Πολιτική είναι η τέχνη να ψάχνεις για προβλήματα, να τα βρίσκεις παντού, να κάνεις λάθος διάγνωση και να εφαρμόζεις λάθος λύσεις. Groucho Marx, 1890-1977, Αμερικανός κωμικός

Το 2024 αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα, εξήγγειλε από το Μεσολόγγι η Λ. Μενδώνη, που εγκαινίασε την έκθεση «Ο Μπάυρον και η Ελλάδα»

20 Απριλίου, 2024

Από το Μεσολόγγι, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία παρέστη στις επετειακές εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση 200 ετών από τον θάνατο του Λόρδου Βυρωνα, εξήγγειλε την κήρυξη του 2024 ως «Αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα».

   Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, η Λίνα Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση «Ο Μπάυρον και η Ελλάδα», την οποία συνδιοργάνωσαν η Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, στο Βυρώνειο Κτήριο. Στον χαιρετισμό της, η υπουργός μίλησε για το επετειακό αφιέρωμα, το οποίο συμβάλλει στην επανεκτίμηση του βίου και της παρουσίας του Λόρδου Μπάιρον, του επιφανέστερου των Φιλελλήνων, με την εμπλοκή του στα ελληνικά πολιτικά πράγματα της εποχής, αλλά και για τον θάνατό του ως καταλύτη της έξαρσης του φιλελληνικού κινήματος στην Ευρώπη.

   «’Αλλοι Φιλέλληνες», υπογράμμισε η υπουργός, «είχαν, ίσως, ουσιαστικότερη συμβολή στην ευόδωση του Αγώνα. Ο Βύρωνας, όμως, με τον θάνατό του, αναγνωρίζεται ως το σύμβολο του Φιλελληνισμού. Η κάθοδος του Μπάιρον στην Ελλάδα και ο θάνατός του στο Μεσολόγγι, έδωσαν τεράστια δημοσιότητα στην εξέγερση των Ελλήνων και κινητοποίησαν τη φωτισμένη Ευρώπη, ενώ ο δεσμός και η συνεργασία του με τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο επηρέασαν αποφασιστικά τις πολιτικές ισορροπίες, ακριβώς τη στιγμή που αυτές διαμορφώνονται εντός του επαναστατημένου έθνους που προσπαθούσε να συγκροτηθεί σε κράτος».

   «Το πέρασμα του Βύρωνα από την Ελλάδα και το τέλος του εδώ», συνέχισε η Λίνα Μενδώνη, «τείνουν, πολύ φυσιολογικά, να επισκιάσουν ένα άλλο σημαντικότατο κομμάτι της αγάπης του για την Ελλάδα και της διαχρονικής κληρονομιάς του στους Έλληνες. Την εξαρχής εκδηλωθείσα αντίδρασή του στη βίαιη απόσπαση και αρπαγή των Γλυπτών του Παρθενώνα, από τον Έλγιν. Όταν ακόμη το θέμα ήταν ελάχιστα γνωστό και λίγες ήταν οι φωνές ενάντια στη λεηλασία της Ακρόπολης, ο Μπάιρον συνθέτει το ποίημα ‘Η κατάρα της Αθηνάς’, στο οποίο η Παλλάδα εμφανίζεται στον ίδιο, στην άνοδό του στην Ακρόπολη, για να καταγγείλει τον Έλγιν και την αποτρόπαιη πράξη του λέγοντάς του: Απ’ του Τούρκου τη μανία γλίτωσα και του Βανδάλου/ μα η χώρα σου έναν κλέφτη μου ‘χει στείλει πιο μεγάλο./Κοίτα, άδειος ο ναός μου, κατοικία ρημαγμένη/ και στοχάσου τι μιζέρια είναι γύρω απλωμένη. Θα μπορούσε κανείς άλλος», υπογράμμισε η υπουργός, «να συνηγορήσει με καλύτερο τρόπο υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, όταν αυτοί οι στίχοι, διακόσια και περισσότερα χρόνια τώρα, παραμένουν ισχυροί ζωντανοί, επίκαιροι;».

   Η υπουργός Πολιτισμού έκλεισε τον χαιρετισμό της ανακοινώνοντας την ανακήρυξη του 2024 σε αφιερωματικό «Έτος για τον Λόρδο Βύρωνα». «Τα σημερινά εγκαίνια», σημείωσε η Λίνα Μενδώνη «είναι η πλέον ενδεδειγμένη στιγμή για να ανακοινώσω την απόφασή μας να ανακηρυχθεί, εδώ, στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου, το 2024, σε Αφιερωματικό Έτος για τον Λόρδο Βύρωνα. Ένας ελάχιστος φόρος τιμής σε αυτόν τον μεγάλο Φιλέλληνα, με ανέσπερη την ακτινοβολία του έργου και της δράσης του υπέρ του έθνους των Ελλήνων. Μιας διαχρονικής φωνής δικαιοσύνης, τότε για την ανεξαρτησία μας, σήμερα για το δίκαιο αίτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα».

   Η υπουργός Πολιτισμού, παρέστη επίσης στη δοξολογία στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνος και κατέθεσε, παρουσία των τοπικών αρχών, στέφανο στο μνημείο του Λόρδου Μπάιρον.

   Ε.Μ.