Με μια μεγαλη συναυλία από τη Λένα Κιτσοπούλου, τον Δώρο Δημοσθένους και μια εκλεκτή ομάδα μουσικών που ξεσήκωσε και συγκίνησε το κοινό με αγαπημένα λαϊκά τραγούδια στον κινηματογράφο Απόλλων, στην Αιδηψό, έπεσε χθες, Σάββατο 6 Ιουλίου, η αυλαία του 3ου Evia Film Project, της πράσινης πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η πενθήμερη γιορτή του πράσινου σινεμά στη Βόρεια Εύβοια περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, προβολές ταινιών, ανοιχτές συζητήσεις, δράσεις για επαγγελματίες του κινηματογράφου από ολόκληρο τον κόσμο, περιηγήσεις, εκπαιδευτικές εκδηλώσεις για παιδιά και φοιτητές, μουσική και γαστρονομία.
Το κοινό υποδέχθηκε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος ευχαρίστησε το Υπουργείο Πολιτισμού, τους χορηγούς και τους υποστηρικτές του Evia Film Project, την τοπική αυτοδιοίκηση και συγκεκριμένα τους δήμους Ιστιαίας – Αιδηψού και Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας ‘Αννας, καθώς και το Διοικητικό Συμβούλιο και τους εργαζόμενους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Τις δύο τελευταίες ημέρες του φεστιβάλ (5-6/7) το κοινό είχε την ευκαιρία ν’ απολαύσει ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις και δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν σε Αιδηψό, Αγία Άννα και Λίμνη.
Συγκεκριμένα, την Παρασκευή 5/7 στο Σινέ Απόλλων στην Αιδηψό οι μικροί φίλοι της διοργάνωσης είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν την ταινία κινουμένων σχεδίων «Ψάχνοντας την Ντόρι», ενώ στη συνέχεια προβλήθηκε η μικρού μήκους «Heatwave» του Φωκίωνα Ξένου και ακολούθησε λίγο πριν τα μεσάνυχτα η εμβληματική ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ, «Τα σαγόνια του καρχαρία». Στο σινεμά Ελύμνιον, στη Λίμνη πραγματοποιήθηκε προβολή της ταινίας του Τούρκου σκηνοθέτη Εμίν Αλπέρ «Μέρες ξηρασίας» και ακολούθησε Q&A με τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό Γιώργο Τσούργιαννη.
Οι προσκεκλημένοι της Αγοράς παρακολούθησαν ένα εργαστήρι που διοργάνωσε η ολιστική θεραπεύτρια Έλενα Χρηστοπούλου με τίτλο «Βιωματικό εργαστήριο – Γαλήνη εν μέσω καταιγίδας: Μια εσωτερική πυξίδα σε δύσκολους καιρούς». Στη συνέχεια ξεναγήθηκαν στο Λαογραφικό Μουσείο Αγίου και ενημερώθηκαν για το αποτύπωμα του ανθρώπου στον πλανήτη μέσα από τον λαογραφικό μας πολιτισμό.
Ακόμη, Έλληνες και διεθνείς προσκεκλημένοι του Evia Film Project είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν μεζέδες και να μάθουν για την ιστορία του μεζέ και τη σχέση του με τη βιωσιμότητα και το zero food waste από τις δημοσιογράφους γεύσης Ελένη Ψυχούλη και Ιωάννα Σταμούλου. Επιπλέον, το πρωινό του Σαββάτου πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το WWF, περιήγηση στο Ξηρόν Όρος, ενώ η Λιν Αλούνα, σκηνοθέτις της ταινίας «Διπλός αποικισμός» παρουσίασε ένα case study της ταινίας της στους καλεσμένους της Αγοράς.
Masterclasses από σημαντικούς δημιουργούς
Φοιτητές και κοινό είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν συναρπαστικά masterclasses στην Αγία Άννα: του Τούρκου σκηνοθέτη Εμίν Αλπέρ και του Έλληνα παραγωγού Γιώργου Τσούργιαννη, της σεναριογράφου Κατερίνας Μπέη, του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Ολυμπίας, Παντελή Παντελόγλου, του μουσικού και τραγουδοποιού Κωστή Μαραβέγια και του σκηνοθέτη και animator Φωκίωνα Ξένου.
