Με ταινίες περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, masterclass για τη δημιουργία έργων μικτής πραγματικότητας και δράσεις στη φύση αφιερωμένες στη σχέση που αναπτύσσουμε με τον εαυτό μας και το σώμα μας συνεχίζεται το 3ο Evia Film Project, η πενθήμερη γιορτή του πράσινου σινεμά στη Βόρεια Εύβοια που διοργανώνει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, στην Αιδηψό, στην Αγία ‘Αννα και στη Λίμνη, με ελεύθερη είσοδο.
Ας πάρουμε μια γεύση από όλες τις εκδηλώσεις και τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 4 Ιουλίου, τρίτη ημέρα του 3ου Evia Film Project:
Ξεκίνησαν τα masterclasses της φετινής διοργάνωσης στην Αγία ‘Αννα με τη Γιολάντα Μαρκοπούλου, η οποία παρουσίασε τις προκλήσεις στη δημιουργία ενός έργου μικτής πραγματικότητας (MR). Οι προσκεκλημένοι της Αγοράς συμμετείχαν σε hiking και γιόγκα στη φύση, ενώ οι μικροί φίλοι του φεστιβάλ πήραν μέρος σε ένα πρωτότυπο κυνήγι πράσινου θησαυρού στην Αιδηψό, σε συνεργασία με το WWF Ελλάς.
Στο Ελύμνιον, στη Λίμνη, προβλήθηκαν: το «Underwonder» του Κώστα Καρύδα, μια παραγωγή της Cosmote TV, το «Nothing Holier than a Dolphin» της Ισαβέλλας Μαργάρα και «Οι μνήμες του νερού» της Κάθριν Μπίγκελοου. Ακόμη προβλήθηκε στο Σινέ Απόλλων, στην Αιδηψό, το ντοκιμαντέρ «Διπλός αποικισμός» της Λιν Αλούνα. Μετά το τέλος της προβολής οι θεατές απόλαυσαν ένα υπέροχο dj set από τον Αλέξανδρο Βούλγαρη (The Boy) στο Κύμα.
Masterclass της Γιολάντας Μαρκοπούλου
Με αφορμή το έργο μικτής πραγματικότητας «Paradise Lost», το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης, η διαθεματική καλλιτέχνις Γιολάντα Μαρκοπούλου παρέδωσε masterclass, στο πλαίσιο ενός εξειδικευμένου εργαστηρίου, ειδικά διαμορφωμένου για τους φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά της Εύβοιας.
Στο masterclass συμμετείχαν ο Χαράλαμπος Ριζόπουλος, καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και η Κατερίνα Αντωνοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια διαδραστικών τεχνών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η Γιολάντα Μαρκοπούλου αναφέρθηκε στις προκλήσεις στη δημιουργία ενός έργου μικτής πραγματικότητας στην Ελλάδα και στη μεγάλη της ανάγκη να συνδέσει τον Immersive κόσμο με το θέατρο. Ακόμη, μίλησε για τη δημιουργία του «White Dwarf», που παρουσιάστηκε το 2022 στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: «Η αρχική ιδέα ήταν να είναι ένα έργο διαδραστικό. Με την έλευση όμως της πανδημίας, αναγκαστήκαμε να το κάνουμε VR. Έγινε έτσι μια VR ταινία 360 μοιρών, στην οποία παρέμεινε ένα performative κομμάτι. Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε σε έναν χώρο φτιαγμένο αμιγώς για εκείνη», τόνισε και ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για το VR τμήμα του, το οποίο, όπως δήλωσε, «κάθε χρόνο μεγαλώνει και βελτιώνεται».
