Θα έλεγε κανείς ότι η χώρα αύτη ηλευθερώθη επίτηδες, διά να αποδειχθή, ότι δεν ήτο ικανή προς αυτοδιοίκησιν. Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, 1851-1911, Έλληνας συγγραφέας

Από την προσχολική ηλικία παιδιά «εξερευνούν» για το διάστημα με τα προγράμματα του Ελληνικού Γραφείου ESERO

28 Σεπτεμβρίου, 2024

Από την προσχολική ηλικία, παιδιά «εξερευνούν» το διάστημα, μαθαίνουν για το Ηλιακό Σύστημα και προπονούνται, όπως οι αστροναύτες για να ανταποκριθούν σε αποστολές εκτός Γης με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών και καθοδήγηση από το Ελληνικό Γραφείο ESERO (Ευρωπαϊκό Γραφείο Πόρων Εκπαίδευσης για το Διάστημα) που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, στο ΑΠΘ. 

«Προσπαθούμε με το Γραφείο ESERO να εμπνεύσουμε εκπαιδευτικούς και μαθητές να ασχοληθούν με το διάστημα προχωρώντας με επιμορφώσεις σε όλη τη χώρα σε προγράμματα σχολικά, τα οποία είναι του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και εμείς τα προωθούμε στα σχολεία» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Διδασκαλίας της Γεωγραφίας και διευθυντής του Γραφείου ESERO στην Ελλάδα, Νίκος Λαμπρινός. 

Οι νηπιαγωγοί έχουν παρουσιάσει έναν δυναμισμό φοβερό και χαιρόμαστε ιδιαίτερα γιατί ήμασταν από τους πρώτους που ζητήσαμε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος να εντάξει την προσχολική αγωγή, επιμένοντας ότι τα πάντα ξεκινάνε από εκεί, τόνισε ο κ. Λαμπρινός με αφορμή το «ESERO Greece Symposium 2024», την πρώτη πανελλήνια εκδήλωση του ESERO που διεξάγεται σήμερα στο ΑΠΘ με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών απ’ όλη την Ελλάδα.

«Είχαμε πει να ρίξουμε τον σπόρο στην προσχολική αγωγή για να τον δούμε να βλασταίνει και να γίνεται λουλούδι πλέον στο Λύκειο. Από φέτος, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος αποφάσισε να ξεκινούν τα πρότζεκτ από την ηλικία των τριών ετών» επισήμανε. 

Οι επιμορφώσεις, ανέφερε ο διευθυντής του ESERO – Greece, είναι συνεχείς καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν όποιο πρόγραμμα θέλουν από τα πέντε που υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Σε ένα αναλυτικό πρόγραμμα που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ESERO – Greece παρουσιάζονται οι επιμορφώσεις που διοργανώνονται για κάθε ένα από τα αυτά. Οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν ομάδες με τους μαθητές τους, οι οποίοι μπορεί να είναι από τριών ετών έως και τελειόφοιτοι Λυκείου και ξεκινάνε την άσκηση πάνω στα πρότζεκτ, τόνισε  ο κ. Λαμπρινός. 

Τα μαθήματα τα οποία κυρίως υποστηρίζουμε, είναι αυτά που έχουν σχέση με τις Επιστήμες STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), αλλά δεν σημαίνει ότι κάποιος πρέπει να είναι εκπαιδευτικός των θετικών επιστημών. Υπάρχουν περιπτώσεις φιλολόγων που επιλέγουν ένα από τα προγράμματα, ή γυμναστών – και από φέτος έχουμε πολλούς νηπιαγωγούς, υπογράμμισε.

Εξέφρασε ιδιαίτερη ικανοποίηση καθώς όπως τόνισε πέρσι η ελληνική συμμετοχή ήταν από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη σε απόλυτα νούμερα. Αν τα νούμερα αυτά τεθούν σε ποσοστό μαθητικού πληθυσμού, είμαστε σίγουρα πρώτοι στην Ευρώπη, είπε ο κ. Λαμπρινός. 

Το Πανελλήνιο Συμπόσιο «ESERO Greece Symposium 2024» διοργανώνεται φέτος για πρώτη φορά στο ΑΠΘ, έδρα του Ελληνικού Γραφείου ESERO και κάθε χρόνο θα φιλοξενείται σε άλλη πόλη με ιδιαίτερη έμφαση στα νησιά. 

Οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ομιλίες επιστημόνων από τους τομείς STEM και του διαστήματος, να γνωρίσουν τις καινοτόμες δράσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος και του ESERO, να αλληλεπιδράσουν με τους ομιλητές και να παρακολουθήσουν πειράματα επίδειξης από εκπαιδευτικό υλικό του ESA και να συμμετάσχουν σε πρωτότυπες.

Το ESERO Greece ιδρύθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) στην Ελλάδα, με έδρα το Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας (ΚΕΔΕΚ) του ΑΠΘ. Στόχος του είναι η ανάδειξη της σημασίας του Διαστήματος στη σύγχρονη κοινωνία και οικονομία. 
Κατερίνα Γιαννίκη