Υπάρχει σήμερα μια εθνικότητα ευρωπαϊκή, όπως στον καιρό του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη υπήρχε μια εθνικότητα ελληνική. Victor Hugo, 1802-1885, Γάλλος συγγραφέας

Λ. Μενδώνη: Θέλουμε καλλιτέχνες και δημιουργούς αξιοπρεπείς που να πατάνε στα πόδια τους και να έχουν την υποστήριξη που τους αξίζει

Ξεκίνησε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η επεξεργασία του νομοισχεδίου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τίτλο «Κέντρο Πολιτισμού και Δημιουργίας ΑΚΡΟΠΟΛ και λοιπές διατάξεις». Πρόκειται για την «σύσταση ενός νέου αναπτυξιακού πολιτιστικού φορέα, με βασικό στόχο να καταστήσουμε ανθεκτικότερο και ανταγωνιστικότερο τον δημιουργικό τομέα και να πετύχουμε συστηματικές διεθνείς συνεργασίες που θα προβάλλουν την σύγχρονη δημιουργία της Ελλάδας» τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη με στόχο «την ενίσχυση και ενδυνάμωση των καλλιτεχνών και των δημιουργών, γιατί σεβόμαστε το έργο και την προσωπικότητά τους και θέλουμε να έχουμε καλλιτέχνες οι οποίοι να πένονται, ενώ υπάρχουν κονδύλια τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν».

Η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε πως «ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να αναλώνει ούτε το χρόνο του, ούτε το νου του, για να προσεγγίζει προγράμματα, να καταθέτει φακέλους, να συντάσσει τεχνικά δελτία» και αυτό το έργο θα το αναλαμβάνει ο νέος φορέας «ΑΚΡΟΠΟΛ» που «θα επιτρέπει και θα βοηθήσει τον καλλιτεχνικό και δημιουργικό κόσμο της χώρας να παίρνουν πόρους από την ΕΕ που σήμερα δεν έχουν εδώ αυτή την δυνατότητα»

Θέλουμε, τόνισε η υπουργός, «οι καλλιτέχνες και οι δημιουργοί να είναι αξιοπρεπείς, να εργάζονται με αξιοπρέπεια και να μην προσβλέπουν στην όποια επιδοματική πολιτική την οποία πολλοί θέλουν να καθιερώσουν. Που να πατάνε στα πόδια τους, που να έχουν την υποστήριξη που τους αξίζει. Που να μπορούν να αντλούν πόρους για να μπορούν να θεραπεύουν την τέχνη τους και να ικανοποιούν τις επιλογές τους». Αυτό ανέφερε θα κάνει ο νέος οργανισμός «ΑΚΡΟΠΟΛ» που έχει ως άξονα τα ίδια τα μέλη του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου, με κέντρο ενδιαφέροντος τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία.

Η κυρία Λίνα Μενδώνη ανέφερε πως το ΑΚΡΟΠΟΛ φιλοδοξεί να ενδυναμώσει τις δομές με την ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων, όπως η συστηματική επιμόρφωση με σεμινάρια, μέσω συμπράξεων, μεταξύ των πολιτιστικών φορέων, με την καλλιέργεια των διοικητικών δεξιοτήτων των ίδιων των καλλιτεχνών, με την ανάδειξη νέων στελεχών στον τομέα της πολιτιστικής διαχείρισης, με προγράμματα διά βίου μάθησης. Το «ΑΚΡΟΠΟΛ» είπε η υπουργός φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σαφές πλαίσιο δράσεων εξωστρέφειας.

