Το ταλέντο πετυχαίνει ένα στόχο που κανένας άλλος δεν μπορεί να πετύχει. Η ιδιοφυΐα πετυχαίνει ένα στόχο που κανένας άλλος δεν μπορεί να δει. Arthur Schopenhauer, 1788-1860, Γερμανός φιλόσοφος

11ο Technology Forum- Τoli Lerios: «Για να κατανοήσετε το επιχειρείν, κατανοήστε τους ανθρώπους»

25 Απριλίου, 2024

«Για να κατανοήσετε το επιχειρείν και τις επιχειρήσεις, κατανοήστε τους ανθρώπους»: με τις φράσεις αυτές, ο επιχειρηματίας, μέντορας και επιχειρηματικός άγγελος Απόστολος «Τoli» Λέριος, κάτοχος άνω των 70 ευρεσιτεχνιών σε ΗΠΑ και Ευρώπη, εξήγησε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, γιατί σε αντίθεση με ό,τι γενικά πιστεύεται για τον απρόσωπο χαρακτήρα των business, αυτές έχουν πολλά κοινά και μεγάλες ομοιότητες με τις διαπροσωπικές ανθρώπινες σχέσεις.
Μιλώντας στο 11ο Technology Forum, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Beyond, ο Απόστολος Λέριος εξήγησε ακόμα γιατί αυτές οι ομοιότητες έχουν σημασία στην περίπτωση των «προκλήσεων καινοτομίας» (innovation challenges), μιας ευρέως διαδεδομένης πρακτικής διεθνώς, που εσχάτως έφτασε στο οικοσύστημα της Θεσσαλονίκης μέσω πρωτοβουλιών όπως το «Confluence Challenge*» (ιδιωτική) και το «ΙFS- Innovation for Society Awards**» (δημόσια, με οργανωτή το One Stop Liaison Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας).

Τι είναι οι προκλήσεις καινοτομίας;

Οι προκλήσεις καινοτομίας, γνωστές διεθνώς ως «innovation challenges», ουσιαστικά φέρνουν κοντά μεγάλες εταιρείες, που αναζητούν καινοτόμες λύσεις για τα προϊόντα και τις διαδικασίες τους, με μικρότερες επιχειρήσεις, startups ή και ερευνητικές ομάδες, που μπορούν να τις δημιουργήσουν και να τους τις παρέχουν. Οι λύσεις αυτές μπορεί να είναι οτιδήποτε υψηλής ή χαμηλής τεχνολογίας: από μια λύση για να αποφεύγεται η διάβρωση στο εσωτερικό μιας μπαταρίας μέχρι μια πρόταση για την κατασκευή βολικών επίπλων από ανακυκλωμένο χαρτόνι. Οι λύσεις πρέπει μεν να είναι καινοτόμες, αλλά ταυτόχρονα απαιτείται να είναι εφικτές και εφαρμόσιμες εντός λογικού χρονοδιαγράμματος και με έναν λογικό προϋπολογισμό -συνήθως σε λίγους μήνες, με λίγες χιλιάδες ευρώ.
Όπως περιέγραψε ο Λέριος, στις «προκλήσεις καινοτομίας» υπάρχουν συνήθως τρία εμπλεκόμενα μέρη: ο ιδιοκτήτης της πρόκλησης (η μεγάλη εταιρεία, που αναζητά μια λύση), ο πάροχος της λύσης (μια μικρότερη εταιρεία ή startup ή ερευνητική ομάδα, που τη δημιουργεί) και ο οργανωτής του «innovation challenge» (ένα τρίτο μέρος, π.χ, ένας φορέας, που μπορεί για παράδειγμα να διοργανώσει σχετικό διαγωνισμό με βραβεία, και να φέρει σε επαφή μεταξύ τους τα άλλα δύο μέρη).