Ειδικότερα, ο σκηνοθέτης Εμίν Αλπέρ, ένας από τους σημαντικότερους Τούρκους σκηνοθέτες της εποχής μας, με αφορμή την προβολή της ταινίας του «Μέρες ξηρασίας» παρέδωσε masterclass σε φοιτητές του ΕΚΠΑ μαζί με τον διακεκριμένο Έλληνα συμπαραγωγό της ταινίας του Γιώργο Τσούργιαννη. Μίλησαν για το τι σημαίνει να κάνει κανείς σινεμά σε καιρούς και τόπους αβεβαιότητας και να σκέφτεται εναλλακτικά προκειμένου να προσπεράσει απρόβλεπτους περιορισμούς.
Ο Γιώργος Τσούργιαννης συμβούλεψε τους νέους εκκολαπτόμενους κινηματογραφιστές να παίρνουν τον χρόνο τους στη δημιουργία μιας ταινίας και να μην αποθαρρύνονται από τις δυσκολίες αυτής της δουλειάς.
Ο Εμίν Αλπέρ τόνισε πως η αλληλεγγύη είναι τρομερά σημαντική σε αυτή τη δουλειά: «Βρείτε φίλους και όχι συνεργάτες. Προετοιμάστε τον εαυτό σας για μια αναπόφευκτη απογοήτευση. Οι ταινίες σας μπορούν να εξαφανιστούν ανάμεσα σε χιλιάδες άλλες. Μην πτοείστε. Αν είστε ιδιαίτερα εύθικτοι και ευάλωτοι, μην κάνετε αυτή τη δουλειά. Και το χειρότερο, το οποίο δυστυχώς έχω παρατηρήσει σε ανθρώπους που γεύτηκαν την αποτυχία, είναι ότι γέμισαν κακία. Σας παρακαλώ, μην γίνετε μοχθηροί. Μην αφήσετε την απογοήτευση να σας πικράνει με τρόπο μη αναστρέψιμο».
Ο Τούρκος σκηνοθέτης έδωσε και ορισμένες συμβουλές στους φοιτητές: «Τα τελευταία χρόνια, το στοίχημά μας ως κινηματογραφιστές, αλλά και ως μέλη της κοινωνίας είναι να προστατεύσουμε τη Δικαιοσύνη. Το πρώτο πράγμα στο οποίο επιτίθενται όλα τα καταπιεστικά καθεστώτα είναι η Δικαιοσύνη. Ο νόμος βάζει εμπόδια στο δρόμο τους. Στη χώρα μου είμαστε συνεχώς μάρτυρες κατάφωρων αδικιών. Εγώ με το σινεμά μου θέλω να είμαι κομμάτι αυτού του σεμνού αγώνα κατά των καταπιεστών», τόνισε.
Η Κατερίνα Μπέη, αγαπημένη σεναριογράφος μεγάλων επιτυχιών του κινηματογράφου όπως «Φόνισσα», «Ευτυχία», αλλά και της τηλεόρασης όπως «Τα καλύτερά μας χρόνια» κ.ά. παρέδωσε ένα masterclass για το πόσο εύκολο είναι να βάλεις στο χαρτί τις σκέψεις σου και πόσο ρεαλιστικό είναι να πιστεύεις ότι αυτό αρκεί. Μίλησε για τη συνεργασία σεναριογράφου, σκηνοθέτη/-ριας και παραγωγού, ενώ αναφέρθηκε και στις ομοιότητες και τις διαφορές που έχει ένα σενάριο γραμμένο για την τηλεόραση ή τον κινηματογράφο.
Αναφερόμενη στα όσα είναι σημαντικά για εκείνη για να ξεκινήσει να γράφει ένα σενάριο, είπε ότι υπάρχουν τέσσερις βασικοί πυλώνες: η ιδέα, οι χαρακτήρες, το κρυμμένο νόημα και το τέλος. Σχετικά με τους χαρακτήρες μιας ταινίας ή μιας σειράς, είπε: «Δεν θέλουμε χαρακτήρες χάρτινους, αλλά ολοκληρωμένους. Πολλές φορές ο ίδιος ο χαρακτήρας γεννάει τη δράση και την πλοκή και αν τον γνωρίζεις καλά, τότε σου ανοίγει το πεδίο». Παρακίνησε τους φοιτητές να αναρωτιούνται συνεχώς τι ακριβώς μπορεί να ξυπνάει σε κάθε άνθρωπο το σενάριο που γράφουν και να προσπαθούν να συνδέονται ψυχικά με την ιστορία τους.
