης: Η βιώσιμη κινητικότητα προϋποθέτει τη συναίνεση

21 Νοεμβρίου, 2023

«Πιστεύουμε πως η Καινοτομία πρέπει να ενταχθεί Παντού!» υπογράμμισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Μάξιμος Σενετάκης κατά την ομιλία του στο Συνέδριο του Economist για τις «βιώσιμες, ανθεκτικές και έξυπνες πόλεις».

Ο υφυπουργός σημείωσε ότι χρειάζεται «καινοτόμα σκέψη, για να διαχειριστούμε τα νέα δεδομένα που δημιουργούν, η κλιματική αλλαγή, η εθνική ασφάλεια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, οι επιστήμες της υγείας και η ενεργειακή μετάβαση και στο πλαίσιο αυτό, όπως εξήγησε, η Εθνική Στρατηγική για την Έρευνα και Καινοτομία ιεραρχεί εκ νέου τις εθνικές προτεραιότητες». 

Ο ίδιος εξήγησε ότι η Εθνική Στρατηγική για την Έρευνα και Καινοτομία προσβλέπει στη βελτίωση των υποδομών, στη δημιουργία, στη διακράτηση και προσέλκυση ταλέντων, στη χρηματοδότηση της τεχνολογικής καινοτομίας, στην οικονομική αποτελεσματικότητα και στην προστασία της διανοητικής ιδιοκτησίας.

Πέραν αυτών, όπως συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας η εξειδίκευση της «Καινοτομίας Παντού» στη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Ο κ. Σενετάκης σημείωσε ότι οι πόλεις εξελίσσονται σε πρωταγωνιστές βιωσιμότητας και μας υποχρεώνουν να συνειδητοποιήσουμε τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν οι δημόσιες υποδομές και υπηρεσίες για ένα βιώσιμο δομημένο περιβάλλον. Δεν είναι τυχαίο, συνέχισε, που η Ευρώπη αναζητά απαντήσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής μας στις σύγχρονες πόλεις. Εκεί στοχεύει το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα – Αποστολή «100 Κλιματικά Ουδέτερες και Έξυπνες Πόλεις». Με αυτό, οι συμμετέχουσες πόλεις, μέσα από ένα Κλιματικό Σύμφωνο, δημιουργούν ένα καινοτόμο εργαλείο Διακυβέρνησης, βάσει του οποίου ο Δήμος, οι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος θα δεσμεύεται να υλοποιήσει ένα Master Plan έργων και δράσεων με συγκεκριμένο κόστος και εξειδικευμένο φορέα χρηματοδότησης (Investment Plan), με στόχο την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της πόλης, τη ψηφιοποίησή της και στη στροφή της προς «πράσινες» λύσεις μέσα από την επιστημονική έρευνα και την καινοτομία. 

«Στο υπουργείο Ανάπτυξης είμαστε πρόθυμοι να στηρίξουμε ενεργά τέτοιες προσπάθειες, μέσω των πυλώνων της Έρευνας και της Καινοτομίας» υπογράμμισε ο υφυπουργός και όπως εξήγησε: «Οι συμπράξεις μεταξύ των δημόσιων αρχών, της ακαδημαϊκής και επιστημονικής/ερευνητικής κοινότητας και άλλων οργανισμών, η αξιοποίηση των καλών πρακτικών και η εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων, μπορούν να συμβάλουν στην αναγκαία μετάβαση προς πιο βιώσιμες και ασφαλείς πόλεις. Η βιώσιμη κινητικότητα είναι το «κλειδί» για ένα καλύτερο μέλλον και σε αυτό οι start-ups  μπορούν να αποτελέσουν την πηγή νέων, πραγματικών και  συγκεκριμένων λύσεων».

Τέλος, ο κ. Σενετάκης τόνισε πως τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δείχνουν το μέλλον σε κάθε δήμο και περιφέρεια της χώρας «καθώς όλοι θέλουμε να υιοθετήσουμε και να αφομοιώσουμε στην κουλτούρα μας τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία για να κάνουμε την ζωή μας καλύτερη και ποιοτικότερη».

 Μ. Κατρίνης: Η βιώσιμη κινητικότητα προϋποθέτει τη συναίνεση πολιτών, φορέων και επιχειρήσεων

Στην ανάγκη να αξιοποιηθούν έξυπνα και καινοτομικά εργαλεία και λύσεις στο σχεδιασμό παρεμβάσεων βιώσιμης κινητικότητας αναφέρθηκε, από την πλευρά του, και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης.

Επισήμανε, ωστόσο, ότι καμία λύση δεν μπορεί να είναι λειτουργική και αποτελεσματική και καμία προτεραιότητα ή επιλογή δεν μπορεί να προωθηθεί, εάν δεν υπάρχει συμμετοχή στις αποφάσεις και συναίνεση των πολιτών, των τοπικών φορέων και των επιχειρήσεων και εάν αυτές οι παρεμβάσεις δεν εντάσσονται σε έναν ολιστικό σχεδιασμό.

Εάν δεν πληρούνται αυτά τα προαπαιτούμενα και εάν οι παρεμβάσεις έχουν αποσπασματικό χαρακτήρα δημιουργώντας ανισορροπίες και αποκλεισμούς, η αποτυχία θα είναι δεδομένη, τόνισε ο κ. Κατρίνης.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ σημείωσε ότι είναι αναγκαίο να εφαρμοστούν νέες ιδέες, συστήματα και πρακτικές που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής, αυξάνουν την ασφάλεια, ενθαρρύνουν τη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών τρόπων μετακίνησης και μεταφοράς, διασφαλίζοντας παράλληλα την προσβασιμότητα και την συμπεριληπτικότητα και ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή και αλληλεπίδραση.

Μιλώντας για καινοτομικές λύσεις ανέφερε ως ενδεικτικά παραδείγματα τη χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, τα έξυπνα συστήματα σηματοδότησης και διαχείρισης της κίνησης, τα αυτόνομα και διασυνδεδεμένα οχήματα κυκλοφορίας. Τόνισε επίσης την ανάγκη αναβάθμισης των δημόσιων συγκοινωνιών, ώστε να τις προτιμούν οι πολίτες ως πρώτη επιλογή τους, όπως και την ανάγκη δημιουργίας δικτύων ποδηλατόδρομων, αλλά και πράσινων διαδρομών για πεζούς.

Στη συνέχεια ο βουλευτής τόνισε την ανάγκη να υποστηριχθούν οι start up εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε τέτοιους τομείς.

Καταλήγοντας επισήμανε, ότι βιωσιμότητα σημαίνει για μια κοινωνία και οικονομία να ικανοποιούν τις τρέχουσες ανάγκες τους, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες.

*To ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι COMMUNICATION SUPPORTER του Συνεδρίου  –  Video δηλώσεις των ομιλητών θα αναρτηθούν στη διεύθυνση https://www.amna.gr/video-services/544358/Corporate%20Videos και  https://we.tl/SG16Qml4bD