Ο πολιτισμός είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο κάτι περισσότερο από ένα ατύχημα του σύμπαντος. Andre Malraux, 1901-1976, Γάλλος συγγραφέας & πολιτικός

Το ουκρανικό συγκρότημα DakhaBrakha επιστρέφει στην Αθήνα, στις 14 Μαΐου

30 Απριλίου, 2024

Με ένα «ευχαριστώ πολύ» σε άψογα ελληνικά, ο Ουκρανός μουσικός Μάρκο Γαλάνεβιτς (Marko Halanevych) απαντά στην ανταπόκριση που φαίνεται να δείχνει το ελληνικό κοινό στην επικείμενη -δεύτερη στην Ελλάδα μετά το 2022- συναυλία του συγκροτήματος στο οποίο ανήκει, του ουκρανικού DakhaBrakha.

«Επιστρέφουμε με συγκίνηση στην Ελλάδα, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία διανύει ήδη την τρίτη χρονιά» λέει ο Μάρκο στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, με αφορμή τη συναυλία που θα δώσει το ουκρανικό συγκρότημα, στις 14 Μαΐου, στο FUZZ CLUB της Αθήνας. «Στα δύο χρόνια που πέρασαν από την τελευταία μας συνάντηση ήμασταν συνέχεια σε περιοδείες σε όλο τον κόσμο, φέρνοντας κοντά τους λαούς στον πολιτισμό μας και μιλώντας ταυτόχρονα για το δράμα της Ουκρανίας. Κάποιοι καλλιτέχνες υπηρετούν την πατρίδα στο μέτωπο- με κίνδυνο για τη ζωή τους ψυχαγωγούν τους στρατιώτες. Ενώ εμείς συμβάλουμε στη διπλωματία των λαών. Ο κόσμος  ακούει την παραδοσιακή μας ουκρανική μουσική και τα τραγούδια, μυείται στον πολιτισμό μας και στο άκουσμα της μελωδικής μας γλώσσας», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Ζητάμε την συμπαράσταση του πολιτισμένου κόσμου», υπογραμμίζει και προσθέτει με έμφαση: «Απευθυνόμαστε στον κόσμο ως εκπρόσωποι της χώρας, προβάλλοντας την πλούσια μοναδική κουλτούρα μας και μέσα από εμάς τους ίδιους επιδιώκουμε να διαψεύσουμε τη ρωσική προπαγάνδα περί “ενιαίου έθνους”», λέει ο δημιουργός του πολυφωνικού κουαρτέτου DakhaBrakha, που επέλεξε την Αθήνα για να γιορτάσει τα 20χρονα της δημιουργικής του ύπαρξης.

Το 2004, ο Μάρκο Γαλανέβιτς, μαζί με τον πρωτοπόρο θεατρικό σκηνοθέτη Vladyslav Troitskyi, ιδρύσαν στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Κιέβου DAKH, το κουαρτέτο DakhaBrakha που προέρχεται από τις ουκρανικές λέξεις даха και браха, που σημαίνουν: «να δίνω» και «να παίρνω».
«Η μουσική μας δεν είναι απλώς μια έθνικ μουσική, είναι περισσότερο «ethno chaos”, δηλαδή ένα μείγμα διαφορετικών στυλ, ειδών, πολιτισμών. Ωστόσο, το background παραμένει ουκρανικό, ενώ και ο τρόπος απόδοσης των τραγουδιών έχει τις ρίζες του στα ουκρανικά πολυφωνικά», μας εξηγεί.

Μία σύνθεση στο μοτίβο του ρεμπέτικου

Στη γενέθλια παράσταση της Αθήνας, στις 14 Μαΐου, το DakhaBrakha  θα παρουσιάσει και μια νέα σύνθεση, εμπνευσμένη από το ελληνικό ρεμπέτικο τραγούδι. Με τα καινούρια αντιπολεμικά τους τραγούδια, οι καλλιτέχνες ζητούν δικαίωση: «Η ειρήνη μπορεί να είναι διαφορετική. Ίσως την ειρήνη κάποιοι μπορούν να τη βλέπουν ως παράδοση όπλων. Για εμάς, αυτό θα σήμαινε θάνατος. Θέλουμε την ειρήνη μετά τη νίκη της Ουκρανίας και την τιμωρία του κατακτητή. Δεν γίνεται στο 21ο πολιτισμένο αιώνα να συμβαίνει τέτοιος φρικτός πόλεμος που μπορεί να απειλήσει την ύπαρξη όλου του πολιτισμένου κόσμου», λέει ο Μάρκο, ενώ στην ερώτησή, γιατί το ρεμπέτικο τον ενέπνευσε τόσο πολύ, εξηγεί: 

«Αγαπήσαμε πολύ το τραγούδι που αντλεί έμπνευση από τον ρυθμό και τη μουσική του ελληνικού ρεμπέτικου. Κάπως έτσι, σαν τον ρεμπέτη στο κέντρο της σκοτεινής πίστας, συγκλονισμένη από την προδοσία, η Ουκρανία χορεύει με σταθερά παλικαρίσια βήματα, αναζητώντας  συμμάχους και συμπαραστάτες, όχι μόνο χειροκροτήματα!».

Σοφία Προκοπίδου