Ο πρώτος άνθρωπος που εκτόξευσε μια προσβολή αντί για μια πέτρα ήταν ο θεμελιωτής του Πολιτισμού. Sigmund Freud, 1856-1939, Αυστριακός ψυχίατρος

Το Πάρκο του Μέλλοντος με όργανα άθλησης και εκμάθησης επιστημονικών εννοιών σχεδίασε ομάδα μαθητών

24 Ιουνίου, 2021

Οι Τραμπάλες του Αρχιμήδη, ο Ζυγός της Θέμιδος, η Ατομική Τριήρης, ο Βαρουλκός- Δρομέας και ο από Μηχανής Θεός είναι όργανα εμπνευσμένα από μηχανικές εφευρέσεις της αρχαιότητας που εκσυγχρονίζονται και καταλαμβάνουν κεντρική θέση σε ένα Αθλητικό Πάρκο Επιστημών (ΑΠΕ), στο οποίο οι επισκέπτες θα αντλούν γνώσεις Φυσικής αλλά και θα γυμνάζονται και θα ψυχαγωγούνται.

Είναι το Πάρκο για άτομα κάθε ηλικίας που σχεδίασαν οι Inventors, η ομάδα Ρομποτικής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Βούλας, τέσσερις μαθήτριες και έξι μαθητές της ΣΤ’ τάξης, οι οποίοι διαγωνίζονται στο FIRST LEGO League Virtual Open International Greece 2021, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Καινοτομίας, που αρχίζει σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

«Φέτος ασχοληθήκαμε με το θέμα της δραστηριοποίησης των ανθρώπων. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι υπάρχουν κλασικές παιδικές χαρές και ελάχιστα επιστημονικά πάρκα. Αποφάσισαν να δημιουργήσουν όργανα που αναδεικνύουν τις έννοιες της φυσικής, βοηθούν στην κατανόηση της τεχνολογίας και ταυτόχρονα διασκεδάζουν, κατάλληλα για ένα Αθλητικό Πάρκο Επιστημών (ΑΠΕ)», δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο προπονητής των Inventors, εκπαιδευτικός Αντώνης Σκέλλας.

Τα πέντε όργανα

– Οι Τραμπάλες του Αρχιμήδη συνδέονται μεταξύ τους με ελαστικό τρόπο και η κίνηση της μιας προκαλεί την κίνηση των υπόλοιπων. Στην κεντρική από τις Τραμπάλες του Αρχιμήδη τοποθετήθηκε μηχανισμός με μοχλούς. Η βαρύτητα δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που επηρεάζει την τραμπάλα,  αλλά σημασία έχει η σωστή τοποθέτηση των μοχλών που αλλάζουν θέση.

– Ο Ζυγός της Θέμιδος. Είναι η εξέλιξη του «γύρω γύρω όλοι», μία πλατφόρμα ισορροπίας, τεχνολογικά αναβαθμισμένη με αισθητήρες, επεξεργαστές, ταινίες LED, οθόνη LCD. Από κάτω έχει ελατήρια έλξης και τάκους απόσβεσης και η πρόκληση είναι όσοι ανεβαίνουν να κινήσουν την πλατφόρμα προς την πλευρά εκείνη που ορίζουν οι ταινίες LED. Ένα γυροσκόπιο ελέγχει τη γωνία κλίσης της πλατφόρμας δίνοντας πόντους σε κάθε ομάδα.

– Ο Βαρουλκός Δρομέας είναι ποδήλατο που συνδέεται με ένα πίνακα, πάνω στον οποίο υπάρχουν γρανάζια. Όταν τα γρανάζια τοποθετούνται με σωστό τρόπο το ποδήλατο μετακινείται και ανυψώνει μεγάλο βάρος. 

– Ατομική Τριήρης. Είναι ένα εργόμετρο ισορροπίας, σαν κωπηλατικό όργανο που συνδέεται με τροχαλίες 

– Από Μηχανής Θεός. Ένα παιχνίδι που έχει σχέση με τις τέχνες, το οποίο δίνει τη δυνατότητα αιώρησης με σχοινιά πάνω από ένα μαγνητικό δάπεδο και δημιουργίας ζωγραφιάς με μαγνήτες βάσει σχεδίου που ορίζει ένας υπολογιστής.

Τα δύο πρώτα όργανα, οι Τραμπάλες του Αρχιμήδη και ο Ζυγός της Θέμιδος είναι έτοιμα προς προώθηση, καθώς έχουν ετοιμαστεί το marketing plan και το κοστολόγιο. 

Τα παιδιά ακολούθησαν ένα συγκεκριμένο μοντέλο παραγωγής προϊόντων, το Stage-Gate process, διευκρίνισε ο προπονητής της ομάδας Inventors. H όλη διαδικασία αποτελείται από στάδια (phases). Η είσοδος σε κάθε στάδιο είναι μια Πύλη. Οι Πύλες ελέγχουν τη διαδικασία και αποτελούν τα σημεία αξιολόγησης για τη συνέχιση ή τον τερματισμό του project. Στη μεθοδολογία Stage Gates περιλαμβάνονται πέντε στάδια, αναζήτηση προβλήματος, προϋπάρχουσες λύσεις, σχεδιασμός πορείας ανάπτυξης λύσης, παραγωγή πρωτοτύπων, δημιουργία προϊόντος. Τα μέλη της ομάδας έχουν συντάξει business plan και συνεργάστηκαν στενά με ομάδα ειδικών, αποτελούμενη από γιατρούς, μηχανολόγους – μηχανικούς, καθηγητές πανεπιστημίου, γυμναστές και συμβούλους marketing. 

