Είναι καλό να θυμόμαστε ότι το σύμπαν - με μια μικρή, ασήμαντη εξαίρεση - αποτελείται από τους άλλους, John Andrew, 1874-1937, Αμερικανός γιατρός & γνωμικογράφος

Παρουσιάστηκε ο αφιερωματικός τόμος «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Κέρκυρας» από τη Lamda Development – Δηλώσεις Λ. Μενδώνη

12 Δεκεμβρίου, 2023

Παρουσιάστηκε σήμερα από τη Lamda Development, στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας, ο αφιερωματικός τόμος «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Κέρκυρας» της αρχαιολόγου και προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας, Τένιας Ρηγάκου. Όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση των διοργανωτών, πρόκειται για τον 22ο τόμο της εκδοτικής σειράς «Ο Κύκλος των Μουσείων», η οποία προβάλλει τους θησαυρούς των αρχαιολογικών μουσείων της πατρίδας μας και την πλούσια πολιτιστική μας κληρονομιά. Την εκδήλωση προλόγισε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ενώ για τον τόμο μίλησαν η συγγραφέας του, Τένια Ρηγάκου και ο Βαγγέλης Χρόνης, αντιπρόεδρος της Lamda Development.

Ο αφιερωματικός τόμος με τον τίτλο «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Κέρκυρας» φιλοξενεί στις σελίδες του ευρήματα από την Παλαιολιθική εποχή έως την ύστερη αρχαιότητα, τα οποία μας ταξιδεύουν στην πλούσια ιστορία του νησιού. Χάρη στη στρατηγική γεωγραφική του θέση, μεταξύ Ανατολής και Δύσης, το νησί των Φαιάκων αποτέλεσε κατά τους ιστορικούς χρόνους την έδρα μιας ισχυρής και οικονομικά αυτάρκους πόλης, με αισθητή την παρουσία της στο έργο του Θουκυδίδη. Την εικόνα της αρχαίας Κέρκυρας ανασυνθέτουν τα σπουδαία μνημεία, που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, όπως, μεταξύ άλλων, ο δωρικός ναός του Καρδακίου στο Mon Repos, το αρχαϊκό κενοτάφιο του Μενεκράτη με τον επιβλητικό λέοντα και το σημαντικότερο όλων, το δυτικό αέτωμα του ναού της Αρτέμιδας, με τη μορφή της φτερωτής Γοργούς, «ένα μοναδικό έργο της πρώιμης αρχαϊκής εποχής», όπως υπογραμμίζει η συγγραφέας του τόμου.

«Με την ανά χείρας πολυτελή δίγλωσση έκδοση που εντάσσεται στην εμβληματική σειρά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση και της εταιρείας Lamda Development “Ο Κύκλος των Μουσείων” -αποτελώντας τον εικοστό δεύτερο τόμο της-, η συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κέρκυρας, καθώς και ένα μέρος της συλλογής του Μουσείου Παλαιόπολης – Mon Repos αποκτούν πλέον έναν έγκυρο, τεκμηριωμένο και πλούσια εικονογραφημένο οδηγό, εξαιρετικά χρήσιμο όχι μόνο για τον επισκέπτη και το ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, αλλά και για τους ειδικούς επιστήμονες και τους ερευνητές, τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

«Ένα σημαντικό μέρος από το πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα του νησιού προβάλλεται στο πρόσφατα ανακαινισμένο Αρχαιολογικό Μουσείο. Η σύγχρονη επανέκθεση φιλοδοξεί να οδηγήσει τον επισκέπτη σ’ ένα ταξίδι γνωριμίας με τους θεούς, τους μύθους, τις ιδέες και τα έργα των ανθρώπων, που έζησαν σ’ αυτόν τον τόπο, από την Παλαιολιθική Εποχή έως την ύστερη αρχαιότητα. Η πολυτελής έκδοση του παρόντος τόμου, στην οποία παρουσιάζονται παλαιά και νέα ευρήματα καθώς και εκθέματα από το Μουσείο Παλαιόπολης – Mon Repos αποτελεί συμβολή στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων και της ιστορίας της Κέρκυρας», τόνισε μεταξύ άλλων η συγγραφέας του τόμου, κυρία Τένια Ρηγάκου.

