Η τραγωδία της εποχής μας είναι ότι η αριστερά στρέφεται κατά του έθνους και η δεξιά κατά του κράτους. Σαρλ Ντε Γκωλ, 1890-1970, Γάλλος πρόεδρος

Η ενέργεια και ο τουρισμός βασικοί αναπτυξιακοί πυλώνες για την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη

18 Ιούνιος, 2019

 Την ανάδειξη του ισχυρότερου πλεονεκτήματος της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που είναι η γεωγραφική της θέση, μέσα όμως από την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής, υπογραμμίζει ως προτεραιότητα ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος, στην πρώτη μετεκλογική του συνέντευξη, την οποία παραχώρησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.

   Λίγες μέρες μετά την επανεκλογή του, ο κ.Μέτιος επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κατατάσσεται πρώτη στην Ελλάδα σε βεβαιωμένα γεωθερμικά πεδία και είναι η μοναδική που διαθέτει σήμερα εκμεταλλεύσιμο κοίτασμα πετρελαίου, ενώ παράγει επίσης ανανεώσιμες μορφές ενέργειας όπως η αιολική και η υδροηλεκτρική. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την κατασκευή του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ) και τη δρομολόγηση άλλων αγωγών και υποδομών φυσικού αερίου, «την αναβαθμίζουν γεωπολιτικά, καθιστώντας την ενεργειακό πέρασμα προς την Ευρώπη».

   Αναφερόμενος στον ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει η Περιφέρεια στην περιοχή της Βαλκανικής και με τα κράτη με τα οποία συνορεύει ο κ. Μέτιος τονίζει χαρακτηριστικά: «σε μια εποχή που η συνεργασία και η αλληλεξάρτηση σε διεθνές επίπεδο παίζουν ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο, η διασυνοριακότητα της περιφέρειάς μας αποτελεί ένα μοναδικό πλεονέκτημα. Αν παλαιότερα η διασυνοριακότητα εκλαμβανόταν ως αδυναμία, σήμερα είναι γενικά παραδεκτό ότι δίνει πρόσθετες δυνατότητες και ευκαιρίες ανάπτυξης».

   Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστου Μέτιου, στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ακολουθεί:

   ΕΡ. Στο σχέδιό σας, στο οποίο αναφερθήκατε προεκλογικά, η ενέργεια και ο τουρισμός αποτελούν δύο από τους βασικούς αναπτυξιακούς άξονες της διοίκησής σας. Ποια θα είναι η πολιτική σας στους δύο αυτούς τομείς με την ανάληψη των καθηκόντων σας για τη νέα θητεία σας;

   ΑΠ. Η κατασκευή του ΤΑΡ, αλλά και μια σειρά από άλλους αγωγούς και υποδομές φυσικού αερίου που είτε δρομολογήθηκαν είτε σχεδιάζονται να κατασκευαστούν στην περιοχή μας, αναβαθμίζουν γεωπολιτικά την Περιφέρειά μας καθιστώντας την ενεργειακό πέρασμα προς την Ευρώπη.

   Ταυτόχρονα, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη είναι η πρώτη Περιφέρεια της Ελλάδας σε βεβαιωμένα γεωθερμικά πεδία και η μοναδική Περιφέρεια της χώρας που διαθέτει εκμεταλλεύσιμο κοίτασμα πετρελαίου, ενώ παράγει επίσης ανανεώσιμες μορφές ενέργειας όπως η αιολική και η υδροηλεκτρική. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, εφαρμόζουμε ήδη την πολιτική μας για την ενέργεια, η οποία έχει δύο βασικούς άξονες: το φυσικό αέριο και τη γεωθερμία.

   Σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο, διαθέσαμε 29,6 εκατ. ευρώ, προκειμένου να κατασκευαστεί ένα νέο δίκτυο φυσικού αερίου, μήκους 500 περίπου χιλιομέτρων, το οποίο θα παρέχει αέριο σε έξι μεγάλες πόλεις: Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα. Με το έργο αυτό, νοικοκυριά, επιχειρήσεις και δημόσια κτίρια θα μπορέσουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε χαμηλού κόστους και φιλική προς το περιβάλλον ενέργεια, ενώ ξεκινάμε από τώρα τον σχεδιασμό για την επέκταση του δικτύου και σε άλλες πόλεις.

