Πώς μπορεί ένα παιχνίδι σε μια δημοφιλή διαδικτυακή πλατφόρμα να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να κατανοήσουν την οργάνωση και τη θεσμική λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Την απάντηση έδωσαν οι μαθητές της Α’ τάξης του 2ου Γενικού Λυκείου Ξάνθης με μια πετυχημένη παρουσίαση που έκαναν στο 8ο+ Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι στις αρχές Μαρτίου με θέμα: «Ευρώπη Quo vadis θεσμοί, κοινωνία, επιστήμες και ο ρόλος της Ελλάδας».
Το συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα, συνδιοργανώθηκε από την Ελληνική Κοινότητα Παρισιού και περιχώρων, το Centre Culturel Hellénique, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και την Association Européenne des Enseignants (AEDE).
Για τις ανάγκες της ιδιαίτερης αυτής παρουσίασής τους στο συνέδριο, οι μαθητές του 2ου ΓΕΛ Ξάνθης δημιούργησαν την ομάδα «Parisian Xanthi». Η ομάδα συστήθηκε τα Χριστούγεννα του 2023 και τα παιδιά που συμμετείχαν κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα ζωντανό και διαδραστικό παιχνίδι μάθησης στην εφαρμογή Kahoot. Το Kahoot είναι μια νορβηγική διαδικτυακή πλατφόρμα εκμάθησης βασισμένη σε παιχνίδια. Διαθέτει παιχνίδια εκμάθησης τα οποία είναι κουίζ πολλαπλών επιλογών που δημιουργούνται από τους χρήστες και είναι προσβάσιμα μέσω ενός προγράμματος περιήγησης.
Με τον συντονισμό των τεσσάρων φιλόλογων καθηγητών του σχολείου της Μαρίας Γκόγκου, του Αλέξανδρου Δημαρά, της Μαρίνας Ούτου και της Βάγιας Παπαδοπούλου, τα παιδιά κατάφεραν να δώσουν τη δική τους απάντηση στο βασικό θεματικό ερώτημα του συνεδρίου: «Ευρώπη Quo vadis Θεσμοί, Κοινωνία, Επιστήμες και ο ρόλος της Ελλάδας».
Όπως εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Αλέξανδρος Δημαράς «η συμμετοχή του σχολείου στο συνέδριο που ήταν μια μεγάλη πρόσκληση και μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους μας, ιδιαίτερα για τα παιδιά που κατάφεραν με πολλή όρεξη, ευρηματικότητα και συλλογική δουλειά να παρουσιάσουν μια πολύ ενδιαφέρουσα εργασία, που έλαβε πολλούς επαίνους. Η παρουσίαση, με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την Ευρώπη: παιχνίδια μάθησης με το Kahoot», κατά κοινή ομολογία έκλεψε τις εντυπώσεις. Η ζωντάνια, η πρωτοτυπία αλλά και η εμψύχωση των παρουσιαστών μας ξεσήκωσαν το κοινό και πέτυχαν τον στόχο που ήταν η διάδραση με τους υπόλοιπους μαθητές που παρακολουθούσαν το συνέδριο».
Πρόσκληση συμμετοχής στο τμήμα Ελληνικής Γλώσσας
Απόδειξη της ξεχωριστής παρουσίας του σχολείου στο συνέδριο ήταν η τιμητική πρόσκληση που δέχθηκαν από την πρόεδρο της ελληνικής κοινότητας Παρισιού και περιχώρων Σέτα Θεοδωρίδου και τις διδάσκουσες στο Τ.Ε.Γ. (Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας) προκειμένου να φιλοξενηθούν στις τάξεις, όπου οι μαθητές ελληνικής καταγωγής διδάσκονται ελληνική γλώσσα και ιστορία σε ώρες εκτός σχολικού ωραρίου. Τα ΤΕΓ λειτουργούν υπό την ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, με αποσπασμένους καθηγητές από την Ελλάδα, που μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα σε παιδιά ελληνικής καταγωγής που ζουν στην Ευρώπη.