«O τόμος αυτός αποτελεί μια ιστοριογραφία της Κέρκυρας, από τα χρόνια της Παλαιολιθικής εποχής ως την ύστερη αρχαιότητα και αναδεικνύει στις σελίδες του την ιδιαίτερη φυσιογνωμία και ταυτότητα του ξεχωριστού αυτού νησιού των Επτανήσων, της μυθικής γης των Φαιάκων, με το πλούσιο ανά τους αιώνες ιστορικό και πολιτιστικό απόθεμα», ανέφερε ο Βαγγέλης Χρόνης, αντιπρόεδρος της Lamda Development, ο οποίος, κλείνοντας την ομιλία του, ανάγνωσε ένα απόσπασμα από την έκτη ραψωδία της Οδύσσειας όπου ο Όμηρος περιγράφει την φιλόξενη γη των Φαιάκων.

O αφιερωματικός τόμος θα διανεμηθεί δωρεάν σε αρχαιολογικά τμήματα Πανεπιστημίων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε αρμόδια τμήματα του υπουργείου Πολιτισμού, σε ξένες αρχαιολογικές Σχολές και Ινστιτούτα, όπως επίσης και σε επιλεγμένες εγχώριες και διεθνείς βιβλιοθήκες και οργανισμούς. Η έκδοση είναι διαθέσιμη σε ψηφιακή μορφή, στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα, στην ιστοσελίδα της Lamda Development https://www.lamdadev.com .

O τόμος εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Ολκός, υπό την εκδοτική φροντίδα της Ειρήνης Λούβρου. Η φωτογράφιση έγινε από τον Σωκράτη Μαυρομμάτη, η μετάφραση στα αγγλικά από την Αλεξάνδρα Ντούμα και η σελιδοποίηση από την Ελίζα Κοκκίνη. Η επεξεργασία των εικόνων έγινε από τον Νίκο Λαγό, η τυπογραφική διόρθωση από τον Παντελή Μπουκάλα, η εκτύπωση από την εταιρεία Φωτόλιο και η βιβλιοδεσία από τον Γιώργο Ηλιόπουλο.

Δηλώσεις Λ. Μενδώνη

Στο μεταξύ, όπως ενημερώνει ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, στην εκδήλωση της παρουσίασης του 22ου τόμου της εκδοτικής σειράς του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση και της εταιρείας Lamda Development «Ο Κύκλος των Μουσείων», αφιερωμένου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κέρκυρας, ανάμεσα σε άλλες ερωτήσεις, ο δημοσιογράφος Χρήστος Κορφιάτης, από την Κέρκυρα, έκανε την ακόλουθη ερώτηση:

«Κυρία Ρηγάκου, αναφερθήκατε τόσο ωραία στη συλλογή Γουντχάους, που εξήχθη από την Κέρκυρα το 1866 και μεγάλο μέρος της βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, μάλλον στις αποθήκες. Μιλάμε για χιλιάδες αντικείμενα. Είναι γεγονός ότι εξήχθη παράνομα από την Κέρκυρα και βρίσκεται χωρίς πιστοποιημένα έγγραφα στο Βρετανικό Μουσείο;»

Η κ. Ρηγάκου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας, έδωσε την ακόλουθη απάντηση -σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ: «Η συλλογή Γουντχάους, μόλις πέθανε ο Γουντχάους, στην Κέρκυρα, διεσπάρη, λεηλατήθηκε στο νησί. Σύμφωνα με τη διαθήκη του όφειλε να μεταφερθεί στο Βρετανικό Μουσείο, όπου και πήγε, μάλλον ένα μικρό μέρος. Κύρια υπουργέ;»

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έδωσε την ακόλουθη απάντηση: «Το γεγονός ότι πάρα πολλές αρχαιότητες ελληνικές βρίσκονται σε όλα τα μουσεία του κόσμου, δεν σημαίνει ότι υποχρεώνει την Ελλάδα να ζητά τον επαναπατρισμό τους. Η Ελλάδα σταθερά, από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα, ζητά τον επαναπατρισμό μόνο των γλυπτών του Παρθενώνα. Γιατί; Διότι απεσπάσθησαν βιαίως, το μνημείο βανδαλίστηκε, το μνημείο είναι ιστάμενο, τα γλυπτά αυτά είναι μέρος του αρχιτεκτονικού του συνόλου, του συνόλου του αρχιτεκτονήματος του Παρθενώνα. Και γι’ αυτό τα θεωρούμε ως προϊόντα κλοπής και δεν μπορεί να αναγνωρισθεί νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο. Όλα τα άλλα, όλες οι άλλες ελληνικές αρχαιότητες, όπως άλλωστε και πλήθος αρχαιοτήτων από όλους τους παλαιούς πολιτισμούς, βρίσκονται στα μουσεία του κόσμου και αποτελούν κτήμα όλης της οικουμένης, όπως και τα γλυπτά του Παρθενώνα. Η διαφορά είναι ότι γι’ αυτά ο φυσικός τους χώρος είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένος με το ίδιο το μνημείο».