Νομίζω ότι όλοι συμφωνούν ότι το παρελθόν έχει περάσει - Τζωρτζ Μπους

«Μνημειώδεις περιπέτειες στα ελληνικά μνημεία της UNESCO»: Ένα πολυδιάστατο παρουσιάστηκε σήμερα στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης

18 Ιανουαρίου, 2024

Το πρωτότυπο εκπαιδευτικό και ενημερωτικό υλικό με τίτλο «Μνημειώδεις περιπέτειες στα ελληνικά μνημεία της UNESCO», παρουσιάστηκε σήμερα στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη. Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο υλικό σε έντυπη και ψηφιακή μορφή (μέσω του ιστότοπου https://www.greekunescomonuments.gr/) για την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και για το ευρύ κοινό, που σχεδίασε το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού.

Το υλικό αυτό απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδευτικής βαθμίδας, 10-15 ετών, αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί και από άλλες ηλικιακές ομάδες, ενώ η πρόσβαση στον ιστότοπο https://www.greekunescomonuments.gr/ είναι ελεύθερη στο κοινό, από Έλληνες και αλλοδαπούς.

Μέσα από αυτό, παρουσιάζονται τα ελληνικά μνημεία που είχαν εγγραφεί στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO έως το 2023. Το υλικό αφορά σε 18 εγγραφές που περιλαμβάνουν 21 συνολικά μνημεία, αρχαίους οικισμούς και ιερά, βυζαντινές εκκλησίες και μοναστήρια, μεσαιωνικές πολιτείες, κάστρα και λιμάνια, ξεκινώντας από την πρώτη εγγραφή του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες το 1986 έως την εγγραφή των Φιλίππων το 2016.

«Η Διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων έλαβε την πρωτοβουλία να αναπτύξει ένα πλούσιο και πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό, με τίτλο “Μνημειώδεις περιπέτειες στα ελληνικά μνημεία UNESCO” το οποίο παρουσιάζει με παιδαγωγικό τρόπο τα 18 ελληνικά μνημεία. Στόχος του υλικού αυτού, που περιλαμβάνει έντυπο εκπαιδευτικό φάκελο προς χρήση από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και ειδική ενημερωτική και εκπαιδευτική ιστοσελίδα/αποθετήριο, είναι να βοηθήσει τους μαθητές διαφόρων ηλικιακών ομάδων να γνωρίσουν τα μνημεία αυτά, την ιστορία και την ιδιαίτερη σημασία τους, αλλά και να κατανοήσουν θεμελιώδεις έννοιες, όπως αυτές του “μνημείου”, της “πολιτιστικής κληρονομιάς” και της “εξέχουσας οικουμενικής σημασίας”, μαθαίνοντας παράλληλα για τον χαρακτήρα και τον ρόλο της UNESCO στην προστασία της παγκόσμιας και φυσικής κληρονομιάς», δήλωσε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, προλογίζοντας την εκδήλωση.

Όπως έγινε γνωστό στην παρουσίαση, έχουν παραχθεί 1.500 εκπαιδευτικοί φάκελοι οι οποίοι προσεγγίζουν την ιστορική πληροφορία με ελκυστικό τρόπο, νέα επικοινωνιακά μέσα, δράσεις και παιχνίδια, θεματικούς περιπάτους και δραστηριότητες που προωθούν τη βιωματική συμμετοχή των μαθητών και αναπτύσσουν την εικαστική έκφραση και δημιουργία. Η έντυπη μορφή περιλαμβάνει καλαίσθητες κασετίνες φακέλους και 18 έντυπα, ισάριθμα με τις εγγραφές των μνημείων UNESCO, έναν παιδαγωγικό οδηγό για τον εκπαιδευτικό, 22 εκπαιδευτικές κάρτες, αφίσα του έργου και μια πάνινη τσάντα για τη μεταφορά τους. Τα έντυπα είναι οργανωμένα σε 10 θεματικές ενότητες κοινές για όλα τα μνημεία. Μέσα από αυτές τα παιδιά ανακαλύπτουν τα ελληνικά μνημεία UNESCO, εντοπίζοντας βασικά χαρακτηριστικά και σταθμούς της ιστορίας τους, ιστορικά πρόσωπα που συνδέθηκαν με αυτά, τα κριτήρια ένταξής τους, το ιστορικό της ανακάλυψης και ανάδειξής τους, τη μέριμνα του κράτους γι’ αυτά, τις ιδιαίτερες αξίες τους, τα φυσικά τοπία που τα πλαισιώνουν, αλλά και την απήχησή τους στη σημερινή εποχή και τα μηνύματα που μας μεταφέρουν.