   Όσον αφορά στη γεωθερμία, χρηματοδοτούμε την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών, που θα επιτρέψουν την αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας με τελικό στόχο την προσέλκυση επενδύσεων στην περιοχή μας.

   Με πόρους που διέθεσε η προηγούμενη διοίκηση κατασκευάστηκαν οι υποδομές για την αξιοποίηση του γεωθερμικού πεδίου Ερατεινού στον Δήμο Νέστου και σήμερα λειτουργεί εκεί μια μεγάλη επιχείρηση. Αντίστοιχα, η δική μας διοίκηση διέθεσε 5,8 εκατομμύρια ευρώ, ώστε ο Δήμος Αλεξανδρούπολης να κατασκευάσει ένα έργο τηλεθέρμανσης θερμοκηπίων και κτιρίων στην Άνθεια και στο Αρίστηνο, ενώ για το γεωθερμικό πεδίο Ακροποτάμου στον Δήμο Παγγαίου, η χρηματοδότηση της Περιφέρειας μπορεί να φτάσει τα 18,5 εκατ. ευρώ.

   Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, ο στόχος που έχουμε θέσει είναι να αναδείξουμε την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ως αναγνωρίσιμο και ελκυστικό προορισμό, που προτείνει στους επισκέπτες της ένα ευρύ φάσμα επιλογών. Για να το πετύχουμε, σχεδιάσαμε μια ολοκληρωμένη πολιτική τουριστικής προβολής για τα επόμενα τρία χρόνια, η οποία αξιοποιεί όλα τα σύγχρονα μέσα προβολής και δικτύωσης και διαθέτουμε για αυτόν τον σκοπό 4,5 εκατ. ευρώ.

   Ταυτόχρονα, με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων πρόσβασης και ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων μας που βρίσκονται κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας Οδού δημιουργούμε μια πολιτιστική διαδρομή που διατρέχει ολόκληρη την Περιφέρειά μας, ενώ με ένα αντίστοιχο σχέδιο παρεμβάσεων στη ζώνη του ποταμού Νέστου και του ορεινού όγκου της Ροδόπης επενδύουμε στην προστασία και ανάδειξη και του φυσικού μας περιβάλλοντος.

   ΕΡ.Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης δύναται να γίνει ο συνδετικός κρίκος της ειρήνης, της ανάπτυξης και της αρμονικής συνύπαρξης των λαών με τους οποίους συνορεύει; Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

   ΑΠ. Η περιοχή που καταλαμβάνει σήμερα η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχει μια μακρά ιστορία πολιτισμού, που συνδυάζεται με μια κουλτούρα επικοινωνίας και αποδοχής της διαφορετικότητας. Η γεωγραφική θέση της άλλωστε ήταν αυτή που διαμόρφωσε τον ιστορικό χαρακτήρα της ως πέρασμα, ως γέφυρα και ως σταθμό στη διασταύρωση σημαντικών χερσαίων και θαλάσσιων δρόμων, όπου μετακινούνταν άνθρωποι, ιδέες, εμπορεύματα και συνυπήρχαν διαφορετικοί πολιτισμοί. Σήμερα στην Περιφέρειά μας έχουμε ένα μοντέλο αρμονικής συνύπαρξης διαφορετικών θρησκειών μοναδικό στην Ευρώπη.

   Επιπλέον, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη είναι μια κατεξοχήν διασυνοριακή περιοχή. Και σε μια εποχή που η συνεργασία και η αλληλεξάρτηση σε διεθνές επίπεδο παίζουν ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο, η διασυνοριακότητα της Περιφέρειάς μας αποτελεί ένα μοναδικό πλεονέκτημα.

   Αν παλαιότερα η διασυνοριακότητα εκλαμβανόταν ως αδυναμία, σήμερα είναι γενικά παραδεκτό ότι δίνει πρόσθετες δυνατότητες και ευκαιρίες ανάπτυξης σε μια σειρά από τομείς όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, ο τουρισμός, η επιχειρηματικότητα, το περιβάλλον.

   Είτε μέσα από προγράμματα εδαφικής συνεργασίας που υλοποιούμε με όμορες περιοχές της Βουλγαρίας είτε μέσω της επικοινωνίας που έχουμε με γειτονικές περιοχές της Τουρκίας για θέματα κοινού ενδιαφέροντος, επιδιώκουμε η Περιφέρεια Α.Μ.Θ. ν’ αποτελεί έναν θετικό παράγοντα επικοινωνίας, συνεννόησης και συνεργασίας.

