Θα σου πω ένα μυστικό φίλε μου. Μην περιμένεις την Ημέρα της Κρίσης. Έρχεται κάθε μέρα. Albert Camus, 1913-1960, Γάλλος συγγραφέας, Νόμπελ 1957

Tetra Pak Hellas: Ανάπτυξη με έμφαση στη βιώσιμη χάρτινη συσκευασία

Σαράντα χρόνια εμπορικής δραστηριότητας στην Ελλάδα συμπληρώνει εφέτος η Tetra Pak Hellas, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της βιομηχανίας τροφίμων και οδηγώντας την εξέλιξη, μέσω καινοτόμων και βιώσιμων λύσεων συσκευασίας και επεξεργασίας τροφίμων. Σύμφωνα με όσα ανέφερε εχθές, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους του Τύπου, ο Βασίλης Τσανός, Key Account Director & Sales Office Manager της Tetra Pak Hellas, η ελληνική θυγατρική του σουηδικού ομίλου Tetra Lava, παρουσιάζει θετικές οικονομικές επιδόσεις με «αιχμή» τα νέα έργα που εκτελεί για λογαριασμό των πελατών της.

Σημειώνεται ότι το 2022 η εταιρεία κατέγραψε στην Ελλάδα πωλήσεις ύψους 49 εκατ. ευρώ, αυξημένες σε σχέση με το 2021. Παράλληλα, η καθαρή της κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 1,2 εκατ. ευρώ.

Στους πελάτες της Tetra Pak περιλαμβάνονται όλες οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων όπως Coca Cola 3E, Ελληνικά Γαλακτοκομεία, ΜΕΒΓΑΛ, Κρι Κρι, Δέλτα, FrieslandCampina (ΝΟΥΝΟΥ), Μινέρβα Ελαιουργική και πολλές άλλες. Σύμφωνα με τον κ. Τσανό, για το τρέχον έτος, οι συνολικές επενδύσεις των υφιστάμενων συνεργατών της Tetra Pak στην ελληνική αγορά υπολογίζονται στα 5-6 εκατ. ευρώ. Στα έργα που θα συμμετάσχει η Tetra Pak περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, επενδύσεις σε τοποθέτηση μη αποσπώμενων καπακίων σε χάρτινες συσκευασίες της FrieslandCampina και η επέκταση παραγωγής του σοκολατούχου γάλακτος της Δέλτα και σε συσκευασίες Tetra Pak. 

Η καινοτομία, σύμφωνα με τον κ. Τσανό, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρικής φιλοσοφίας της Tetra Pak. Το πρώτο βήμα έγινε με την συσκευασία Tetra Brik Aseptic το 1969, που έδωσε τη δυνατότητα αύξησης του χρόνου ζωής του γάλακτος – γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για χώρες με περιορισμένη πρόσβαση στο γάλα. Έως και σήμερα, οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak, χάρη στην ασηπτική τους τεχνολογία, προστατεύουν τα τρόφιμα με μικρή διάρκεια ζωής και διευκολύνουν την πρόσβαση σε αυτά, ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα μέρη του πλανήτη. Επίσης, συμβάλλουν στη μείωση της σπατάλης τροφίμων, καθώς προστατεύουν τα ευαίσθητα τρόφιμα από την υγρασία, τη ζέστη και την πιθανή ανάπτυξη μικροοργανισμών που ενδέχεται να είναι επιβλαβείς για την υγεία.

Επιδιώκοντας τη δημιουργία ακόμη πιο βιώσιμων συστημάτων τροφίμων, η Tetra Pak αναζητά συνεχώς νέους τρόπους για την παραγωγή τροφίμων σε συνεργασία με ένα ευρύ δίκτυο παραγωγών, αλλά και νέες λύσεις για τη μείωση της σπατάλης τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αξιοποίηση θρεπτικών συστατικών, όπως η πρωτεΐνη. 

Για την επίτευξη ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος είναι αναγκαία η μετάβαση σε μία κυκλική οικονομία, η οποία θα επιτευχθεί μέσω της μείωσης της σπατάλης τροφίμων και της ενίσχυσης της ανακύκλωσης. Η TetraPak εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση, σχεδιάζοντας συσκευασίες που ανακυκλώνονται.

Παράλληλα, χρησιμοποιεί ανανεώσιμα υλικά, όπως το χαρτί σε ποσοστό περίπου 70%, μειώνει την χρήση πλαστικού και αλουμινίου και τα πλαστικά απορρίμματα, με λύσεις, όπως τα μη αποσπώμενα καπάκια. Επίσης, εξασφαλίζει την υπευθυνότητα προέλευσης τους, αφού όλες οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak διαθέτουν πιστοποίηση FSC (Forest Stewardship Council), διαθέτει πιστοποίηση Bonsucro για τη χρήση ζαχαροκάλαμου υπεύθυνης προέλευσης, αλλά και πιστοποίηση Carbon Trust για το χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα.

Για τη μετάβαση σε μία κυκλική οικονομία, ωστόσο, είναι αναγκαία η ύπαρξη ενός επαρκούς συστήματος συλλογής – διαχωρισμού – ανακύκλωσης. Σε τοπικό επίπεδο, η Tetra Pak αναπτύσσει στρατηγικές συνεργασίες για την ενίσχυση της συλλογής και ανακύκλωσης, με φορείς, όπως η Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης και το εργοστάσιο ανακύκλωσης LM Eco στην Καρδίτσα, που δίνει νέα ζωή στις χάρτινες συσκευασίες, μετατρέποντάς τες σε νέα προϊόντα.

Επίσης, ενσωματώνει στο πλάνο της επενδύσεις για την ενίσχυση της διαδικασίας ανακύκλωσης και των υποδομών ανακύκλωσης των χάρτινων συσκευασιών. 

Συνολικά η Tetra Pak έχει παρουσία σε πάνω από 160 χώρες, με 52 μονάδες παραγωγής και 87 γραφεία πωλήσεων και απασχολεί πάνω από 25.000 εργαζόμενους. Το 2022 μόνο, επένδυσε 30 εκατ. ευρώ παγκοσμίως για τη βελτίωση συλλογής και ανακύκλωσης των συσκευασιών της, ενώ θα επενδύσει περίπου 100 εκατ. ευρώ στα επόμενα 5-10 χρόνια για την περαιτέρω ενίσχυση της περιβαλλοντικής επίδοσης του συνολικού της χαρτοφυλακίου (portfolio) χάρτινων συσκευασιών. Στόχος της Tetra Pak είναι η δημιουργία μίας ακόμη πιο βιώσιμης χάρτινης συσκευασίας, η οποία θα αποτελείται πλήρως από ανανεώσιμα ή/και ανακυκλωμένα υλικά, θα είναι πλήρως ανακυκλώσιμη και με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Μαρία Τσιβγέλη