Εάν δίνεις προσοχή στην κοινή γνώμη και στα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων, τότε δεν κυβερνάς, αλλά υπακούς. Margaret Thatcher, 1925-2013, Βρετανίδα πρωθυπουργός

Ποια τα οφέλη της κλινικής ύπνωσης. Ο καθηγητής Γ. Σακκάς μιλάει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

23 Απρίλιος, 2019

«Τα οφέλη από την ύπνωση είναι πολλά, όταν αντιμετωπίζουμε κυρίως ψυχοσωματικά προβλήματα: από τη μείωση, ακόμα και την εξάλειψη του πόνου, μέχρι την καταπολέμηση του φόβου, το ξεφόρτωμα χρόνιων ψυχικών πόνων, την αύξηση της αυτοπεποίθησης, τη μείωση του άγχους, αλλά και την αλλαγή χρόνιων διαταραχών και συνηθειών, όπως το κάπνισμα, διατροφικές συνήθειες που προκαλούν παχυσαρκία ή νευρική ανορεξία, προβλήματα ύπνου και άλλα πολλά». Αυτά μεταξύ άλλων τονίζει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο δρ Γιώργος. Σακκάς, διευθυντής του Εργαστηρίου Θεραπευτικής Άσκησης όπου υπόκεινται η Μονάδα Αθλητικής και Κλινικής Ύπνωσης (www.ypnosi.com) στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και καθηγητής Επιστημών Υγείας στο Cardiff Metropolitan University του Ηνωμένου Βασιλείου.

   Η ύπνωση, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί μέρος της συμπληρωματικής ιατρικής, γιατί δρα συμπληρωματικά με άλλες προσεγγίσεις και όχι ως εναλλακτική θεραπεία, όπως ο πολύς κόσμος πιστεύει. Μάλιστα, πολλά εθνικά συστήματα υγείας, όπως το NΗS του Ηνωμένου Βασιλείου και το NIH των ΗΠΑ καλύπτουν τα έξοδα συνεδριών στους ασθενείς που πληρούν τις προϋποθέσεις.

      -Μπορείτε να μας πείτε για την κλινική ύπνωση;

   Η ύπνωση είναι μια φυσιολογική κατάσταση της ανθρώπινης φύσης. Πολλές φορές την ημέρα βρισκόμαστε σε μια τέτοια κατάσταση στην οποία το συνειδητό μας ταξιδεύει σε σκέψεις και εικόνες ενώ το υποσυνείδητο αναλαμβάνει όλες τις λειτουργίες και πράξεις. Πολλές φορές λέμε «το έκανα ασυνείδητα», ή οδηγούσα τόση ώρα και δεν θυμάμαι πως πέρασα όλα αυτά τα φανάρια….Όλες αυτές οι στιγμές στην καθημερινότητα μας που βυθιζόμαστε σε βαθιά σκέψη και αποκοβόμαστε στιγμιαία από το παρόν βρισκόμαστε σε ύπνωση. Για να συμμετάσχει κάποιος σε μια συνεδρία ύπνωσης πρέπει να δώσει την συγκατάθεσή του και να εμπιστεύεται τον θεραπευτή. Κατά την διάρκεια της ύπνωσης το άτομο βρίσκεται σε μια κατάσταση εστιασμένης προσοχής και μειωμένης περιφερειακής επίγνωσης ενώ έχει μια ενισχυμένη ικανότητα να ανταποκριθεί θετικά σε κάποια παρότρυνση. Ο όρος «ύπνωση» μπορεί επίσης να αναφέρεται σε μια τέχνη, δεξιότητα, ή τεχνική η οποία μπορεί να προκαλέσει χαλάρωση και ηρεμία.

   Υπάρχουν δυο θεωρίες που προσπαθούν να εξηγήσουν τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της ύπνωσης. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν οι προσεγγίσεις που αντιμετωπίζουν την ύπνωση ως μια τροποποιημένη κατάσταση του μυαλού (trance), που χαρακτηρίζεται από ένα επίπεδο συνειδητοποίησης διαφορετικό από τη συνήθη συνειδητή κατάσταση που βρισκόμαστε. Αντίθετα, στην δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι προσεγγίσεις που αντιμετωπίζουν την ύπνωση ως μια μορφή ευφάνταστης θέσπισης ρόλων όπως συμβαίνει στην ηθοποιία και στα διάφορα σόου (stage hypnosis) που δεν έχει καμία σχέση με την κλινική ή αθλητική ύπνωση.