O εισηγητής της πλειοψηφίας, Γιάννης Λοβέρδος υποστήριξε πως το νομοσχέδιο έρχεται κυριολεκτικά την κατάλληλη στιγμή, αμέσως δηλαδή μετά το μεγάλο οικονομικό πλήγμα που δέχθηκε ο κλάδος του πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, να παράσχει στο μέτρο του δυνατού, τις απαραίτητες εκείνες προϋποθέσεις για την ανάκαμψή του. Όλοι γνωρίζουμε, είπε, πως ο κορονοϊός έπληξε την πολιτιστική παραγωγή και δημιουργία στη χώρα μας. Παραστάσεις, εκδηλώσεις και προβολές αναβλήθηκαν ή ματαιώθηκαν επιφέροντας τρομακτική οικονομική ζημία στους συντελεστές τους. Σήμερα στην Ελλάδα, ο κλάδος του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα απασχολεί πάνω από το 3% των εργαζομένων. Στο χώρο αυτό δραστηριοποιούνται 100.000 και πλέον εργαζόμενοι και περισσότερες από 40.000 επιχειρήσεις. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι κάθε επένδυση στον δημιουργικό και πολιτιστικό τομέα δύναται να αποφέρει πολλαπλάσια οφέλη και προστιθέμενη αξία γενικότερα στην ανάπτυξη και την οικονομία της χώρας. Ως εκ τούτου, προκύπτει η ανάγκη να καταστεί ο κλάδος ανθεκτικότερος, ανταγωνιστικότερος και να προσελκύσει δημιουργούς διεθνούς διαμετρήματος. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποστήριξή του είναι η ύπαρξη ενός φορέα που θα αναλάβει αυτό το ρόλο. Αυτό λοιπόν το κενό έρχεται να συμπληρώσει το ΑΚΡΟΠΟΛ. Καθώς με την ίδρυσή του, επιτυγχάνεται ένας διττός σκοπός: πρώτον, η ανάπτυξη της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής δημιουργίας, στο πλαίσιο της οποίας περιλαμβάνονται διοργάνωση δράσεων, εκδηλώσεων και εκθέσεων, υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χορήγηση υποτροφιών, φιλοξενία καλλιτεχνών, συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ, χρηματοδότηση της παραγωγής καλλιτεχνικών έργων, σύσταση και λειτουργία κόμβου πληροφόρησης για τα μέλη του πολιτιστικού κλάδου. Δεύτερον και επίσης σημαντικό, η επανάχρηση, μετά από πολλά χρόνια, του επταώροφου κτιρίου 6.500 τ.μ. του ξενοδοχείου Acropole Palace στην Πατησίων, που αποκαταστάθηκε αριστοτεχνικά από το Υπουργείο Πολιτισμού, από το 2013 έως το 2018, και έκτοτε είναι κλειστό.

Η εισηγήτρια της μειοψηφίας, Ραλλία Χρηστίδου ανέφερε πως ο συγκεκριμένος πολιτιστικός φορέας ήταν στο πρόγραμμα και του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά με διαφορετική φιλοσοφία και σκοπό. Γιατί η αντίληψη του τι συνιστά πολιτισμό και πώς αυτός ενισχύεται, είναι τελείως διαφορετική στη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ. Πρόθεσή μας, είπε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ήταν ο χώρος να λειτουργήσει σαν κύτταρο καλλιτεχνικής δημιουργίας, σε επαφή με τις νέες τάσεις. Ένα πεδίο καλλιτεχνικού διαλόγου μεταξύ δημιουργών και κοινού, μεταξύ Ελλάδας και εξωτερικού που θα έδινε νέα ορμή στα πολιτιστικά πράγματα. Η νυν κυβέρνηση το αντιμετωπίζει ως ένα κέντρο οικονομικής κατάρτισης των καλλιτεχνών, με την οικονομική «βιωσιμότητα» στο κέντρο της φιλοσοφίας του, το management του πολιτιστικού πεδίου που θα επηρεάζει και που θα κάνει τελικά καθ’ εικόνα και ομοίωσή του. Αναφορικά με τα άρθρα του νομοσχεδίου η κυρία Ραλλία Χρηστίδου είπε ότι ότι «ήρθαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο, απάδουν με την προσέγγισή μας στο ύψιστο αγαθό του πολιτισμού, όπως οι αλλαγές του νομικού πλαισίου χρήσης από ιδιώτες αντιγράφων αρχαιολογικών μνημείων και έργων τέχνης (άρθρο 20), το οποίο θα μας βρει απέναντι». Ενδεικτική, τόνισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ «της λογικής του ΥΠΠΟ, η εντελώς αδικαιολόγητη και εμμονική άρνηση του προέδρου της Επιτροπής να κληθεί και το Σωματείο Ελλήνων Αρχαιολόγων στην ακρόαση φορέων. Με προπέτασμα την καλλιτεχνική δημιουργία και την προαγωγή του πολιτισμού, το ΥΠΠΟ δρομολογεί τρόπους πλάγιας και υπέρ συγκεκριμένων συμφερόντων εκμετάλλευσής τους και αυτό δε θα γίνει με τη δική μας συναίνεση».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος αναγνώρισε πως «η αξιοποίηση του ΑΚΡΟΠΟΛ είναι ένα βήμα που πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Και, ίσως να έχουμε αργήσει. Διότι ο δημιουργικός και πολιτιστικός κλάδος εξακολουθεί να είναι ανώριμος, τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Και ενώ υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες κερδοφορίας, η ανάπτυξη καθυστερεί, λόγω απουσίας συνολικής στρατηγικής». Ανέμενα είπε ο βουλευτής στην υπουργό ότι θα υπήρχαν και κάποιες «ρυθμίσεις σχετικά με τα πάγια αιτήματα των ανθρώπων που ασχολούνται με τις τέχνες και την παραγωγή πολιτιστικών προϊόντων. Και συγκεκριμένα: Δεν προβλέπεται η ακαδημαϊκή αναγνώριση γνωστών καλλιτεχνών με αποτέλεσμα να εξοστρακίζονται από τη μέση εκπαίδευση και θα περιμέναμε μια ρηξικέλευθη ρύθμιση που θα ανταποκρίνεται σε αυτό το χρόνιο πρόβλημα». Επίσης, σημείωσε, θα περιμέναμε να υπήρχε «μια μεγαλύτερη σαφήνεια για τους σκοπούς και δράσεις του νέου φορέα καθώς απαιτείται η δημιουργία ενός φορέα με σαφή όρια, πεδίο λειτουργίας, σαφή αποστολή και αναλυτικό προϋπολογισμό».

