Υπήρξε υπερβολικά συχνά, υπερβολικά εύκολα για κυβερνήσεις και κυβερνήσεις να παρασύρουν τους ανθρώπους σε πόλεμο. Lester B. Pearson, 1897-1972, Καναδός συγγραφέας & διπλωμάτης

Σ.Ζαχαράκη:17 εκατ. ευρώ για την προώθηση του γαστρο-αγροτουρισμού

22 Ιανουαρίου, 2022

Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η σύνδεση του αγροδιατροφικού κλάδου και της ελληνικής παραγωγής με τον κλάδο της φιλοξενίας και το υπουργείο Τουρισμού επενδύει στρατηγικά στην προοπτική αυτή. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόσο η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, αρμόδια μεταξύ άλλων για θέματα των ειδικών μορφών τουρισμού, όσο και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή κλάδο της οικονομίας καθιστούν σαφές πως πρόκειται για μια αδήριτη ανάγκη που θα διαφοροποιήσει το ελληνικό τουριστικό προϊόν από τον ανταγωνισμό.

«Ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για τον ελληνικό τουρισμό είναι η – όσο το δυνατόν – μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη διαφοροποίησή του διεθνώς. Η εμπέδωση της ξεχωριστής του ταυτότητας και των στοιχείων εκείνων που την συνθέτουν. Με άλλα λόγια η συνείδηση και διατήρηση του αυθεντικού και γνήσιου ελληνικού χρώματος, της εμπειρίας που αποκομίζει ο επισκέπτης της χώρας μας. Και τι περισσότερο αυθεντικά ελληνικό και ξεχωριστό από την ελληνική πρωτογενή παραγωγή;» σημειώνει χαρακτηριστικά η αρμόδια υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Αυτός είναι και ο λόγος που το υπουργείο Τουρισμού στρατηγικά πλέον επενδύει στην σύνδεση του αγροδιατροφικού κλάδου και της ελληνικής παραγωγής με τον κλάδο της φιλοξενίας, όπως υπογραμμίζει η Σοφία Ζαχαράκη. Συγκεκριμένα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκονται οι μονάδες παραγωγής με το υπουργείο να ενθαρρύνει και να προωθεί συστηματικά την εξωστρέφειά τους: με τον νέο νόμο του υπουργείου Τουρισμού θεσπίστηκε για πρώτη φορά Ειδικό Σήμα Επισκέψιμης Μονάδας για τρεις νέες κατηγορίες παραγωγικών κλάδων. Έτσι, μετά τα Επισκέψιμα Οινοποιεία ακολουθούν Επισκέψιμα Ζυθοποιεία, Τυροκομεία και Ελαιοτριβεία, αναφέρει η υφυπουργός Τουρισμού.

Στο σημείο αυτό οι άμεσα εμπλεκόμενοι αυτής της προσπάθειας, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται από τη μια άκρη της Ελλάδας έως την άλλη, μόνον ως θετικό αντιλαμβάνονται το γεγονός ότι περιοχές που δεν είναι στην πρώτη γραμμή της επισκεψιμότητας θα μπορέσουν να προσελκύσουν επισκέπτες, με όχημα τα ελληνικά προϊόντα.

Οι ελληνικές μπύρες είναι πρέσβειρες ποιότητας για την χώρα και τους τόπους παραγωγής τους