«Το ΤΕΓ», υπογραμμίζει ο κ. Δημαράς, «στεγάζεται στις εγκαταστάσεις του Lycée Paul Bert. Στις τάξεις μας υποδέχτηκαν οι καθηγήτριες Δήμητρα Καραγιάννη και Μαρία Πουρνάρα και εκεί οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τους ελληνικής καταγωγής συνομηλίκους τους, να ακούσουν για την καθημερινότητά τους στο πολυάνθρωπο Παρίσι και να μάθουν στοιχεία του γαλλικού εκπαιδευτικού συστήματος. Επρόκειτο όντως για μια από τις πιο ξεχωριστές εμπειρίες και αναπάντεχα ευχάριστες εκπλήξεις του ταξιδιού μας».
Η εμπειρία του ταξιδιού στο Παρίσι
Πέραν της μοναδικής εμπειρίας του συνεδρίου, η μαθητική αποστολή από την Ξάνθη είχε την ευκαιρία για πλήθος εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές εμπειρίες, μέσω των οποίων οι μαθητές γνώρισαν τη γαλλική πρωτεύουσα, που αποτελεί σημείο αναφοράς στη νεότερη παγκόσμια ιστορία. Ήρθαν σε επαφή με εμβληματικά έργα τέχνης, μουσειακούς χώρους και αντίκρισαν επιβλητικά μνημεία. «Όλες αυτές οι επισκέψεις και περιηγήσεις μάς έκαναν όλους κοινωνούς μιας υψηλής αισθητικής και είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι το βιωματικό αυτό αποτύπωμά θα μείνει χαραγμένο στις ψυχές και το πνεύμα των μαθητών, μελλοντικών πολιτών της Ευρώπης και του κόσμου» σημειώνει ο κ. Δημαράς.
Στην Αψίδα του Θριάμβου τιμώντας την Ελλάδα
Σύσσωμη η αποστολή θεώρησε χρέος της λίγο πριν από το τέλος της εκπαιδευτικής δράσης να θυμηθούν και να τιμήσουν συμβολικά ένα σημαντικό γεγονός της πρόσφατης ιστορίας μας: να βαδίσουν στα Ηλύσια Πεδία και να φωτογραφηθούν κάτω από την Αψίδα του Θριάμβου, κρατώντας την ελληνική σημαία, τιμώντας με τον τρόπο αυτό την πατρίδα μας και το ελληνικό στρατιωτικό άγημα που παρέλασε τιμητικά στις 14 Ιουλίου 1919, στη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων, κατά τον λαμπρό εορτασμό της νίκης των συμμάχων στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ένα δραστήριο και καινοτόμο δημόσιο σχολείο στη Θράκη
Τα τελευταία χρόνια, το 2ο ΓΕΛ Ξάνθης έχει να παρουσιάσει πολλές συμμετοχές σε διεθνείς διαγωνισμούς και συνέδρια αποσπώντας θετικές κριτικές και επαίνους.
Την περσινή χρονιά το σχολείο συμμετείχε στον παγκόσμιο τελικό διαγωνισμό «F1 in Schools» που διεξήχθη στη Σιγκαπούρη συμμετέχοντας με την ομάδα «Αίολος» (μια σύμπραξη του δημόσιου σχολείου από την Ξάνθη, με το ιδιωτικό κολλέγιο «Ανατόλια» της Θεσσαλονίκης). Σε αυτόν τον διεθνή διαγωνισμό, οι μαθητές των δυο σχολείων που αποτελούσαν μια κοινή ομάδα, εκπροσώπησαν επάξια την Ελλάδα, καταλαμβάνοντας τη 12η θέση ανάμεσα σε 68 ομάδες από 29 χώρες από ολόκληρο τον κόσμο.
Επίσης, το σχολείο, χτίζοντας μια παράδοση συμμετοχής σε ευρωπαϊκά μαθητικά συνέδρια, συμμετείχε και στο περσινό μαθητικό συνέδριο που διεξήχθη στη Ρώμη. Εκεί, τα παιδιά, μέσα από μια εξαιρετική και μοναδική εργασία κατάφεραν να φέρουν κοντά δυο κορυφαίους ποιητές της αρχαιότητας, τον Όμηρο και τον Βιργίλιο, που έζησαν με διαφορά επτά ολοκλήρων αιώνων και μέσα σε τελείως διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες. Ωστόσο, οι μαθητές της Β’ τάξης του 2ου ΓΕΛ Ξάνθης κατάφεραν να τους κάνουν να «συνομιλήσουν», μέσα από ένα φανταστικό «διάλογο», ικανό να προσφέρει σημαντικά στοιχεία στην καλύτερη κατανόηση και εμβάθυνση του έργου τους.
Β.Λωλίδης