   -Τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της ύπνωσης;

   Κατά τη διάρκεια της ύπνωσης, το υπνωτιζόμενο άτομο βρίσκεται σε μια αυξημένη κατάσταση εστίασης και συγκέντρωσης. Το άτομο μπορεί να επικεντρωθεί έντονα σε μια συγκεκριμένη σκέψη ή ανακαλούμενη μνήμη, ενώ μπορεί να απομονώσει άλλες «αρνητικές» πηγές που μπορεί να αποσπάσουν το άτομο από αυτή την κατάσταση όπως ο θόρυβος, το φως, και άλλες αισθήσεις. Κατά την διάρκεια της ύπνωσης, το άτομο παρουσιάζει μια αυξανόμενη επιρρέπεια στις προτάσεις του θεραπευτή εφόσον αυτές είναι ηθικά αποδεκτές από τον συμμετέχοντα. Η ύπνωση προκαλείται συνήθως από μια διαδικασία γνωστή ως υπνωτική επαγωγή που περιλαμβάνει μια σειρά από προκαταρκτικές οδηγίες και προτάσεις. Η χρήση του υπνωτισμού για θεραπευτικούς σκοπούς αναφέρεται ως υπνοθεραπεία ενώ η χρήση του ως μια μορφή ψυχαγωγίας για ένα ακροατήριο είναι γνωστή ως ύπνωση επί σκηνής (stage hypnosis) όπου αποτελείτε από έναν συνδυασμός από φτηνά τρικ, με τους συμμετέχοντες να έχουν τον κύριο ρόλο. Υπνοθεραπευτής ονομάζεται το πρόσωπο που χρησιμοποιεί την ύπνωση ως το κύριο εργαλείο για να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να επιτύχουν τους στόχους τους. Οι υπνοθεραπευτές διαφέρουν συχνά από άλλους θεραπευτές επειδή εστιάζουν στο ρόλο των υποσυνείδητων συμπεριφορών και στον τρόπο με τον οποίο αυτές επηρεάζουν την ζωή των πελατών τους.

   Η διαδικασία της πρώτης συνεδρίας περιλαμβάνει τα εξής:

   1. Ενημέρωση για το τι είναι ύπνωση, επεξήγηση της διαδικασίας, και συζήτηση για τα αναμενόμενα αποτελέσματα

   2. Πλήρες ιατρικό ιστορικό και αναλυτική συνέντευξη

   3. Εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης

   4. Έναρξη ύπνωσης και υπνωτικής επαγωγής

   5. Απολογισμός και επεξηγήσεις

   Στις επόμενες συνεδρίες που ακολουθούν, ο θεραπευτής επεξηγεί στον πελάτη τι ακριβώς θα ακολουθήσει ενώ μετά από κάθε συνεδρία ακολουθεί συζήτηση και επεξήγηση. Εκτός από την πρώτη συνεδρία που μπορεί να διαρκέσει από 2-5 ώρες (λόγω του ιστορικού και της συνέντευξης), όλες οι συνεδρίες ολοκληρώνονται σε 45-90 λεπτά. Ανάλογα με το θέμα που ο πελάτης επιθυμεί να επιλύσει, οι συνεδρίες κυμαίνονται από 3-6 και πολύ σπάνια στις 10 εάν πολλαπλά θέματα προκύπτουν στην πορεία των συνεδριών.

   -Είναι μια αξιόπιστη μέθοδος; Υπάρχουν σχετικές μελέτες που να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά της;

   Η ύπνωση αποτελεί μέρος της συμπληρωματικής ιατρικής, γιατί δρα συμπληρωματικά με άλλες προσεγγίσεις και όχι ως εναλλακτική θεραπεία όπως ο πολύς κόσμος πιστεύει. Μάλιστα, πολλά εθνικά συστήματα υγείας όπως το NΗS του Ηνωμένου Βασιλείου και το NIH των ΗΠΑ καλύπτουν τα έξοδα συνεδριών στους ασθενείς που πληρούν τις προϋποθέσεις. Μέχρι το τέλος του 2018, έχουν δημοσιευθεί πάνω από 5000 κλινικές και ανασκοπικές μελέτες που έχουν εξετάσει την χρήση της κλινικής ύπνωσης για την θεραπεία ή την μείωση των συμπτωμάτων ψυχοσωματικών νοσημάτων. Ακόμα υπάρχουν πάνω από 1500 μελέτες που αναφέρουν την χρήση της ύπνωσης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με εξίσου σημαντικά αποτελέσματα.

   -Ποιες είναι οι παθήσεις που μπορούν να ευνοηθούν από την ύπνωση;

   Τα οφέλη από την ύπνωση είναι πολλά όταν αντιμετωπίζουμε κυρίως ψυχοσωματικά προβλήματα: από τη μείωση, ακόμα και την εξάλειψη του πόνου, μέχρι την καταπολέμηση του φόβου, το ξεφόρτωμα χρόνιων ψυχικών πόνων, την αύξηση της αυτοπεποίθησης, τη μείωση του άγχους αλλά και την αλλαγή χρόνιων διαταραχών και συνηθειών, όπως το κάπνισμα, διατροφικές συνήθειες που προκαλούν παχυσαρκία ή νευρική ανορεξία, προβλήματα ύπνου και άλλα πολλά.

Read previous post:
Γ. Πατούλης: Στόχος μας η ενίσχυση της εξωστρέφειας της Περιφέρειας Αττικής

Ειδικός σύμβουλος σε θέματα Τουρισμού στο συνδυασμό «Νέα Αρχή για την Αττική», ορίστηκε ο Χρήστος Πετρέας, « επιστήμων - εμπειρογνώμων...

Close