Η μπύρα, τα τυριά και το λάδι μαζί με τα άλλα τρόφιμα και ποτά, αποτελούν σημαντικό μέρος της ζωής των τόπων, της αυθεντικότητας, της “αλήθειας” τους, σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αλέξανδρος Κουρής, ιδιοκτήτης – ιδρυτής της Ζυθοποιίας ΝΗΣΟΣ. Είναι πολιτισμός και ιστορία. Είναι οι άνθρωποι και οι καθημερινές δημιουργίες τους. Προσφέρουν απόλαυση, αναδεικνύονται σε τοπικά “σύμβολα” και έλκουν επισκέπτες, συμπληρώνει ο κ. Κουρής. Αναφερόμενος στην τουριστική εμπειρία, αυτή αποδυναμώνεται κάθε φορά που ο επισκέπτης καταναλώνει ένα μαζικό, υπερδιαθέσιμο, αδιάφορο, βιομηχανικό λάδι, τυρί ή μπύρα στη θέση κάποιων εξαιρετικών, ιδιαίτερων, τοπικών παραγωγών που κουβαλάνε την ψυχή του τόπου και των ανθρώπων του, τονίζει.

Εστιάζοντας στην πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού, ο κ. Κουρής σημειώνει ότι αυτή καλύπτει ένα σημαντικό κενό. «Επιτέλους, ενσωματώνει επίσημα στο ελληνικό τουριστικό προϊόν την ελληνική μπύρα, το τυρί και το λάδι αναγνωρίζοντας ότι οι χώροι παρασκευής τους αποτελούν πόλους έλξης επισκεπτών. Η μπύρα σήμερα είναι με σημαντική διαφορά το μεγαλύτερο σε κατανάλωση αλκοολούχο ποτό στην Ελλάδα, πολλαπλάσιο του κρασιού και των αποσταγμάτων τόσο σε όγκο όσο και σε αξία», τονίζει.

Οι ελληνικές μπύρες είναι πρέσβειρες ποιότητας για τη χώρα και τους τόπους παραγωγής τους και οι τουρίστες τις προτιμούν και έχουν μεγάλη επιθυμία να τις γνωρίσουν. Η ΝΗΣΟΣ, οι εγκαταστάσεις της οποίας βρίσκονται στην Τήνο, και άλλα ζυθοποιεία σε όλη την Ελλάδα, δεχόμαστε χιλιάδες επισκέψεις κάθε καλοκαίρι. «Στην δική μας περίπτωση οι επισκέπτες της Τήνου ή και γειτονικών νησιών ανακαλύπτουν με ενθουσιασμό τις γεύσεις των διαφορετικών ζύθων μας, τις πολλές διεθνείς βραβεύσεις μας αλλά και τη σύντομη αλλά σημαντική για τον κλάδο, ιστορία μας», αναφέρει ο κ. Κουρής.

Σε ό,τι αφορά την επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Τήνο, ο κ. Κουρής σημειώνει ότι διεξάγονται προγραμματισμένες επισκέψεις με γευσιγνωσίες των διαφορετικών ζύθων που προσφέρονται κατευθείαν από τις δεξαμενές ή τα κελάρια της και πολλές φορές συνοδεία άλλων τοπικών προϊόντων. «Έχουμε επιλέξει να μην πουλάμε μπύρες στους επισκέπτες μας ώστε αυτοί να τις αγοράζουν από τα τοπικά τα καταστήματα. Με αυτόν και πολλούς άλλους τρόπους δημιουργούμε μία “αλυσίδα” αξίας που απλώνεται και ωφελεί όλο το νησί», υπογραμμίζει ο κ. Κουρής και συμπληρώνει ότι τo ζυθοποιείο λειτουργεί υπό το ανώτατο πρότυπο ασφάλειας FSSC 22000 και θα σπεύσει να υιοθετήσει και το σήμα του Επισκέψιμου Ζυθοποιείου.

