Οι καλές εταιρίες ικανοποιούν ανάγκες. Οι μεγάλες εταιρίες δημιουργούν αγορές. Phillip Kotler, 1931- , Αμερικανός γκουρού του Μάρκετινγκ

Αφοί Χαΐτογλου: Αύξηση τζίρου, νέα λανσαρίσματα και διεύρυνση εξαγωγικού αποτυπώματος

Ρεκόρ τζίρου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά πέτυχε το 2023 η αιωνόβια βορειοελλαδίτικη βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ που δραστηριοποιείται με το σήμα «Μακεδονικός Χαλβάς».

Όπως ανέφερε εχθές στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους ο marketing director της εταιρείας Ελευθέριος Χαΐτογλου, την περυσινή χρονιά ο τζίρος ξεπέρασε τα 99 εκατ. ευρώ, με όλες σχεδόν τις προϊοντικές κατηγορίες να εμφανίζουν αύξηση σε όγκους. Η περυσινή επίδοση ακολουθεί μια εξίσου θετική πορεία που καταγράφηκε το 2022 αλλά και το 2021. «Έχουμε εισέλθει σε μία πορεία θετικών αποτελεσμάτων. Την τελευταία τετραετία η εταιρεία αύξησε τις πωλήσεις της κατά 50% με αποτέλεσμα από τα 65 εκατ. ευρώ να πλησιάζουν τα 100 εκατ. ευρώ» σημείωσε ο κ. Χαΐτογλου, διευκρινίζοντας ότι αυτό βασίζεται στη στοχευμένη στρατηγική της διοίκησης η οποία εστιάζει στην εξωστρέφεια και στο «χτίσιμο» σταθερών συνεργασιών στην ελληνική αγορά και το εξωτερικό. 

Βασικός πυλώνας στρατηγικής παραμένει η ανάπτυξη των εξαγωγών με την εταιρεία να εξάγει πάνω από το 50% των προϊόντων της σε περισσότερες από 50 χώρες στον κόσμο. Μάλιστα, την περασμένη χρονιά οι εξαγωγές ξεπέρασαν τις πωλήσεις στην εσωτερική αγορά. Προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε αγοράς ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο, με πιο σημαντική αγορά τις ΗΠΑ. Σημειώνεται ότι οι ΗΠΑ μαζί με τον Καναδά αντιστοιχούν στο 40% της αξίας των εξαγωγών με βασικότερα προϊόντα τον χαλβά, το ταχίνι και τα παστέλια, είτε επώνυμα είτε ιδιωτικής ετικέτας.

Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζουν επίσης οι αγορές του Καναδά και της Αγγλίας, όπου η εταιρεία έχει κλείσει συμφωνίες για την τοποθέτηση των προϊόντων της στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.  

Για τη φετινή χρονιά η εταιρεία στοχεύει στην περαιτέρω βελτίωση των μεγεθών της, ωστόσο βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις όπως οι διακυμάνσεις στην τιμή της πρώτης ύλης λόγω της κλιματικής κρίσης. Η εταιρεία χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη για τα προϊόντα της το σουσάμι που προμηθεύεται κυρίως από την Αιθιοπία. Στο πλαίσιο αυτό, έχει συμβόλαια με προμηθευτές ωστόσο επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος τον τελευταίο χρόνο σχεδόν 30-35% από τις αυξημένες τιμές πρώτης ύλης και τα μεταφορικά. Όπως ανέφερε ο κ. Χαΐτογλου, η εταιρεία απορροφά αυτό το κόστος στον μέγιστο βαθμό όπως και τα επιπλέον κόστη από ενέργεια και υλικά συσκευασίας, λόγω της δύσκολης συγκυρίας που βιώνουν οι καταναλωτές. «Η ακρίβεια μας επηρεάζει όλους, καταναλωτές και επιχειρήσεις», τόνισε ο κ. Χαΐτογλου.

Κληθείς να σχολιάσει τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας, ο κ. Χαΐτογλου τόνισε: «Είμαστε υπέρ των “καθαρών” τιμών στα ράφια» και συμπλήρωσε: «Όταν μια τιμή ξεφεύγει της λογικής έχει αντίκτυπο σε εμάς τους προμηθευτές αλλά και στους καταναλωτές. Επομένως κάθε μέτρο που διασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια μας βρίσκει σύμφωνους».

Στην εγχώρια αγορά, η εταιρεία ηγείται της αγοράς χαλβά, ταχίνι και φυστικοβούτυρου. Όπως αναφέρθηκε από στελέχη της εταιρείας, ειδικά το ταχίνι που θεωρείται υπερτροφή βελτιώνει συνεχώς τις πωλήσεις του. Οι νέες καταναλωτικές τάσεις για υγιεινή διατροφή έχουν ως αποτέλεσμα τη διεύρυνση των πωλήσεων των προϊόντων πέραν της περιόδου της Σαρακοστής. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία ανανεώνει συνεχώς τους κωδικούς της και λανσάρει νέα καινοτόμα προϊόντα. Επίσης, φέτος πρωτοστατεί στην ίδρυση του Κέντρου Διατροφής της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος, με πρωταρχικό στόχο την προώθηση της υγιεινής, ισορροπημένης μεσογειακής διατροφής.

Την ίδια ώρα η εταιρεία έχοντας ολοκληρώσει επενδύσεις σε κρίσιμες παραγωγικές υποδομές τα προηγούμενα χρόνια προχωρά στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο εργοστάσιό της στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης και της βιώσιμης επιχειρηματικότητας.

Οι δύο πρώτες φάσεις του έργου έχουν ήδη ολοκληρωθεί και πλέον υλοποιείται η τρίτη. Η καθαρή ενέργεια που παράγεται θα χρησιμοποιείται στην παραγωγή  των προϊόντων της εταιρείας, μειώνοντας την εξάρτησή της από την παραδοσιακή ενέργεια. Η εν λόγω εγκατάσταση θα συμβάλλει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας και στην ενίσχυση της αειφόρου ανάπτυξής της.

Μαρία Τσιβγέλη