Η ομάδα Inventors θα παρουσιάσει το project της στο FIRST LEGO League Virtual Open International Greece με έναν ξεχωριστό και πρωτότυπο τρόπο, ένα θεατρικό δρώμενο.

Οι δύο πρωταγωνιστές, ένας μαθητής παθιασμένος με τις Επιστήμες και ένας που προτιμά τη Γυμναστική, συζητούν και λογομαχούν για το Πάρκο του μέλλοντος που οραματίζονται. Μία δημοσιογράφος από το μέλλον εμφανίζεται και τους εξηγεί ότι στην Ελλάδα και σε όλες τις χώρες του κόσμου τα Πάρκα συνδυάζουν τα πάντα είναι Αθλητικά Πάρκα Επιστημών.

Διαγωνισμός «διαμάντι» για προπονητές και προπονούμενους 

«Συμμετέχω σε αυτόν τον διαγωνισμό αρκετά χρόνια, ξεκίνησα ως κριτής στο robot design, ήμουν στην ομάδα των διοργανωτών της Αθήνας και τα τελευταία τέσσερα χρόνια είμαι στο προπονητικό κομμάτι. Έχει αλλάξει τον τρόπο σκέψης μου, τον τρόπο, με τον οποίο δουλεύω στο σχολείο και προσεγγίζω τα προβλήματα της κοινωνίας», υπογράμμισε Αντώνης Σκέλλας.

Αναφερόμενος στις δεξιότητες που αποκτούν οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό «διαμάντι», όπως τον χαρακτήρισε, στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι κάθε χρόνο ορίζεται ένα πρόβλημα της κοινωνίας και ζητείται από τα παιδιά ακολουθώντας θεμελιώδεις αξίες να μπορέσουν να το λύσουν. «Λύνοντας προβλήματα ρομποτικής, μηχανισμού και προγραμματισμού αποκτούν απίστευτες δεξιότητες έρευνας, μεθοδολογίας, επικοινωνίας, γνωρίζονται και κατανοούν ότι, όταν βρίσκουν μία λύση πρέπει να την μοιράζονται με τον υπόλοιπο κόσμο. Η σημαντικότερη δεξιότητα όμως είναι της  συνεργασίας, το να αποδέχονται τους διπλανούς τους, τις δυνατότητες και της αδυναμίες τους και να συμμετέχουν ως μία ομάδα», τόνισε ο κ. Σκέλλας. 

Η προετοιμασία φέτος λόγω πανδημίας και lockdown είχε δυσκολίες, αλλά το συγκριτικό πλεονέκτημα των Inventors έναντι άλλων ομάδων είναι ότι απαρτίζεται από μαθητές δημοτικού, όπου διεξάγονταν περισσότερο χρονικό διάστημα δια ζώσης τα μαθήματα. Το διάστημα που τα μαθήματα διεξάγονταν μέσω τηλεκπαίδευσης και τα παιδιά δεν μπορούσαν έρθουν στο σχολείο τα απογεύματα για προπόνηση, το εκμεταλλευτήκαμε  για να βελτιώσουμε το ρομπότ μας στο θεωρητικό κομμάτι και στην προετοιμασία των παρουσιάσεων για να είναι  ευφάνταστες και διασκεδαστικές, ανέφερε ο προπονητής της ομάδας. 

Οι Inventors κατέκτησαν φέτος την 1η θέση στο robot performance και τη 2η θέση στη γενική κατάταξη στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής.

Στην ομάδα Inventors κάθε χρόνο συμμετέχουν μαθητές της ΣΤ’ τάξης, ώστε να δίνεται η ευκαιρία όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά να εκπαιδεύονται στη ρομποτική. Οι προπονήσεις γίνονται τα απογεύματα υπό την αιγίδα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου. 
Το 2019, η ομάδα κατέκτησε το Πρωτάθλημα στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής First Lego League και κερδίσαμε πρόσκληση να συμμετάσχει στο World Robotics Festival που διοργανώθηκε στο Χιούστον των ΗΠΑ, όπου απέσπασε το 1ο Βραβείο στο Project-Research.

Με τη συμμετοχή 200 κορυφαίων μαθητικών ομάδων από 110 και πλέον χώρες, περίπου 1.600 μαθητές, προπονητές και 100 εθελοντές, σε ρόλο συντονιστικό, και με θέμα τον αθλητισμό, άρχισε σήμερα στη Θεσσαλονίκη το FIRST ® LEGO ® LEAGUE Virtual Open International Greece 2021, το πρώτο ψηφιακό Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Καινοτομίας.

Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, που διεξάγεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μάλιστα με την καινοτομία της υβριδικής διαδικασίας, διοργανώνεται από την Eduact σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, τη First και τη Lego Education υπό την αιγίδα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Εθνικής Επιτροπής «Ελλάδα 2021» και της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής και Ακαδημίας με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και την Αντιπεριφέρεια Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Κ. Γιαννίκη

(φωτογραφίες της ομάδας «The Inventors – FLL Team»)