Ο κύκλος της παραγωγής του τυριού σε επισκέψιμο τυροκομείο στα Γρεβενά

«Και μόνο που θα έλθει μια οικογένεια από την Αθήνα στα Γρεβενά είναι πολύ σημαντικό για εμάς», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο τυροκόμος Μιχάλης Σαφαρίκας, που διατηρεί στην περιοχή την ομώνυμη οικογειακή επιχείρηση. Μάλιστα συμπληρώνει ότι η φέτα είναι ένας άξιος “πρεσβευτής” του ελληνικού τουρισμού, αφού διαφημίζει την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα θεωρεί ότι με τη σύνδεση του πρωτογενούς τομέα και τουρισμού, θα “πάρουν ζωή” και περιοχές που δεν είναι στην κορυφή των επιλογών των ξένων επισκεπτών και την ίδια στιγμή θα τονωθούν επιχειρήσεις που έχουν άμεση σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα. Στα Γρεβενά σημειώνει, κάποτε υπήρχαν 30 τυροκομεία. Σήμερα λειτουργούν μόλις 4, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία.

Ο κ. Σαφαρίκας εξάλλου ελπίζει ότι με το Σήμα Επισκεψιμότητας θα καταστεί ευρύτερα γνωστή η επιχείρηση του και θα αποτελέσει πόλο έλξης για όσους θέλουν να γνωρίσουν τον κύκλο παραγωγής του τυριού. Μέχρι σήμερα σχολεία είναι αυτά που έχουν επισκεφτεί τη συγκεκριμένη μονάδα στα Γρεβενά, ενώ έχει ενταχθεί και σε διαδικτυακή πλατφόρμα προώθησης και προβολής του γαστρονομικού τουρισμού.

Ελαιοτριβείο στην Κρήτη προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες

Στην άλλη άκρη της Ελλάδας, στην Κρήτη και συγκεκριμένα στο χωριό Μελιδόνι του νομού Ρεθύμνης, το ελαιοτριβείο Παρασκάκη για 18 και πλέον χρόνια αποτελεί χώρο επισκέψιμο για τον επισκέπτη που θα θελήσει να μάθει τα μυστικά της ελιάς. Χιλιάδες είναι οι επισκέπτες που έχουν επισκεφτεί το εν λόγω ελαιοτριβείο, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Τζοάνα Παρασκάκη. «Μας έχουν ανακαλύψει από το Trip Advisor» αναφέρει μεταξύ άλλων και υπογραμμίζει το μεγάλο ενδιαφέρον των ξένων επισκεπτών να ανακαλύψουν αλλά και να ζήσουν εμπειρίες, σαν ντόπιοι κάτοικοι. Μάλιστα οι επισκέπτες δηλώνουν ενθουσιασμένοι με τον κύκλο παραγωγής του λαδιού, καθώς από την παραγωγή μέχρι και την εξαγωγή του λαδιού από το ελαιοτριβείο γίνεται με τρόπο βιώσιμο χωρίς να επιβαρύνεται το περιβάλλον. Ακόμα και τα υπολείμματα του ελαιοτροβείου κομποστοποιούνται και ρίχνοται στα ελαιόδενδρα ως λίπασμα.

Ο γαστρονομικός τουρισμός αναπτύσσεται αργά αλλά σταθερά

«Κανείς δεν πάει στην Κοζάνη για να δει πως παράγεται ο κρόκος Κοζάνης, ωστόσο αυτό μπορεί να το κάνει αν βρεθεί στην περιοχή», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αλέξανδρος Μεγαπάνου, ιδρυτής της διαδικτυακής πλατφόρμας www.gastronomytours.gr, στην οποία προβάλλονται επισκέψιμες επιχειρήσεις και παραγωγοί ελληνικών γαστρονομικών προϊόντων.

Ο κ.Μεγαπάνου εξηγεί ότι απέχει πολύ ώστε μια επιχείρηση, μια δραστηριότητα, να γίνει πόλος έλξης επισκεπτών ξεπερνώντας σε φήμη ακόμα και τον ίδιο τον προορισμό. Δεν θα πάει στην Κρήτη ο Γάλλος επισκέπτης μόνο και μόνο για τα επισκέψιμα Οινοποϊία, ωστόσο θα έλθει στην Κρήτη και θα τα αναζητήσει, αν είναι στο πεδίο του ενδιαφέροντος του.