Αναφέρθηκε, επίσης, στη σημασία του να μην περιμένει κανείς την έμπνευση. Είπε ότι όσο την κυνηγάς, τόσο πιο γρήγορα έρχεται, όσο τη σκέφτεσαι το βράδυ στον ύπνο σου και της αφιερώνεις χρόνο, τόσο κατεβαίνουν οι ιδέες: «Βάλτε πρόγραμμα στον εαυτό σας. Αποφασίστε έναν αριθμό σελίδων και γράψτε τόσες κάθε μέρα. Φροντίστε την έμπνευση για να σας φροντίσει κι αυτή». Τέλος, προέτρεψε τους φοιτητές να χτυπάνε πόρτες και να στέλνουν άφοβα τη δουλειά τους σε εταιρείες παραγωγής: «Ίσως να μην σας επιλέξουν αμέσως, αλλά θα κρατήσουν τα στοιχεία σας και ίσως σας προτιμήσουν όταν ψάχνουν μια σεναριακή ομάδα στο μέλλον». Ολοκληρώνοντας, είπε πως για την ίδια «η επιμονή είναι πιο σημαντική από το ταλέντο».
Ο Παντελής Παντελόγλου, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου στο masterclass που παρέδωσε, έκανε μια διαδρομή στον κινηματογράφο από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι και σήμερα, με στόχο τον εντοπισμό των κεντρικών και αμετάβλητων σημείων αυτής της σχέσης, αλλά και των ριζικών αλλαγών που δεν σταματούν ποτέ, εστιάζοντας κυρίως στην ελληνική πραγματικότητα.
Ο αγαπημένος μουσικός και τραγουδοποιός Κωστής Μαραβέγιας επέστρεψε στο Evia Film Project για ένα masterclass πάνω στη μουσική στην εικόνα, για το αν, πώς ή πότε τελικά η μουσική βοηθάει τον αφηγηματικό και εικονιστικό κόσμο, ενώ αναφέρθηκε και στη μουσική που έγραψε για τη δημοφιλή σειρά του Βασίλη Κεκάτου, «Milky Way».
Ο Κωστής Μαραβέγιας τόνισε πως αυτό που χαράσσει και οριοθετεί το αισθητικό πλαίσιο της ταινίας, τον χαρακτήρα της και την ταυτότητά της δεν είναι η μουσική εν γένει, αλλά η έξυπνη χρήση της. Η μουσική είναι ένας από τους χαρακτήρες της ταινίας και πρέπει να έχει χαρακτήρα και ταυτότητα, όπως ο πρωταγωνιστής. Ταυτόχρονα, διατηρεί τη δύναμη να γεφυρώσει ανόμοια πράγματα και να κάνει τη μετάβαση μεταξύ σκηνών πολύ ομαλή. «Καμία άλλη μορφή τέχνης δεν μπορεί να κινήσει το συναίσθημα τόσο άμεσα και σε τέτοιο βάθος όσο η μουσική» είπε.
Ο σκηνοθέτης και animator Φωκίων Ξένος μίλησε στους φοιτητές στην Αγία ‘Αννα για τις mixed media τεχνικές και το πάντρεμα του ψηφιακού με το αναλογικό στη δημιουργία animation. Μέσα από την πολυβραβευμένη του πρώτη ταινία, με τίτλο «Heatwave», ο δημιουργός αναφέρθηκε στη διαδικασία ανακάλυψης νέων τεχνικών animation και στο προσωπικό του ταξίδι από τον ρόλο του VFX artist και του digital designer σε αυτόν του stop-motion filmmaker. Επίσης, σχολίασε πόσο δύσκολο και χαοτικό είναι το animation για κάποιον που δεν γνωρίζει ακριβώς τι κάνει: «Για μένα, είναι καλό να δοκιμάζω πολλά πράγματα στην αρχή της δημιουργικής διαδικασίας, να τεστάρω, να απορρίπτω, να πειραματίζομαι».
Ν.Μπ.