Η ιστορία του κόσμου δεν είναι τίποτε άλλο από την πρόοδο της συνείδησης της ελευθερίας. Friedrich Hegel, 1770-1831, Γερμανός φιλόσοφος

«Yves Saint Laurent Museum Marrakech», λεύκωμα από PHAIDON

20 Ιανουαρίου, 2022

Την ιστορία πίσω από μουσείο-ορόσημο στο Μαρακές, αφιερωμένο στον Yves Saint Laurent, αφηγείται λεύκωμα που εξέδωσε προσφάτως ο οίκος PHAIDON. To «Yves Saint Laurent Museum Marrakech» παρουσιάζει τη συνεργασία του Pierre Bergé, του συνεργάτη του θρυλικού Γάλλου σχεδιαστή μόδας με το Studio KO, το φημισμένο με έδρα το Παρίσι και το Μαρακές αρχιτεκτονικό γραφείο, το οποίο σχεδίασε το μουσείο. Το λεύκωμα είναι ένα χρονικό των 1.423 ημερών σχεδιασμού, κατασκευής και εγκαινίων το 2017 του Musée YSL Marrakech.

Ανυπόκριτος είναι ο πρόλογος του Madison Cox, σχεδιαστή κήπου και συζύγου του Bergé. Ο Cox είναι πρόεδρος του Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent και πρόεδρος του Fondation Jardin Majorelle που έδωσαν την παραγγελία για το μουσείο. «Ένας θερμός φόρος τιμής στο Μαρόκο… αυτό το κομψό βιβλίο ιχνηλατεί την απίστευτη καλλιτεχνική διαδικασία που επέτρεψε να μεταμορφωθεί σαν μια χρυσαλίδα ένα πρόχειρο ειλικρινές σκίτσο σε ένα γενναιόδωρο και όμορφο κτήριο» γράφει.

Ο Yves Saint Laurent βρήκε έμπνευση και καταφύγιο στη «Ροζ πόλη» του Μαρόκου. «Το Μαρακές μου δίδαξε το χρώμα, πριν το Μαρακές τα πάντα ήταν μαύρα» είχε πει κάποτε. Η βαθιά αγάπη του για την πόλη οδήγησε τον Bergé να ξεκινήσει τη δημιουργία του μουσείου· ήταν και το τελευταίο πρότζεκτ του πριν αναχωρήσει για το επέκεινα, έναν μήνα πριν τα εγκαίνια του Musée YSL Marrakech.

Το λεύκωμα έχει σχεδιαστεί ως ειλικρινές ημερολόγιο. Ιχνηλατεί όλη τη διαδικασία και ξεκινά με τον Bergé να δίνει την παραγγελία στο Studio KO με το οποίο δούλεψαν χέρι χέρι τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Ο Bergé, στον οποίο είναι αφιερωμένη η έκδοση, είχε εμπλακεί στα πάντα, από τη θέση του μουσείου μέχρι τα καθίσματα που τοποθετήθηκαν στο αμφιθέατρο, και στα οποία, αργότερα, δόθηκε το όνομά του ( https://www.instagram.com/p/CXguuw0vUtQ/ ). Εμβαθύνει στη δημιουργική διαδικασία του αρχιτεκτονικού γραφείου, το οποίο εστιάζει στην αξιοποίηση τοπικών υλικών, τεχνικών και τεχνουργών. «Το κτήριο το οποίο είχαμε στον νου ήταν γειωμένο: ταπεινό αλλά υπερήφανο» γράφει ο Karl Fournier, συνιδρυτής του Studio KO.

Στις σελίδες του βιβλίου, ασπρόμαυρες αλλά και έγχρωμες φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, πλάνα, φωτογραφίες του Pierre Bergé και φωτογραφίες κρεασιόν του Yves Saint Laurent που για πρώτη φορά παρουσιάζονται μαζί.