Το τωρινό project της Γιολάντας Μαρκοπούλου ονομάζεται «Paradise Lost», βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης, βασίζεται στο animation και μιλάει για το πώς μια οικογένεια χωρίζεται στη διάρκεια της Μικρασιατικής Καταστροφής. Τόνισε ότι επιθυμία της είναι να δώσει τη δυνατότητα στον θεατή να διερευνήσει τον ψηφιακό κόσμο, παραμένοντας σε επαφή με τον πραγματικό. Για τον λόγο αυτό, πήρε την απόφαση να προσεγγίσει το θέμα αυτό με ένα έργο μικτής πραγματικότητας.
Η Γιολάντα Μαρκοπούλου αναφέρθηκε στον χώρο της μικτής πραγματικότητας ως ένα πεδίο «ανεξερεύνητο, που έχει χώρο για πολύ πειραματισμό», ενώ αμέσως μετά έκανε live casting για να πάρουν μια γεύση της ταινίας οι φοιτητές.
Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε η Κατερίνα Αντωνοπούλου, η οποία έκανε μια σύντομη αναφορά στα μαθήματα του προγράμματος προπτυχιακών σπουδών του ΕΚΠΑ που σχετίζονται με την παραγωγή έργων εικονικής πραγματικότητας, δίνοντας έμφαση στον διεπιστημονικό χαρακτήρα του αντικειμένου: «Για τη δημιουργία τέτοιων projects είναι απαραίτητη η συνεργασία πολλών διαφορετικών ειδικοτήτων – κάτι που συμβαίνει και στον καλλιτεχνικό χώρο», σχολίασε σχετικά.
Η Γιολάντα Μαρκοπούλου πήρε πάλι τον λόγο για να μιλήσει για τη δυσκολία της παραγωγής τέτοιων ταινιών, ειδικά στην Ελλάδα. Έθεσε, επίσης, το ζήτημα του storytelling και το πρόβλημα της εμμονής στο τεχνολογικό κομμάτι: «Πολλές φορές στο VR “τρέχουμε” στο τέλος και μας ενδιαφέρει μόνο το πώς θα φαίνεται το αποτέλεσμα από άποψη εικόνας και παρουσίασης. Δυστυχώς, τα έργα VR είναι συχνά φτωχά από άποψη ιστορίας», σχολίασε.
Ο Χαράλαμπος Ριζόπουλος τόνισε πως νιώθει αισιόδοξος για το μέλλον της εικονικής πραγματικότητας και εξέφρασε την πεποίθηση πως η αδυναμία των προϊόντων εικονικής πραγματικότητας εντοπίζεται περισσότερο στον τρόπο που αρθρώνεται η αφήγηση παρά στην τεχνολογία που υποστηρίζει την αφήγηση αυτή. Μετά τη συζήτηση, οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το έργο της Γιολάντας Μαρκοπούλου, καθώς και τα πρότζεκτ φοιτητών που παρουσίασε η κυρία Αντωνοπούλου μέσω headset.
Προβολές στο Ελύμνιον
Στις προβολές της Πέμπτης, ο συνεργάτης προγράμματος του Φεστιβάλ Γιάννης Παλαβός καλωσόρισε το κοινό: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που για τρίτη χρονιά βρισκόμαστε ως Φεστιβάλ στη Βόρεια Εύβοια. Είναι η δική μας έμπρακτη προσπάθεια να συμβάλουμε στην ανασυγκρότηση αυτού του πολύπαθου τόπου, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021. Θα ξεκινήσουμε με το ντοκιμαντέρ Underwonder σε παραγωγή της Cosmote TV, που είναι ο μεγάλος μας χορηγός με τον οποίο έχουμε μια πολυετή και στενή σχέση. Θα παρακολουθήσουμε το τέταρτο και τελευταίο επεισόδιο της σειράς που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Κώστας Καρύδας. Προβλήθηκε τον Μάιο με φοβερή επιτυχία, φτάνοντας στο νούμερο ένα στην πλατφόρμα της Cosmote TV».
Ο Κώστας Καρύδας ευχαρίστησε το κοινό για την παρουσία του και δήλωσε πως το «Underwonder» είναι «ένα ταξίδι μιας ομάδας δυτών που επισκέπτονται σπήλαια σε όλη την Ελλάδα». Ακολούθησε η προβολή του ντοκιμαντέρ και στη συνέχεια Q&A με τον σκηνοθέτη.