   Σε κάθε ευκαιρία άλλωστε, στις συναντήσεις που έχω με τους νομάρχες των γειτονικών περιοχών της Βουλγαρίας και της Τουρκίας αλλά και με τους προξένους και τους πρέσβεις των δύο αυτών χωρών στην Ελλάδα, τονίζω τη σημασία της διασυνοριακής συνεργασίας σε θέματα όπως ο τουρισμός, οι εμπορικές και επιχειρηματικές σχέσεις και η προστασία από τις πλημμύρες και τις ζωονόσους.

   ΕΡ. Η νέα χάραξη του σιδηροδρόμου (Σιδηροδρομική Εγνατία) εντός των γεωγραφικών ορίων της Περιφέρειας Α.Μ.Θ. και η αναβάθμιση των εν γένει λιμενικών εγκαταστάσεων, εκτιμάτε ότι μπορεί να συμβάλει στην εξωστρέφεια της Περιφέρειας, ώστε να «ξεκολλήσει» από τις τελευταίες θέσεις στα στατιστικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά την ανάπτυξή της;

   ΑΠ. Η γεωγραφική θέση της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι ένα από τα ισχυρότερα πλεονεκτήματά της. Για να μπορέσουμε όμως να την αξιοποιήσουμε, πρέπει να υλοποιηθούν σημαντικά έργα υποδομής, τα οποία είναι στην αρμοδιότητα της κυβέρνησης.

   Το στοίχημα εν προκειμένω είναι η ανάπτυξη των λιμανιών μας, η ανάπτυξη των αεροδρομίων μας, η σύνδεσή τους με τους οδικούς άξονες και το σιδηροδρομικό δίκτυο και η περαιτέρω σύνδεση όλων αυτών με τις πύλες εισόδου στην Περιφέρειά μας, οι οποίες είναι ταυτόχρονα και πύλες εισόδου στη χώρα.

   Όσον αφορά στη λεγόμενη Σιδηροδρομική Εγνατία, πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο, αν και εφόσον πραγματοποιηθεί, θα συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας.

   Εμείς από την πλευρά μας στηρίζουμε την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών και τη δημιουργία ενός συστήματος συνδυασμένων μεταφορών στην Περιφέρειά μας και έχουμε ήδη διαθέσει πόρους τόσο για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αρδάνιο – Ορμένιο στον Έβρο όσο και για τη σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

   Από κει και πέρα όμως, περιμένουμε να δούμε από την κυβέρνηση συγκεκριμένα βήματα που να αποδεικνύουν ότι η Σιδηροδρομική Εγνατία όντως δρομολογείται και δεν μένει μόνο στο επίπεδο των ανακοινώσεων.

   Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων στην Περιφέρειά μας, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητες, καθώς θα συμβάλουν καθοριστικά στη μέγιστη αξιοποίηση της γεωγραφικής μας θέσης.

   Για αυτό, στο σχέδιο των 334 έργων και δράσεων της διοίκησής μας για την ανάπτυξη της Περιφέρειας τα επόμενα χρόνια, η αναβάθμιση του λιμένα Αλεξανδρούπολης και η λειτουργία της σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως επίσης η αναβάθμιση των υποδομών του εμπορικού και αστικού λιμένα της Καβάλας βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με τα δέκα έργα αναπτυξιακού χαρακτήρα που διεκδικούμε από την κυβέρνηση.

   Από τη δική μας πλευρά, έχουμε δεσμεύσει πόρους από το Επιχειρησιακό μας Πρόγραμμα με σκοπό να λειτουργήσουν συμπληρωματικά προς τους πόρους του Υπουργείου Ανάπτυξης, ωστόσο υπάρχουν εκκρεμή ζητήματα που πρέπει να λυθούν από την κεντρική Διοίκηση και τα οποία σχετίζονται με το καθεστώς λειτουργίας των λιμένων.

του ανταποκριτή μας Β. Λωλίδη

Read previous post:
Ο Ελληνας που ήταν στο σπίτι του Μπράβο

Νέα στοιχεία που αφορούν στην «υπόθεση Oikos» κι έχουν...

Close