«Ο γαστρονομικός τουρισμός είναι μια εμπειρία που είναι σε σημαντική αύξηση. Αναπτύσσεται αργά αλλά σταθερά. Πλέον οι επισκέπτες ψάχνουν τους προορισμούς και δεν θέλουν να πάνε εκεί που πάει η μάζα των επισκεπτών», αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Μεγαπάνου.

Αναφορικά με τους επισκέπτες που δείχνουν ζωηρό ενδιαφέρον για την αναζήτηση τέτοιων εμπειριών, οι Αμερικάνοι ξεχωρίζουν, ενώ ακολουθούν οι Γερμανοί, οι Γάλλοι αλλά και οι Ιταλοί, σύμφωνα με τον κ. Μεγαπάνου.

Για τον κ. Μεγαπάνου καταλυτικός θα μπορούσε να γίνει ο ρόλος των Περιφερειών και των δήμων στο σκέλος της προβολής και προώθησης των περιοχών που φιλοξενούν τέτοιες επιχειρήσεις.

Σοφία Ζαχαράκη: 17 εκατ. Ευρώ θα διατεθούν για την υλοποίηση δράσεων προβολής και προώθησης του ειδικού δικτύου γαστρο-αγροτουρισμού

Στο σημείο αυτό η υφυπουργός Τουρισμού επισημαίνει πως ιδιαίτερο είναι το βάρος στην αξιοποίηση των κονδυλίων που θα λάβει η χώρα μας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Περισσότερα από 17 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την υλοποίηση δράσεων προβολής και προώθησης του ειδικού δικτύου γαστρο-αγροτουρισμού που αναπτύσσει το υπουργείο και στο οποίο θα μπορούν να συμμετάσχουν μονάδες παραγωγής, οι οποίες φέρουν το Ειδικό Σήμα Επισκεψιμότητας.

«Το έργο αυτό έρχεται να συμπληρώσει και να υποστηρίξει με τον καλύτερο τρόπο την αντίστοιχη πρωτοβουλία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μέσω της οποίας θα χρηματοδοτηθούν έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού υποδομών των ελληνικών παραγωγικών μονάδων. Αυτό επισφραγίζει και το πρόσφατο μνημόνιο συνεργασίας που υπογράψαμε με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και τον ΟΦΥΠΕΚΑ για την προστασία και προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών που παράγονται ή παρέχονται αντιστοίχως σε προστατευόμενες περιοχές του δικτύου Natura 2000», αναφέρει.

15 οινοποιεία απέκτησαν το Ειδικό Σήμα Επισκεψιμότητας του υπουργείου Τουρισμού το 2021

Υπογραμμίζεται ότι ήδη την περασμένη χρονιά, και παρά τις ειδικές συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία, 15 οινοποιεία απέκτησαν το Ειδικό Σήμα Επισκεψιμότητας του υπουργείου, με το εγχείρημα να αγκαλιάζεται θερμά από τα οινοποιεία της χώρας, σύμφωνα με την υφυπουργό Τουρισμού.

Στο μεταξύ, όπως τονίζει η κυρία Ζαχαράκη, ενεργοποιούνται όλα τα μέσα για την προβολή της ελληνικής κουζίνας και οίνου. Τόσο με την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την αναβάθμιση του Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού και Επισκέψιμων Οινοποιείων με σκοπό την βελτιστοποίησή τους και την ουσιαστική τους θωράκιση, όσο και με περισσότερο στοχευμένες ενέργειες, όπως το Οδοιπορικό Οινοτουρισμού το οποίο διοργανώθηκε για πρώτη φορά σε Σαντορίνη και Δυτική Μακεδονία. Στις στοχευμένες ενέργειες εντάσσεται η δημιουργία ειδικού portal για την ανάδειξη Επισκέψιμων Οινοποιείων και η Συγκρότηση του πρώτου Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού.

Κ.Χαλκιαδάκης