Την αντίθεσή του με το νομοσχέδιο εξέφρασε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελλής λέγοντας πως από την εισαγωγή του νομοσχεδίου αντανακλάται «η εμπορευματική αντίληψη του πολιτισμού και της τέχνης ως εμπόρευμα» και τόνισε: «Η αντιμετώπιση του πολιτισμού ως εμπόρευμα αποδεικνύεται όλο και περισσότερο καταστροφική για τον ίδιο τον πολιτισμό…». Το «ΑΚΡΟΠΟΛ» ανέφερε «παρουσιάζεται σαν ένας φορέας που επιδιώκει να βοηθήσει τους αυτοαπασχολούμενους καλλιτέχνες και τις μικρές καλλιτεχνικές ομάδες να γίνουν επιτυχημένοι επιχειρηματίες και αυτό σύμφωνα με το νομοσχέδιο μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τον εξοπλισμό τους με τα κατάλληλα εκείνα εφόδια… ας μην κοροϊδευόμαστε όμως και μεταξύ μας, ο πραγματικός σας στόχος δεν είναι να γίνουν βιώσιμες οι μικρές και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις του πολιτισμού, ο στόχος σας είναι «να πάψουν να υπάρχουν τόσες πολλές μικρές επιχειρήσεις και μεμονωμένοι αυτοαπασχολούμενοι καλλιτέχνες, να συγκεντρωθεί η δράση τους σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις».

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σοφία Ασημακοπούλου ανέφερε πως «η Ελλάδα η οποία αποτελεί μητέρα των επιστημών, των καλών τεχνών, του θεάτρου, της δημοκρατίας, δεν έχει καταφέρει μέχρι και σήμερα να «χαράξει» μία πολιτική για τον σπουδαίο πολιτισμό της. Ιδιαίτερα ο τοπικός πολιτισμός, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό πλεονέκτημα στην προσπάθεια ανάδειξης και προβολής του τόπου μας με απώτερο στόχο την ευημερία των ίδιων των κατοίκων των περιοχών της Ελλάδας μας. Η ανάπτυξη του πολιτιστικού, αρχαιολογικού, θρησκευτικού προσκυνηματικού τουρισμού και πλείστων άλλων μορφών του, που έχει να επιδείξει η χώρα μας, αποτελεί βασική προτεραιότητα για όλους εμάς στην Ελληνική Λύση». Επιφυλάχθηκε το κόμμα της να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια επί της Αρχής του νομοσχεδίου αλλά αναρωτήθηκε μεταξύ άλλων γιατί να χρειάζεται να δημιουργηθεί ένας νέος φορέας, προκειμένου να αξιοποιήσει το εγκαταλελειμμένο κτίριο του πρώην ξενοδοχείου Ακροπόλ Παλλάς, γιατί δεν προσδιορίζεται ακριβώς το κόστος για την υλοποίηση των επιμέρους στοχεύσεων του νέου φορέα, το Διοικητικό του Συμβούλιο γιατί να μην επιλέγεται από σχετική επιτροπή της Βουλής.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Κλέων Γρηγοριάδης δήλωσε πως το κόμμα του «στέκεται επικριτικά. Είμαστε μεταξύ του «παρών» και του «όχι», δεν θα κρύψω τα χαρτιά μας. Θα περιμένουμε, όμως, να ακούσουμε τους φορείς που θα είναι καταλυτική η φωνή τους για την τελική μας απόφαση». Επέκρινε την κυβέρνηση ότι «επιλέγει, σχεδόν, από το παράθυρο να περάσει το νομοσχέδιο αυτό περί τέχνης» και ότι «τοποθετεί την προώθηση του πολιτισμού και την πολιτιστική διαχείριση, σε ένα πλαίσιο αυστηρά επιχειρηματικό, αυστηρά εμπορικό, επιτελικό και ολίγον νεοφιλελεύθερο».

 

Read previous post:
Δύο μήνες εκτός ο Χατζηθεοδωρίδης

Τέλος η εφετινή σεζόν για τον Ηλία Χατζηθεοδωρίδη, ο οποίος τραυματίστηκε σοβαρά κι αποχώρησε στο τελευταίο δεκάλεπτο του χθεσινοβραδινού (Τετάρτη...

Close