Δυστυχώς για την ανθρωπότητα, δεν είναι πάντα οι ακριβοδίκαιοι αυτοί που έχουν δίκιο. Saull Bellow, 1914-2005, Καναδοαμερικανός συγγραφέας

5ο συμπόσιο μελλοντολογίας Τεχνητής Νοημοσύνης

25 Ιουνίου, 2024

Θα υπάρξει κάποτε τμήμα …Φιλολογικής Μηχανικής στο Πολυτεχνείο; Μήπως είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί στη Φιλοσοφική Σχολή ένα νέο τμήμα, που θα συνδυάζει τα αντικείμενα της πληροφορικής και της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) με τις κλασικές ανθρωπιστικές σπουδές; Γενικά, πώς πρέπει να αναδιαταχθεί η εκπαίδευση σε όλες της τις βαθμίδες, αλλά ιδίως στα πανεπιστήμια, ώστε να ανταποκριθεί στις επιταγές της εποχής που έχει ήδη ανατείλει; Ερωτήματα όπως αυτά, αλλά και εκείνα που αφορούν τη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, θα βρεθούν στο επίκεντρο του 5ου συμποσίου μελλοντολογίας της ΤΝ, που διοργανώνει η Διεθνής Ακαδημία Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AIDA), την Πέμπτη 27 Ιουνίου, στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), στη Θεσσαλονίκη. Στο συμπόσιο θα απευθύνει, μεταξύ άλλων, χαιρετισμό ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Χαράλαμπος Φείδας.

«Στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, όλα τα (επιστημονικά) αντικείμενα “μαθηματικοποιούνται”. Όταν οι λέξεις μετατρέπονται πλέον σε αριθμούς, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (σ.σ. όπως το ChatGPT), χρειάζεσαι τα μαθηματικά για να πορευτείς. Η εκπαίδευση λοιπόν πρέπει να αναδιαταχθεί. Πρέπει να δούμε αν θα γίνουν τμήματα ειδικά για την ΤΝ στα πανεπιστήμια και τι θα γίνει με τις υπόλοιπες ειδικότητες και κλάδους. Ίσως να έχουμε ένα τμήμα φιλολογικής μηχανικής στο Πολυτεχνείο, γιατί και οι φιλόλογοι θα πρέπει να έρθουν σε επαφή με τα μαθηματικά ή ένα τμήμα βιοεπιστήμης και bio-engineering (βιο-μηχανικής) στην Ιατρική Σχολή» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της  AIDA, Ιωάννης Πήτας, καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). 

Η διοργάνωση είναι η πέμπτη στη σειρά των συμποσίων Μελλοντολογίας της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) της AIDA. Οι θεματικές ενότητες του συμποσίου αφορούν συγκεκριμένα τα εξής πεδία: «Εκπαίδευση στην ΤΝ σε πανεπιστημιακό επίπεδο», «Προγράμματα σπουδών ΤΝ», «Εργαλεία ΤΝ για όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης», «Εκπαιδευτικό υλικό και μαθήματα ΤΝ», «Παγκόσμια εκπαίδευση ΤΝ» και «Διά βίου μάθηση ΤΝ, επανεκπαίδευση και αναβάθμιση δεξιοτήτων». Το συμπόσιο περιλαμβάνει συζητήσεις (στρογγυλά τραπέζια) για τσειρά θεμάτων, όπως η αξιοποίηση της Γενεσιακής ΤΝ (generative AI) στην Παγκόσμια εκπαίδευση, η εκπαίδευση διασωστών στην ΤΝ για διαχείριση φυσικών καταστροφών και η σχέση της ΤΝ  με τη δημοσιογραφία και την παραπληροφόρηση. Στο συμπόσιο θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών Δικτύων Αριστείας ΤΝ, της ΕΕ και μεγάλων διεθνών εκπαιδευτικών-εκδοτικών-επιστημονικών φορέων.

Κατά τον κ. Πήτα, περισσότεροι από 50 ομιλητές θα συμμετάσχουν στις συζητήσεις. Η AIDA, με συντονιστή το ΑΠΘ, είναι η πρώτη ακαδημία του είδους της σε διεθνές επίπεδο και έχει ως στόχο να καταστεί κέντρο παγκόσμιας αναφοράς για διδακτορικές σπουδές στην Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence, AI), να έχει αντίκτυπο στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη, στην αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και των υπηρεσιών και στην αντιμετώπιση σημαντικών κοινωνικών προκλήσεων, όπως η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης.

Συμμετέχουν σε αυτή 60 πανεπιστήμια και 18 ερευνητικά κέντρα._

Αλ.Γ