Σε ερώτηση σχετική με το πώς γνωρίστηκε ο σκηνοθέτης με τους δύτες του ντοκιμαντέρ, απάντησε: «Αυτή η ομάδα δυτών κάνει πολύ καιρό καταδύσεις και όταν συναντηθήκαμε, εξέφρασαν την ανάγκη να επικοινωνήσουν όσα βλέπουν, για να μπορέσει και ο κόσμος να καταλάβει τι υπάρχει κάτω από τα πόδια του. Έτσι, ξεκινήσαμε να χτίζουμε τη δομή του ντοκιμαντέρ, να διαλέγουμε τα σπήλαια από τις χιλιάδες που υπάρχουν στην Ελλάδα και να κάνουμε τα ταξίδια», απάντησε.
Σχετικά με την τεράστια επιτυχία της σειράς ντοκιμαντέρ, ανέφερε: «Πιστεύω πως έχει να κάνει με αυτούς τους αθέατους κόσμους. Κάναμε μεγάλη προσπάθεια να σας βάλουμε κι εσάς μέσα στο σπήλαιο, όχι απλώς να καταγράψουμε αυτήν την εμπειρία, αλλά να γίνετε κι εσείς μέρος αυτής της κατάδυσης». Τόνισε πως τα υποβρύχια πλάνα ήταν εξαιρετικά δύσκολα, καθώς τα τράβηξε όλα μία δύτρια της ομάδας και δεν είχαν κανέναν έλεγχο στην κινηματογράφηση κάτω από το νερό. Τέλος, είπε πως ο υποβρύχιος πλούτος της Ελλάδας ίσως τον παρακινήσει να συνεχίσει να ακολουθεί αυτήν την ενδιαφέρουσα ομάδα δυτών.
Μετά το Q&A, ακολούθησε παρουσίαση της ταινίας «Nothing Holier than a Dolphin», παρουσία της σκηνοθέτιδος Ισαβέλλας Μαργάρα. Ο Γιάννης Παλαβός παρουσίασε την ταινία, σημειώνοντας ότι συμμετείχε το 2022 στο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Ταινιών του Κλερμόν-Φεράν -το σπουδαιότερο φεστιβάλ μικρού μήκους ταινιών στον κόσμο- από το οποίο έφυγε με το βραβείο κοινού.
Η δημιουργός ανέφερε πως η ταινία ξεκίνησε από ένα κάλεσμα περιβαλλοντικών οργανώσεων από’ όλη την Ευρώπη, που ήθελαν να χρηματοδοτήσουν ένα σενάριο σχετικό με την υπεραλίευση και το bycatch θαλάσσιων πλασμάτων (θαλάσσιες χελώνες, δελφίνια κ.ά.) που πιάνονται κατά λάθος στα δίχτυα των ψαράδων: «Ανακάλυψα πως το bycatch είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα στις θάλασσες. Αυτό που με συγκίνησε, όμως, και με έκανε να θέλω να γράψω ένα σενάριο γι’ αυτό το θέμα, ήταν το ότι διάβασα πως πολλά από αυτά τα ζώα, αν και τα επιστρέφουν στη θάλασσα, δεν επιβιώνουν λόγω του σοκ της αιχμαλωσίας. Αυτός ο πόνος και το σοκ της αιχμαλωσίας ήταν αυτό που με έκανε να θέλω να γράψω, και μάλιστα να βάλω έναν άνθρωπο στην κατάσταση του δελφινιού, ώστε να μπορούμε να μπούμε πιο εύκολα στη θέση τους», ανέφερε.
Μετά την παρουσίαση ακολούθησε η προβολή της ταινίας, ενώ αμέσως μετά προβλήθηκε η ταινία «Οι μνήμες του νερού» της Κάθριν Μπίγκελοου.