George Bernard Shaw ( 1856-1950 , Ιρλανδός συγγραφέας, Νόμπελ 1925)

64ο ΦΚΘ: Επιστολές που …βιώνουν επισκέπτες σε μία εμπειρία διευρυμένης πραγματικότητας

10 Νοεμβρίου, 2023

Αρκετά χρόνια πριν, μία γυναίκα γράφει επιστολές στις οποίες περιγράφει την καθημερινότητά της, τη σχέση με τη μητέρα της αλλά και τους έρωτές της. Σήμερα τα γράμματα αυτά έχουν μετατραπεί σε μία εμπειρία διευρυμένης πραγματικότητας, την οποία μπορεί να βιώσει ο καθένας στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για το RED|WHITE, ένα σκηνοθετημένο γράμμα αγάπης, το οποίο ο επισκέπτης δεν θα διαβάσει απλώς, αλλά θα …βιώσει, μετά την είσοδό του στην προβλήτα 1 του Λιμανιού. Καθώς περνά από την είσοδο του πρώτου κτηρίου αριστερά, εισέρχεται σε μία εγκατάσταση, όπου περιηγείται, παρατηρεί, ακούει και διαβάζει την ασταμάτητη ροή ήχου και λόγου. Κάποια στιγμή συναντά τα VR stations, όπου αφού φορέσει τη μάσκα VR βλέπει ένα ερωτικό ντουέτο, αποτελούμενο από δύο σώματα, που του αφηγούνται μια ερωτική σχέση.

«Όταν η Jessica Sellountos μοιράστηκε μαζί μου το 2013 αυτές τις επιστολές, που ήταν κάτι σαν …ημερολόγιο, άρχισα να γράφω μουσική γι’ αυτές», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο συνθέτης Μανώλης Μανουσάκης. Ο ίδιος, είναι μέλος της ομάδας Medea Electronique, η οποία ιδρύθηκε το 2006 και απαρτίζεται από δημιουργούς που μοιράζονται τη διάθεση για πρωτοπορία, κινούμενοι στον ευρύτερο χώρο της σύγχρονης τέχνης.

«Αφού συμφωνήσαμε να φτιάξουμε ένα οπτικοποιημένο υλικό που θα ενώνει όλες αυτές τις επιστολές σε ένα έργο, φέραμε το πρότζεκτ στην ομάδα και αρχίσαμε να σχεδιάζουμε την οπτικοποιημένη παράσταση των κειμένων της Jessica. Έτσι προέκυψε το RED|WHITE, κάνοντας στην αρχή ένα VR έργο γύρω από αυτό, που θα μπορούσα να περιγράψω ως ένα video dance σε 360 ° περιβάλλον», συμπληρώνει ο κ. Μανουσάκης.

Με άλλα λόγια, η Medea Electronique καταπιάνεται στο RED|WHITE με ένα από τα πιο στερεοτυπικά και πιο ανθρώπινα ζητήματα, τον έρωτα, αξιοποιώντας την εικονική πραγματικότητα. Σύμφωνα με την επιμελήτρια της εγκατάστασης Αγγελική Πούλου, το «συγκλονιστικό» του έρωτα είναι δυνατόν να αναπαρασταθεί μέσα από την εμβυθιστική τεχνολογία. «Στο RED|WHITE, ο φυσικός χώρος αναπαράγει και εμπλουτίζει την αίσθηση του VR, λειτουργεί ως επανάληψη του εικονικού χώρου, δημιουργώντας μια εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας. Εκεί “κατοικούν” ο λόγος, ο ήχος, το σώμα, η επιθυμία και οι αισθήσεις και οδηγούν τον θεατή», λέει χαρακτηριστικά.

Στόχος της ομάδας ήταν με το συγκεκριμένο έργο -που χωρίζεται σε τέσσερα μέρη, να καταφέρουν να …μπλέξουν την ατομική με τη συλλογική θέαση. «Ένα από τα μέρη αυτά είναι μία οπτικοακουστική εγκατάσταση, το άλλο είναι ένα ηχητικό και τα υπόλοιπα δύο είναι τα VR έργα», εξηγεί η Αλεξάνδρα Νιάκα, που στη Medea Electronique ασχολείται κυρίως με τις διαδραστικές τέχνες. «Με το λευκό συμβολίζουμε το κομμάτι της μοναξιάς, με κόκκινο το κομμάτι της συνάντησης, το οπτικοακουστικό είναι σαν να αντανακλά το κομμάτι της διαδικασίας με το κείμενο και τον ήχο, ενώ τέλος, το ηχητικό μέρος είναι το κομμάτι της μνήμης», προσθέτει.

Το RED|WHITE, είναι η πιο πρόσφατη δουλειά της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Medea Electronique, σε περιβάλλον διαδραστικής εγκατάστασης και παρουσιάζεται εκτός συναγωνισμού στο πλαίσιο του διαγωνιστικού τμήματος ταινιών επαυξημένης πραγματικότητας Immersive – All Around Cinema στο επίσημο πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η είσοδος είναι ελεύθερη, ενώ η λειτουργία της εγκατάστασης θα διαρκέσει μέχρι και τη λήξη του Φεστιβάλ, στις 12 Νοεμβρίου.

Βαρβάρα Καζαντζίδου

[φωτογραφία Medea Electronique]