Από τους 22 πολιτισμούς που έχουν εμφανιστεί στην ιστορία, οι 19 κατέρρευσαν όταν έφτασαν στο ηθικό επίπεδο που είναι τώρα η Αμερική - Arnold j. Toynbee, 1889-1975, Βρετανός ιστορικός

Β. Οικονόμου: Λεωφορείο χωρίς κλιματισμό δεν θα κυκλοφορεί – Έρχονται τα νέα λεωφορεία

29 Ιουνίου, 2024

Για την κατάσταση στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών, τα νέα λεωφορεία που έρχονται, τον εκσυγχρονισμό των συρμών της Γραμμής 1 του Μετρό αλλά και την επέκταση του προαστιακού προς Ελευσίνα και Μέγαρα, μιλά σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών με αρμοδιότητα τις Μεταφορές, Βασίλης Οικονόμου. «Αυτή τη στιγμή αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός πως όλα τα οχήματα απαραιτήτως διαθέτουν, απολύτως λειτουργικά συστήματα κλιματισμού στις καμπίνες οδηγών και επιβατών. Όχημα το οποίο έχει βλάβη απαγορεύεται να κυκλοφορεί» τονίζει και προσθέτει: «Τους επόμενους μήνες θα αντικαταστήσουμε 211 λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική, ενώ 300 καινούργια λεωφορεία φυσικού αερίου θα μπουν σε κυκλοφορία, με τα μισά σχεδόν από αυτά να βρίσκονται στους δρόμους μέχρι το τέλος του χρόνου. Τα υπόλοιπα θα κυκλοφορήσουν έως τον Ιούνιο του 2025. Επιπλέον, ακόμη 300 καινούργια οχήματα θα παραληφθούν με 10ετή μίσθωση. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένουμε τη σύμβαση έως τον Οκτώβριο του 2024 και την παράδοση Μάρτιο ή Απρίλιο του 2025. Με τα 750 νέα ηλεκτρικά και με υδρογόνου λεωφορεία που θα αγοράσουμε, θέλουμε μέχρι το 2027 να μην κυκλοφορεί ούτε ένα παλιό λεωφορείο στους δρόμους της Αττικής».

Για την επέκταση του προαστιακού πρισ Ελευσίνα και Μέγαρα αναφέρει ότι «ο ανάδοχος έχει εγκατασταθεί και έχει εκκινήσει τις εργασίες αποξήλωσης των παλαιότερων σιδηροδρομικών υλικών, ενώ συγχρόνως προχωρούν και οι παραγγελίες νέων υλικών. Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος με ορίζοντα ολοκλήρωσης 28μήνες, δηλαδή αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2026. Περιλαμβάνονται η ηλεκτροκίνηση, η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση με συνολικό κόστος 132 εκατ. ευρώ».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και τον δημοσιογράφο Γιώργο Ψύλλια

ΕΡ. Κύριε Οικονόμου αμέσως μόλις αναλάβατε τα καθήκοντά σας, ασχοληθήκατε με τα αστικά λεωφορεία που είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της πρωτεύουσας αλλά και της Θεσσαλονίκης και γίνεται ακόμη χειρότερο γιατί στα περισσότερα από αυτά δεν υπάρχουν κλιματιστικά. Πώς θα το αντιμετωπίσετε;

Οδεύοντας προς μια νέα και σύγχρονη εποχή για τη δημόσια συγκοινωνία, και με δεδομένη την κλιματική κρίση που μας φέρνει αντιμέτωπους με ακραίες καιρικές συνθήκες, θεωρούμε ως αυτονόητο πως ο κλιματισμός δεν είναι θέμα πολυτέλειας αλλά θέμα πρώτης ανάγκης. Αυτή τη στιγμή αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός πως όλα τα οχήματα απαραιτήτως διαθέτουν, απολύτως λειτουργικά συστήματα κλιματισμού στις καμπίνες οδηγών και επιβατών. Όχημα, το οποίο έχει βλάβη απαγορεύεται να κυκλοφορεί. Χαίρομαι που οι τεχνικοί των αμαξοστασίων μεριμνούν έτσι ώστε να πετυχαίνουμε αυτόν τον στόχο.