Γάμοι, προξενήτρες, σεξεργάτες και sex-toys

Και γιατί μιλάμε για διαπροσωπικές σχέσεις όταν συζητάμε για προκλήσεις καινοτομίας; «Συχνά ακούμε το ρητό “οι επιχειρήσεις είναι επιχειρήσεις, δεν υπάρχει τίποτα το προσωπικό σε αυτές”. Αυτό όμως δεν ισχύει. Μέχρι η Τεχνητή Νοημοσύνη να κατακτήσει τον κόσμο και όσο το επιχειρείν γίνεται από ανθρώπους και μεταξύ ανθρώπων, το business είναι κάτι προσωπικό. Κι ακριβώς επειδή είναι προσωπικό, οι σχέσεις μεταξύ εταιρειών έχουν κοινά στοιχεία με τις διαπροσωπικές σχέσεις» σημείωσε.
Όπως είπε, παρότι η έννοια της ρομαντικής αγάπης ήταν παρούσα στον κόσμο ήδη πριν διατυπωθεί η ιστορία του Ορφέα και της Ευρυδίκης, ωστόσο μέχρι πριν από μερικές εκατοντάδες χρόνια, οι γάμοι ήταν συνήθως ένα πρακτικό θέμα. Πολύ συχνά ήταν ένας προξενητής, που αναλάμβανε να εντοπίσει συμβατά μεταξύ τους ζευγάρια, για να συνάψουν έναν δεσμό με προοπτική.
«Στις “προκλήσεις καινοτομίας” υπάρχουν ομοιότητες με τους προξενητές. Ο καλός προξενητής προετοιμάζει το μελλοντικό ζευγάρι ώστε η πρώτη συνάντηση να είναι θετική. Αν το προξενιό αποτύχει, αναζητά καλύτερα “ταιριάσματα” για τους δύο. Αν το προξενιό πετύχει, θα είναι εκεί για να διασκεδάσει τους φόβους, τις ανασφάλειες και τις ανησυχίες του ζευγαριού, ώστε να οδηγηθούν ομαλά σε έναν γάμο. Όπως ο προξενητής, έτσι και ένας καλός οργανωτής πρόκλησης καινοτομίας, εμπλέκεται ενεργά και “προπονεί” από την αρχή μέχρι το τέλος τους ιδιοκτήτες της πρόκλησης (τη μεγάλη εταιρεία) και τους παρόχους της λύσης (τη μικρή επιχείρηση ή τη startup). Θα βοηθήσει τους πρώτους να αντιληφθούν τους τεχνικούς περιορισμούς που υπάρχουν ως προς τη λύση που αναζητούν. Θα βοηθήσει τους δεύτερους να κατανοήσουν τους επιχειρηματικούς περιορισμούς. Θα σκεφτεί το μέλλον και τον αντίκτυπο του “γάμου” στην κοινότητα, θα δει πώς αυτός μπορεί να συνεισφέρει στο γενικότερο όραμα της δημιουργίας ενός οικοσυστήματος καινοτομίας» είπε χαρακτηριστικά.
Και σε τι διαφέρει όλο αυτό από άλλες επιχειρηματικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η πρόσληψη ενός εργολάβου για να λύσει ένα πρόβλημα για λογαριασμό μιας μεγάλης εταιρείας ή ακόμα και η αγορά ενός έτοιμου προϊόντος; Κατά τον Απόστολο Λέριο διαφέρει όσο μια σοβαρή σχέση από την πρόσληψη ενός σεξεργάτη ή την αγορά ενός σεξουαλικού βοηθήματος.
«Όταν μια μεγάλη εταιρεία προσλαμβάνει έναν εργολάβο, στην ουσία είναι η ίδια που καινοτομεί και ο εργολάβος απλά αναλαμβάνει να εκτελέσει ό,τι επιθυμεί η αναθέτουσα εταιρεία. Εν ολίγοις (η διαφορά μεταξύ μιας πρόκλησης καινοτομίας και της πρόσληψης ενός εργολάβου) είναι σαν τη διαφορά που έχει μια σοβαρή σχέση, έναντι της πρόσληψης ενός σεξεργάτη. Όταν πάλι η εταιρεία αγοράζει ένα έτοιμο προϊόν, η επιχείρηση που το πουλάει έχει ήδη καινοτομήσει μόνη της, είναι λοιπόν σαν να αποκτάς ένα σεξουαλικό βοήθημα (αντί να έχεις μια σχέση). Αντίθετα, σε μια πρόκληση καινοτομίας, τόσο ο ιδιοκτήτης της πρόκλησης (η μεγάλη εταιρεία), όσο και ο πάροχος της λύσης συνεισφέρουν από κοινού στην ανάπτυξη της καινοτομίας. Ο μεν πάροχος κατανοεί καλύτερα πώς μπορεί να εφαρμοστεί στην επιχείρηση μια τεχνολογία αιχμής και οικοδομεί μια σχέση με έναν ισχυρό εμπορικό παίκτη, τη μεγάλη εταιρεία. Δημιουργείται ταυτόχρονα έμπνευση για μελλοντική συνεργασία πάνω σε σε πρόσθετα προϊόντα. Ο ιδιοκτήτης της πρόκλησης πάλι, αποκτά μέσω αυτής της διαδικασίας τη δυνατότητα να αναπτυχθεί μια εσωτερική κουλτούρα καινοτομίας στην εταιρεία. Ο δε οργανωτής της πρόκλησης συνεισφέρει στη δημιουργία ενός συστήματος καινοτομίας. Για να κατανοήσετε λοιπόν το επιχειρείν, κατανοήστε τους ανθρώπους» κατέληξε.      
Ο Απόστολος Λέριος έχει διαδραματίσει ρόλους- κλειδιά σε επιχειρήσεις και οργανισμούς παγκόσμιας εμβέλειας, όπως το SRI International (ερευνητικό ινστιτούτο με έδρα τις ΗΠΑ, όπου δημιουργήθηκε -μεταξύ άλλων- η ψηφιακή βοηθός της Apple, Siri), η Metanautix (νεοφυής επιχείρηση την οποία συνίδρυσε στον χώρο των μεγάλων δεδομένων και εξαγοράστηκε από τη Microsoft), η Facebook (όπου δημιούργησε την υποδομή δυναμικής επεξεργασίας εικόνας) και πολλές άλλες._
Αλ.Γ

*Η δράση Confluence Challenge, που ολοκληρώθηκε προ μηνών, αποτέλεσε το πρώτο πρόγραμμα μεγάλης κλίμακας για την ανοιχτή καινοτομία στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, οι βιομηχανίες Alumil, Isomat και Kleemann, ζήτησαν λύσεις για 10 συν μία πραγματικές προκλήσεις, από 23 ομάδες που παρουσίασαν τις προτάσεις τους.
**Πρόκειται για συνεχιζόμενο διαγωνισμό ανοιχτής καινοτομίας, που λειτουργεί ταυτόχρονα ως χρηματοδοτικό εργαλείο από τον Μηχανισμό Καινοτομίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Οι εργασίες του TECHNOLOGY FORUM μεταδίδονται από το ΑΠΕ-ΜΠΕ στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watchv=_cCF7FhQV7Y
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι συνδιοργανωτής του Forum