Την «εξαιρετική πρωτοβουλία και συνεργασία του ΥΠΠΟ με την UNESCO για τα μνημεία», χαιρέτισε ο Γιάννης Κατσαρός, γενικός γραμματέας Υπουργείου Παιδείας, τονίζοντας μεταξύ άλλων τη σημασία που έχει «για εμάς στον χώρο της εκπαίδευσης διαρκώς να εμπλουτίζεται η γκάμα των εργαλείων που έχουμε ώστε να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο, με τρόπο που να ξεφεύγει από τα στενά όρια και να δίνει εμπειρίες και βιώματα».

«Από πλευράς της χρηματοδότησης και της ΕΕ και ιδιαίτερα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, εκτιμούμε ότι δράσεις σαν αυτές είναι στην καρδιά των ουσιαστικών επιλεξιμοτήτων, αλλά και στη διαμόρφωση καινούργιων προγραμμάτων που μπορεί να δώσουν και στους μαθητές μια εμβάθυνση περισσότερο του αντίστοιχου σχολικού ή της ιστορίας μας, αλλά και στο πλαίσιο όλης της κοινωνικής ζωής, καθώς τα περισσότερα από τα μνημεία αυτά, για πολύ συγκεκριμένους λόγους είναι ενταγμένα στον κατάλογο της UNESCO, άρα κι εμείς συνεχίζουμε να μαθαίνουμε και δεν είναι κάτι παρελθοντικό», σημείωσε στον δικό της χαιρετισμό η Νίκη Δανδόλου, ειδική γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ), του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Το υλικό θα ταξιδέψει στα σχολεία της χώρας. Έχουν ήδη αποσταλεί στις 116 διευθύνσεις εκπαίδευσης της χώρας 1.160 κασετίνες φάκελοι, οι οποίες θα δανείζονται στα σχολεία από τις αρμόδιες περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης. Στην ψηφιακή του μορφή, το υλικό περιλαμβάνει τον ιστότοπο, οποίος αναπτύσσεται σε τρεις γλώσσες, ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά. Σε αυτόν είναι αναρτημένα τα 19 έντυπα σε μορφή e-book, τρία ψηφιακά έντυπα με προτάσεις δραστηριοτήτων για την επίσκεψη σε μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς και μουσεία, διαδικτυακά παιχνίδια, διαδραστικός χάρτης, ενημερωτική ταινία διάρκειας 9 λεπτών, η ίδια ταινία σε διαδραστική εκδοχή, πλούσιο φωτογραφικό και επιμορφωτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς, καθώς και βοηθητικό υλικό που είχε παραχθεί παλαιότερα από τη Διεύθυνση Μουσείων.

Το ψηφιακό υλικό διαθέτει επίσης τις κατάλληλες προσαρμογές για άτομα με ειδικές ανάγκες, περιλαμβάνει δηλαδή ηχητικό υλικό για άτομα με προβλήματα όρασης, όπως αφήγηση από φανταστικούς χαρακτήρες σύντομων ιστοριών (podcasts) για κάθε ένα μνημείο ή μνημειακό σύνολο, αφήγηση στο ενημερωτικό βίντεο ενώ η ενημερωτική ταινία διαθέτει υπότιτλους και στις 3 γλώσσες για άτομα με προβλήματα ακοής.

Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της Πράξης «Ελλάδα και UNESCO: Παραγωγή παιδαγωγικών εργαλείων για την ανάδειξη χώρων και μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς στην ελληνική επικράτεια», η οποία εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020», ΕΣΠΑ 2014-2020, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της ΕΕ, μέσω της πρόσκλησης Ο Πολιτισμός στο «Νέο Σχολείο» και είχε συνολικά προϋπολογισμό 409.206 ευρώ.