ΕΡ. Επιλύθηκαν όλα τα ζητήματα με τη λειτουργία των 250 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων (εγκατάσταση φορτιστών κλπ) και πότε θα έρθει η επόμενη μεγάλη παρτίδα αστικών λεωφορείων;

Η πορεία προς τη βιώσιμη αστική κινητικότητα είναι σαρωτική απέναντι σε οτιδήποτε άλλο και παράλληλα δαιδαλώδης. Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη και σύντομα θα ολοκληρωθεί, με τη σταδιακή εγκατάσταση των φορτιστών οχημάτων, η οποία θα πραγματοποιηθεί μέχρι τέλος Ιουλίου 2024. Τους επόμενους μήνες θα αντικαταστήσουμε 211 λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική, ενώ 300 καινούργια λεωφορεία φυσικού αερίου θα μπουν σε κυκλοφορία, με τα μισά σχεδόν από αυτά να βρίσκονται στους δρόμους μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ τα υπόλοιπα θα κυκλοφορήσουν έως τον Ιούνιο του 2025. Επιπλέον, ακόμη 300 καινούρια οχήματα θα παραληφθούν με 10ετή μίσθωση. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένουμε τη σύμβαση έως Οκτώβρη του 2024 και την παράδοση Μάρτιο ή Απρίλιο του 2025. Με τα 750 νέα ηλεκτρικά και με υδρογόνου λεωφορεία που θα αγοράσουμε, θέλουμε μέχρι το 2027 να μην κυκλοφορεί ούτε ένα παλιό λεωφορείο στους δρόμους της Αττικής. Μια πρωτόγνωρη αλλαγή που αλλάζει την εικόνα της δημόσιας συγκοινωνίας των τελευταίων 20 ετών.

ΕΡ.Το ίδιο μεγάλο πρόβλημα κύριε Οικονόμου υπάρχει και με τους πεπαλαιωμένος συρμούς της Γραμμής 1 του μετρό. Σε ποια φάση βρισκόμαστε όσον αφορά τις εξαγγελίες του υπουργού, του κύριου Σταϊκούρα, για την ανανέωση του στόλου της Γραμμής 1;

Η ανανέωση του στόλου της Γραμμής 1 του μετρό της Αθήνας είναι ένα έργο για το οποίο έχει υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022 σύμβαση με μεγάλη εξειδικευμένη ισπανική εταιρεία (CAF). Το αντικείμενο είναι η αναβάθμιση 14 συρμών, ύψους 65 εκατ. ευρώ αρχικά, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Τον Ιούνιο 2023 μεταφέρθηκε ο πρώτος συρμός στο εργοστάσιο ανακατασκευής στον Βόλο και έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση και η έγκριση των προκαταρκτικών μελετών. Για ποικίλους λόγους, οι οποίοι δεν περνούν από το χέρι μας, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι ανατιμήσεις υλικών και ενέργειας ή οι καθυστερήσεις στις γραμμές παραγωγής, ο ανάδοχος έχει αιτηθεί την παράταση της σύμβασης, οπότε με το νέο χρονοδιάγραμμα, και κατόπιν της οριστικής έγκρισης του ελεγκτικού συνεδρίου, αναμένεται η τμηματική παράδοση των συρμών από τις αρχές έως το τέλος του 2025.

ΕΡ.Είστε βουλευτής ανατολικής Αττικής που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με τις συγκοινωνίες υπάρχουν κάποιες σκέψεις για τον εκσυγχρονισμό του προαστιακού σιδηροδρόμου. Επίσης, σε ποια φάση βρίσκονται οι διαδικασίες για την κατασκευή της νέας γραμμής προαστιακού από τα Άνω Λιόσια μέχρι τη νέα Πέραμο;

Ο προαστιακός σιδηρόδρομος είναι ένα πολύ σημαντικό τμήμα της λειτουργίας της σύγχρονης λειτουργικής πόλης και ένα έργο στο οποίο αναφέρομαι συστηματικά εδώ και χρόνια. Ειδικά για την περιοχή της Αττικής έχει υπογραφεί τον Δεκέμβρη του 2023 η σύμβαση κατασκευής της προαστιακής γραμμής Δυτικής Αττικής. Το έργο υλοποιείται επί υφιστάμενης γραμμής επί της οποίας τα τελευταία χρόνια δεν πραγματοποιούνταν επιβατικά δρομολόγια. Ο ανάδοχος έχει εγκατασταθεί και έχει εκκινήσει τις εργασίες αποξήλωσης των παλαιότερων σιδηροδρομικών υλικών, ενώ συγχρόνως προχωρούν και οι παραγγελίες νέων υλικών. Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος με ορίζοντα ολοκλήρωσης 28μήνες, δηλαδή αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2026. Περιλαμβάνονται η ηλεκτροκίνηση, η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση με συνολικό κόστος 132 εκ. ευρώ. Δεν σας κρύβω ότι είναι ακόμη ένα έργο πρώτης γραμμής για το υπουργείο μας και για μένα προσωπικά καθώς θα δώσει άλλη πνοή στην Δυτική Αττική, μια Περιφέρεια που εγώ ιδιαίτερα έχω στενούς δεσμούς.

