Έχει γίνει συνήθεια να διακηρύσσουμε τα δικαιώματά μας με απώτερο σκοπό να αμελήσουμε τα καθήκοντά μας. - Nicolás Gómez Dávila, 1913-1994, Κολομβιανός συγγραφέας

88η ΔΕΘ: Ανάγκη να διαδοθούν μέχρι και τον τελευταίο επιχειρηματία τα οφέλη της μαθητείας

12 Σεπτεμβρίου, 2024

Την ανάγκη να διαδοθούν τα οφέλη της μαθητείας μέχρι και τον …τελευταίο επιχειρηματία στη χώρα μας, ώστε να την στηρίξουν και να την υποστηρίξουν και να πάψει πλέον να αποτελεί μια έννοια αόριστη για αυτούς, υπογράμμισε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης ΕΕΚ και ΔΒΜ της γενικής γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ), Όλγα Καφετζοπούλου επισημαίνοντας το «τεράστιο» έλλειμμα που υπάρχει σήμερα.
    Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στο περιθώριο των δύο Workshops που έγιναν στο πλαίσιο του έργου Future4VΕΤ και διοργανώθηκαν από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, σε συνεργασία με σημαντικούς κοινωνικούς εταίρους και φορείς από την Ελλάδα και τη Γερμανία στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ (7-15/9), η ίδια είπε χαρακτηριστικά ότι είναι πραγματικά επιτακτική η ανάγκη ενημέρωσης των επιχειρηματιών για τα οφέλη της μαθητείας, αφού παρά το γεγονός ότι αυτή των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) «τρέχει» από το 1952 και αυτή του μεταλυκειακού έτους του υπουργείου Παιδείας από το 2017, «δυστυχώς υπάρχουν ακόμη επιχειρηματίες που δεν την γνωρίζουν». 
    Στον αντίποδα βέβαια, ‘όπως έσπευσε η ίδια να επισημάνει «στην Ελλάδα είναι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, που αποτελούν και την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, αυτοί που “αγκάλιασαν” τη μαθητεία και την υποστηρίζουν». Και όπως πρόσθεσε, «μπορεί επειδή είναι μικρομεσαίοι να προσφέρουν λίγες θέσεις μαθητείας, όμως το κάνουν ευρέως και υποστηρίζουν σθεναρά το θεσμό της».  
    Στο πλαίσιο αυτό, η ίδια επισήμανε ότι «στο ΥΠΑΙΘΑ είμαστε αποφασισμένοι όχι μόνο να προβάλλουμε έντονα τα οφέλη της μαθητείας, αλλά και να βάλουμε μπροστά τις επιχειρήσεις που την ψηφίζουν ώστε να κινητοποιηθούν περισσότεροι κλάδοι στην Ελλάδα» και πρόσθεσε ότι  «θέλουμε επίσης να προβάλουμε success stories και αποφοίτων που επενδύοντας στην μαθητεία πέτυχαν στον επιχειρηματικό στίβο. Θέλουμε να μην μιλάμε για τα στερεότυπα, αλλά για τα πρότυπα και για τους πραγματικούς ήρωες εργοδοτών που πήραν απόφοιτους και για τους δεύτερους που διακρίθηκαν», επισήμανε κατηγορηματικά.
    Έτσι, σύμφωνα με την ίδια, απαιτείται η ισχυροποίηση της μαθητείας με την ενίσχυσή της από παραγωγικούς φορείς, συνδικάτα και εργοδότες, οι οποίοι μάλιστα θα αναλάβουν και τη δέσμευση να το πράξουν, και ξεκαθάρισε ότι «ένα παιδί τελειώνοντας τη μαθητεία είναι έτοιμος να μπει στην αγορά εργασίας την αμέσως επόμενη ημέρα». 
    Μιλώντας για τις επιδόσεις της μαθητείας στην Ελλάδα, η ίδια είπε ότι σύμφωνα με τη ΔΥΠΑ  το 80% αυτών που ολοκληρώνουν τον κύκλο της μαθητείας των ΕΠΑΣ βρίσκει δουλειά και σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΑΙΘΑ, περίπου το 40% των αποφοίτων των ΕΠΑΛ παραμένει στον εργοδότη που έκανε τη μαθητεία, δηλαδή «από μαθητευόμενος γίνεται εργαζόμενος», τόνισε.

Η ΕΕΚ ένας δυναμικός τομέας που είναι βέβαιο θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει προκλήσεις

    Η ΕΕΚ είναι ένα δυναμικό τοπίο και είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει προκλήσεις, είπε η κ. Καφτεζοπούλου προσθέτοντας ότι για την ελληνική πραγματικότητα τα πεδία που θα πρέπει να υπάρξει περαιτέρω εστίαση είναι η διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας και την παροχή περισσότερων και ποιοτικότερων θέσεων μαθητείας και πρακτικής άσκησης και η ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων και επαγγελματικών ειδικοτήτων σε συγκεκριμένους τομείς που συνδέονται με την τεχνολογία και την καινοτομία βάσει των αναγκών της αγοράς εργασίας σε περιφερειακό επίπεδο και  οι οποίες θα προκύψουν από τεκμηριωμένη ανίχνευση αναγκών.
    Επίσης, κατά την ίδια, απαιτείται παροχή ποιοτικότερης επαγγελματικής κατάρτισης με τη συμβολή των κοινωνικών εταίρων στο περιεχόμενο και ειδικότερα στη μάθηση στο χώρο εργασίας, προσαρμογή της επαγγελματικής κατάρτισης στις τεχνολογικές εξελίξεις όπως η τεχνητή νοημοσύνη, οι ΑΠΕ και η ψηφιακή ασφάλεια και βελτίωση της ελκυστικότητας της ΕΕΚ.

