Στους Έλληνες έχουν εξουσία οι Αθηναίοι, στους Αθηναίους εγώ, σ' εμένα η γυναίκα μου, στη γυναίκα μου το παιδί. Έτσι ο γιος μου έχει την ανώτατη εξουσία στην Ελλάδα. Θεμιστοκλής  (Αθηναίος πολιτικός & στρατιωτικός )  525-461 π.Χ.

TEE Δυτικής Κρήτης: Τα οδικά ατυχήματα κατέχουν το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των ατυχημάτων στις μεταφορές

19 Σεπτεμβρίου, 2024

Τα οδικά ατυχήματα κατέχουν το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των ατυχημάτων στις μεταφορές, παγκοσμίως και την όγδοη αιτία θανάτου σε όλες τις ηλικίες, ενώ στην ηλικία μεταξύ 5 και 29 ετών, είναι η πρώτη αιτία θανάτου, αναφέρει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Κρήτης, Βασίλειος Κοντεζάκης, πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ και συγκοινωνιολόγος.

Δυστυχώς η Ελλάδα και ειδικότερα η Κρήτη έχει έναν από τους υψηλότερους δείκτες ατυχημάτων και ειδικότερα θανατηφόρων στην Ευρώπη, γεγονός, που οφείλεται, σύμφωνα με τον κ. Κοντεζάκη, κατά κύριο λόγο στη διαχρονική έλλειψη συστηματικής προσπάθειας πρόληψης από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην Ελλάδα ετησίως καταγράφοντα 10.000 οδικά ατυχήματα, με 650 νεκρούς και 13.000 τραυματίες, ενώ σε παγκόσμια κλίμακα 1,25 εκατ. νεκροί (≃3,4 χιλ./ημέρα) και 18 εκατ. τραυματισμοί.

«Η οδική ασφάλεια αφορά και επηρεάζει καθολικά την κοινωνία μας, αφού μέσω αυτής εξασφαλίζεται η ασφαλής, γρήγορη, οικονομική και άνετη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών. Αποτελεί ένα άκρως επιστημονικό αντικείμενο της κυκλοφοριακής τεχνικής, για το οποίο σε κάθε προσπάθεια προσέγγισης πρέπει να εμπλέκεται ο πλέον αρμόδιος κλάδος των Συγκοινωνιολόγων Μηχανικών. Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε ότι είναι επικίνδυνο σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα να “πέφτουν” στο τραπέζι λύσεις τεχνικών παρεμβάσεων “στο πόδι”, αγνοώντας την επιστημονική γνώση και τεκμηρίωση» τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης, γνωστοποιώντας τρεις βασικούς παράγοντες, που επιδρούν στην οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με μακρόχρονες στατιστικές αναλύσεις και τη βιβλιογραφία, κατά σειρά αυξανόμενης σπουδαιότητας είναι : (Α) το όχημα, (Β) η οδός-οδικό περιβάλλον και (Γ) οι άνθρωποι/οδηγοί.

«Μελέτες οδικών ατυχημάτων, οι οποίες έχουν γίνει παγκοσμίως, καταδεικνύουν ότι δύο ή και τρεις από τους παραπάνω παράγοντες συμβάλλουν συνήθως στο ατύχημα. Ο ανθρώπινος παράγοντας μόνος ή σε συνδυασμό με τους άλλους δύο παράγοντες, παίζει ρόλο στο 95% των ατυχημάτων. Η οδός μόνη ή σε συνδυασμό με τους άλλους δύο παράγοντες παίζει ρόλο στο 28% των ατυχημάτων και το όχημα αντίστοιχα στο 8,5% (πηγή: «Οδική Ασφάλεια», ΕΠ, Φρατζεσκάκης & Γκόλιας). Είναι λοιπόν προφανές ότι τα οδικά ατυχήματα οφείλονται ως επί το πλείστο στον ανθρώπινο παράγοντα και εκεί πρέπει σε μεγάλο βαθμό να εστιάσουμε τις προσπάθειες μας. Σε βαθύτερη ανάλυση του φαινομένου, αξιολογώντας και τους τρεις παραπάνω παράγοντες, κρισιμότερος εν τέλει είναι ο ρόλος του κράτους και των φορέων του, έχοντας την ευθύνη για την επάρκεια του οδικού περιβάλλοντος/υποδομών, για την εγγύηση της σωματικής ασφάλειας των πολιτών, αλλά και για τον σχεδιασμό-υλοποίηση σε βάθος χρόνου μίας ολοκληρωμένης διαχείρισης με αφετηρία την ουσιαστική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των πολιτών» αναφέρει ο κ. Κοντεζάκης.

Επίσης, ο κ. Κοντεζάκης, σε έγγραφό του αναφέρεται στις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την ασφάλεια στον ΒΟΑΚ, ενώ τονίζει τη σημασία της «σωστής κυκλοφοριακής αγωγής μέσα από συνεχή εκπαίδευση, ανηλίκων ή ενηλίκων, με σκοπό την εξασφάλιση της εκμάθησης όλων των απαραίτητων κανόνων για την οδήγηση ενός οχήματος».