Οι Έλληνες δεν έχουν συνηθίσει να συζητούν, γι’ αυτό αλληλοσφάζονται. Ιωσήφ Στάλιν, 1879-1953, Σοβιετικός ηγέτης

Από τις 18 Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο η έκθεση The River/ Voicing Water

10 Ιουλίου, 2024

Μια έκθεση που διερευνά την έννοια της σύγκρουσης μέσω της τέχνης του ψηφιδωτού και της μεταμορφωτικής δύναμης του νερού παρουσιάζεται από τις 18 Ιουλίου ως τις 31 Αυγούστου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την έκθεση «The River/ Voicing Water» των Χριστίνας Νάκου και Άννας Παγκάλου, μια παραγωγή που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού  «’Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός».

Με αφετηρία τη ρωμαϊκή αρχαιότητα και τη συλλογή ρωμαϊκών ψηφιδωτών του Αρχαιολογικού Μουσείου, η έκθεση επιχειρεί να συνδέσει τις δύο πόλεις, την Θεσσαλονίκη και την Ρώμη, αναδεικνύοντας το σύγχρονο ερώτημα της βιωσιμότητας του νερού. Η ιδέα και ο σχεδιασμός της στηρίχθηκε σε έρευνα που υλοποίησε η Χριστίνα Νάκου στην Αμερικάνικη Ακαδημία της Ρώμης, εστιάζοντας σε τρεις άξονες – την φυσική ροή του πόσιμου νερού, τα συχνά αθέατα δίκτυα των υδραγωγείων και τα σιντριβάνια ως λατρευτικά έργα τέχνης.  Η έκθεση αναπτύσσεται σε δύο μέρη: την εικαστική και ηχητική εγκατάσταση της Χριστίνας Νάκου με τίτλο The River και τις επιτελεστικές δράσεις / performances της Άννας Παγκάλου με τίτλο Voicing Water.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού  «’Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», διατρέχοντας τον 21ο αιώνα, στις απαρχές ενός ψηφιακού και εικονικού κόσμου, η τέχνη του ψηφιδωτού χαρτογραφεί επίμονα μια χειροποίητη υλικότητα που συνδέεται με την ανθρώπινη σωματικότητα. Η θραύση των μαρμάρων για την δημιουργία των χειροποίητων ψηφίδων, συμβαίνει μέσα σε έναν κόσμο όπου ο άνθρωπος συνδιαλλέγεται ακόμα με το περιβάλλον του προσπαθώντας να το αισθανθεί, να το κατανοήσει και να το εξευμενίσει. Η καλλιτέχνις καλεί τους θεατές να αφεθούν στους ήχους του ποταμού, να περιεργαστούν το ψηφιδωτό, να το αγγίξουν, να το αισθανθούν απτικά, να παρατηρήσουν τις διαδρομές του νερού και να επιχειρήσουν να δουν πέρα από το ορατό.  Το έργο ως σύνολο προβάλει την εμπειρία του βιωμένου χρόνου και την πολλαπλότητα των αισθήσεων που μας συνδέουν με τον φυσικό κόσμο και τους συνανθρώπους μας. 

Ο σχεδιασμός της έκθεσης προτείνει την συμπερίληψη των αισθήσεων  στην εξερεύνηση του έργου. Η όραση, η ακοή,  η αφή  και η ενεργοποίηση της κιναισθητικής αντίληψης και της μνήμης προσκαλούν τους επισκέπτες να διερευνήσουν ευρύτερα την έννοια της ροής ως συνθετικό στοιχείο της πολιτισμικής διαδικασίας.  

Η σειρά επιτελεστικών δράσεων Voicing Water της  Άννας Παγκάλου προσδοκούν να δώσουν Φωνή στο Νερό. Η ανθρώπινη φωνή διαδρά με το υδάτινο στοιχείο με διαφορετικές κάθε φορά ποσότητες – από μια γουλιά νερού έως και βυθιζόμενη εντός του. Εξερευνάται πώς το νερό μεταδίδει τον ήχο, πώς το νόημα των λέξεων χάνεται εντός του και πώς τα μελωδικά στοιχεία εμπλουτίζονται από αυτό.  Οι δύο ειδικά σχεδιασμένες για την έκθεση επιτελεστικές δράσεις συνομιλούν με το έργο The River της Νάκου και τα  θέματα που εξερευνά, εστιάζοντας στην κατανόηση της φύσης του Νερού και την ανθρώπινη διάνοια που συνδέεται με αυτό

Η έκθεση υλοποιήθηκε με την ευθύνη και εποπτεία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.