ΕΡ.Κύριε Οικονόμου σε ποια φάση βρισκόμαστε όσον αφορά την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Θεσσαλία που καταστράφηκε από τον Daniel;

Η αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας αποτελεί πρωτεύον έργο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως άλλωστε αποτελεί και βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης η συνολική ανοικοδόμηση των πληγέντων περιοχών της Θεσσαλίας. Η συγγραφή των τευχών δημοπράτησης των απαραίτητων τεχνικών έργων είναι προς ολοκλήρωση και το υπουργείο στελεχώνεται με την απόσπαση 126 στελεχών όλων των ειδικοτήτων ειδικά για τη διαχείριση των έργων. Συγχρόνως, βρισκόμαστε πολύ κοντά στην οριστικοποίηση της δέσμευσης των απαραίτητων οικονομικών πόρων για το σύνολο των πληγέντων κλάδων, δηλαδή του κύριου άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, των κλάδων Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας και Λάρισα-Βόλου και του τρένου του Πηλίου. Οι πόροι θα προέρχονται από το ΕΣΠΑ και το ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα αγγίζουν τα 375 εκατ. με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 χρόνια.

ΕΡ.Αλήθεια έχετε επισκεφθεί μήπως τον σταθμό του προαστιακού στη Δεκέλεια για να καταλάβετε σε τι κατάσταση βρίσκονται οι σιδηροδρομικές υποδομές;

Το επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατικών σταθμών του ΟΣΕ, και ειδικά ενός σταθμού του προαστιακού σιδηροδρόμου, είναι ένα στοιχείο που αφορά την καθημερινή εργασιακή πραγματικότητα των συμπολιτών μας και αποτελεί βασική μου έννοια καθώς όπως ανέφερα όταν ανέλαβα τη θέση μου, στόχος είναι γίνει η καθημερινότητα των πολιτών καλύτερη. Ο ΟΣΕ, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις αυξημένες ανάγκες επιμέλειας των επιβατικών σταθμών, πρόσφατα προχώρησε σε συμφωνία πλαίσιο, ένα σύγχρονο εργαλείο συμβασιοποίησηςπροσανατολισμένο στις ανάγκες κάλυψης τακτικής προμήθειας υλικών και υπηρεσιών, για την τακτική συντήρηση των σταθμών. Σύντομα θα προχωρήσει στις πρώτες σχετικές εκτελεστικές συμβάσεις σε 29σταθμούς του κυρίου άξονα κυκλοφορίας, μεταξύ Πειραιά και Λειβαδιάς, εκ των οποίων και της Δεκέλειας. Θέλω να ξέρετε ότι είμαι λάτρης του τρένου και θα κάνω ό,τι μπορώ καλύτερο, ώστε να υπηρετήσω την ιδέα της αναβάθμισης του τρένου και ειδικά του προαστιακού που αφορά την Αττική μας.

ΕΡ.Υπάρχει τελευταία μία συζήτηση για λειτουργία σιδηροδρομικού δικτύου στην Κρήτη που θα ενώνει το νέο αεροδρόμιο με το Ηράκλειο και τα ελάχιστα κέντρα του νησιού πως το σχολιάζετε;

Η σύνδεση ενός αεροδρομίου με ένα αστικό χώρο και η διασύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης είναι πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου. Εντούτοις, η ανάπτυξη των μεταφορών στη νήσο δεν ακολούθησε την ιστορικά τυπική διαδοχή, όπου πρώτα εμφανίζονται οι σιδηροδρομικές χαράξεις πριν το αυτοκίνητο και μετά ακολουθούν οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι. Το αδρό ανάγλυφο της περιοχής, σε συνδυασμό με την υπάρχουσα ανάπτυξη του αυτοκινητόδρομου, θα απαιτούσε σημαντικά τεχνικά έργα σε περιορισμένα περάσματα. Ενδεχομένως θα ήταν σκόπιμο να εξεταστεί το ζήτημα τεχνοοικονομικά με μία μελέτη σκοπιμότητας που θα περιλάμβανε μία αναγνωριστική μελέτη χάραξης, είτε σε επίπεδο κεντρική κυβέρνησης είτε σε επίπεδο Περιφέρειας.