Η Ελληνο-Γερμανική συνεργασία μεταξύ των υπ. Παιδείας μετρά πάνω από 10 χρόνια     

    Η συνεργασία μεταξύ των δύο υπουργείων Παιδείας Ελλάδας και Γερμανία μετρά πάνω από 10 χρόνια και στις 16/6/2021 με την υπογραφή της Κοινής Δήλωσης Προθέσεων τέθηκαν από ελληνικής πλευράς οι πολιτικές προτεραιότητες και συντάχθηκε συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης που εδράζεται στην ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στην ΕΕΚ σε περιφερειακό επίπεδο και σε δομές ΕΕΚ, στη διασφάλιση της ποιότητας των ΕΕΚ και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των συντελεστών της.
    «Είναι σίγουρο ότι το Future4VET που ολοκληρώνεται στο πρώτο 6μηνο του 2025 θα συνεχίσει να “τρέχει” και αυτή η στενή επωφελής συνεργασία μεταξύ μας θα είναι πολύ επωφελής για την εφαρμογή καινοτόμου περιεχομένου», είπε χαρακτηριστικά.    
    Αναφερόμενη στην συνεργασία που ήδη «τρέχει», η κ. Καφετζοπούλου είπε ότι «μέχρι στιγμής μάθαμε ότι εμείς εδώ στην Ελλάδα σε συγκεκριμένους τομείς έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όπως το γεγονός ότι έχουμε βάλει την επιχειρηματικότητα από το δημοτικό μέχρι και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που μάλιστα εξέπληξε τους Γερμανούς συναδέλφους μας, όπως και το ότι διαπίστωσαν ότι στον συγκεκριμένο πεδίο είχαμε περισσότερες καλές πρακτικές να επιδείξουμε έναντι αυτών».
    Ομως, όπως είπε, «εμείς-μεταξύ άλλων- μάθαμε ότι εκείνοι είναι πιο συστηματικοί και δεν κάνουν βιαστικές κινήσεις. Για να φτιάξουν μια καινούρια ειδικότητα θέλουν 12 με 18 μήνες, ενώ εμείς κινούμαστε πολύ γρήγορα και χωρίς τεκμηρίωση, δηλαδή χωρίς να έχουμε εξασφαλισμένες τις απαντήσεις στα ερωτήματα: γιατί να κάνεις την ειδικότητα;, ποιος σου τη ζήτησε;πώς έγινε η μελέτη;, τι λένε τα συνδικάτα;, ποια είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα;”. Οι Γερμανοί «ξεκινάνε την όλη διαδικασία από το μηδέν μέχρι να φτάσουν στο επαγγελματικό δικαίωμα και η χώρα μας στο συγκεκριμένο πεδίο υπολείπεται σημαντικά και υπάρχει ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση και όχι μόνο από το ΥΠΑΙΘΑ, αλλά και από την μεριά των παραγωγικών φορέων».
    Πάντως, όπως είπε, η συμφωνία που έχει επιτευχθεί στο πλαίσιο του Future4Vet «θα μπορούσε να είναι για το υπουργείο Παιδείας πρότυπο, δηλαδή να είναι από εκείνες που γίνονται και δεν μένουν στα συρτάρια», τόνισε.
    Το έργο Future4VET αποτελεί ένα καινοτόμο πρόγραμμα ελληνογερμανικής συνεργασίας, το οποίο, μέσω της ανταλλαγής τεχνογνωσίας Ελλήνων και Γερμανών εμπειρογνώμων, στοχεύει στη βελτίωση των διαδικασιών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) στην Ελλάδα, καθώς και στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Ελλήνων και Γερμανών κοινωνικών εταίρων και των Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ). Περιλαμβάνει δράσεις που προωθούν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, την επιχειρηματικότητα και την ποιοτική εξασφάλιση της κατάρτισης, με απώτερο σκοπό να προκύψει μια νέα «πράσινη» ειδικότητα, που θα υλοποιηθεί στην Ελλάδα, βάσει των γερμανικών προτύπων της διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης.
    Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής και μέλος διοικητικού συμβουλίου του  Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Μηχ. Αθανάσιος Κελέμης, στη σύντομη τοποθέτησή του εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι το Future4VET θα συνεχίσει να «τρέχει» με ακόμη μεγαλύτερη δυναμική «και με τον ίδιο πείσμα και ενέργεια ώστε να καταστεί βιώσιμο».
    Ανέφερε δε ότι αμφότερες πλευρές μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο και υπογραμμίζοντας την ανάγκη για την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση της ΕΕΚ, τόνισε ότι «πλέον ο κόσμος μας χρειάζεται ολοένα και πιο καλά εκπαιδευμένους και καταρτισμένους και οι συνεργασίες μπορούν να λειτουργήσουν επιταχυντικά στις προσπάθειες που καταβάλλονται».

Ελ. Αλ.